We kunnen weer naar het buitenland. Of we het ook doen?

Maandag 4 en dinsdag 5 juli.
Het was weer mooi weer, wel fris voor de tijd van het jaar. We gingen dus pas weer aan het begin van de middag op pad. De bedoeling was om een rondje te fietsen, de andere kant op ten opzichte van gisteren. Met onderweg een tussenstop bij de vogelkijkhut aan de Davidsplassen. Er was helaas niet heel veel te zien, maar het uitzicht over het water is geweldig, zeker met dit mooie weer. Daarna gingen we naar het volgende fietsknooppunt, ik voorop. Daar ging ik naar het bankje, ik draaide me om, om wat tegen Wim te zeggen. Geen Wim te zien. Zou hij onderweg nog een fotostop gemaakt hebben? De afspraak indachtig dat ik blijf waar ik ben en hij mij zoekt bleef ik volhardend op het bankje zitten. Tot het me echt te lang duurde. Misschien elkaar verkeerd begrepen qua route? Veiligste optie, ik ging terug naar de camping. En daar trof ik Wim aan, die zijn band zat te plakken. Hij merkte net na de vogelhut dat die lek was. Ik had zijn fietsbel niet gehoord en het leek hem -terecht- niet wijs om met een lekke band verder van de camping af te gaan. Onze fietstocht van vandaag was dus maar een zeer korte. Geen probleem, dan fietsen we morgen dat rondje toch.

Van fietsen kwam het niet meer op dinsdag. Vanwege familieomstandigheden gingen we vervroegd naar huis. Om half 10 vertrokken we van de camping en om kwart voor één waren we weer thuis. De kilometerteller geeft de stand 132340 aan.

Vrijdag 1 t/m zondag 3 juli.
Na een nacht met buitjes en gelukkig dalende temperatuur (nog maar 21 graden binnen) stonden we rond 8 uur op. Broodjes bakken, wat internetten en na het ontbijt inpakken. Rond half 10 waren we er mee klaar. Nog even uitchecken en betalen, daarna gingen we naar Papenburg. Onderweg zagen we een tankstation met voor dit moment voor Duitsland een lage dieselprijs, net onder de 2 euro. (Verder is het helaas overal boven de 2.) Daar tankten we nog even af. Daarna deden we voor de laatste keer Duitse boodschappen. Eten op voorraad voor een paar dagen en leuke dingen voor thuis. En toen gingen we Nederland weer in. Terug naar de plannen die we hadden gemaakt voor deze reis, voordat we wisten dat Duitsland eindenlijk weer mogelijk zou zijn. We hadden een leuke rit, waarbij we de snelwegen vermeden. En zo kwamen we om half 3 terecht in Dwingeloo. Dit is wat mij betreft één van de leukste campings in Nederland. Vooral omdat bijna alle staplaatsen in het bos zijn aangelegd, je staat dus zonder directe buren op je eigen kleine veldje tussen de bomen. Heerlijk vind ik dat.

Op zaterdagochtend deden we het rustig aan, het was mooi weer maar niet al te warm. Dus op ons gemak ontbijten en koffiedrinken, ik heb nog wat foto's uitgezocht en mijn filmpje van het Serengetipark klaar gemaakt voor YouTube. Vroeg in de middag stapten we op de fiets, om een poosje naar Dwingeloo te gaan. Daar aangekomen liepen we een rondje door het dorp en bekeken we wat winkeltjes.

Op zondag gingen we wat vroeger op pad, want het weerbericht voorspelde in de loop van de middag regen. En voor die tijd wilden we een rondje door het bos hebben gefietst. We gingen vanaf de camping richting de radiotelescoop. Daar is een druk fietsknooppunt waar we gezellig een poosje op een bankje hebben gezeten. Aan de ene kant uitzicht op het prachtige bos, aan de andere kant over de heide. Wat is het hier toch mooi. Vervolgens fietsten we met een grote lus om de camping heen. Op ongeveer tweederde van de rit zagen we mensen met grote camera's op statieven staan. Wat bleek, er was daar een nestkast waarin en waarop jonge torenvalken zaten. Vijf stuks maar liefst. Ik maakte met mijn telefoon een paar foto's, maar dan kun je natuurlijk niet goed inzoomen. Dus Wim is zijn grote camera gaan halen en heeft daarna nog wat mooie close-ups gemaakt. En toch waren we voor de regen terug, want vanaf een uur of 3 vielen er regelmatig wat buien.

