Een rustige reis.

Zondag 15 en maandag 16 mei.
Ik werd "pas" om 8 uur wakker. Niet heel laat natuurlijk, maar voor mij in de camper valt dit al onder uitslapen. Wim sliep nog wat langer door. We deden het rustig aan, zo rustig dat ik te laat bij de douches kwam. Gesloten voor schoonmaken. Omdat we toch een programma voor de dag hadden van lekker in en rondom de camper blijven hangen, maakte het niet uit. Ik kon gewoon 's middags naar de douches gaan, was het ook lekker rustig daar. De rest van de ochtend besteedde ik aan het uitzoeken van foto's, maken van de website enzovoorts. 's Middags zat ik lekker buiten, het was prachtig weer. Eerst nog in de zon, daarna zelfs in de schaduw omdat het in de zon voor mij te warm werd. Een heerlijke relaxte dag, prima afsluiter van deze reis. Totdat ik met mijn koffie morstte over mijn t-shirt. Dat wilde ik direct even uitspoelen, wat prima ging. Maar toen ik weer buiten kwam zag ik dat het water uit de wastafel zo de camper uitliep. Iets niet goed met de afvoer dus. Ik riep Wim die ging kijken en het probleem zag, alleen kon het niet direct verholpen worden. Dat moet dan maar even tot thuis wachten, gelukkig gebruiken we de wastafels in de camper maar weinig als we op een camping staan. De avond verliep zoals meestal, eten, dobbelen, tv-kijken. En nu weer gewoon op tijd naar bed.

Vroeg naar bed, vroeg wakker? Nou, niet helemaal, ik sliep gewoon nog een keer uit. Het verschil met gisteren was wel, dat Wim vroeger wakker was en dat we wat minder lang over ontbijt en koffie deden. Daarna gingen we de spulletjes die los lagen inpakken zodat we rijklaar waren. Om kwart voor 11 hadden we zowel de camper als onszelf "ready-to-go". Het was een korte rit zonder gekke dingen naar huis, waar we al om kwart over 12 aankwamen. De kilometerteller staat inmiddels op 131215 km. Voordat de camper naast het huis werd gezet voor de volgende reis, repareerde Wim de afvoer nog even, wat gelukkig goed lukte. We verheugen ons alweer op de volgende reis, in juni.

Vrijdag 13 en zaterdag 14 mei.
Een dag met wisselvallig weer. Het bleef (net aan) droog, maar het was wel vaak bewolkt. Soms kwam er een lekker zonnetje door de wolken, soms stak er een flinke wind op. Aan het begin van de middag gingen we op de fiets op pad. Eerst direct naast de camping het bos in. We hadden gezien dat daar een vennetje ligt. Dat was ontzettend leuk, een paadje van 500 meter af en ineens kom je bij een mooie grote zandverstuiving met daarin een piepkleine ven. We hoorden volop kikkers kwaken, maar gezien heb ik ze niet. We liepen een rondje om het vennetje heen, wat geen lange wandeling was. Daarna gingen we op de fiets nog eens naar Driebergen. Ook daar liepen we een rondje. En wat ons niet vaak overkomt, we hebben helemaal niets gekocht. Halverwege de middag gingen we weer terug naar de camping. Het weer was goed genoeg om met een vest aan buiten te zitten. Na het avondeten liepen we nog een rondje over de camping. En voordat het bedtijd was keken we nog een poosje tv.

Op deze stralende dag gingen we op de fiets naar de Pyramide van Austerlitz. Een rit van ruim 5 km, maar wel "berg op" met een paar pittige heuvels. Gelukkig staan er onderweg zo nu en dan bankjes, dus met een paar pauzes onderweg was het goed te doen. Aan de voet van de heuvel waarop de Pyramide staat is een grote parkeerplaats met fietsenstalling. Ook is er een restaurant en een klein pretparkje. Daarna ga je de rust weer in voor een wandeling door het bos tot je bij de Pyramide aankomt. We hebben eerst vanaf een bankje ernaar zitten kijken. Daarna trok ik mijn stoute schoenen aan en ging naar boven. Een klim van 93 traptreden. Maar bovenop word je wel beloond met een prachtig uitzicht. Zelfs de skyline van Rotterdam, 60 kilometer verderop, was te zien. Na boven een paar keer rondgelopen te hebben om te genieten van het mooie uitzicht ging ik weer terug naar Wim. Samen liepen we nog een rondje om de Pyramide heen. Daarna gingen we terug naar de fietsen en fietsten we terug naar de camping. Nu liep de weg meer omlaag dan omhoog, dus het was een stuk makkelijker fietsen. De rest van de middag zat ik uit te puffen in mijn stoel in de zon, boekje erbij. Er zijn slechtere manieren om uit te rusten. Na het avondeten speelden we een potje keer op keer, daarna was het tijd om het songfestival te kijken. Leuk om te zien, goeie en slechte liedjes. Zoals altijd duurde het eeuwig lang voordat het tellen van de stemmen begon. En juist dat vind ik zo leuk! Dus opgebleven tot bijna 1 uur, ik denk dat we nog nooit zo laat gingen slapen in de camper.

