Weer terug naar het vogelpark. En daarna nog meer leuke dingen doen.

Zondag 18 en maandag 19 september.
Na de koffie was het op zondagochtend voor Fiona en Pe alweer tijd om te vertrekken. Jammer om ze te moeten uitzwaaien, maar we kunnen terugkijken op een zeer geslaagd, gezellig weekend. En dat ondanks het weer, dat helemaal niet meewerkte. En dat bleef ook op zondag zo, er viel veel regen met zo nu dan even een mooi half uurtje tussendoor. In zo'n droog stukje maakten we nog een wandelingetje door Lhee. Veel meer tijd heb je daar ook niet voor nodig, Lhee is maar klein. Maar wel een schattig dorpje met een paar mooie oude boerderijen. 's Avonds keken we nog een dvd-tje en daarna gingen we bijtijds naar bed.

Dat ik op maandagochtend al om 5 uur wakker werd, lag niet aan het feit dat ik de vorige avond vroeg ging slapen. Nee, dat lag aan een zeer hardnekkige mug, die om mijn hoofd bleef zoemen. Uiteindelijk ging hij (of zij?) zelfs Wim pesten, die dus ook al vroeg wakker was. Daardoor zaten we ook wat vroeger dan normaal aan het ontbijt en de koffie. En zo konden we ook bijtijds vertrekken, weer naar huis toe na een paar heerlijke weken. Onderweg maakten we een tussenstop in Ermelo om boodschappen te doen. Om kwart over 2 waren we thuis, met 133494 kilometer op de teller.

Vrijdag 16 en zaterdag 17 september.
Na ons laatste ontbijtje in Franeker pakten we onze losse spulletjes in en gingen uitchecken. Daarna zetten we koers richting Dwingeloo. Deze keer naar de camperplaats Stee in Lhee, waar we met onze vrienden Fiona en Pe hebben afgesproken. Zij hebben sinds kort ook een camper dus we hopen er een gezellig weekend van te maken. Rond half 12 kwamen we aan op de camperplaats. We kozen een plaatsje waar aan weerszijden nog een lege plaats naast was, zodat we in ieder geval naast elkaar kunnen staan. Rond 1 uur kwamen Fiona en Pe aan. En wat hebben ze een leuke camper! Toch heel anders dan die van ons, hoe is het mogelijk op die paar vierkante meter. En daarna gingen we gezellig aan de koffie, de we zowaar buiten in de zon konden drinken. Die pret duurde niet lang, de regen was toch al snel weer spelbreker. Maar ook binnen is het gezellig bijkletsen. En om de dag gezellig af te sluiten gingen we met zijn vieren uit eten. Het was een topdag!

Ook de zaterdag was een supergezellige dag. We dronken gezamelijk koffie en kletsten lekker wat bij, terwijl het buiten maar bleef regenen. Gelukkig was het in de middag wel redelijk weer. We hielden buienradar in de gaten en gingen op de fiets naar het centrum van Dwingeloo toen het even droog was. En wat een leuke ontdekking, we houden er alle 4 van om in kringloopwinkels rond te snuffelen. En laat er nou pas een tweede hier geopend zijn. Nog een stuk groter dan de kringloop die er al was. Zo nu en dan vielen er flinke buien, maar we kregen het steeds voor elkaar om binnen te zijn als die vielen. Dus het wandelen deden we vaak zelfs in het zonnetje, en dan was het zo lekker buiten. Na het wandelen en winkelen sloten we onze middag Dwingeloo af in de ijssalon en bij de supermarkt. Na het halen van de boodschappen bleven we nog even binnen staan, want het viel met bakken uit de lucht. Gelukkig duurde dat niet lang en konden we weer in de zon terugfietsen naar de camperplaats. Avondeten deden we ieder in onze eigen camper, maar 's avonds gingen Wim en ik bij de buren op visite. We speelden 4 rondjes Quixx, en ieder van ons won 1x. Onderwijl werd er ook heel wat afgepraat. We hadden een reuzegezellige avond en Wim en ik waren pas rond 11 uur terug in onze eigen camper. We keken nog even een dvd-tje en gingen dus -voor in de camper- behoorlijk laat naar bed. Maar wat een fijne dag hadden we!

