Reis naar Luxemburg en Duitsland.

Vrijdag 10 juni.
Voor deze reis zat het er weer op, en gingen we huiswaarts. Rond half 10 vertrokken we van de camping en om kwart over 5 waren we thuis. We hadden er lang over gedaan. Voor een deel eigen keuze, want bij de Eifel hebben we een prachtig stuk binnendoor gereden, Luxemburg in en pas in België weer de grote weg op. En natuurlijk hebben we op ons gemak pauze genomen, met koffie en wat lekkers er bij. Voor de kleiner deel lag het aan de navigatie, die ons dingen liet doen als van de grote weg af, langs (naar ons gevoel) 1000 verkeerslichten rijden en bij de volgende oprit dan weer dezelfde grote weg op gaan.

Maar voor het allermeeste lag het toch wel aan de lange files waar we meerdere keren in terecht waren gekomen. Maar goed, we hebben het toch weer gehaald, en kunnen nu weer een tijdje uitrusten en de volgende reis vast voorbereiden. Inmiddels heeft de camper al 15174 kilometer gereden.

Woensdag 8 juni en donderdag 9 juni.
Woensdag was in ons geval geen gehaktdag maar rustdag. En dat was ons ingegeven door de regen die al vanaf dinsdagavond soms zachtjes, soms hard neerkwam. Aan het einde van de ochtend hield het gelukkig op, en in de middag hebben we een rondje door Birkenfeld gelopen. Hoewel mooi gelegen is het een saai, stil dorpje. We hadden het dus al vrij snel gezien. Op de terugweg nog even boodschappen gedaan zodat we weer wat lekkers te eten hadden.

Donderdag begon een stuk beter, redelijk zonnig. En hoewel er in de loop van de dag steeds meer donkere wolken bijkwamen, hielden we het toch nog droog. We zijn allereerst naar het luchtvaartmuseum in Hermeskeil gegaan. Dat was best leuk om te zien, hoewel het niet erg groot is, en omdat je in bijna alle gevallen alleen maar langs de vliegtuigen kunt lopen ben je er ook vrij snel uitgekeken. Dan maar door naar het stoomtreinmuseum.

Dat was zo slecht dat het grappig was. Er stonden een paar redelijke locs, maar voor het overgrote deel stond er eigenlijk oud roest. Alsof je toegang had betaald voor een autokerkhof. We hebben het er niet lang uitgehouden, en de dag maar afgesloten met een leuke rondrit over de Edelsteinstraße, en dat was mooi. Kleine weggetjes, slaperige dorpjes, bossen en veel haarspeldbochten. Het enige wat we niet gezien hebben zijn edelstenen.

Dinsdag 7 juni.
Gisteren na het eten nog een rondje over de camping gelopen, erg leuk. Het is een mooi omgeving hier, er ligt naast een camping een natuurbadje, waar het werkelijk wemelde van de mini-mini-minikikkertjes.

Omdat het vandaag zou regen (maar dat deed het gelukkig niet) hebben we wat overdekte activiteiten opgezocht. Allereerst een bezoek aan het edelsteenmuseum in Idar-Oberstein. Het was ontzettend mooi, er staan bewerkte en onbewerkte stenen, maar ook de schitterendste dingen die van edelsteen gemaakt zijn. Ik heb er lopen genieten, en kon het niet laten om in de museumwinkel iets moois voor mezelf te kopen. Het is hier een edelstenen gebied, dus in de rest van het stadje wemelt het ook van de mooie winkels, ik heb daar voor Orlando nog een zakje met allerhande edelstenen bij elkaar gezocht uit een grote doos.

Daarna wilden we naar de edelstenenmijn. Volgens de reclamefolder was dat niet zo ver weg, de navigatie leek die mening te delen. Echter, toen we na een half uur al ruim voorbij het punt waren waarheen de navigatie ons stuurde en nog maar op de helft waren van het summiere schetsje op de folder, -bergop nota bene- kregen we toch het gevoel dit klopt niet. Wim is toen zo lief geweest om terug te gaan en de camper te halen, en mijn daarmee op te pikken. Dat was een goed idee, de mijn lag een kilometer of 5 verder.