Woensdag 29 en donderdag 30 juni.
We hadden weer prima geslapen op bijna hetzelfde plekje als waar we eerder al stonden. Toen we wakker werden hadden we nog voor ruim een uur stroom, dus vandaag wel koffie na het ontbijt. We besloten om een stukje in westelijke richting te rijden en om de snelwegen te vermijden. We kwamen over allerlei leuke wegen, door dorpjes en stadjes en keken onze ogen uit. Onderweg stopten we nog een paar keer bij leuke winkels om wat inkopen te doen. Zo kwamen we om kwart voor 1 in Dötlingen aan. Deze camping stond al in onze "opties voor deze reis" op de heenweg, toen sloegen we hem over. Nu staan we hier dus wel. Dit is een camping van het type: "daar zijn 2 velden, zet hem maar ergens neer, kom maar betalen als je weer verder gaat". De voorzieningen zijn behoorlijk verouderd, maar wel goed onderhouden. Al met al staan we hier wel naar tevredenheid.

De donderdag was weer een heel warme dag, de temperatuur liep 's middags op naar 31 graden. In de ochtend bleef ik nog in de camper, druk bezig met het uitzoeken van de ruim 500 foto's van het Serengetipark. Toen het te warm werd, ging ik buiten zitten. Onder de bomen, heerlijk in de schaduw. En met het zachte windje erbij had je eigenlijk niet eens door dat het zo warm was. We aten pas laat, omdat koken met dit weer in de camper waar het binnen 30 graden is, geen lolletje is. Eén of twee graden minder is dan toch een groot verschil. Eten deed ik nog buiten. Pas na 8 uur was het redelijk om binnen te komen zitten. Wim zette de stoeltjes etc. vast binnen want er was regen voorspeld. Nou, rond een uur of 10 begon dat inderdaad. Eerst nog zachtjes, maar daarna harde regen, windvlagen en onweer. Na een uurtje was het ergste wel over, toen we rond 11 uur naar bed gingen regende het "normaal". Wel was het, omdat we de ramen dicht hadden moeten doen vanwege de regen, nog behoorlijk warm in de camper, zo'n 27 graden.

Dinsdag 28 juni
We waren op dinsdagochtend lekker vroeg wakker en snel klaar met ontbijten en inpakken. Ten eerste hadden we geen zin om langer op deze camping te blijven, ten tweede hadden we wel heel veel zin om naar het Serengetipark te gaan. Om iets voor 10 uur sloten we aan in de rij bij de kassa, die om klokke 10 begon met het verkopen van toegangskaartjes. Daarna reden we de meest spectaculaire 10 kilometer van de reis. We kwamen onderweg bijvoorbeeld neushoorns tegen, en giraffen, en zebra's, en leeuwen, en.... nog heel veel meer. In een kleine 2 uur maakten we een geweldige fotosafari, onze rit werd ook nog vastgelegd in een time-lapse filmpje.

Na de rondrit parkeerden we op een mooi plekje langs het tweede deel van het park. Hier vandaan kun je onder andere naar het gedeelte waar je te voet dieren kunt zien. Zo zijn er een tweetal apen verblijven waar je doorheen kunt wandelen. Daarnaast kun je nog een stukje van het safaripark bezoeken met een open jeep. En tot slot is er een attractiepark. Waar het voorheen wat oude kermisattracties waren, worden er steeds meer nieuwe attracties geopend, van een zeer goede kwaliteit. Hier spendeerden we een groot deel van de middag en hadden het alweer erg naar onze zin. Ook voor Wim zijn er genoeg leuke dingen om te doen. Mijn topper -een nieuwe attractie genaamd Chaos Pendel- was niets voor hem. Daar heb ik dan wel een mooie serie foto's aan te danken van mijn ritje.

Pas rond half 5 reden we het terrein af. We hadden -logischerwijze- geen zin om terug te gaan naar de tegenvallende camping. En ver rijden, nee, daar waren we te moe voor. De voor de hand liggende keuze was dus om nog een keertje te overnachten in Walsrode. Binnen een half uur stonden we weer onder de bomen van het vogelpark.