Woensdag 14 en donderdag 15 september.
Vandaag namen we voor de laatste keer de trein. We gingen nog eens naar Leeuwarden, dat vinden we zo'n gezellige stad. Deze keer liepen we voornamelijk door de leuke oude straten net achter de winkelstraten, en dan is er hier zoveel moois te zien. Het nog steeds mooie weer helpt daarbij natuurlijk enorm. Na een aantal uren rondslenteren, natuurlijk met de nodige pauzes, wilden we terug naar de trein. Even in de ov app gekeken, ook hier viel er 1 trein uit, precies die wij wilden. Geen nood, we hadden nog een winkelpassage in de buurt, dus daar nog een rondje gemaakt. Daarna gingen we dan toch echt terug naar Franeker, in een best wel drukke trein, waar we gelukkig nog wel zitplaatsen konden vinden.

Helaas sloeg op donderdag het weer dan toch ook hier om, als laatste gebied in Nederland. In de ochtend was het nog zonnig, maar al een stuk frisser en er stond een flinke wind. Wij fietsten nog eens een rondje door Franeker en sloten dat af met het doen van boodschappen voor de komende dagen. In de middag bleven we lekker in de camper zitten, terwijl er zeer regelmatig buitjes en flinke buien vielen. Een mooie middag om wat op te ruimen, zowel in de fysieke als in de digitale wereld. Met een kopje koffie erbij is dat ook best gezellig.

Maandag 12 en dinsdag 13 september.
Na het ontbijt keken we eens naar buiten, de mist was inmiddels opgetrokken en we kregen zowaar weer een mooie zonnige dag. We besloten om daar optimaal van te profiteren en fietsten na de koffie naar het station. Daarvandaan gingen we met de trein naar Harlingen. We hebben het grootste deel van de middag daar lekker rondgezworven. Eerst langs het water, daarna door de stad. Langs de havens, door het mooie parkje en tot slot door de winkelstraat. Pas om kwart over vier namen we de trein terug (toegegeven, we wilden een half uur eerder maar die trein was uitgevallen. En op een bankje aan het water was een half uurtje langer wachten geen straf) naar Franeker. Op het station keken we even raar op, Wims fiets was onvindbaar. Althans, we herkenden hem niet omdat de fietsentassen omgeklapt waren en we zochten naar het opvallende printje. Bij het derde rondje langs alle fietsen (en het is een grote fietsenstalling) vonden we hem gelukkig terug. Via de supermarkt waren we pas tegen 5 uur terug in de camper. Gelukkig hadden we eten dat we direct konden nuttigen

Omdat gisteren -naar ik dacht- mijn noodvulling in mijn "wortelkanaal behandelde" kies kapot was gegaan, belde ik vanochtend een lokale tandarts op. En wat fijn, ik kon vandaag gelijk komen. Om 12 uur ging ik de stoel in, en bleef tot half 1 zitten. Het bleek dat niet de vulling, maar de kies eromheen gebroken was. Er is nu een tijdelijke oplossing uitgevoerd, als ik weer thuis ben moet ik naar mijn eigen tandarts. Met een beetje scheve mond van de verdoving vond ik Wim terug in de Martena tuin, de meest logische plaats. We besloten een stukje te gaan fietsen, het is ook vandaag weer mooi weer. Rond de 20 graden en zonnig, beter kan het niet! En nu hoeven we als we een pauze nemen niet meer op zoek naar een bankje in de schaduw, ook in de zon is het nu prima zitten. Zo zagen we toch weer nieuwe stukjes Franeker, hoe is het mogelijk. Om half 4 waren we weer terug in de camper en smaakte de koffie weer heerlijk.

Dinsdag 6 tot en met zondag 11 september.
En hoewel we van plan waren nog een dag in Bremen te blijven, waren de weergoden ons niet goed gezind. Een dag eerder dan verwacht sloeg het weer om. Onze plannen om te fietsen langs de Wezer waren ineens niet aantrekkelijk meer. Dus pakten we na het ontbijt in, checkten we uit en zetten we koers richting Franeker. Een beetje ons home-away-from-home. Omdat we dicht langs Papenburg zouden komen, besloten we om daar nog eens uitgebreid boodschappen te doen, dat was ons eerder al goed bevallen. En ook nu was het inkopen weer succesvol. Eten voor vanavond en een heleboel leuke en lekkere dingen voor thuis. Eenmaal op camping Bloemketerp kregen we een leuke plek om op het eerste veld, gunstig gelegen tov de faciliteiten. En in Friesland was het nog mooi weer, dus ik kon nog lekker naast de camper gaan zitten met leuke koffie en een lekker boek. We keken nog eens in de weersapp, in Bremen regende het nog steeds. Voor ons de bevestiging dat we de goede keuze hebben gemaakt.

