Start De reizen

Onze reizen.

Op de hieronder staande pagina's zal ik over onze reizen vertellen als we ze maken/gemaakt hebben. Indien mogelijk zal ik deze pagina tijdens de reis actualiseren, als dat niet kan zal dit zo snel mogelijk na een reis gebeuren. Een deel van mijn filmpjes zal via YouTube op deze site te zien zijn. Wie meer filmpjes wil zien kan op mijn YouTube kanaal kijken. Inmiddels heeft de camper ook zijn eigen kanaal gekregen: The Traveller's Guide to Europe

Onze reizen in 2024:

Winter(sport?), maart en april:
Eindelijk weer in maart naar Oostenrijk. Zou ik na 5 jaar nog kunnen skiën? Het antwoord was gelukkig ja! Daarna bezochten we Salzburg. Via diverse Duitse bestemming zoals Bad Abbach, Kröv en Koblenz zetten we langzaamaan weer koers naar Nederland.

Onze reizen in 2023:

We zoeken het eens wat noordelijker, augustus en september:
We hadden heel veel zin om weer eens naar Denemarken te gaan. En dan niet een paar dagen voor of na Zweden. Nu eens een echt rondje Denemarken. Op de heenweg maakten we 2 tussenstops in Duitsland, in Rinteln en in Bad Oldesloe. De reis door Denemarken startte op Rømø. Vervolgens gingen we met een paar tussenstops naar Aalborg. Daarna via Skagen naar Århus. Onderweg naar het eiland Funen deden we nog het safaripark Givskud en Legoland aan. Eenmaal op Funen bezochten we Odense. Na 3 weken Denemarken deden we op de terug nog Walsrode en Münster in Duitsland aan.

Waar komen we terecht? Dat gaat van het weer afhangen, juni en juli:
Op een zonnige dag begin juni vertrokken we, met de gedachte dat we graag naar Oostenrijk wilden gaan. Maar vanwege de langdurige regen daar besloten we om voorlopig eerst in het zonnige deel van Duitsland te blijven. En zo begonnen we in Kassel. Na een weekje daar was het in Oostenrijk inmiddels beter weer geworden, zodat we naar Salzburg konden gaan. Na 5 dagen daar geweest te zijn, besloten we niet in het ontzettend warme en regenachtige Oostenrijk te blijven maar weer af te zakken naar Nederland. Via het Altmühltal en de Eifel gingen we naar Dwingeloo. We sloten deze reis af met een supergezellig weekend met Fiona en Pe in Epe.

Een lang weekend weg met Serra, daarna samen verder op pad, april en mei:
Voor het eerst ging Serra met ons mee, we bleven 4 nachten in Franeker. Toen we haar thuis hadden gebracht gingen we samen door naar Zeeland. Daarna vervolgden we onze weg en gingen naar Frankrijk. We begonnen in de Franse Ardennen en gingen met een paar tussenstops naar Normandië, Utah Beach om precies te zijn. Daarop volgde een indrukwekkend bezoek aan Bayeux. Via de kust gingen we weer omhoog, waarbij we het vogelreservaat Parc du Marquenterre bezochten. De laatste etappes reden we via het binnenland om de Hemelvaartsdrukte aan de kust te ontlopen.

Langs de Moezel, maart en april:
We begonnen onze nieuwe reis in de Eifel. Na 2 dagen aan de Lahn startten we dan werkelijk onze Moezeltocht. Via Duitsland en Luxemburg kwamen we in Frankrijk. Daar volgden we de Moezel tot aan de bron. Vervolgens gingen we richting de Rijn. Die volgden we enigszins, waar mogelijk, in noordelijke richting. We maakten tussenstops in Bad Dürkheim en Koblenz. We volgden de Rijn tot Bonn en reden daarvandaan weer naar Nederland. Via Valkenburg en Chaam gingen we weer naar huis.

Onze reizen in 2022:

De afsluitende reis van dit jaar, november:
Via Norg, waar we overnachtten, gingen we nog eens terug naar Walsrode. Na 4 dagen in een heerlijk zonnig vogelpark te hebben gewandeld gingen we naar Dwingeloo. Na een paar fijne dagen in het bos sloten we de reis af op ons inmiddels vertrouwde plekje in Franeker.

Weer terug naar het vogelpark. En daarna nog meer leuke dingen doen. Augustus en september:
Via Bad Bentheim gingen we nog eens naar het Weltvogelpark in Walsrode. Daarvandaan gingen we naar Bremen, wat een mooie stad bleek te zijn. Vervolgens gingen we voor "een paar dagen" naar Franeker, maar zoals wel vaker bleven we daar een stuk langer hangen. We sloten af in Lhee bij Dwingeloo, waar we een topweekend hadden samen met Fiona en Pe.

