Start De reizen

Onze meivakantie.

Maandag 9 mei.
Voor deze keer zit de reis er weer op. We waren om 9 uur al helemaal klaar om te vertrekken. Heel leuk was dat er 's ochtends nog een lijster rond de camper aan het huppelen was, waar we een paar mooie foto's van konden maken. Het verkeer zat mee, zodat we om 11 uur al thuis waren, kilometerstand 12190.

Zondag 8 mei.
Op de laatste dag van deze reis weer een hele middag met veel plezier in het zwembad gezeten, voor de laatste sessie van de Open Nederlandse Masters Kampioenschappen zwemmen. Het was weer een gezellige, goed georganiseerde middag. Eén van de hoogtepunten was toch wel dat we meemaakten dat het wereldrecord 100 meter rugslag bij de dames 80+ (inderdaad, de leeftijdsgroep 80 t/m 84) met zo'n 8 seconden werd verbeterd. Ik vind het al knap dat er nog deelnemers zijn in de categorieën 80+ en 85+, en dan nog zo ontzettend goed zwemmen, hulde.

Zaterdag 7 mei.
Op deze stralende, warme dag hebben we ons prima vermaakt. Rustig aan begonnen, en na de koffie zijn we een boswandeling gaan maken. Er is een prachtig stuk bos, aan de overkant van de camping. We hebben er van genoten, en veel moois gezien. Bijvoorbeeld reetjes en een boomklever die bij zijn nestje zat. We kwamen ook nog andere vogels tegen, ruiters en veel mensen die met hun hond daar liepen. Het valt op dat de mensen hier heel vriendelijk en spraakzaam zijn.

Halverwege de middag kregen we visite van Simon, die we van ons internetspel Travian kennen. Hij woont hier in de buurt en het was ontzettend leuk de persoon achter de naam te leren kennen. Met gezamenlijke interesse in computers viel er ook gelijk heel wat te bespreken. We hebben gedrieën de skottelbraai in gebruik genomen, en gezellig en lekker gegeten. En voor de eerste keer ging dat erg goed, Wim heeft toch wel barbecue talenten. Tsja, nu was het dus mijn beurt om af te wassen, en dat gebeurt niet zo vaak tijdens het reizen.

Vrijdag 6 mei.
Vandaag ging ik datgene doen waarvoor we naar de omgeving van Eindhoven waren gekomen: klokken bij de Open Nederlandse Masters Kampioenschappen zwemmen, gehouden in het Pieter van den Hoogenband zwemstadion. Ik had er ontzettend veel zin in, en was dan ook al veel te vroeg in het zwembad. Maar geeft niets, het was toch wel gezellig. Ik keek mijn ogen ook uit, wat een prachtig groot zwembad, dat heb ik nog niet eerder gezien. De juryvergadering verliep lekker vlot en klokke 2 waren we in het zwembad, waar een hele gezellige wedstrijd was. Zwemmers uit vele landen in Europa, en zelfs een team uit de VS deden er mee. Dit was de 2e sessie van in totaal 6.

Alles verliep schitterend op tijd, en alles was goed georganiseerd. Ik vond het heel leuk hier een middag deel van te mogen uitmaken en verheug me al op zondagmiddag als ik nog een keer ga. Rond kwart over 6 was het afgelopen en om half 7 zat ik weer in de camper, want Wim stond me al op te wachten. Die heeft zich in de middag ook goed vermaakt, met het maken van een mooie wandeling.

Donderdag 5 mei.
Halverwege de reis alweer naar Nederland, dat zijn we niet gewend. Eerst nog maar boodschappen gedaan in Xanten, en natuurlijk nog even geinternet op de parkeerplaats daar. Binnendoor naar Eindhoven gereden. Wat is Nederland toch een vol en druk land, de stukjes bos waar we door kwamen waren maar klein, maar we zijn des te meer verkeerslichten, rotondes en verkeersdrempels tegengekomen.

De camping in Veldhoven is erg mooi, evenals de omgeving er om heen. We hebben een stukje door het bos gewandeld en al veel moois gezien. Prachtige bloemetjes, en we denken dat we zelfs een bosorchidee hebben gezien. Op het gebied van internet zit het ons echt niet mee deze reis. Op deze camping zou er wel internet moeten zijn maar wegen technische problemen lukt dat nu net niet. Hoe kan je het zo treffen! Met mijn telefoon als modem kan ik nog iets doen, maar het gaat allemaal zeer moeizaam.

Woensdag 4 mei.
Een beetje wisselvallige dag wat betreft het weer. Soms stralend zonnig, soms trok de lucht helemaal dicht. Maar de eerste paar regendrupjes vielen gelukkig pas weer toen we terug waren op de camping. We zijn in de ochtend naar Emmerich gereden. Daar hebben we wat door het stadje gewandeld en daarna gezellig langs de Rijnboulevard. Er is een leuk wandelpad vlak langs het water, en er zijn allerlei leuke plekjes, beeldjes enzovoorts. Halverwege de middag zijn we nog even naar Xanten gegaan. Eerst even door het stadje gelopen en voor Wim een paar nieuwe spijkerbroeken gekocht.

Daarna op de parkeerplaats weer koffie gezet en internet aangesloten. Na overleg met de kinderen en Wim een paar leuke theatershows in de Stoep uitgezocht en kaartjes besproken. Ontzettend fijn dat dat ook weer goed gelukt is. Ook gezellig met vaders bijgekletst voordat we weer terug gingen voor onze laatste nacht op deze camping.