Zelfs op woensdag scheen de zon nog volop. We konden dus heerlijk naar het centrum lopen (maar een paar honderd meter vanaf de camping) en daar een rondje doen. Gezellig wat winkels in en door de gezellige straatjes. Aan het einde van de middag sloeg het weer dan toch om. Gelukkig is het binnen dan heel knus. Ik keek wat opgenomen tv-programma's op mijn laptop. Soms moest ik even pauzeren, omdat de regen het geluid van de tv overstemde.
Op donderdag was het ook nog regenachtig. 's Middags dachten we even, het is droog, we gaan een stukje fietsen. Ver kwamen we niet, koud een paar minuten onderweg en het begon te druppelen. We besloten maar terug te rijden, en waren al behoorlijk doorweekt eer we terug waren. Jammer, maar kan gebeuren. En gelukkig vermaken we ons ook binnen altijd prima, wat computerklusjes, beetje tv kijken, dat soort dingen.
Dan op vrijdag maar een nieuwe poging wagen om een stukje te fietsen. Nu bleef het gelukkig wel droog. We deden een rondje om en dwars door Franeker. Door van te voren geen route te bedenken maar gewoon willekeurig links of rechts te gaan zie je toch weer nieuwe plekjes. Of bekende plekjes op een andere manier. We sloten ons rondje af met het doen van wat boodschappen. 's Middags hadden we wel wat buitjes maar tussendoor ook steeds droge perioden, er zit dus vooruitgang in het weer.
En op zaterdag werd het weer goed weer. In de ochtend grijs en grauw, maar droog. En naarmate de dag langer duurde werd het steeds zonniger. We besloten hiervan te profiteren en een middagje met de trein naar Leeuwarden te gaan. We hadden het prima naar ons zin daar. Er was een gezellige drukte in de stad met diverse shanty koren die ijverig hun best deden. We slenterden door de gezellige winkelstraten en kochten zelfs wat leuke dingetjes. We sloten af met een late lunch bij de Mac voordat we richting het station gingen en de trein terug naar Franeker namen.
Hoe het zit met dat weer, we snappen het niet. Voordat we naar Franeker gingen leek het er op dat we hier een week lang regen zouden krijgen. Maar iedere keer schuift het slechte weer verder op en zo hadden we ook een mooie zondag. We gingen nu naar het Museum Martena in de Martenastins, hartje Franeker. Een leuk museum om rond te kijken. Daarna fietsten we een rondje Franeker in de stralende zon, met een paar fijne pauzes. En meerdere keren kwamen we aardige mensen tegen die gezellig een praatje maakten. Friezen stug? Echt niet! Op de terugweg haalden we bij Lidl wat lekkers voor bij de koffie, die ik weer buiten kon drinken vanwege het mooie weer. Pas tegen etenstijd ging ik naar binnen, het koelt wel eerder en sneller af 's avonds.

Zondag 4 en maandag 5 september.
Vandaag zorgden we er voor om bijtijds onze koffie te drinken, want zo tussen kwart over 9 en half 10 zou de stroom op zijn. En omdat we toch verder wilden gaan, had het geen zin om nog een euro in de paal te gooien. Het piepen van de koelkast (dus toen de stroom uit de paal ophield), was voor ons het startsignaal om op te ruimen en te vertrekken. We zetten koers richting Bremen. Navigatie ingesteld op snelwegen vermijden, we hadden op de heenweg al flinke files op de Autobahn zien staan. En toen we ergens halverwege onze leuke rit vanaf een viaduct op de snelweg keken, zagen we dat het een goede keuze was geweest. Om iets na 11 uur reden we de Bremense camperplaats op, nog geen 2 kilometer vanaf het centrum. Plekje gezocht, stroompaal gevoerd en de fietsen gepakt. Net na het middaguur liepen wij al door Bremen. Bremen heeft een heel gezellig centrum, met een grote marktplaats met daaraan o.a. het stadhuis en de domkerk. Daaromheen zijn leuke straatjes waar van alles te zien is. Eén van de leukste straatjes vonden wij de Böttcherstraße, een kunstenaars- en handwerksliedenstraatje. Ook op zondag is het gezellig en levendig in het centrum. Natuurlijk konden we een bezoek aan het beeld van de Bremer Stadsmuzikanten niet overslaan. Even in de rij om een foto's te maken, maar dat ging op een gezellige en gemoedelijke manier. Het feit dat ik daar ook een foto maakte van Serra's poppen bij het beeld kon op bijval en gelach rekenen. Na ons leuke rondje gingen we weer op de fiets terug naar de camperplaats, waar het de rest van de middag goed toeven was naast de camper, in de schaduw van de grote bomen.