Maar het was wel prachtig, vanaf de parkeerplaats een stukje bosweg met aan weerszijden grote stukken edelsteen met info, daarna al wat niet meer in gebruik zijnde mijningangen en vervolgens dan de rondleiding door de mijn. Die duurde ongeveer 3 kwartier en was erg indrukwekkend. In de tijd dat mijnwerken alleen nog met een hamer en een beitel ging, kwam een man ongeveer een meter per jaar verder, en moest dan maar hopen dat hij iets waardevols zou vinden. Het water wat in de grotten zit, is regenwater dat na jaren door de meters rots heen de grot in druipt. En de planten die er groeien kunnen dat omdat er voor de toeristen kunstlicht is, en zijn spontaan binnengekomen, bijvoorbeeld via sporen op kleding of schoenen.

Na de rondleiding kwamen we natuurlijk in het onvermijdelijke souvenir winkeltje en deze keer zagen we iets dat heel geschikt voor Nathasja is. We komen straks niet met lege handen thuis.

Maandag 6 juni.
Gisteravond is dan eindelijk de bui losgebarsten. Eerst onweer en harde wind, en laat op de avond regen. En dan ook gelijk heel veel regen. Knus geluid als je lekker in je camper zit. Net voor het weer omsloeg hebben we nog een rondje over de camping gelopen, ondanks dat de ligging mooi is, is het geen fijne camping, erg sfeerloos en niet geweldig onderhouden. We vinden het wat dat betreft niet erg om weg te gaan.

En dat weggaan had nog wat voeten in de aarde. Omdat donderdag alles zo hectisch ging toen we kwamen, stonden we alleen voor de ene nacht die we in eerste instantie genomen hadden te boek. De 3 nachten die we later die avond hadden bijgeboekt stonden niet geregistreerd. En vandaag wilde men ons die nogmaals laten betalen, er moest heel wat praten aan te pas komen voordat het aan de receptie duidelijk werd dat we al betaald hadden.

Maar om kwart voor 10 gingen we dan toch in noord-westelijke richting, om rond 4 uur op een camping in de buurt van Hermeskeil (Hunsrück) aan te komen. Het heeft een groot deel van de dag geregend, en we hebben ook nog wat onweer gezien. We zijn nu in het dorpje Birkenfeld op camping Waldwiesen. Heel aparte camping dit, de trots van de eigenaresse, zijzelf en alles eromheen ademt een jaren 70 sfeer uit. Erg retro!

Zondag 5 juni.
Tegen de verwachtingen in al weer een warme, zonnige dag. Hoe bestaat het! We hebben er van geprofiteerd, door met de boot over de Donau van Kelheim naar Kloster Weltenburg te varen. Wat een prachtige tocht was dat, door het smalste deel van de Donau, de zogeheten Donaudurchbruch. Bij het klooster was het eveneens erg mooi, we hebben een deel van een dienst gezien, en het kerkgebouw is werkelijk schitterend. Ook zijn we achter het klooster nog omhoog gelopen naar het kapelletje wat daar is en het winkeltje. Daarna met de boot weer terug naar Kelheim.

Halverwege de middag zijn we naar een druipsteengrot gegaan, het Schulerloch. Dit is net buiten Kelheim, en om er te komen moet je vanuit het Altmühltal een fikse wandeling omhoog maken. Maar het is zeker de moeite waard, de grot is prachtig. Het hoogtepunt is het "watervat", deze is uniek in de wereld.

Zaterdag 4 juni.
Weer een zonnige dag, wat een geluk dat het weerbericht er naast zat. We zijn naar Eichstätt geweest, waar we de Willibaldsburg bezocht hebben. In dit prachtige slot, hoog boven de stad, zijn ook nog eens 2 mooie musea gevestigd. Het ene is het "Museum für Ur- und Frühgeschichte", het andere is het "Juramuseum". We hebben beiden bezocht, en ze waren ook beiden de moeite waard. Het hoogtepunt was toch wel dat in het Juramuseum 2 originele fossielen van de Archaeopteryx zijn, de meeste musea tonen hier slechts replica's van.