We kunnen weer naar het buitenland. Maar of we het ook doen? Juni en juli:
Vooralsnog hielden we het bij de al gemaakte plannen om naar Groningen te gaan en wel naar het leuke vestingstadje Bourtange. Daarna gingen we dan toch echt Duitsland in. Het ging allemaal prima, we reden via Papenburg naar Walsrode. Daar bezochten we meerdere keren het Weltvogelpark. Via een nachtje in Frankenfeld gingen we naar het Serengetipark. Na 2 nachten in Dötlingen gingen we Nederland weer in. Daar planden we een weekje Dwingeloo in. Door familieomstandigheden werd dat maar een halve week, daarna gingen we naar huis.

Een rustige reis, mei:
Even lekker er tussenuit zonder ons al te druk te maken. Dat deden we tijdens een weekje in Epe en een klein weekje Doorn.

De drie dames in Drouwen, april:
Deze keer liet ik manlief thuis en ging met mijn dochter en kleindochter naar Drouwen. Een korte, maar heel leuke reis. Een camping met een eigen pretpark erbij. Een aanrader!

Voorjaar in Nederland, maart:
Na een half jaar thuis te hebben gezeten (en voor Heidi 2 staaroperaties verder) gingen we weer in Nederland op reis. En omdat het weer wennen was en we de conditie weer op moesten krikken, begonnen we in Franeker. Dat was zeker geen straf, deze camping staat in onze shortlist van favoriete campings. Het voordeel voor ons is dat alles onder handbereik is hier. Plus dat we Franeker een ontzettend leuk dorpje vinden dat in een mooie omgeving ligt. Na een weekje Franeker gingen we naar Sneek. We bleven daar 5 nachten en hadden 1 dag sneeuw en 3 dagen mooi weer. Toen het daarna hard ging regenen en het er naar uitzag dat dat voorlopig zo zou blijven vonden we het een mooi moment om weer naar huis te gaan.

Onze reizen in 2021:

Weer op reis in Nederland, augustus en september:
Al voor de vijfde keer in Nederland op reis. En hoewel we het buitenland best missen zijn de binnenlandse reizen toch ook erg fijn. Deze keer doen we ons rondje eens tegen de klok in, we begonnen in Zeewolde. Daarvandaan, via het prachtige Natuurpark Lelystad, naar Epe. Zes overnachtingen later verkasten we naar Diffelen bij Hardenberg. We waren nog niet eerder in de Vechtstreek geweest maar vinden het een aanrader. Na deze nieuwe ontdekking werd het weer tijd voor een oude bekende. We keerden terug naar Dwingeloo, één van onze favorieten in noordelijk Nederland. En tot slot een aantal dagen in Friesland. Via Workum ging we naar ons vertrouwde plekje in Franeker. Daar bleven we nog bijna een week voordat we weer naar huis gingen. Deze reis duurde precies 4 weken.

Zomervakantie in Nederland, juli:
Anders dan anders. Waar we normaal in de zomerperiode thuis blijven gaan we nu, dankzij de verminderde beperkingen, in juli op reis. We hebben -ook al anders dan we gewend zijn- alle campings vooruit geboekt. Dat dit hard nodig was bleek wel uit het feit dat we onze plannen soms aan moesten passen omdat de beoogde campings op de gewenste data al vol zaten. Uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd een leuk rondje te plannen. We begonnen in Friesland met een paar dagen in Dokkum om daarna af te zakken naar Appelscha. Vervolgens stond Drenthe op het menu, een weekje in Dwingeloo. Na een zeer enerverende rit kwamen we vanuit Dwingeloo uiteindelijk aan in Epe waar we weer 4 nachten stonden. Onze laatste verplaatsing ging naar Doorn. Daar sloten we een fijne reis van ruim 3 weken af.

We blijven nog in Nederland, mei:
Door de blijvende beperkingen valt er nog niet heel veel te reizen, maar een weekje in Nederland is ook fijn. We kozen weer voor Franeker, daar hebben we het altijd naar onze zin en we weten dat het een fijne, relaxte camping is.

Onze reizen in 2020:

Herfst in Friesland:
Onze laatste reis van dit jaar moesten we, vanwege de coronabeperkingen, weer in Nederland doorbrengen. Gelukkig was onze favoriete Friese camping, die in Franeker, in deze periode nog open. Ook een reis zonder rondzwerven bleek ons goed te bevallen.

