Naar het noorden in de zomer van 2018.

Dinsdag 19 juni.
We hadden zoveel geluk. Tussen 2 zeer regenachtige dagen in zat een prachtige heldere nacht. We hebben dus datgene gedaan wat we zo graag wilden, de midzomernachtszon beleefd. We zijn om 11 uur, iets na middernacht en tegen kwart over 1 op pad gegaan om vanaf de brug naast de camping van het uitzicht te genieten. Heel gek, je weet dat het nacht is, maar het is zo licht en helder, het voelt als overdag. Ik had daardoor ook weinig last van vermoeidheid of slaperigheid. Het was heerlijk om foto's maken van dit bijzondere verschijnsel. Pas om 2 uur rolden we onze bedden. En dan voel je gelijk hoe moe je eigenlijk bent. De muggenlamp deed zijn werk nog steeds goed, dus ik heb heerlijk geslapen.

We stonden relatief laat op en namen de allerlaatste oliebollen voor het ontbijt. Opgewarmd in de airfryer smaakten ze nog steeds goed. Na de koffie gingen we weer eens een stukje lopen, nu onder de paraplu. We hebben het centrum van Gällivare gezien. Ik zou er geen citytrip voor boeken, zal ik maar zeggen. Maar goed, de benen gestrekt en een frisse neus gehaald, het was toch lekker om er even uit te zijn. En na de kou (zonder zon zijn de dagen hier echt fris, vannacht in de zon was het lekkerder) smaakte de koffie natuurlijk heerlijk. De rest van de middag vermaakten we ons met een beetje internetten, het uitzoeken van de foto's enzovoorts. Al met al zijn we toch blij op deze camping beland te zijn. En omdat de airfryer er toch stond, aten we 's avonds lekker friet met kroket en appelmoes.

Maandag 18 juni.
De fijne plaats om te overnachten was achteraf toch niet zo fijn. In de nacht stroomde de camper vol met muggen. Wim kon nog redelijk door slapen, ik helaas niet. Zoem zoem zoem, prik. Dat was mijn nacht. Wat voelde ik me 's ochtends beroerd. Na het ontbijt gingen we maar gauw op pad, Wim had vandaag rij-corvee, ik voelde me daar te suf voor. En zo kon ik al rijdend nog wat bijslapen. Het eerste deel van de rit verliep voorspoedig, we waren al snel bij de poolcirkel. Dat is hier veel minder commercieel dan we het in Finland hadden meegemaakt met Santa Village enzovoorts. Ik had het daardoor bijna gemist. Na Jokkmokk kwamen we op een stuk weg waar wegwerkzaamheden werden uitgevoerd. En grondig ook. Gedurende 17 kilometer lag de weg grotendeels open en reden we over stenen en modder. Daar waar er daadwerkelijk mensen bezig waren (zoals met asfalteren) moesten we in kolonne achter een leidauto aanrijden. Grappig. Maar na 17 kilometer stapvoets rijden en alsnog het gevoel hebben dat je in een mixer zit, ben je zo blij als het voorbij is.

Tegen 1 uur waren we in Gällivare, we hadden besloten om daar eens op een camping te gaan staan. Lekker weer eens uitgebreid douchen, onbeperkt stroom, wifi. Ook wel weer eens prettig. Vanwege de stroom konden we onze antimuggenlamp aanzetten, die we regelmatig hoorden knetteren. En voor de rest gingen we ook de muggen achterna met een elektrische vliegenmepper, die ook goede diensten deed. Nu maar hopen dat er een betere nachtrust in het verschiet ligt. Het weer werkt helaas helemaal niet mee. Veel regen en koud. Zo hebben we wel een nacht die licht blijft, maar kunnen we niet zien dat de zon niet ondergaat. En het weerbericht voor de komende dagen is ook niet hoopgevend. Tussen de buien door dachten we het dorp te gaan bekijken, maar halverwege gingen we alweer terug. En maar goed ook, we hadden al in wat regen gelopen, maar we waren nog niet lang binnen of het brak in alle hevigheid los. Tot onze grote verrassing werd het buiten in de loop van de avond steeds helderder. Zouden we dan de middernachtszon te zien krijgen?