Ook was er een speciale tentoonstelling waarin de vissen van nu (in mooie aquaria) vergeleken werden met fossielen. Alle originele fossielen in het museum komen echt uit deze streek, wat een rijkdom aan bodemschatten is er hier! En wat nu gebergte is, is ooit een zee geweest, grappig idee. Voor we terug gingen naar de camping zijn we nog even een rondje door het stadje Beilngries (waar de camping is) gelopen. Geen bijzonder stadje, maar ook niet onaardig.

Donderdag 2 en vrijdag 3 juni.
Na een zware reis gisteren (relatief natuurlijk, we zijn gewoon geen grote weg en files meer gewend) zitten we nu in het Altmühltal. De camping die we uitgezocht hadden was vol (drukte vanwege hemelvaartsweekend blijkbaar), maar in de buurt was nog een redelijke camping met plaats. Helaas geen internet via deze camping dus weer tobben met trage dongel. Maar beter iets dan niets.

Vandaag zijn we naar Kelheim geweest. We hebben eerst de Befreiungshalle bezocht, daarna het stadje zelf en een leuk archeologisch museum, met vondsten uit deze streek. Het meest tot onze verbeelding spraken de fossielen van dino's die hier geleefd hebben.

Woensdag 1 juni.
Een slechte dag, wat het weer betreft. Een groot deel van de dag viel de regen, het was koud en somber. Dus zochten we weer een bestemming die geschikt was voor slecht weer, en dat werd de zilvermijn bij Schauinsland. Het is daar binnen altijd 10 graden, ongeacht het weer buiten. Om er te komen moesten we over twee hoge wegen, en beiden zaten behoorlijk dicht met mist, terwijl het laaggelegen stuk ertussen redelijk helder was.

De mijn was erg interessant, de rondleiding duurde ongeveer 3 kwartier. Het was niet eens zoveel lopen daarbinnen, maar we kregen wel ontzettend veel informatie. Het was ook allemaal goed te volgen, we hadden dan ook de luxe dat we de enige 2 gasten waren tijdens de rondleiding. De mijn is al meer dan 800 jaar oud, en we hebben gezien hoe het winnen van zilvererts in de loop van de tijd veranderd is. Terug mochten we weer door de mist rijden, we twijfelen nog tussen spookachtig en sprookjesachtig.

Dinsdag 31 mei.
Het weer is nu definitief omgeslagen. Na een buitje in de nacht was de ochtend al bewolkt en vielen er een paar druppeltjes, halverwege de middag is het dan gaan regenen om voorlopig niet meer te stoppen. Bovendien is het een stuk kouder dan de vorige dagen. Gelukkig zijn er ook leuke dingen te doen waarvoor je niet (veel) buiten hoeft te zijn. Dus gingen we op pad naar het dorpje Schluchsee aan het gelijknamige stuwmeer. Over de stuwdam en door een stukje bos ligt er een "Modellbahnzentrum", oftewel een treinenbaan.

Altijd leuk om even naar te kijken, zeker als ze zoals hier echt de streek waar je bent uitbeelden. Het was heel herkenbaar gedaan. Op de parkeerplaats bij de stuwdam hebben we een nuttige pauze gehouden. Er was redelijk internet bereik en ik kon de gewenste theaterkaartjes die vandaag in de voorverkoop gingen goed boeken. Dat alles natuurlijk onder het genot van een lekker kopje koffie. Het geplande vervolgprogramma, een boottochtje op de Schluchsee, ging niet door, geen varende boot te bekennen. Waarschijnlijk omdat het in het voorseizoen met slecht weer daar te stil voor is. Gelukkig was de rit over smalle bergweggetjes en door kleine boerendorpjes ook al de moeite waard.

Nu staan we weer op de camping, terwijl de regen gezellig op de camper tikt en wij knus binnenzitten. We komen deze dag ook weer prima door, zelfs met slecht weer.

Maandag 30 mei.
Omdat de verwachte regen vandaag gelukkig uitbleef (het was zelfs ontzettend warm en zonnig) zijn we naar de waterval van Todtnau gegaan. Een goeie keuze, bleek toen we er waren. Het is een prachtige waterval. We hebben de langere wandelweg genomen, zodat we zowel de grote waterval, de kleine (begin) waterval als de uitloop hebben gezien. Het was een rondweg van wandeling van ongeveer 4 kilometer, met daarin 150 meter hoogteverschil. Pittig, maar absoluut de moeite waard.