Dinsdag 10 t/m donderdag 12 mei.
Na een week in Epe vertrokken we rond 10 uur, richting Doorn. En omdat vanochtend bleek dat de koffie op was, besloten we om van de nood een deugd te maken en onderweg boodschappen te doen. Daarvoor kozen we Ermelo. Daar ligt een AH met een ruime parkeerplaats, zo zagen we op Google Maps. Het bleek een goede keuze, de winkel is makkelijk te bereiken en er is inderdaad genoeg ruimte om zelfs de camper makkelijk neer te kunnen zetten. Met parkeerschijf mochten we er anderhalf uur staan, ruim voldoende. Goed tellen voor hoeveel dagen we nog eten en ontbijt nodig hebben en vooral de koffie niet vergeten. Met een behoorlijk volle kar kwamen we de winkel uit, maar over boodschappen hoeven we verder niet meer na te denken. Daarna reden we naar Doorn, camping het Grote Bos. Hier kozen we een leuke plek uit waar we 6 nachten willen staan. De rest van de dag deden we eigenlijk niet veel meer, ook weleens lekker. 's Avonds keek ik op mijn laptop naar het Songfestival. Daardoor werd het -relatief gezien- een latertje, maar het was het waard. De liedjes waren best wel vaak slecht, maar die sfeer, het blijft me trekken.

Ondanks het latertje gisteravond werden we toch niet veel later dan normaal wakker. Na het ontbijt (we hadden lekkere oliebollen uit de vriezer in de airfrayer gedaan) en de koffie gingen we op de fiets naar Driebergen. Een ritje van een kleine 3 kilometer. Het weer werkte weer goed mee, warm en zonnig. Alleen voor het mooi iets te veel wind. We zetten de fietsen aan de rand van het centrum neer en wandelden een rondje door dat centrum. Het was vandaag marktdag, dat betekent een redelijk stel kraampjes in de winkelstraat, gezellig. We kwamen een kringloopwinkel tegen waar we wat leuke spulletjes op de kop tikten. Een ook bij de Action waren er een paar spullen die we wilden kopen. Ik heb nu een setje bluetooth oordopjes om tv te kunnen kijken zonder te hinderen. Weer terug op de camping ging ik lekker buiten zitten. In de zon was het heerlijk, tegen etenstijd begon de lucht wat te betrekken en de wind nog verder op te steken. Een signaal voor ons om de fietsen en stoelen voor de zekerheid maar binnen te zetten. 's Avonds aten we patatjes met kipnuggets. Daarna dobbelden we een rondje en keken we tv. Het was maar goed dat we alles binnen hadden gezet want inderdaad, wat later op de avond ging het flink waaien en regenen.

Oeps! We hadden gisteren helemaal geen erg gehad in de croissantjes die we maandag hadden gekocht. Die namen we vanochtend dan maar. Tsja, ze waren een beetje... behoorlijk... flink oudbakken. Maar verder nog goed, dus eetbaar. En een goeie les, voortaan beter nadenken wat we wanneer willen eten. Rond het middaguur gingen we op de fiets naar Doorn. Om precies te zijn, naar Huis Doorn. De tuinen hebben we tijdens vorige reizen al vaker gezien. Maar het huis zelf -binnen dus- nog niet eerder. De rondleidingen worden 's middags vanaf 1 uur gegeven. Toen wij binnengingen was de eerstvolgende rondleiding in het Duits. "Of we het erg vonden om een kwartiertje te wachten?" We hadden een tegenvoorstel: "We sluiten ons aan bij de Duitse rondleiding." Verstaan doen we dat net zo goed als Nederlands en als je eens wat wilt vragen lukt dat ook prima in het Duits. De rondleiding duurde ruim een uur, we zagen veel interessante dingen en kregen een prima uitleg in uitstekend Duits. We hebben het echt naar ons zin gehad. Op de terugweg was er "dat gedoe met elkaar kwijtraken" (uitleg mogelijk op speciaal verzoek) maar zo tussen half 5 en kwart voor 5 waren we weer bij de camper terug. Na koffie. avondeten en samen een paar quizjes kijken was het voor mij weer tijd om Songfestival te kijken. Wim kijkt niet mee, maar heeft genoeg andere opties om zich te vermaken.