Dinsdag 3 mei.
Een wat koudere dag, maar wel stralend zonnig. Ideaal dierentuinweer. En Duisburg heeft een prachtige dierentuin, op maar 3 kwartier van de camping. Daar hebben we dus een groot deel van de dag doorgebracht. We kregen een prachtige ruime parkeerplek toegewezen in het bos, en daarvandaan was het een minuutje of 10 lopen naar de Zoo. We waren precies op tijd voor de eerste voorstelling in het dolfinarium, een hele leuke show. Daarna op ons gemak de hele dierentuin doorgelopen, en ontzettend veel leuks gezien.

Het viel op dat er ontzettend veel wilde reigers in de dierentuin zaten, wat soms leuke taferelen opleverde zo tussen de dierentuin bewoners. Ook een keer Afrikaanse olifanten in plaats van de veel vaker in dierentuinen gehouden Indische was heerlijk om te zien. Zo in het voorjaar zijn er ook veel jonge dieren, altijd leuk. En omdat het niet zo warm was waren veel dieren behoorlijk actief, wat leuke plaatjes opleverde. Al met al, het was een heerlijke dag.

Na terugkomst in de camper op de mooie parkeerplaats in het bos een lekker kopje koffie gezet, een stukje gebak erbij genomen en de laptop aangezet om een poosje te internetten. Waar we ook zijn, we zijn altijd thuis.

Maandag 2 mei.
Waarom zijn wij thuis avondmensen en in de camper ochtendmensen? Het zal wel altijd een raadsel blijven, maar het is wel handig. We gingen al vroeg naar Wesel toe, en konden de camper in een straat vlakbij het centrum prima parkeren. Eerst even in de camper zitten internetten, daarna de stad in. Wesel is een leuke stad, niet al te groot maar toch met flink wat winkels en gezellige straten.

Na een paar uurtjes in Wesel weer terug naar de camper, en voor vertrek wederom even op internet. Gezellig met thuis bijgepraat, onderwijl de site van gisteren laten uploaden, digitale krant en e-mail gelezen. Daarna terug richting de camping, onderweg in Xanten boodschappen gedaan. Wij kunnen weer een paar dagen eten. En we hebben nieuw internet tegoed voor de dongel. En bij de 2e poging ook appelmoes.

Eenmaal terug op de camping hebben we lekker koffie gedronken, met wat lekkers erbij. We genieten tenslotte van het goede leven. Daarna zijn we een wandeling vanaf de camping gaan maken, de omgeving hier is schitterend. Direct naast de camping ligt een boerderij, daarachter een Naturteich. We hebben daar zwaluwen en grauwe ganzen gezien, en op de terugweg op de camping zelf zong een vink een prachtig lied voor ons. En overal op de camping huppelen de konijntjes vrolijk rond.

Zondag 1 mei.
's Ochtends gingen we al vroeg naar het Archeologische Park van Xanten. Heel leuk, hier was vroeger een Romeinse stad. Er is best veel van teruggevonden, en om een goed beeld te krijgen zijn er ook wat reconstructies gedaan. Op andere plaatsen zijn bijvoorbeeld heggen geplant om te laten zien hoe muren liepen. Alles is duidelijk uitgelegd, je kijkt je ogen uit. En je loopt heel wat af, het was een flinke stad. Rondom het badhuis is een museum gebouwd, waar veel van de kleine zaken uitgestald staan. Alles is mooi verzorgd. We hebben het er erg leuk gehad.

Na het bezoek hebben we in de camper op de parkeerplaats gezeten, en koffie gedronken. Daar onze dongel uitgeprobeerd, en ja hoor, goede internet ontvangst. Ideaal dat je je huisje en je spullen gewoon overal bij je hebt. Na koffie en internet nog een poosje door het centrum van Xanten gewandeld, terug internet aangezet en pas tegen de avond weer naar de camping gegaan. Heel gezellig, we werden er opgewacht door een lief konijntje. Het is te merken dat in Duitsland de schoolvakanties afgelopen zijn, het was een stuk rustiger op de camping dan de dag ervoor.

Zaterdag 30 april.
Om half 12 (km stand 11411) vertrokken wij uit Spijkenisse. Geen zin om Koninginnedag te vieren tenslotte. We hoefden niet zo ver te rijden, de bestemming deze keer was Xanten, net over de grens. Zelfs met een royale pauze onderweg waren we er al om 2 uur. Parkeren rondom het centrum is goed geregeld, plaats genoeg om zelfs onze grote camper kwijt te kunnen, en met de parkeerschijf voor het raam mochten we er gewoon 3 uur blijven staan. Meer dan genoeg tijd om het oude stadje te verkennen.

We hebben de mooie Dom gezien, van buiten en van binnen. Gezellig geslenterd door de oude straatjes en over de gezellige marktplaats. Een lekker loopijsje gehaald bij één van de vele Italiaanse ijszaakjes. Daarna hebben we langs de stadsmuur gelopen, en door het parkje waar vroeger de stadsgracht was. Rond half 4 gingen we naar de camping die we van te voren al uitgekozen hadden.

Het is een hele mooie camping met speciale, goede camperplaatsen. Keurige voorzieningen, zelfs een picknicktafel bij de plaats. Maar wat dan weer zo jammer is, in de campinggids staat aangegeven dat er een WiFi punt zou zijn, maar dat klopt niet. En vreemd genoeg krijgen we zelfs onze eigen dongel met geen mogelijkheid aan de praat.