Eindelijk weer met de camper op reis, september:
Na 9 maanden, niet geheel vrijwillig, niet op reis geweest te zijn gingen we naar Friesland. Onze eerste bestemming was Harlingen. Daarna volgden nog Franeker, Sneek en Anjum. Vervolgens gingen we in Groningen naar Bourtange. Daarna naar Drenthe, heerlijk in het bos bij Dwingeloo. Over de thuisreis deden we ruim een week, met fijne tussenstops in Epe op de Veluwe en Doorn op de Utrechtse Heuvelrug.

Onze reizen in 2019:

Nog even een weekje op pad, november/december:
Voordat de drukte rond de feestdagen begint nog even op pad. We begonnen in Franeker. Daarna waren we een paar dagen in Sneek. We sloten deze reis af met een paar dagen in Münster in Duitsland.

Drie generaties op pad, oktober:
Voor het eerst ging ik zonder manlief op reis. In plaats daarvan gingen mijn dochter en kleindochter mee naar Brühl. Een bijzondere vakantie! Met winkelen in Keulen, Phantasialand en de dierentuin in Keulen op het programma.

Best of, augustus/september:
Al zoveel goede herinneringen aan mooie plaatsen...., deze reis besloten we een aantal van onze favoriete locaties nog eens op te zoeken. We begonnen met Karlovy Vary in Tsjechië. Daarvandaan gingen we naar Wenen maar wel met een aantal tussenstops. Zo kwamen we erachter dat Plzen (Pilsen) een leuk stadje is. Na Wenen via Grein naar Salzburg gereden. Na bijna een week in Salzburg verder, nu naar het Europapark. Van alle reizen is dit de plaats waar we het vaakst geweest zijn en daarom mag het Europapark natuurlijk niet ontbreken in een "best of" reis. In de loop der jaren zijn we ook al heel wat keertjes aan de Moezel geweest. We kozen er voor om terug te gaan naar Erden, omdat we daarvandaan ook fijn konden fietsen. Vervolgens een klein stukje terug naar Saarburg, waar we ook goede herinneringen aan hebben. En als slotbestemming kozen we voor Brühl, ook al een plaats waar we heel wat keertjes geweest zijn.

Rondje Duitsland met een Nederlands staartje, juni/juli:
Op eerste en tweede Pinksterdag reden we op ons gemak naar het Europapark. We bleven daar 5 dagen, daarna reden we naar Bettingen, in de buurt van Wertheim am Main. Dat dorp bezochten we op de fiets. Vervolgens gingen we naar Kassel. Hier bleven we een weekje, de eerste dagen voor wat sightseeing. Daarna omdat het een fijne camping is om de zeer hete dagen die we hadden door te komen. Na de hitte gingen we verder, deze keer naar Walsrode, waar het Weltvogelpark is. Vervolgens reden we Nederland weer in. Eerst voor een paar dagen in Drenthe. Vanuit Klijndijk, vlak bij Emmen, zagen we o.a. hunebedden en dierentuin Wildlands. We sloten de reis af in Bovenkarspel. De camping daar hadden we gekozen omdat die dicht bij onze vrienden is. Vanaf die camping zijn we naar Enkhuizen en -met Fiona en Pe- naar Hoenderdaell geweest.

Over de Afsluitdijk naar Friesland in mei:
Ik wilde al heel lang eens over de Afsluitdijk rijden. En ik wilde ook graag eens het planetarium van Eise Eisinga zien. Twee goede redenen dus om naar Franeker te gaan. Daarvandaan bezochten we met de trein Leeuwarden en Harlingen. We sloten de reis af met een paar dagen Sneek.

De eerste reis van ons jubileumjaar, maart/april:
Al het 10e jaar waarin we met de camper reizen! We begonnen deze reis weer in Mayrhofen, al voor de 6e keer. Na een fijne week met 5 skidagen gingen we naar Natterer See bij Innsbruck. Vervolgens bezochten we Salzburg. Daarvandaan gingen we in kleine stapjes door Zuid-Duitsland zodat we op tijd voor de seizoensopening bij het Europapark waren. Na 6 dagen achtbanen en wat er verder allemaal te doen is in het Europapark gingen we via Diekirch in Luxemburg weer naar huis.

Onze reizen in 2018:

Kerstsfeer proeven in Duitsland, november/december:
Eerst in het Europapark! Met onze jaarkaart 5 dagen genieten van achtbanen, kerstbomen en veel meer. Daarna nog een paar dagen in Brühl voor de plaatselijke kerstmarkt en die van Keulen.