Aan het einde wilden we graag de hele uitloop van de waterval volgen dus zijn we niet teruggelopen naar de parkeerplaats maar verder het dal in. Gelukkig voor mij is Wim toen de camper op gaan halen zodat ik niet het hele stuk terug hoefde te lopen, maar even langs de kant van de weg kon blijven zitten totdat ik in kon stappen.

Zondag 29 mei.
De kou van de voorgaande avond en nacht verdween gelukkig al snel. Ik heb 's ochtends de kans dus maar even gegrepen om wat te wassen, daarna zijn we een wandeling gaan maken. Precies aan de andere kant van het meer ligt het dorpje Titisee en daar zijn we naar toe gegaan. Heen en terug is het ongeveer 5 kilometer.

Vanuit het dorpje gaan diverse rondvaarboten het meer rond, de leukste daarvan hebben wij uitgekozen voor een vaartochtje. Dan merk je wel dat het nog pas voorjaar is, op het water is het veel frisser dan aan de wal. Maar de variatie was wel erg lekker. En de boottocht erg leuk.

Zaterdag 28 mei.
Vertrek van Herbolzheim, om richting Titisee te gaan. Het weer was vrij wisselvallig, maar het bleef toch droog gelukkig. Als de zon doorkwam was het zelfs redelijk warm, soms. Onderweg zijn we nog gestopt voor boodschappen, en op een mooie parkeerplaats tussen Freiburg en Titisee in. De camping ligt een paar honderd meter van het meer af. Ze doen wel mee aan de campingcard, maar nemen dan weer wel de stroomstanden op. Je weet het ook nooit van te voren hoe het zal gaan.

We hebben al een wandeling gemaakt richting het meer, erg mooi daar. We hebben ook wat folders van de receptie meegenomen voor dingen die je hier in de omgeving kunt zien en doen, en daar zitten ook wel wat leuke dingen bij.

Vrijdag 27 mei.
Veel kouder dan de vorige dag en er vielen ook wat buitjes, maar toch was het eigenlijk heel redelijk pretpark weer. En omdat niet iedereen er zo over dacht, was het ook rustiger dan woensdag. Wij hebben er van geprofiteerd door weer heel veel te ondernemen. De attractie waar het altijd druk is is de Silver Star, maar om 9 uur gelijk ernaartoe gaan helpt, want dat ben je de grote massa voor. Binnen 10 minuten zat ik al in de achtbaan. Genieten, ik kan niet anders zeggen. En de waardebon die Wim bij zijn seniorentoegangskaartje had gekregen voor een gratis foto gebruikt om de foto van deze rit te kopen. Goeie service, ik hoefde niet de hele dag met de foto rond te lopen, ik kon hem vanf 5 uur bij de uitgang ophalen.

Daarna hebben we het hele park weer van voor tot achter en van links naar rechts doorgelopen. Volop in attracties geweest, van klein, lief en rustig tot spectaculair. We zijn zelfs samen in de Atlantica geweest, een supersplash, ontzettend leuk. Ook achtbanen zijn weer volop aan bod gekomen, zodat ik nu kan zeggen dat ik in 2 dagen alle achtbanen van het park minstens 1x heb gereden. Ook deze dag hebben we weer 3 shows gezien, die sowieso erg leuk zijn, maar ook een prettig rustpunt bieden. Pas tegen 6 uur gingen we naar de camper, moe maar erg voldaan.

Terug op de camping wachtte ons een nare verrassing, onze stroomkabel was verdwenen. Het is gebruikelijk die te laten liggen als je een poosje weg bent overdag, maar daarna weer terugkomt. Het is ten eerste makkelijk om snel je stroom weer aan te sluiten, ten tweede markeer je er je plekje mee. Helaas, onze kabel was zo verleidelijk mooi dat iemand anders er niet van af kon blijven. Stroom hebben we nog wel, met onze reservekabel. Maar het is wel een naar gevoel.

