De laatste reis van het jaar.

Zaterdag 12 t/m dinsdag 15 november.
De dag begon met dichte mist. Maar volgens het weerbericht zou rond een uur of 11 de mist vervangen zijn door "bewolkt met zonnige perioden". Dus daar wachtten wij op. Tsja, om één uur was er nog geen zon te bekennen en hadden wij geen zin meer om binnen te blijven. Dus toch op pad. Waarschijnlijk wachtte de zon ook op ons, want om kwart over 1 was er geen mist meer te bekennen. We liepen een lekker rondje door Franeker, langs de winkelstraten en de leuke grachten, even langs het kaatsveld en natuurlijk door de Martenatuin. Alsof we de weg kennen hier. Het was behoorlijk druk, want vandaag kwam de Sint ook aan in Franeker. Om een uur of 4 begon het weer mistig te worden. Wij begrepen de hint en gingen weer lekker terug naar de camper. Op zondag kregen we een stralende dag voorgeschoteld. Wij fietsten dus naar het station en pakten de trein naar Leeuwarden. Daar slenterden we in het zonnetje langs de gezellige winkelstraten. Het was zelfs lekker om af en toe op een bankje in de zon te gaan zitten. Na een late lunch liepen we langzaam, met een omweg, terug naar het station. Het zonnetje stond al laag toen we terug waren in de camper.

Na alweer een heel koude nacht was ook de maandag een prachtige dag. De fietsen stonden nog buiten, dus we deden eerst een rondje Franeker, waarbij we de kringloopwinkels bezochten. En natuurlijk namen we een pauze in het parkje, bij de volière. Zo sluit je een bezoek aan Franeker in stijl af. En toen was onze fijne reis alweer om. Op dinsdagochtend na het ontbijt en de koffie pakten we de losse spulletjes in en gingen we uitchecken. Iets na 10 uur reden we camping af voor de vertrouwde route via de Afsluitdijk naar huis. Ook deze keer reed Wim het eerste deel van de rit en ik het tweede deel. Iets na 1 uur waren we thuis. Binnen een uur stonden alle spullen weer in huis en de camper ernaast. Met kilometerstand 134707 mag hij aan zijn winterslaap beginnen.

Vrijdag 11 november.
Na een paar heerlijke dagen in Dwingeloo vonden we het tijd worden om verder te gaan. We willen deze reis afsluiten in Franeker, waar we ons altijd erg thuis voelen. Maar we besloten om onderweg wel een paar tussenstops te maken. De elf steden van de Friese Elfstedentocht hebben ook allemaal een bijzondere fontein. Inmiddels hebben we er al 6 van gezien en op de foto gezet. Vandaag hadden we een mooie kans om die verzameling uit te breiden. We kwamen dichtbij zowel Sloten als IJlst, dus in beide dorpjes hebben we de camper geparkeerd en een rondje gelopen.

Sloten bleek een ontzettend leuk ministadje te zijn. We keken onze ogen uit en niet alleen naar de fontein. Er zijn een paar heel leuke oude straatjes, natuurlijk met grachten. En op de vestingmuur staat een prachtige molen. IJlst vonden we minder leuk, geen uitgesproken centrum. Toch waren daar ook leuke dingen te zien. Vooral de straat waar de weg tussen de huizen en de voortuinen (die aan de gracht grenzen) door gaat sprak tot de verbeelding. En zo kwamen we na deze 2 uitstapjes om een uur of 3 aan in Franeker, waar we op ons vertrouwde plekje op het vertrouwde camperveld staan. De rest van de camping is in de winter gesloten.

Woensdag 9 en donderdag 10 november.
We hadden geen plannen gemaakt voor vandaag, want er was regen voorspeld. Nou viel dat 's ochtends alleszins mee, sterker nog, de zon scheen. Een mooi moment voor een wandeling vanaf de camping. Direct naast de camping ligt een prachtig stuk bos, waar je heerlijk kunt lopen. Maar als het nodig is, ben je ook zo weer terug. Gelukkig was het niet nodig, hoewel de lucht tijdens het laatste stukje van de wandeling al behoorlijk dreigend was geworden. Toch duurde het nog lang voor het daadwerkelijk ging regenen, daarvoor hadden we wel een paar keer zulke harde windvlagen dat de camper er van stond te schudden. Maar toen de regen eenmaal kwam, viel er ook behoorlijk veel. Daarna bleef het de rest van de middag en de avond bij buitjes. En binnen was het knus en gezellig.

Op donderdag was het prima weer om te fietsen. Dus gingen we 's middags naar Dwingeloo. We namen de lange route, via het bos. Onderweg kwamen we nog een prachtig plekje tegen voor een pauze. Vandaag konden we wel naar de kringloopwinkels, waar we uitgebreid rondkeken. Bij de ene kwamen we met lege handen buiten, maar bij de andere vonden we wat leuks. Dus niet voor niets lekker rondgekeken. Via het centrum van Dwingeloo, met name via de AH, gingen we weer terug naar de camping. En dat deden we met een lekker appeltaartje in de fietstas. De lucht was dreigend maar gelukkig ging het niet regenen. Wel stond er een harde wind, van opzij, dus het was hard werken op het open stuk. Eenmaal terug in het bos merk je daar eigenlijk weinig van. Maar we vonden dat we de appeltaart best wel verdiend hadden. Al met al kijken we terug op alweer een fijne dag.