Een paar dagen naar Maastricht, oktober:
In de drukke maand oktober toch een paar dagen gevonden om op pad te gaan. We kozen Maastricht als bestemming, een mooie stad en een leuke omgeving om te fietsen. Mede dankzij het prachtige weer was het een heerlijke midweekje. Op zaterdag reden we via Duitsland weer naar huis.

Naar het noorden in juni en juli:
Ons plan voor de zomerreis van dit jaar was om zo ver naar het noorden te gaan dat we de midzomernachtszon konden beleven. Maar eerst gingen we naar Billund in Denemarken om naar Legoland te gaan. Vervolgens met een aantal mooie tussenstops naar het noorden van Zweden, tot we in Lapland en boven de poolcirkel waren. We maakten er inderdaad de midzomernachtszon mee, een prachtige ervaring. Daarna slingerden we weer door Zweden (en een stukje Noorwegen) omlaag. We bleven een aantal dagen in Stockholm. Daarna gingen we via Ystad naar Kopenhagen. Vanaf Kopenhagen reden we naar de oostkust van midden Jutland. Een klapband verknalde de leuke rit die we hadden. Na 6 uur wachten op de wegenwacht konden we toch weer verder. Na een paar heerlijke dagen aan de Deense kust bezochten we Hamburg. We sloten de reis rustig af vanwege de hitte. Met zo'n 33 graden iedere dag was het heerlijk om bijna een week in Kassel te zijn, waarbij het zwembad op de camping een grote rol speelde.

Als je kleindochter in mei een dagje naar de Efteling wilt:
Dan is dat een goede reden om een paar dagen naar Kaastsheuvel te gaan. Behalve dat we naar de Efteling gingen maakten we ook nog mooie fietstochten.

Sneeuw en zon, maart/april:
Voor de vijfde keer met de camper op wintersport in Mayrhofen. Daarvandaan naar Italië waar we allereerst een paar leuke dagen aan het Gardameer hadden. Vervolgens bezochten we Milaan, Pisa, Florence en Venetië. Daarna gingen we weer naar Oostenrijk, waar we naar Graz en Wenen gingen. Na een tussenstop in Duitsland gingen we Tsjechië in. We bleven ruim een week in Praag, waar een familiereünie de slagroom op de taart was. Via Kassel gingen we weer terug naar huis.

Onze reizen in 2017:

De laatste reis van het jaar, in november:
Nog maar eens naar het Europapark, voor de kerstsfeer.

Halloween in het Europapark, oktober:
We hadden nog een weekje vrij in oktober, tussen alle verjaardagen door. En een jaarkaart van het Europapark. De optelsom was snel gemaakt. Pompoenen en achtbanen, een goede combintatie. Op de terugweg naar huis maakten we nog een tussenstop bij Phantasialand.

"Als je een camper hebt, ga je niet in oktober een dagje naar de Efteling met de auto,":
maar ga je een paar dagen met de camper naar Kaatsheuvel. We fietsten naar het centrum van Kaatsheuvel en in de mooie omgeving. En op woensdag gingen we ook daadwerkelijk het prachtige park in.

Een rondreis in oostelijke richting, juli t/m september:
Via Kassel, waar we een paar dagen bleven ondanks de kou en de regen, gingen we naar Tsjechië. Daar bezochten we Karlovy Vary en Marianske Lazne. Vanwege het weer (code rood in verband met extreem hoge temperaturen) gingen we niet verder naar het zuiden maar weer een stukje noordelijker, naar Dresden. En omdat Wim met zijn fiets gevallen was en ik de camper een aantal weken moest rijden voelde dat voor mij ook prettiger aan. Via een aantal bestemmingen in Duitsland en toch weer een stukje door Tsjechië kwamen we uiteindelijk in Wenen terecht. Daarvandaan ging de route weer richting Nederland met leuke bestemmingen onderweg, zoals bijna een week in het Europapark en een paar (fiets)dagen aan de Moezel. We sloten de reis af in Vaals, Nederland. Het weer bleef de hele reis eigenaardig. Of koud en nat, of heet. Er tussenin hebben we veel te weinig meegemaakt.

Een paar dagen op de Veluwe in juni:
Even een paar dagen rustig aan doen tussen alle voorbereidingen voor de bruiloft van Nathasja en Marco door.

Richting Veldhoven, mei:
Klokken bij de Open Nederlandse Masters Kampioenschappen Zwemmen in Eindhoven. We combineerden het weer met een paar dagen in Veldhoven. Deze keer namen we eens de Kia mee op reis. Daarmee maakten we uitstapjes naar Eindhoven en Zoo Veldhoven.

