Halloween in het Europapark, oktober 2017.

Donderdag 19 tot en met zaterdag 21 oktober.
Op donderdag vertrokken we rond 10 uur vanaf de camping bij het Europapark. We reden eerst even naar Ettenheim waar we zowel voor onszelf als voor de camper voor nieuwe brandstof zorgden. Vervolgens zetten we koers richting Brühl. We hadden een gemiddelde rit, we kwamen onderweg in 3 files, waarvan 1 flinke en we kwamen 8 keer wegwerkzaamheden tegen. Omdat er geen camperplaats meer bij Phantasialand is overwogen we onze mogelijkheden. Toch naar Phantasialand rijden en kijken of we op de gewone parkeerplaats konden overnachten. Dit viel af omdat we bij een "nee" alsnog uit zouden moeten wijken naar optie 2 of 3. Optie 2 was de camping in Brühl. Een prima camping, maar veel gedoe en prijzig om alleen even een nachtje te staan. Dus we kozen optie 3. Een camperplaats in Erftstadt. Vlakbij de grote weg en maar een kwartiertje van Phantasialand. Toen we er om kwart over 6 aankwamen waren we aangenaam verrast. Een mooie plaats, ruime plaatsen en water, lozing en stroompalen aanwezig.

De volgende dag bij Phantasialand waren we ook verrast. Maar helaas nu niet positief. Bij de eerste parkeerplaats werden we met onze camper geweigerd, want "er is geen plaats meer". Onzin, we waren heel vroeg en konden zien dat er nog heel veel plaats was. Waarschijnlijk hadden ze geen zin in een camper die wat meer ruimte inneemt. Wij zijn dus gekeerd en zaten al in overleg wat we dan zouden gaan doen. Bij de oude parkeerplaats/camperplaats stond een verkeersregelaar. Dus ik stop even en vraag hem waar we een camper zouden kunnen parkeren. Hij wees ons naar de (wat verstopt liggende) tweede parkeerplaats. Daar konden we gelukkig wel op. Dus toen naar de kassa met onze jaarkaarten van het Europapark. Door de cassière werden we doorverwezen naar klantenservice, precies aan de andere kant van het park. Daar de kaarten gegeven. "Senioren krijgen geen vrijkaartje". Dat blijkt een nieuwe regeling te zijn bij Phantasialand, want 2 weken geleden in de Efteling kreeg Wim die wel, en vorige keer hier ook. Maar goed, hij moest dus een kaartje kopen. Was het senioren tarief tot een paar jaar geleden nog ongeveer 50% van het gewone tarief, dat bleek nu 75% te zijn. Raar maar waar, Wim was met zijn seniorentarief in totaal duurder uit dit jaar dan ik als volbetalende. Maar goed, na deze moeizame start hadden we toch een leuke dag in het park. Het was niet erg druk dus we hebben alle attracties en shows die onze interesse hadden bezocht. De nieuwe achtbaan Taron -die geweldig is- was wel druk maar daar kon ik gebruk maken van de single rider rij. Tegen zes uur waren we weer terug bij de camper en we besloten nog een keer op de camperplaats in Erftstadt te gaan staan.

Op zaterdag pakten we voor de laatste keer onze spulletjes in. We reden eerst een halfuurtje naar Kerpen, waar we nog een rondje boodschappen en tanken deden. Daarna zetten we definitief koers richting thuis. Het was een goede rit, geen files of ander oponthoud, zodat we rond half 2 alweer thuis waren. De kilometerteller staat inmiddels op 102186 en er zijn plannen om nog 1 reisje te maken dit jaar.

Zondag 15 tot en met woensdag 18 oktober.
We bleven deze keer 4 dagen in het Europapark, dat in deze tijd van het jaar helemaal in Halloweensfeer is. Het was ongelooflijk mooi weer voor half oktober, de zon straalde alle dagen en de middagtemperatuur schommelde tussen de 21 en 25 graden. En ja, daar kwamen veel mensen op af. Op zondag was het zo druk dat het park tot 9 uur openbleef, op de 3 doordeweekse dagen toch steeds tot 7 uur. Gelukkig hebben we wel alles kunnen doen wat we wilden doen, een beetje in de gaten houden wat er op een bepaald moment rustig was. De eerste drie dagen gingen we pas was later in de ochtend op pad, zodat we optimaal van het goede weer konden profiteren. De nachten en ochtenden zijn natuurlijk al behoorlijk fris.

Op dinsdag zijn we in het park gaan eten, onze favoriete familieschotel, zodat we 's avonds van kwart voor 7 tot half 8 naar de Spook Me musical konden en niet daarna nog hoefden te koken, eten en afwassen. Op woensdag gingen we wel vroeg op pad, de enige manier om op een drukke dag fastpass kaartjes voor Voletarium te krijgen. En die attractie is echt te mooi om over te slaan, maar om er nou tussen een half uur (woensdag) tot 5 kwartier (zondag) voor in de rij te moeten staan als er ook een andere manier is, dan liever een keer vroeg op pad. We hebben op dinsdag en woensdag ook onze actioncam uitgeprobeerd, hiermee een aantal leuke (en ook wat minder gelukte) onride filmpjes gemaakt. Al met al hadden we vier heerlijke maar ook best vermoeiende dagen in ons favoriete pretpark.

Zaterdag 14 oktober.
Na een drukke week met o.a. Serra's en mijn verjaardag en een geweldig (maar laat) uitje de avond voor vertrek, gingen we op zaterdagochtend op weg naar het Zwarte Woud. We vertrokken om kwart over 8 (deze keer zwaaiden wij Orlando uit die al eerder op pad ging) met kilometerstand 100778. Het eerste stuk reed ik, daarna hakte de drukke week er in en nam Wim het rijden over zodat ik de ogen zo nu en dan kon sluiten. In Duitsland was het knap druk op de weg, zo reden we bij Mönchengladbach een file in die een half uur zou duren. Daar zijn we dus de weg afgegaan en hebben een stukje binnendoor gereden. Eenmaal de file voorbij gingen we de weg weer op. Dat herhaalde zich bij Swisstal, waar we een file van anderhalf uur wilden ontwijken. Alleen hadden we daar de pech dat het knooppunt waar we de weg op wilden ook deels afgesloten was. We moesten toen een stukje terug rijden en bij de volgende afslag de weg af, en vervolgens in zuidelijke richting weer op. Hierdoor kwamen we alsnog in de file, maar veel verder naar voren, zodat we toch wel tijdwinst overhielden.

Daarna hebben we gelukkig geen files meer gehad, soms wel erg drukke stukken. Al met al kwamen we pas om kwart over 6 aan bij het Europapark. Het was knap druk op de camping, maar we vonden een heel goed plekje. Krap, dat wel, we pasten er maar net in. Maar vooraan, dicht bij de voorzieningen en de uitgang richting het park. Na een meer dan welverdiende bak koffie ging ik eten maken, het was toch wel half 8 voordat we -bijna letterlijk- aanvielen op de chili con carne! En we waren heel erg moe van deze dag dus we gingen vroeg naar bed.