Zondag 17 juni.
Om een uur of 7 werden we wakker, waarna ik weer lekker aan het broodjes bakken ging. Tijdens het ontbijt had Wim de generator aangezet, zodat we met volle accu's en koffie in onze magen de rit om 9 uur weer konden voortzetten. Hoe noordelijker we kwamen, hoe ieler de boompjes werden. Maar landschappelijk bleef het een rit om je vingers bij af te likken. De hoofdroute is een prima weg, tweebaans maar goed onderhouden en bewegwijzerd. En het is zo rustig op de weg, dat rijdt heerlijk. We wisselden elkaar weer af, beiden reden we 2 etappes. Over het algemeen was het redelijk weer, soms een beetje regen. En 1x hadden we echt een stortbui te pakken, dat duurde gelukkig maar een paar minuten.

We maakten nog een paar tussenstops om even de benen te strekken en een frisse neus te halen, daar kozen we natuurlijk wel mooie plaatsen voor uit. Hoewel de mooiste tussenstop voor ons uitgezocht werd door de natuur. We hadden vanaf Slagnäs (wel in Lapland maar nog ruim onder de poolcirkel) al een paar keer rendieren gezien. Daar wordt je sowieso al heel blij van. Maar als je dan een stukje verder lichtsignalen van je tegenliggers krijgt, langzamer gaat rijden en dan moet stoppen omdat er een grote kudde rustig midden op de weg is gaan staan, dan maakt je hart een sprongetje. We zijn even uitgestapt om ze van dichtbij te bewonderen, wat ze prima vonden. Pas toen de rendieren besloten weer eens het bos in te gaan, reden de auto's verder. Voor mij het hoogtepunt van de dag. Om 5 besloten we te stoppen op een leuke camperplaats net boven Moskosel. Die plaats ligt in het verlengde van een oude brug, nu alleen nog in gebruik als voetgangersbrug, over een woeste rivier. Een fijne plaats om te overnachten.

Zaterdag 16 juni.
Weer heerlijk geslapen, uiteindelijk hadden er 4 campers op deze mooie plaats gestaan. Wij konden dankzij de generator na het ontbijt nog lekker even koffie drinken, zodat het uiteindelijk 9 uur werd toen we vertrokken. En net rond die tijd begon het ook te regenen. De rest van de dag vielen er zo nu en dan wat buien, maar ook de zon liet zich regelmatig zien. Na een paar uurtjes rijden zagen we een mooie pauzeplaats. Tot onze verrassing zat er een koppeltje Canadese ganzen met 3 kuikens. Ze lieten zich gewillig fotograferen. Na die leuke stop reden we tot Mora. Eerst tankten we even, hoe noordelijker je komt hoe minder tankstations dus als we half leeg zijn en er komt een kans, aangrijpen! Vervolgens gingen we -nog steeds in Mora- naar een Maxi ICA om boodschappen te doen. Zo kunnen we er weer aan aantal dagen tegen.

Daarna was het mijn beurt om te rijden. Ik had thuis uitgeknobbeld (en daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn) dat je in Zweden via 2 routes naar het noorden kunt rijden. Langs de kust, de E4. Of via het binnenland, de E45. Die eerste hadden we al eens gedaan, dus wilden we nu via de Inlandsvägen rijden. Tot mijn grote verbazing liet de Tomtom ons toch afslaan van die route. Ik heb het in de wegenatlas nagekeken, er zit in de hoofdroute een rare kronkel en we kregen dus een alternatief dat misschien 100 meter korter was (want korter is korter vindt Tomtom). Maar ik was er zo blij mee, het was werkelijk een prachtige rit. Smalle wegen, maar ook heel weinig verkeer. Door bossen, langs rotsen en een fantastische bermbegroeing met allemaal bloeiende paarse, roze en witte bloemen. Ik ben geen deskundige, maar het woord fluitekruid kwam in me op. Uiteindelijk kwamen we weer terug op de E45, die we volgden tot we kort voor Östersund een mooie plek vonden om te overnachten.