Wintersport, maart/april:
Het begint routine te worden. Het nieuwe reisjaar begon ook nu weer met wintersport in Mayrhofen. Na anderhalve week heerlijk skiën en wandelen verder naar Innsbruck. Vervolgens via Füssen en Freiburg naar het Europapark. Na 5 heerlijke dagen tussen de achtbanen en alle andere leuke dingen daar gingen we via Nancy in Frankrijk en Larochette in Luxemburg weer naar huis.

Onze reizen in 2016:

Reizen in kerstsfeer, december:
De laatste reis van het jaar, net voor de feestdagen. We zochten dus de kerstsfeer op. Om te beginnen tijdens de winteropening van het Europapark in Rust. Dat vonden we zo leuk dat we er 5 dagen bleven. De kerstmarkt van Koblenz viel daarna eigenlijk tegen. Maar dan ben je in ieder geval wel blij dat je weer naar huis toe gaat.

Op zoek naar kraanvogels in november:
Als je een weekje weg wilt in november en je leest over een natuurgebied waar tussen oktober en december duizenden kraanvogels zitten, is de keuze snel gemaakt. Onze reisbestemming werd Kelbra. Op de terugweg gingen we binnendoor met 2 overnachtingen op mooie plekjes in het Sauerland. Ten slotte nog winkelen in Oberhausen en een bezoek aan de Zoo van Duisburg. Het weekje liep uit tot 9 leuke dagen ondanks kou en regen.

Langs een aantal Europese hoofdsteden, augustus/september:
Voor onze grote zomerreis hadden we besloten een aantal mooie hoofdsteden te bezoeken. Allereerst naar Wenen (via een heerlijke Alpenroute) en daarvandaan een dagtocht met de boot naar Bratislava. Dan Hongarije in met dus o.a. een bezoek aan Boedapest. In Slowakije namen we een paar dagen rust om vervolgens met een aantal tussenstops naar Praag te gaan. Terug in Duitsland sloegen we de -door ons al veelbezochte- hoofdstad Berlijn maar over. In plaats daarvan gingen we naar Dresden, Leipzig en Kassel. Moe en met onze hoofden vol indrukken van zoveel steden gingen we half september (tijdens een hittegolf) weer naar huis.

Terug naar het Gardameer in juni:
Slecht weer in Nederland, een jaarkaart van Gardaland. Twee ingrediënten die ons deden besluiten nog eens naar Italië te gaan. Onze eerste tussenstop was in Herbolzheim, nu niet voor het Europapark maar om Wim de kans te geven op zoek te gaan naar bijeneters. Daarna via Oostenrijk terug naar Peschiera, waar we bijna een week bleven. Vervolgens gingen we via Aquileia met zijn Romeinse opgravingen naar Ljubljana. Daarna werd het tijd weer richting thuis te gaan. Dat deden we met een tussenstop in Oostenrijk aan de Millstätter See. Vervolgens nog 3 locaties in Duitsland aangedaan, met als slot een paar dagen op onze vertrouwde stek in Brühl.

Een paar dagen naar Veldhoven in mei:
Omdat ik als official kon fungeren bij de Open Nederlandse Master Kampioenschappen lange baan in Eindhoven (een zwemwedstrijd dus) besloten we een paar dagen naar Veldhoven te gaan. Hier ben je direct bij het bos en dicht bij het zwembad. Het weer werkte ook mee, het was dus een korte maar goed geslaagde reis.

Via de sneeuw naar de zon, maart/april:
Dat was de bedoeling van de eerste reis in 2016. Die sneeuw zochten we in Mayrhofen in Oostenrijk, de zon bij het Gardameer in Italië. Maar zelfs in Mayrhofen hadden we behalve prachtige sneeuw ook heel veel zon. En bij het Gardameer helaas ook minder zonnige dagen. En Verona in de regen is net iets minder leuk dan in de zon. Gardaland zagen we met zon en bewolkt, maar het park is altijd even leuk. Daarna ging het richting de Adriatische kust. Via Venetië (met stralend weer en met redelijk weer) ging het langzaamaan richting huis. Daarbij bezochten we nog Meran en München, om uiteindelijk via Bad Dürkheim en Oberweis weer naar huis te gaan.

Onze reizen in 2015:

Rondreis door Scandinavië, augustus/september:
Via Denemarken allereerst naar Zuid-Zweden. Na een aantal heerlijke dagen aan de kust voor de afwisseling een paar dagen in Stockholm doorgebracht. Daarna zochten we weer rust en natuur op. Met een aantal tussenstops bereikten we Noorwegen. Via de Trollstigen en Geirangerfjord gingen we naar Bergen. Daarvandaan namen we de mooie -maar niet kortste- wegen naar Stavanger en vervolgens naar Oslo. Om dan via de westkust van Zweden (met stops in Fjällbacka en Varberg) af te zakken naar Denemarken en Duitsland. En vanwege onze jaarkaarten van het Europapark gingen we nog een keer richting het Zwarte Woud. Tenslotte via Luxemburg en Brühl weer naar huis.