Op maandag gingen we weer op de fiets naar het centrum van Bremen. Het was fijn fietsen in de zon, zonder dat het te heet was. Nu gingen we om de winkelstraten van Bremen te bezoeken. Die zijn niet bijzonder mooi, maar er zitten genoeg leuke winkels om wel een gezellige middag te hebben. Zo is er een heel groot filiaal van Galeria (de nieuwe naam van de gefuseerde Karstadt en Kaufhof warenhuizen), en zit er een grote Saturn. Beide winkels hebben we uitgebreid bekeken. Ook zijn er een paar gezellige passages. We sloten deze middag af met een bezoekje aan de Rewe, een kleine supermarkt aan een winkelstraat. Er was niet heel veel keuze, maar voldoende om eten voor vandaag en morgen te vinden. En zo kwamen rond een uur of 4 weer terug bij de camper. Heerlijk om nog een poosje buiten te zitten met een kopje koffie, daarna ging de pasta in de pan.

Donderdag 1 tot en met zaterdag 3 september.
We bleven nog een paar dagen op de fijne plek in Walsrode staan. En we gingen dagelijks naar het vogelpark. Opvallend is, hoe snel je daar een routine in ontwikkelt. Steeds op ons gemak ontbijten en koffiedrinken en ergens rond half 11 richting het park. Daar probeerden we wel iedere dag een andere route te lopen en andere verblijven en gebouwen te bezoeken, zodat we aan het einde van onze rondjes wel het gevoel hadden, alles wat het park te bieden had te hebben gezien.

En zo kwamen we iedere middag rond half 3, 3 uur terug. Heel handig, want rond die tijd wilde onze stroompaal gevoerd worden. En omdat de inflatie ook in Duitsland heeft toegeslagen wil hij nu iedere 6 uur een eurootje eten, in plaats van om de 8 uur. Maar goed, verder kost het hier niets, dus ook 4 euro per dag is een koopje. Na onze wandeling puften we gezellig uit met een kopje koffie, terwijl ik mijn foto's uit ging zoeken. Daarna maakte ik het eten en deed Wim de afwas en we sloten de avond af met het kijken van wat dvd-tjes. Op zaterdag gooiden we de avond routine om, door voor vertrek uit het park daar wat te eten. Scheelde mij koken en Wim afwassen. In plaats daarvan speelden we gezellig een paar potjes Lost Cities, één van mijn favoriete bordspellen.

Dinsdag 30 en woensdag 31 augustus.
Klokke 11 vertrokken we van huis, met kilometerstand 132340. We zetten koers naar Bad Bentheim. Onderweg hadden we 2 stops. De eerste omdat er een geel lampje ging branden. Na wat onderzoek kwamen we tot de conclusie dat er wat olie bijgevuld moest worden. De tweede stop was de lunchpauze halverwege de rit. En zo kwamen we rond 3 uur aan op de camperplaats in Bad Bentheim. Camper neergezet, 50 cent in de stroompaal gedaan en aan de automaat voor 9 euro een 24-uurs kaartje gekocht. Dat is voor overnachten en gebruik van het (nette) sanitair. De camperplaats ligt tussen een prachtig park en de burcht. En direct achter de burcht is het centrum. Klein, maar fijn. Precies leuk om even een stukje te wandelen na een rit. En daarna was het goed toeven naast de camper in de schaduw. Na het avondeten deden we vrij weinig. Ik was behoorlijk moe, om 9 uur vielen de luikjes al dicht als ik een boek probeerde te lezen. Dan maar beter vroeg naar bed.

En dus op woensdag ook weer vroeg wakker. En daardoor ook vroeg op pad. Eerst naar het naastgelegen dorp Schüttorf om te tanken en even wat boodschappen te doen. Daarna reden we naar Bersenbrück, mooi halverwege de rit. Daar deden we serieus boodschappen, we kunnen nu tot en met zondag eten. Daarna volgde de laatste etappe van vandaag, terug naar Walsrode. Op onze vorige reis kochten we een seizoenskaart voor het Weltvogelpark, dus we gaan nog een paar dagen vogels kijken. Wij genieten daarvan, het park nodigt ook echt uit om heerlijk rond de slenteren en pauzes te nemen. Vandaag liepen we een rondje door het deel van het park waar ook de vogelshow is. Die is 2 keer per dag, tot nog toe zagen we die in de ochtend. Maar nu konden we de show van 4 uur eens zien, toch weer net een beetje anders. Leuk! Om 5 uur waren we terug in de camper, dus deze keer laat aan de koffie en daardoor ook laat aan het avondeten. Helemaal niet erg, pak je 's avonds ook minder te snoepen.