Maandag 7 en dinsdag 8 november.
Alsof het zo moest zijn, was vanaf maandag niet alleen het vogelpark gesloten voor de winter, maar sloeg het weer ook om. Wat een goede timing, regen op een rijdag. Of rijden of een regendag. Hoe dan ook, we reden na het ontbijt even naar de Kaufland in Walsrode. Niet alleen om eten voor de komende dagen te halen, maar ook om leuke of lekkere Duitse dingen te kopen. Daarna stelden we de navigatie in op Dwingeloo. Niet alleen vinden we het daar erg leuk, het is ook één van de weinige campings die het hele jaar openblijven. Iets na de helft van de rit nam ik het stuur weer over. En zo kwamen we halverwege de middag aan bij de Noordster. Keuze zat qua staplaatsen. Deze keer gingen we voor praktisch. Dicht bij de voorzieningen, in deze tijd van het jaar zitten we toch niet meer buiten.

Op dinsdag was het alweer gedaan met de regen, dus kwamen de fietsen tevoorschijn en gingen we naar het dorpje, zo'n 3 kilometer vanaf de camping. We kwamen tot de ontdekking dat beide kringloopwinkels pas vanaf woensdag open zijn, dus we zullen nog een keer moeten. Niet dat we dat erg vinden, integendeel. Dwingeloo is klein, maar we vinden het wel een heel leuk dorp. We liepen dus nog even door het centrum en deden een paar boodschappen. In plaats van direct terug te gaan naar de camping reden we nog een stukje extra door het bos en langs de heide. Natuurlijk met een paar stops om foto's te maken. En zo hadden we ruim 10 km weggetrapt voordat we aan de koffie gingen. 's Avonds ging ik met mijn foto's aan de slag, niet alleen voor mijn website maar ook voor de kalenders die ik ieder jaar maak.

Donderdag 3 t/m zondag 6 november.
Zowel op donderdag als op vrijdag gingen we na het ontbijt en de koffie naar het vogelpark, waar we in 2 delen alles zagen. De ene dag gingen we vanaf de ingang linksaf, de andere dag rechtsaf. Het was weer heerlijk om er rond te lopen, in de herfst ziet het er toch weer heel anders uit. En rustig, niet te geloven. Zo nu en dan kwamen we wel eens iemand tegen. Toch ging de vogelshow gewoon door, en voor het eerst hadden we plaatsen op de voorste rij. Prachtig, om de vogels dan op centimeters boven je hoofd langs te zien vliegen.

Op zaterdag gingen we 's ochtends op de fiets naar de Rewe, even wat boodschappen doen. Een pittig ritje, grotendeels heuvelop. Maar tsjonge jonge, wat was het mooi in het herfstbos, met de zon er op. Terug was het een stuk makkelijker fietsen, want grotendeels omlaag. En nog steeds prachtig op het fietspad door het bos. Deze keer gingen we door dit uitstapje eens 's middags naar het park. Dat sluit in het naseizoen al om 4 uur. Dat vond ik helemaal niet erg, met de zon al laag was het best behoorlijk koud het laatste halfuurtje. Maar om 4 uur zat ik lekker weer in de camper met de kachel aan en een lekkere warme bak koffie en kwam ik helemaal bij. Dus gingen we op zondag maar weer na de koffie het park in, dat bevalt toch beter. Voor de laatste keer bezochten we alle leuke plekjes en keken we naar de mooie vogels. En wat hebben we een geluk gehad met het weer. Toen we vertrokken was de voorspelling dat we veel regen(buien) zouden hebben. Maar uiteindelijk zijn er alleen 's avonds en 's nachts wat buitjes gevallen en hebben we steeds prachtig weer gehad.

Woensdag 2 november.
Na het ontbijt en de koffie gingen we om een uur of 10 rijden. We hadden weer een leuke rit. In Hoogezand (eigenlijk in Sappermeer) tankten we even. Met de huidige hoge prijzen en de grote prijsverschillen loont het om eens kritisch te kijken waar we dat doen. Deze tankbeurt, waarvoor we minder dan een kilometer omreden, scheelde ten opzichte van tanken langs de grote weg zo'n 10 euro en ten opzichte van tanken in Duitsland 5 euro. Van dat geld kopen we liever een taartje.

Halverwege de rit nam ik het stuur weer over en ik reed allereerst naar de Kaufland in Walsrode. Daar kochten we eten voor 5 dagen en -inderdaad- een taartje. Daarna was het nog maar een klein stukje naar de camperplaats bij het vogelpark. Daar kwamen we iets na 3 uur aan. We staan op hetzelfde plekje als de vorige keer, alleen is het nu veel stiller hier. Na de koffie met een stukje taart ging ik eens aan de slag met mijn website, daarna aten we lekkere broodjes met verse knakworst en komkommer. En traditioneel sloten we de avond af met een dvd-tje.

Dinsdag 1 november.
Om half 12 vertrokken we voor onze laatste reis van het jaar. De kilometerteller stond op 133494 en de tank had nog genoeg diesel, dus een tussenstop was niet nodig. We hadden een zeer voorspoedige rit, geen file gehad en prachtig weer als bonus. Halverwege maakten we een tussenstop en het tweede deel van de route was mijn pakkie an. En zo kwamen we om kwart over 3 aan in Norg, waar we in de gids een mooie camping hadden gezien die nog open zou zijn in november.

Maar helaas, dat klopte niet. De camping was dicht. Wat nog wel open was, was de camperplaats, een paar honderd meter verderop. Dus daar staan we nu, voor 1 nacht. De camperplaats staat verder los van de camping, dus we kunnen geen gebruik maken van de faciliteiten (maar waarschijnlijk zouden die toch dicht zijn). De ligging is prachtig, in het bos. Maar verder is het een parkeerplaats met een stroomkast. En dan vind ik € 14,50 voor een nacht best duur. We hebben besloten om morgen maar door te rijden naar Walsrode, daar hebben we precies eenzelfde soort plek, maar dan voor 4 euro. En nog een vogelpark naast de deur ook. Maar qua omgeving is het hier wel zo mooi, dat we volgend jaar best een keertje terug willen als de camping wel open is.