Langs de Franse kust, juni/juli:
Vorig jaar nog lang niet uitgekeken, dus nog een keertje terug richting Normandië en Bretagne. We hebben een paar plaatsen die we erg mooi vonden opnieuw bezocht maar ook heel veel nieuwe dingen gezien. Grotendeels bezochten we camping aan of dichtbij het strand, maar we maakten een paar uitzondering, bijvoorbeeld om de Cerza Zoo in de buurt van Lisieux te bezoeken.

Voorjaarsreis van maart t/m mei:
Half maart vertrokken we voor onze eerste reis van 2015. We wilden naar de Wachau regio in Oostenrijk. Omdat de campings daar pas in april opengaan namen we de langzaamaan route daarnaartoe, met een aantal leuke tussenstops in Duitsland. Daarna ook nog een paar dagen in Wenen voordat we op de terugweg richting Duitsland dan eindelijk in Krems an der Donau overnachtten. Terug in Duitsland konden we ook naar Passau, waar ook pas in april een camping open was. Vervolgens slingerden we verder door Zuid-Duitsland, heel langzaamaan de kant van het Zwarte Woud op. Natuurlijk bezochten we het Europapark weer uitgebreid. Vanuit het Zwarte Woud gingen we naar Frankfurt. Daarna via de Rijn (het prachtige stadje Bacharach) naar Brühl. Zo'n beetje ons "home away from home" inmiddels. Daar bleven we zo'n 2 weken om vandaaruit ook Keulen, de Keulse dierentuin, Bonn en Phantasialand te bezoeken.

Onze reizen in 2014:

Kerstmarkten in en nabij Brühl, december:
De laatste reis van het jaar in de laatste maand van het jaar. Een midweek naar Brühl om de kerstmarkten van Brühl, Keulen en Bonn te bezoeken. De extra dag in Brühl gebruikten we om nog eens een rondje om de Heider Bergsee te lopen.

Naar het Europapark (en dan heel langzaam terug), oktober:
Variatie op een thema; wel naar het Europapark gaan maar in de herfst in plaats van in het voorjaar. Ondanks (of wie weet dankzij) de regen hadden we er 4 geweldige dagen. Daarna een paar rustige dagen bij het bos in het noorden van het Zwarte Woud voordat we naar Stuttgart gingen. Vervolgens een paar dagen in Dahn in het prachtige Pfälzerwald. Daar hebben we een aantal mooie wandelingen gemaakt. Toen het weer omsloeg werd het voor ons tijd om richting de Moezel te gaan. We kozen een camping in Senheim, waar we ons ondanks het slechte weer wel vermaakten. Tot slot nog een paar dagen in de buurt van Monschau voor het weer tijd werd om naar huis te gaan.

Midden Europa, juli t/m september:
Hartje zomer op reis, we waren benieuwd wat ons dat zou brengen. Veel drukte? Volle campings? Hitte? Of merk je er veel minder van dan we van te voren verwachten? Wij waren van plan om een rondreis te maken door Tsjechië, Slowakije en Zuid-Polen met op de terugweg misschien nog een stop in Berlijn. Onze eerste bestemming was Karlovy Vary in Tsjechië. Vervolgens bijna een week in Praag en dan in zuidelijke richting naar Brno. Toen we de route Brno-Bratislava uitstippelden zagen we dat we vlak langs Wenen zouden komen. Ideaal moment om een paar dagen naar Wenen te gaan dus. Daarna Bratislava maar overgeslagen en naar de bergen in het noorden van Slowakije gegaan. Vervolgens bijna een week in Krakau en 2 dagen in Oswiecim. Toen weer terug Tsjechië in. Uiteindelijk nog eens 3 dagen in Karlovy Vary geweest omdat we het daar zo leuk vonden. Berlijn sloegen we ook maar over, toen puntje bij paaltje kwam hadden we meer zin om naar de Harz te gaan. Conclusie: behalve in Praag, Brno (maar daar waren we toevallig tijdens een grote motorwedstrijd) en Wenen geen drukke campings gehad en nergens problemen gehad een staplaats te vinden. De temperatuur was over het algemeen lekker, soms flink warm maar nooit te heet. Polen en Tsjechië vinden we leuker dan Slowakije. Plannen maken is leuk, handig, nuttig. Maar spontane ingevingen zijn ook erg prettig, anders hadden we de prachtige stad Wenen niet gezien.