Zondag 26 en maandag 27 juni.
Hoewel we in eerste instantie hadden gedacht, "na community day gaan we verder", vonden we dat achteraf een slechte gedachte. Want op zondag is er in Duitsland geen boodschap te krijgen. Alles is hier potdicht op zondag. Dus beter nog een dagje langer op die goede camperplaats blijven staan en nog een rondje door vogelpark maken. Het was vandaag opvallend rustig op zowel de camperplaats als in het park. Het was weer een warme dag, met wel redelijk wat wolken en een beetje benauwd. Dus we deden het rondje in een rustig tempo. Vandaag had ik de filmcamera mee. Die had ik zolang niet gebruikt dat ik alles opnieuw in moest stellen. Het was wel weer even wennen, maar volgens mij is het toch redelijk gelukt om wat leuke filmpjes te maken. Omdat we qua eten eigenlijk niet veel meer op voorraad hadden, besloten we een late lunch in het park te nemen. We gingen voor kipnuggets met patatjes, het smaakte prima en de porties waren zo groot dat ik het niet eens allemaal op kreeg. Maar Wim ontfermde zich zorgzaam over mijn restjes, dus we lieten niets achter. En toen we weer op de camperplaats waren ging ik op mijn inmiddels vertrouwde plekje naast de camper zitten, waar ik de rest van de middag en het begin van de avond me goed vermaakte. De voor overdag voorspelde regen beperkte zich tot een paar nauwelijks merkbare druppels toen we nog in het park liepen. Voor 's nachts werd er meer verwacht. En omdat we morgen toch verder willen hebben we 's avonds alles binnen gezet. Daarna restte ons nog wat dvd-kijk-werk voordat het bedtijd was.

Nou, de voorspelde regen die kwam wel, vannacht. Het viel met bakken uit de lucht, vergezeld van onweer. Dat onweer was behoorlijk dichtbij. Eén keer zelfs zodanig dat de camper er niet figuurlijk maar ook letterlijk van stond te schudden. Maar wel zoals ik regen het liefste heb, midden in de nacht. Ik sliep er wel onrustig van, regen en onweer hoor je in de camper toch harder dan thuis. En toen ik eindelijk lekker lag te slapen werd ik om kwart voor 8 wakker van de piepende koelkast. We hadden de stroompaal gisteravond geen muntje meer gevoerd, dat vonden we een beetje zonde omdat we verwachtten vroeg weg te gaan. Het enige wat we over moesten slaan was koffie zetten, dat is geen probleem. Dus na het ontbijt reden we om kwart over 9 van de camperplaats weg. Op naar de Kaufland aan de andere kant van Walsrode, waar we koelkast en voorraadkast weer goed bijvulden.

Daarna gingen we naar Frankenfeld, een gehuchtje langs de rivier de Aller. Hier vonden we een camping op een "Rittergut". En omdat we morgen naar het Serengetipark willen gaan, is de ligging heel fijn, namelijk een minuutje of 20 daarvandaan. Maar hoewel de camping op het eerste gezicht erg leuk was, viel het hier in "het gebruik" erg tegen. De ligging is inderdaad mooi, maar de camping zelf zwaar verwaarloosd. Blij dat we hier maar 1 nacht hoeven te blijven.

Vrijdag 24 en zaterdag 25 juni.
De dag begon nog zonnig, maar er werd regen en onweer verwacht. Ik besloot om er dan maar eens een rustige dag van te maken. Wim deed nog een rondje door het park. Tot een uur of 12 zat ik buiten, daarna werd het wat donkerder en winderig, dus stoeltjes binnen gezet en de bui afgewacht. Die brak om half 1 los. Wim was niet op tijd terug om de bui helemaal te ontlopen, maar het ergste had hij in één van de vogelhuizen van het park uitgezeten. Hij vertelde dat het vandaag ook veel stiller was dan de voorgaande dagen. Halverwege de middag klaarde het weer op, dus ik zette de spulletjes buiten weer neer en ging lekker naast de camper zitten. En zo kwam ik mijn dag met wat lezen, wat achter de computer zitten en wat spelletjes doen prima door. Toen het eten op stond hoorde je in de verte de regen al aankomen. Dus snel alles weer naar binnen gebracht. Het was een flinke bui, gelukkig wel de laatste van de dag. En het was hierdoor ook flink afgekoeld, 23 graden is toch beter dan 30. Na het eten zetten we weer onze dvd-tjes aan en deden de rest van de avond stevig aan bingewatchen.