Donderdag 26 mei.
Halverwege de ochtend was het nog zonnig, erg warm en vrij benauwd. Maar toch gingen we lekker op pad, en wel naar dierentuin Mundenhof bij Freiburg. De dierentuin kun je zo inlopen, alleen het parkeren kost 5 Euro. Het is een mooi park, natuurlijk zijn er geen hele spectaculaire dieren maar wel erg leuke, en dat is het belangrijkste. Zo zagen we een mooi ooievaarsnest, en vlogen de ooievaars ook regelmatig over het park heen. Ook de speelse apen waren ontzetten leuk om te zien. De kamelen en runderen staan op mooie grote weilanden. Het park is ruim opgezet en ligt op een mooie heuvel. Je kunt er hele stukken lopen zonder andere mensen tegen te komen.

We hebben een flinke wandeling gemaakt, waarbij ik zoveel mogelijk de schaduw probeerde te zoeken. Bovenop de heuvel was dat niet nodig, daar stond een heerlijk briesje. Maar.... hoe later het werd hoe harder die wind ging waaien, voorbode van omslag in het weer. We presteerden het echter om precies op tijd terug te zijn op de camping, en hadden zelfs de tuinstoelen en tafel (en onszelf) in de camper voordat de bui losbarstte. Nu maar hopen dat alles wat er zat vandaag gevallen is, zodat we morgen droog door het Europapark kunnen lopen.

Woensdag 25 mei.
We zijn vandaag de hele dag naar het Europapark geweest, en dat wil dus zeggen van 9 uur 's ochtends tot 6 uur 's middags. Het was stralend weer, niet al te druk, en dus ronduit genieten. We hebben ontzettend veel ritjes gemaakt (toegegeven, ik iets meer dan Wim) en het super naar ons zin gehad. De foto's spreken voor zich, denk ik.

Dinsdag 24 mei.
We vonden dat we hard aan een dagje rust toe waren, dus behalve voor een wandeling naar de supermarkt zijn we de camping niet af geweest. Wat gecomputerd, lekker buiten gezeten met een boekje, en de dag kabbelde rustig voort. Ook wel eens lekker op zijn tijd. En we hebben weer energie om de komende dagen meer te doen.

Maandag 23 mei.
We waren al vrij vroeg wakker, dus ondanks dat we op ons gemak konden ontbijten en inpakken waren we toch al vrij vroeg op pad. De Tomtom liet het steeds meer afweten, gelukkig hebben we nog een reservenavigatie. Hij kan dan wel minder dan de Tomtom, maar in ieder geval wel meer dan een defecte. We zijn via Wasserbillig Luxemburg uitgereden en Duitsland in. Daarna via Trier over de A1 en de A8 net voorbij Zweibrücken Frankrijk ingegaan.

Een leuke tussenstop gemaakt in de buurt van Bitch, en onderweg ook nog wat boodschappen gedaan. Via Straatsburg kwamen we Duitsland weer in. Nog een stukje over de A5, tot aan Herbolzheim. Rond een uurtje of 4 waren we daar. Een mooi plekje op de camping gevonden, en hiervandaan kunnen we binnenkort dus makkelijk naar het Europapark! Nu maar hopen dat het de komende dagen minder heet is dan vandaag, dit is echt te veel van het goede.

Zondag 22 mei.
Het was de bedoeling om vandaag de kazematten in Luxemburg-stad te gaan bekijken. Maar helaas, zelfs op zondag geen parkeerplaats te vinden. Wat dan? Ik had op de verkeersborden gezien dat Bettembourg 10 kilometer verderop was, en had op de camping een poster gezien van een park daar. Wat het precies inhield, of hoe het precies heette wist ik niet, maar de gok genomen. Centrum van Bettembourg als bestemming in de navigatie gezet en op weg gegaan.

In het stadje zagen we borden "Parc Merveilleux", ja, dat moest het zijn! Borden gevolgd en we kwamen terecht bij wat een dierentuin bleek te zijn. Een heerlijke middag gehad daar, de paar buitjes konden we ontduiken door de paar overdekte plekjes die er waren op te zoeken. Verder was het heerlijk weer en hebben we lekker in het zonnetje rondgelopen en leuke dieren gezien.