Zondag 8 en maandag 9 mei.
Bijna saai, maar erg fijn. Alweer een dag met mooi weer. Stralende zon, hoewel het niet erg warm werd. Na een lekker ontbijt van zelfgebakken broodjes en daarna een bak koffie hadden we een luie ochtend. Rond het middaguur gingen we op pad. We fietsten de lange route naar Epe. Heerlijk door het bos en over de heide. In Epe was het stilletjes, hier zijn op zondag bijna alle winkels dicht. Maar boodschappen doen ging wel, de supermarkten zijn gelukkig wel open. Met de fietstassen vol gingen we terug naar de camping, nu namen we de korte route. De rest van de middag was het weer lekker om naast de camper te zitten. In de zon zeg ik dan, maar doordat we zo tussen de bomen staan is het eigenlijk maar een half zonnetje zo tussen de bladeren door. Maar met een vest aan toch lekker. Na het eten en het inmiddels bijna standaard geworden spelletje dobbelen keken we nog een poosje tv.

Ook op onze laatste dag in Epe werkte het weer weer helemaal mee. Stralende zon, aangename temperatuur. We stippelden een leuke fietstocht uit. Eerst gingen we naar de Wildkijkwand waar we geen wild zagen. Daarna naar het vennetje. Maar toen we het heuveltje op waren waarachter het vennetje ligt, keken we toch raar op. Geen vennetje! Alleen een droge vlakte. Heel eigenaardig. Maar goed, het bankje staat nog steeds op een prima plekje dus onze pauze namen we toch wel. Onze volgende stop was bij het Pluizenmeer, hier was gelukkig nog wel water te zien. Daarna fietsten we om de Renderklippen heen, om uiteindelijk op een hoog punt op een bankje te gaan zitten en van het uitzicht te genieten. Ook als de hei niet in bloei staat is het hier nog steeds ontzettend mooi. Weer terug op de camping was het heerlijk om in de zon te gaan zitten. Omdat er veel mensen naar huis zijn gegaan in het weekend kon ik met mijn stoel steeds mee met de zon, pas tegen 5 uur was de zon echt "op". Maar toen was het toch al etenstijd. En om deze fijne week af te sluiten stapten we weer op de fiets en gingen uit eten. Dat deden we bij de Ossenstal, een restaurant annex pannenkoekenhuis. Ik genoot van een overheerlijke pannenkoek met warme kersen, ijs en slagroom. En Wim koos onbeperkt spareribs eten, dus die ging ook niet met honger de deur uit.

Vrijdag 6 en zaterdag 7 mei.
De mist die 's ochtends vroeg nog rondom de camper hing trok al snel op. En daarna kregen we een prachtige, zonnige, warme dag. Een mooie dag om weer op pad te gaan. Vandaag gingen we op "monumentenjacht". Er zijn in Epe heel wat oude gebouwen die als monument te boek staan. Wij stelden een lijst hiervan samen van gebouwen in en vlakbij het centrum. We parkeerden de fietsen weer in de buurt van de kerk en gingen daarvandaan onze lijst langs. Zo kwamen op plekjes waar we nog niet eerder waren en zagen een aantal mooie gebouwen. Op de terugweg liepen we even de Deka supermarkt in. Hier waren we nog niet eerder, we troffen een mooie grote winkel aan met veel keuze. Voor vanavond kochten we een kant-en-klare carpaccio, broodjes en salades. Voor bij de koffie een aardbeienslof en we hebben ook gelijk wat voor morgen meegenomen. Zowel voor het ontbijt als voor de avond. Daarna terug naar de camping waar het heerlijk was om buiten te zitten met koffie, gebak en een goed boek. 's Avonds liepen we nog een rondje over de camping. En op een camping met meer dan 1000 staplaatsen, huisjes en chalets is dat geen klein stukje.