Op zaterdag gingen we met een wat andere mindset naar het vogelpark. Want dit was een Pokemon community day, iets waar we altijd graag aan meedoen. Al lopende door het park keken we zeker ook naar de vogels, maar hielden we ook de schermpjes van onze telefoons in de gaten. En zo hadden we op onze eigen manier weer een fijne dag. Het was aangenaam weer, de zon liet zich volop zien en het dreigde steeds erg heet te worden. Maar gelukkig waren er regelmatig wat wolken die dat een beetje tegenhielden. En verder liepen we van schaduw naar schaduw en als we gingen zitten namen we daarvoor ook steeds een bankje in de schaduw. Het was vandaag ook behoorlijk druk in het park. Combinatie van weekend en mooi weer natuurlijk. En zo te zien waren we ook niet de enige pokemonspelers hier. Zoals gebruikelijk waren we rond een uur of 3 weer terug in de camper. Of in.... ik ging liever buiten zitten, naast de camper onder de bomen is echt een heerlijk plekje. Ook op de camperplaats was het behoorlijk druk, maar gelukkig niet te vol. Ik bleef buiten zitten tot ik om half 7 wel erg veel honger kreeg. Gelukkig hoefde ik het thuis gemaakte jachtpannetje alleen maar even op te warmen, dus het eten stond binnen de kortste keren op tafel.

Dinsdag 21 t/m donderdag 23 juni.
Wat een prachtige dag om naar de vogels te gaan kijken. Zonnig en niet al te heet. We hadden goed geslapen en rond kwart voor 11 gingen we op pad. Vanaf de camper is het maar een paar minuten lopen naar de ingang. We pakten het gelijk grondig aan, we kochten seizoenskaarten. We willen sowieso een aantal dagen hier blijven en met 3 bezoeken hebben we al voordeel. Bovendien kunnen we nu -als we dat zouden willen- tussen de middag even terug naar de camper. Maar daar was vandaag geen sprake van. We gingen op ons gemak door het (zeer grote) park wandelen. Deze dag beperkten we ons voornamelijk tot het noordelijke gedeelte en zagen naast talloze prachtige vogels ook de vogelshow. Omdat we toch alle tijd hebben hier konden we tegen drieën zeggen, het is genoeg voor vandaag, morgen verder. Dus net na 3 uur zat ik al naast de camper in de schaduw met mijn koffie. Ook binnen was de temperatuur nog prima, die hoge bomen waar we onder staan doen hun werk prima. Na het eten besloten we even naar de Rewe te fietsen, 2 km verderop. We wisten pas dat we hierheen gingen nadat we gisteren boodschappen hadden gedaan. De rit was nogal uhhhh.... pittig. Het vogelpark ligt duidelijk lager dan Walsrode zelf. En dan viel de supermarkt ook nog eens tegen. Geen geweldig assortiment maar wel hoge prijzen. Met wat puzzelen, nadenken, plannen veranderen en heel veel heen en weer lopen door winkel lukte het ons dan toch om voor de komende dagen eten te kopen. En als je heen omhoog fietst, gaat het terug gelukkig een stuk makkelijker.