Bretagne en Normandië, juni/juli:
Na bijna twee maanden thuis, met daarin een operatie aan mijn galblaas en de plaatsing van het nieuwe dakraam, werd het hoog tijd om weer op pad te gaan. Deze keer eens naar Frankrijk. Ons oog viel op Bretagne. En als je naar (en terug van) Bretagne door Normandië komt, blijf je natuurlijk daar ook een paar dagen om o.a. de stranden van D-day te bezoeken.

Toch weer naar de sneeuw, maart/april:
Na de tegenslag van vorig jaar, een nieuwe poging om Oostenrijk in de winter te bezoeken. Allereerst een weekje Mayrhofen waar ik kon skiën, daarna een paar dagen Natters bij Innsbruck. Vervolgens nog wat rondzwerven door Duitsland, waarbij we onder andere naar Bamberg, Sinsheim en Speyer gingen. We beëindigden de reis met een poosje Brühl. Naast heerlijke bezoeken aan Phantasialand, Keulen en de dierentuin van Keulen helaas ook de camping waar het dakraam uit de camper waaide.

Onze reizen in 2013:

Opa en oma op reis, november:
Een paar dagen er tussenuit, herfst in de Ardennen en in Luxemburg.

Dichtbij en toch op reis, september:
Een reisje langs de Moezel. Als ons kleinkind komt, zijn we zo weer thuis. En omdat Nathasja's baby nog op zich liet wachten, de reis verlengd met bezoekjes aan Saarburg, de Eifel en Brühl.

Poolse reis, juni t/m augustus:
Omdat we graag veel verschillende landen willen bezoeken, niet alleen om het aantal bezochte landen te tellen maar ook om gevarieerd te reizen, nu een reis in oostelijke richting. We begonnen in Polen in de noordwestelijke hoek, aan de kust. Via diverse kustplaatsen gingen we naar Gdansk. Daarna via Elblag en Mazurië richting Litouwen. Daar bezochten we onder andere de hoofdstad Vilnius en daarna gingen we door naar Letland en Estland. Via het meest noordoostelijke puntje van onze reis, de grensovergang van Estland naar Rusland in Narva, via de noordkust naar Tallinn. Via Riga ging de reis weer terug naar Litouwen en daarna Polen. Daar gingen we via het oerbos (aan de grens met Wit-Rusland) naar Warschau. Vervolgens met een aantal tussenstops in midden Polen weer naar Duitsland, waar we onder anderen Potsdam (en Berlijn), de Harz en het Sauerland bezochten.

Poging 2, april/mei:
Na de valse start nu echt op reis, de bestemmingen zijn een beetje aangepast natuurlijk. Eind april noodt weer meer tot andere dingen dan tot wintersport. Daarom allereerst naar Brühl, met zijn mooie ligging en vele mogelijkheden. Daarna via Koblenz naar het Zwarte Woud. Tot slot in paar dagen in Frankrijk, in Verdun.

Wintersport in Oostenrijk en daarna, maart:
Helaas bereikten we dit jaar Oostenrijk niet, wegens ziekte moesten we de reis afbreken.

Onze reizen in 2012:

Kerstmarkten, december:
De laatste reis van het jaar, een midweekje Duitsland om de kerstmarkten in Brühl, Keulen en Bonn te bezoeken.

Camping Birkelt, Here We Come (oktober):
Voor het eerst een gast mee op reis en dat is enorm leuk. Eerst een paar dagen in Larochette, Luxemburg. Daarna nog een paar dagen in Saarburg, Duitsland.

Naar het noorden, juli/augustus:
En dan ook helemaal naar het noorden, naar de Noordkaap (het noordelijkste puntje van Noorwegen). Onderweg maakten we o.a. tussenstops in Gränna (Zweden) en Rovaniemi (Finland). Na de Noordkaap te hebben bezocht zakten we weer af, via de kust van Noorwegen en door Zweden. Onderweg stopten we o.a. in Stø waar we een walvistocht maakten.

De Eifel, mei/juni:
Een rustige vakantie, met wel veel mogelijkheden om mooie dingen te zien? Wij kozen er voor om dan naar de Eifel te gaan. En tussendoor waren we ook nog een paar dagen in de Hunsrück. We besloten de reis met een paar dagen Monschau en Xanten.
Wintervakantie, maart/april:
Geen winterreis zonder wintersport. In St. Johann im Pongau lag nog genoeg sneeuw en alle liften en pistes waren open. We hebben er een heerlijke week gehad. Daarna met tussenstops naar Legoland bij Günzburg en het Zwarte Woud, waar we natuurlijk ook weer het Europapark bezochten. Vervolgens een paar dagen in Pommern bij de Moezel gestaan. We eindigden de reis in Brühl, vanwege Keulen en Phantasialand. Helaas bleven we daar korter dan voorzien.