Zaterdag 21 mei.
Vandaag mocht de camper weer eens wat kilometertjes maken, en wel naar het dorpje Echternach. Een leuke rit, deels door het Müllerthal. We hebben een poosje in het gezellige stadje rondgelopen, en daarna zijn we weer verder gereden. Eerst richting Berdorf, waar we bij de "Perekop" gestopt zijn en een mooie wandeling hebben gemaakt. Eerst omhoog via een smalle steile kloof, dan boven door het bos, over en langs grote rotspartijen. Via een leuk zigzag pad weer omlaag, en vervolgens naast de rots nog een stuk het bos in. Een heerlijke wandeling, in een prachtige omgeving.

Daarna door richting Consdorf, en er een klein stukje voorbij. Daar is de mooie waterval Schiessentümpel. Je kunt er via een wandelpad met een aantal behoorlijke steile stukjes komen. Dat deden we op de heenweg. Terug hebben we het ons makkelijker gemaakt, namelijk over het voetpad langs de weg en de beek. Maar ook dat is een prachtig stuk om te lopen. Het water is zo helder, prachtig! We zagen er zelfs een grote gele kwikstaart die op zoek was naar visjes. Moe maar erg tevreden kwamen we aan het einde van de middag terug op de camping.

Vrijdag 20 mei.
We wilden wel weer wandelen maar niet hetzelfde rondje natuurlijk. Dus zijn we precies de andere kant op gegaan, van de camping naar het dorpje Larochette. Het dorp ligt een stuk lager, dus we gingen door het bos allerlei steile kronkelweggetjes af, en waar het echt te steil werd waren trapjes gemaakt. Terug moesten we alles weer omhoog, pfoe.... maar het is gelukt. Het dorpje zelf is leuk om te zien, vrij klein maar wel gezellig, met een leuk pleintje, en prachtig gedomineerd door het grote kasteel erboven.

Terug op de camping hebben we weer lekker een kopje koffie gedronken, en wat uitgepuft van de wandeling. daarna ben ik weer naar het zwembad gegaan, waar ik net binnen was voor de onweersbui, zeg maar wolkbreuk, losbarstte. Maar na mijn 30 baantjes was de bui weer over en kon ik veilig terug naar de camper. En het zou me niet verbazen als er nog een bui valt vandaag, het is nog steeds een beetje benauwd. Maar we zitten hoog en droog in onze camper, dus ons kan het niet deren.

Donderdag 19 mei.
De dag begon redelijk zonnig, maar al wel vrij benauwd. En omdat het weerbericht regen had voorspeld, zijn we al vroeg op pad gegaan om een boswandeling te maken. Het is direct achter de camping werkelijk prachtig mooi. Een heel ruim bos, met grote hoogteverschillen, rotsformaties, prachtige uitzichten en schattige bloemetjes.

Er zijn geen aangelegde paden en geen bankjes, en we zijn geen andere mensen tegengekomen, zo hebben we het nog niet eerder meegemaakt. Eigenlijk onvoorstelbaar dat je op zo weinig afstand steeds zulke verschillende dingen kunt zien. Maar dit was wel één van de mooiste bossen waar we gewandeld hebben. We waren inderdaad op tijd terug voor de bui, en hebben knus in de camper zitten kijken en luisteren naar de regen en zelfs wat onweer, onder genot van een lekker bakkie koffie. Laat in de middag, toen het weer fris en fruitig was buiten, ben ik naar het zwembad geweest en heb wat baantjes getrokken.

Woensdag 18 mei.
Rond kwart voor 10 vertrokken we uit Spijkenisse, met de kilometerstand 12190. We zijn via Antwerpen en Luik richting Luxemburg gereden. In de buurt van Manhay hebben we een tussenstop gemaakt, mooi bosrijk gebied daar. Daarna alleen maar binnendoor gereden naar het dorpje Larochette, waar we nu op een mooie camping (Birkelt) staan. Inmiddels met 12567 kilometer op de teller. Het is in Luxemburg wel 10 graden warmer dan het thuis was, en lekker zonnig. We genieten alweer volop. We hebben een wandelingetje over de camping gemaakt, en daarna hebben we buiten zitten eten. De skottelbraai heeft weer goede diensten bewezen. De camping heeft een prima internet verbinding, die nog gratis is ook, evenals douches en warm afwas water.