Op woensdag gingen we om half 11 op pad, natuurlijk weer naar het vogelpark. Vandaag liepen we een rondje aan de andere kant van het park. Het was weer heerlijk om er rond te lopen. Iets warmer dan gisteren maar omdat het park heel schaduwrijk is, is het prima te doen. Eén van de leukste dingen om te doen blijft voor mij het voeren van de lori's. Daar heb ik weer echt van genoten. Maar ook het kijken naar de pelikanen en pinguïns vind ik altijd ontzettend leuk. En ook alle andere vogels waren mooi om te zien hoor. Maar ja, je hebt zo je voorkeuren. Vandaag waren we om half 3 terug bij de camper. Het is nog steeds binnen en buiten zeer aangenaam, we zijn echt blij met dit stekkie. Om 3 uur begon de koelkast te piepen, tijd om de stroompaal te voeren. Wij hebben aansluiting nummer 4. Daar moet je dan de draaischijf naar toe laten wijzen, daarna kun je er geld in gooien. Daar ging het even fout. De achterkant van de draaischijf wees naar 4, maar de voorkant naar 8. Euro weg, koelkast bleef piepen. Gelukkig hebben we nog wat euromunten liggen, dus de fout kon hersteld worden. Want zonder stroom ergens staan is niet fijn, zeker niet als het meer dan een dag is. Rond 5 uur ging ik het eten maken. De dure tartaar/hamburger crossovers van de Rewe waren gelukkig wel erg lekker. En in combinatie met de aardappelsalade en sla die we nog hadden staan een fijne maaltijd.

Op donderdag, volgens het weerbericht de warmste dag van de week, gingen we toch naar het vogelpark. We deden het vandaag rustig aan, het enige deel van het park dat we nog niet gezien hadden was de uilenburcht. Daar liepen we dus uitgebreid doorheen. Verder maakten we een kleine ronde en gingen regelmatig op bankjes in de schaduw zitten. Het park heeft ook een stuk of 3 binnenverblijven. Erg leuk, maar die vermeden we vandaag omdat het daar altijd nog wat warmer is dan buiten en er geen zuchtje wind staat. Om iets na 3 uur besloten we dat we genoeg vogels hadden gezien en terug naar de camper wilden. Daar was het inmiddels 30 graden binnen en 31 buiten. Buiten had je wel als voordeel dat er een zacht windje stond. Maar goed, voetjes omhoog, boekje erbij. Het was goed te doen. Iets na 6 uur ging ik het eten maken, we hadden gelukkig iets makkelijks voor vandaag. Een soort Duitse variant van een aardappelschotel, wedges, gehaktschijfjes en diverse soorten bonen en mais. Het was in 10 minuten klaar en smaakte goed. Daarna zat ik nog tot half 9 buiten, toen was het binnen ook genoeg afgekoeld. We keken nog wat dvd's en toen het om half 12 (laat voor ons in de camper) binnen "nog maar" 25 graden was, was het voor ons bedtijd.

Zondag 19 en maandag 20 juni.
Toen ik rond half 6 wakker werd van onweer en hevige regen verbaasde me dat inderdaad niet. Het zat er al in. Binnen was het gelukkig -toen de kachel aanstond- warm en knus. En toen Wim rond 8 uur wakker werd was het weer alweer gekalmeerd. Laat in de ochtend stapten we op de fietsen en gingen nog een poosje Bourtange in. Het was koel en bewolkt, voor ons geschikter weer om een rondje over de vestingmuur te lopen. Na die leuke wandeling gingen we een poosje zitten op "ons" bankje op het plein. Daarna slenterden we nog allerlei kleine straatjes door om tenslotte weer op de fiets terug te gaan naar de camper. We waren nog niet terug of het ging regenen. Een buitje van niets trouwens, na 10 minuutjes was de regen voor vandaag definitief op. Omdat het wel koel was buiten bleef ik binnen zitten, een beetje tv kijken. Het avondeten maken ging ontzettend snel, een bak bami van thuis even opwarmen. En toch smulden we er van. We sloten af met het kijken van wat dvd-tjes. En we gingen zoals meestal in de camper vroeg naar bed.