Onze reizen in 2011:

Nog een keer naar Disney, november:
Als je dan toch een jaarkaart hebt, moet je er wel van genieten. Dus nog eens naar Disney om er in de kerstsfeer rond te lopen.

Disneyland Parijs, oktober:
Een geweldige verjaardagscadeau, naar Disneyland Parijs.

Zweden, Denemarken en Duitsland, augustus/september:
Spannend, eens heel wat anders dan we gedaan hebben. Een rondreis door Zuid-Zweden waar we in Höör, Gränna, Stockholm, Årjäng, Mariestad en Varberg geweest zijn. We hebben veel natuurschoon gezien in Zweden, wandelingen gemaakt en mooie bezienswaardigheden opgezocht. Daarna hebben we er nog een poosje Denemarken aan vastgeplakt, met bezoeken aan Kopenhagen, Holbæk en Hovborg. Vanuit Hovborg zijn we een dag naar Legoland in Billund gegaan. Daarna zijn we ook nog een stukje Noord-Duitsland gaan bekijken, allereerst vanuit Bad Segeberg en daarna vanuit Soltau. Daarvandaan bezochten we diverse dierenparken en het attractiepark Heide-park.

Luxemburg en Duitsland, mei/juni:
Via Luxemburg, waar we een paar dagen in Larochette bleven, naar Herbolzheim in het Zwarte Woud (voornamelijk om het Europapark te bezoeken). Daarna zijn we verder het Zwarte Woud in gegaan, naar de Titisee. Vervolgens naar het Altmühltal doorgetrokken, waarvandaan we Eichstätt en Kelheim bezochten. Laatste stop: Birkenfeld in de Hunsrück, aan de edelsteenroute.

Meivakantie, eind april en begin mei.
Naar Xanten, in Duitsland. Daarna een paar dagen in Veldhoven, vlakbij Eindhoven, om te klokken op de Open Nederlandse Masters Kampioenschappen zwemmen.

Weer naar Brühl, april:
Omdat het verleden jaar zo leuk was, Phantasialand een heerlijke pretpark is en Keulen zoveel moois te bieden heeft: voor de tweede keer met de camper naar Brühl.

Winter(sport)vakantie, maart:
Mayrhofen (skiën!), Mils en Achenkirch, Oostenrijk. Daarna langzamerhand terug naar huis, maar stoppen waar het mooi is. Dat was bijvoorbeeld in Lindau, aan de Bodensee (Duitsland) en in Oberweis in de Eifel.

Onze reizen in 2010:

Laatste reis van het jaar, oktober:
Duitsland, Kyllburg. Met o.a. bezoeken aan Trier, Wildpark Daun, Eifel-Zoo en Eifelpark. Vervolgens naar Bad Dürkheim waarvandaan we het techniek museum in Speyer bezochten en een mooie tocht door het Pfälzerwald maakten.

Voor het eerst met de camper naar Frankrijk, augustus/september:
Frankrijk, Guise. Met een bezoek aan Chateau Fort de Guise. Daarna Parijs, met o.a. bezoeken aan de Catacomben, Hotel des Invalides, het Rodin Museum en Cité de Science. Vervolgens naar St.-Aubin-sur-Mer, met strandwandelingen, havendorpjes. Daarna naar Le Brevedent in de Calvados. Bezoek aan Chateau Crevecoeur en Cerza Zoo. Tot slot in Quend, met o.a. een bezoek aan het Vogelpark du Marquenterre.

Alweer de derde reis, juni/juli:
Duitsland, Reken, Rothenburg ob der Tauber en Guldental. Met bezoeken aan Movie Park Germany, Wildpark Frankenhof, Wilpark Rheinböllen, Bad Kreuznach en Bingen aan de Rijn.

Nu wat verder en langer weg, mei/juni:
Duitsland, eerst naar Koblenz, daarna naar het Zwarte Woud en Neckargemünd. Met onder meer bezoeken aan het Europapark, Freilichtmuseum Gutach, Heidelberg, het techniek museum in Sinsheim en de druipsteengrotten in Eberstadt.
Voor het eerst camperen, mei:
Duitsland, Brühl. Met bezoeken aan Phantasialand en de dierentuin in Keulen.