Kerstmarkten.

Donderdag 11 en vrijdag 12 december.
Waren we de vorige dagen nog redelijk goed uitgekomen met het weer, op donderdag zag het er niet goed uit. Het ging steeds harder waaien en de lucht was loodgrijs. Ook de voorspellingen spraken over storm en regen. Binnenzit weer, helaas geen Phantasialand weer. 's Middags was het toch een poosje droog, wij waagden het er op en gingen een rondje om de Heider Bergsee lopen. De weergoden waren ons genadig, het bleef droog tot we bij de camping terug waren. En de harde regen kwam pas toen we al weer binnen waren. Onze invloed daarop was dat we lekker doorgelopen hadden en geen uitgebreide pauzes op bankjes hadden genomen. Met mooi weer doen we dat juist graag.

Op vrijdagochtend sliep Wim nog lekker uit, waardoor we pas om half 10 vertrokken van de camping. Ongewoon voor ons, meestal zijn we al kant en klaar als de receptie opengaat. De route terug was het spiegelbeeld van de route van de heenweg, met 1 variatie. We stopten nog in Kerpen voor tanken en boodschappen. Om kwart over 11 vertrokken we dan vanaf Kerpen. Met weinig file onderweg reden we naar huis, waar we iets over half 3 aankwamen. Met een kilometerstand van 66154 mag de camper uitrusten tot volgend jaar maart.

Woensdag 10 december.
Om een uurtje of acht stonden we op. Alle tijd dus om lekker te ontbijten met versgebakken broodjes. Tegen 11 uur gingen we weer op pad, nu richting Keulen. Het was nog steeds niet koud, maar waar het gisteren bij dreigend weer bleef hadden we vandaag toch regelmatig een buitje. In Keulen gingen we naar 2 kerstmarkten, één direct naast de Dom, de tweede aan het andere kant van het centrum op de Neumarkt. Alle twee erg gezellig. Ook de tussenliggende winkelstraten waren in kerstsfeer. Keulen beviel dit jaar een stuk beter dan Bonn. Natuurlijk konden we een bezoek aan de Media Markt niet overslaan, we kwamen met leuke dingetjes de winkel uit. Na ons bezoek aan de tweede kerstmarkt gingen we de grote warenhuizen nog in. Eerst naar Karstadt, daarna naar de Kaufhof. We hebben er onze ogen uitgekeken naar de mooie etalage met bewegende Steiff Tieren. De kerstafdeling was ook prachtig ingericht. Tot slot hebben we in het restaurant lekker gegeten, Wim nam een Jägerschitzel en ik een Reispfanne (nasi op zijn Duits). Heerlijk! En het scheelt koken en afwassen vanavond.

Na het eten liepen we terug richting de Neumarkt, om daar op te metro te stappen. Onderweg kwamen we nog een leuke hondenshow tegen waar we een tijdje hebben staan kijken. De reis met OV ging heel vlot, soms heb je zo'n dag dat je nergens lang op hoeft te wachten. Koken hoefde niet meer, dus ik had alle tijd om mijn nieuwe digitale fotolijst uit te proberen. Daarna een grote bak fruit gemaakt en voor het naar bed gaan hebben we weer gezellig DVD zitten kijken.

Dinsdag 9 december.
We moesten duidelijk de vermoeidheid van ons af slapen, want pas tegen 8 uur werden we wakker. Inmiddels was het opgehouden met regenen en voor december is het niet eens heel koud. Natuurlijk moest de kachel wel even aan, want 13 graden is niet comfortabel. Na het ontbijt heb ik eens de foto's van gisteren op de laptop gezet. We besloten niet om 10 uur maar pas om 11 uur de bus te nemen, meestal is het 's middags gezelliger in een stad dan 's ochtends. Met bus en metro naar Bonn duurt ongeveer een uur. Ook hier waren er wat minder kraampjes dan 2 jaar geleden, maar het verschil was niet zo opvallend groot. Als kerstsouvenir kocht ik een leuke sneeuwbol met een beertje in een auto. En daarnaast nog (heeft verder niets met kerst te maken) in de uitverkoop een leuke trui. Verder was het vooral rondkijken, er was genoeg leuks te zien. En soms was het helemaal niet leuk wat we zagen, maar daardoor wel opvallend.

Toen we alle delen van de kerstmarkt bezocht hadden en ook nog het warenhuis Karstadt in geweest waren, vonden we het tijd worden om weer terug te gaan. Qua timing kwam dat goed uit, de bus rijdt maar om het uur buiten de spits. We kwamen een kwartier van te voren aan in het centrum van Brühl. Precies genoeg tijd voor Wim om nog even wat tabak te gaan halen en voor mij niet te lang om in de kou op een bankje te zitten. Na de koffie werd het deze keer een pan zuurkool (thuis al gekookt) die ik op ging bakken. Simpel, maar zo lekker. We waren minder moe dan gisteren, dus we keken 2 afleveringen van onze DVD voor het bedtijd werd.

Maandag 8 december.
Om een uur of 8 (en met kilometerstand 65594) vertrokken we richting Brühl om de kerstmarkten van Brühl en omgeving te gaan bezoeken. Ondanks een paar kleine files wilde de reis toch lekker vlotten en we waren om 5 voor 12 op camping Heider Bergsee in Brühl. Het rijden was soms knap lastig, de zon straalde aan de hemel maar stond te laag voor de zonnekleppen dus reden we bijna de hele route pal tegen het licht in. Het is maar goed dat we zonnebrillen in de camper hebben liggen, die over de gewone brillen heen kunnen.

Na de koffie gingen we naar het centrum van Brühl. Wim ging wandelen, ik gaf de voorkeur aan de bus omdat mijn vorige week (door een domme val) gekneusde voet nog te pijnlijk is om eerst naar het centrum te lopen en dan daar nog een rondje te doen. Het viel op dat er dit jaar minder kraampjes stonden dan 2 jaar geleden. Gelukkig deed dat niet af aan de gezelligheid. De kraampjes blonken weer uit in kerstkitsch en onzinnige dingen. En zoals altijd in Duitsland heel veel kraampjes met eten en drinken. Na de kerstmarkt en Kaufland beëindigden we onze rondgang in de Giesler Galerie. Na nog een paar boodschappen te hebben gedaan bij de Aldi en Rewe gingen we weer ieders ons weegs terug naar de camper. De regen die al een poosje dreigde wachtte netjes met vallen tot we binnen waren. We sloten de dag af met een bak koffie, een pot bami, een aflevering "True Blood" en gingen vroeg naar bed na een vermoeiende dag.