Vroeg naar bed, dus vroeg wakker. En zo waren we om 9 uur al klaar om verder te gaan. Even betalen en vroem vroem. Op naar Duitsland. Onze eerste bestemming was Papenburg, een stadje niet ver over de grens. Daar ligt een vrij nieuw winkelcentrum, met alles wat we nodig hadden (hoopten we). Allereerst stopten we bij Obi, een bouwmarkt. Daar ruilden we de lege gasfles om voor een volle. Dat kost in Duitsland veel minder dan in Nederland. Daarna reden we naar de parkeerplaats van het winkelcentrum. We deden onze inkopen bij de tabakszaak, drogist en supermarkt. Wat een genot om eindelijk weer Duitse boodschappen te doen, dat heb ik veel te lang moeten missen. Wat wel opvalt is dat er in die 2,5 jaar best veel veranderd is qua assortiment, dus ik kon niet alles zomaar pakken wat ik vroeger altijd inkocht. Maar dat zal wel weer wennen, er zijn zat alternatieven. Bij veel artikelen staat trouwens, niet meer inkopen dan voor gewoon gebruik, met een aantal wat daarbij hoort. Zo kon ik maar 2 dozen rijst meenemen. Maar er komen nog meer kansen neem ik aan. En wat ook opvalt is dat de prijzen hier ook flink gestegen zijn, maar niet zo extreem als in Nederland. Groente, fruit, vlees, alles kost net wat minder dan thuis. Direct tegenover de parkeerplaats was een tankstation, daar vulden we de tank met 55 liter diesel. Daar konden we dan 111 euro voor aftikken. Minder dan het in Nederland zou kosten, voor ons wel raar om te zien dat de diesel duurder is dan de benzine. Met een goed gevulde koelkast, voorraadkast en tank reden we verder Duitsland in. Na wat wikken en wegen besloten we door te rijden naar Walsrode. Dat stond hoog op ons lijstje van plaatsen waar we graag naar toe willen. En qua afstand en aankomsttijd sloot het mooi aan op wat we al gedaan hadden. Zo stonden we rond een uur of 3 op de camperplaats van het Weltvogelpark. Hier kunnen we gratis overnachten, alleen voor de stroom betalen we 3 euro per dag. En dan hebben we nog een prachtig schaduwrijk plekje onder de bomen ook.

Vrijdag 17 en zaterdag 18 juni.
Om 11 vertrokken we, bij kilometerstand 131215. Hoewel we in eerste instantie hadden gedacht aan een bezoek aan Groningen stad, zagen we daar vanaf. Het blijkt dat er dit weekend in het park waarin ook de camping ligt een festival is. "Reserveren dringend aangeraden", stond er op de website van de camping. En zelfs als er nog plaats zou zijn, zal het waarschijnlijk erg druk zijn. Dat ontlopen we liever. Dus gingen we naar Bourtange, we waren daar 2 jaar geleden al en vonden het daar erg leuk, zowel het vestingstadje als de camping. Een stukje van de route ging door Duitsland, het voelde geweldig om na 2 jaar, 6 maanden en 15 dagen weer in het buitenland te zijn. Dat smaakt naar meer! Rond 3 uur kwamen we op camping 't Plathuis aan en inderdaad, nog voldoende vrije plaatsen. Het plekje waar we de vorige keer stonden was ook nu weer vrij, dus daar kozen we voor. We staan een groot deel van de dag in de schaduw, prettig met temperaturen van tussen de 25 en 28 graden. De rest van de dag brachten we op de camping door, lekker binnen of buiten zitten met een boekje, kopje koffie etc. Een goed begin van de reis.

Na het ontbijt en de koffie gingen we op zaterdagochtend op stap naar de vesting van Bourtange. Van de camper tot het centrale plein een kilometer lopen. Onze favoriete bankje naast dat plein was vrij, dus we begonnen ons bezoek al goed. Lekker in de schaduw, met een mooi uitzicht en gezellige drukte om ons heen. Daarna liepen we op ons gemak wat door het stadje heen. We gingen eens een winkeltje in, bekeken wat oude gebouwen enzovoorts. Lekker ontspannen, hartstikke leuk. We kregen een heel leuke verrassing toen we in de rosmolen gingen kijken. Binnen waren minstens 3 nestjes met zwaluwen. De pappa's en mamma's hadden het er druk mee. Geweldig om dat te zien. Na het rondje door de vesting liepen we weer terug naar de camper. Met onderweg nog een pauze op het schoolplein, waar een heel comfortabel bankje onder een grote boom bleek te staan. En die schaduw was best welkom, het is nog steeds behoorlijk warm vandaag. Het zou me niet verbazen als er vanavond of vannacht onweer komt, het is best een drukkende warmte. Verder ben ik ontzettend dom geweest. Ik wilde mijn horloge opladen, maar helaas: het snoertje is nergens te vinden, dat heb ik dus waarschijnlijk thuis laten liggen. Jammer genoeg voor mij de komende tijd dus geen overzichten van gelopen routes, slaappatronen enzovoorts. Eigen schuld, dat wel.