Het was een goede keuze om gisteravond de fietsen en stoelen binnen te zetten. Want vanochtend vroeg viel er wat regen. Na die bui klaarde het gelukkig weer op en kregen we een zonnige, warme middag. Mooie fietsweer. We hadden op de "wat is er te doen in de omgeving" kaart bij de receptie gezien dat er een verscholen dorp in de buurt is. Dat leek ons wel leuk. De rit ernaartoe was erg mooi, we zagen weer een stukje van de omgeving dat nieuw voor ons was. Maar toen we op de plek waren waar we volgens de info moesten zijn... niets te zien behalve bos en hei. Onze vriend Google maar om raad gevraagd. En toen bleek het verscholen dorp zich heel ergens verscholen te hebben. Jammer, maar gelukkig was de fietstocht an sich ook heel leuk. En misschien komen we een andere keer nog wel bij dat dorp terecht. Halverwege de middag waren we weer terug op de camping. Tijd voor koffie en ondertussen wielrennen kijken op tv. Heerlijk dat ook dat allemaal zomaar kan. Na het eten liepen we nog een rondje over de camping, speelden een potje keer-op-keer en keken wat tv.

Woensdag 4 en donderdag 5 mei.
Op woensdag kregen we lekker weer. Zonnig en weinig wind. Wel aan de frisse kant, maar je hoort ons er niet over klagen. Na de koffie gingen we op de fiets naar een museum, net voorbij Epe. Dit "Veluws Museum Hagendoorns Plaatse" geeft de geschiedenis weer van het Veluwse boerenleven met tentoonstellingen in en om een 300 jaar oude boerderij. Niet heel groot, wel heel leuk. Na dit interessante bezoek gingen we nog een rondje doen in Epe, we kwamen sowieso al door het centrum gefietst op de terugweg naar de camping. Ook deze keer kwamen we niet met lege handen terug, we kwamen een leuk nieuw winkeltje tegen. De rest van de middag zat ik in de zon naast de camper, heerlijk met een kop koffie en een goed boek, tot het zonnetje achter de bomen zakte. In de schaduw vond ik het buiten te fris. Na het avondeten en de afwas was er weer tijd voor een spelletje en daarna keken we nog even tv. Rond half 11 was het alweer bedtijd.

Na een koude nacht begon de donderdag zonnig. Helaas was dat maar van korte duur, de rest van de dag was voornamelijk bewolkt. Maar gelukkig droog en niet koud. En zo nu en dan liet de zon zich toch nog even zien. Een mooie middag om het bos in te gaan. Eerst fietsten we een stukje, daarna gingen we te voet verder. Door een mooi stukje bos liepen we naar de uitkijktoren de Haelberg. Daarvandaan heb je een leuk uitzicht over het bos en de hei. Hierna maakten we de wandeling in omgekeerde volgorde. De terugweg was iets makkelijker lopen, nu ging het glooiend omlaag in plaats van omhoog. Weer terug op de camping was het koffietijd. Met jas aan was het toch nog goed te doen om buiten te zitten, lekker even met de voetjes omhoog. Ik ben nog steeds blij met het voetenbankje dat ik onlangs kocht. Tegen etenstijd kwam ik binnen en gooiden we kipnuggets en friet in de airfryer. Een eenvoudige doch voedzame maaltijd. Ons avondritueel leek sterk op dat van de vorige dag.

Dinsdag 3 mei.
Onze planning om op zondag op reis te gaan was in het water gevallen. Bij de APK op vrijdag was er een lampje achterop de camper defect, en dan kon hij niet goedgekeurd worden. Een heel klein probleem zou je zeggen. Maar eer het nieuwe onderdeel bij de garage was, was er geen tijd meer om het in te bouwen en de camper af te melden. Dus gebeurde dat op maandag. En ja hoor, daarna werden we ook nog uitgekozen voor de steekproef. Dus toen we hem opgehaald hadden was het al te laat om nog op pad te gaan. We moesten ook de koelkast nog even uitsoppen, drie dagen dicht zonder te koelen was net iets te veel.

Op dinsdagochtend om 10 over 10, bij kilometerstand 130887, was het dan eindelijk zover, we gingen op pad. Eerst even tanken, de camper slurpte zomaar ruim 75 liter waarvoor we met de huidige prijzen ruim 150 euro moesten aftikken. Een duur begin van de reis, maar omdat we toch nog steeds in Nederland moeten blijven kunnen we hier gelukkig wel weer lang mee doen. Zonder problemen reden we in één keer naar Epe. Ondanks dat het meivakantie is en de camping behoorlijk vol staat, konden we toch een mooie plek uitkiezen. Nadat we ons geïnstalleerd hadden en de fietsen buiten gezet waren, gingen we lekker op de fiets naar het gezellige centrum van Epe. Daar wandelden we een rondje, deden wat leuke inkopen en gingen weer terug naar de camper. En vooral, naar de koffie. 's Avonds liepen we nog een rondje over de camping en speelden een potje "keer op keer", dat zoonlief ons had uitgeleend. Erg gezellig.