Vrijdag 15 juni.
We hadden prima geslapen op ons mooie wildkampeerplekje. En na het ontbijt was het gewoon, rijden met die handel. Geen kabels, recepties, slagbomen of wat dan ook. Een mooie kant van het camperen in Zweden. Zo waren we al om 9 uur bij het Naturum in Getterön. Een prachtig natuurgebied waar het vol zit met vogels. Er zijn 3 observatieplaatsen, waarvandaan je de vogels kunt bekijken. En het blijken ook ideale broedplaatsen voor zwaluwen te zijn, er zaten volop nestjes. We hebben van dit bezoek genoten. Pas tegen 11 uur reden we verder, richting het noorden. Onderweg maakten we even een stop bij een "Dollarshop". Zeg maar de Zweedse Action. We hebben er wat leuke dingen kunnen kopen.

Onze volgende stop was bij het Göta Kanaal. Daar hebben we de sluis gezien en een rondje gelopen, heerlijk in het zonnetje. Vervolgens reden we nog een uurtje door, tot we iets onder Filipstad een prachtige parkeerplaats langs een kanaal tegenkwamen. We zijn niet de enigen die hier overnachten, en terecht. Een mooie plek met picknicktafels, vlonders, zelfs een toiletgebouw. We gingen zo ver mogelijk naar achteren staan zodat we onze stroom weer konden oppeppen met de generator zonder overlast te veroorzaken. En met stroom ook weer heerlijk Senseo kunnen maken, ik had het gemist vandaag.

Donderdag 14 juni.
Het werd tijd om Legoland achter ons te laten en richting Zweden te gaan. We profiteerden 's ochtends nog even van de douches, stroom en wifi. Maar om kwart over 10 hadden we ons ontbijt naar binnen, koffie gedronken, was de website geupload, de afwas gedaan en wij schoon. Dus gingen we toch echt op pad. Drie grote bruggen (en 2x tol betalen) later waren we in Zweden.

We reden eerst nog een stuk grote weg, bij Halmstad verlieten we die. Van eerdere reizen wisten we nog een grote supermarkt te vinden, waar we vers eten en fruit voor de komende dagen gingen halen. Daarna stelden we de Tomtom in op snelwegen vermijden en reden een prachtig stuk binnendoor richting Varberg. Iets voor dat stadje zagen we een geschikte plek om te overnachten, inmiddels was het al kwart voor 6 tenslotte. Dus de camper knus onder de bomen gezet, eten gemaakt en een gezellige, stroomloze avond gehad. In de loop van de avond stak er een harde wind op en even later viel er een flinke regenbui. Maar voor we naar bed gingen was die al weer voorbij.

Dinsdag 12 en woensdag 13 juni.
Dinsdagochtend stonden we na het ontbijt te popelen om naar Legoland te gaan. Dat bleek wel toen we er aankwamen, we waren een kwartier te vroeg. We hadden in ieder geval alle tijd om geld te gaan halen. Maar helaas, de flappentap werkte niet. Toeganskaartjes hadden we al, dus geen groot probleem. Later op de dag konden we trouwens wel pinnen, het was "gewoon" een storing geweest. Toen om 10 uur de hekken opengingen, waren we vrijwel direct binnen. Het was in pretparktermen gezien een zeer rustige dag. De langste wachtrij (bij een nieuwe achtbaan) was 10 minuten. Maar bij bijna alle attracties was het instappen en rijden maar! We hebben een heerlijke dag gehad, bijna alle attracties gedaan, sommigen zelfs meer dan één keer. Ook hebben we de show gezien. Kneuterig, zoals verwacht. Maar toch ook weer niet onaardig. En we hebben ontdekt dat de 3D film in het Deens absoluut niet te volgen is. Iets na 4 uur (de attracties sluiten om 5 uur) waren we zodanig moe, dat we teruggingen naar de camper. Raar, 500 meter teruglopen is veel langer dan 500 meter heen lopen.

Tijdens het koken (schnitzels met aardappelwedges en baked beans) gezellig met mijn kleindochter kunnen videobellen. Na het eten ben ik aan de slag gegaan met mijn foto's en filmpjes en daar pas mee gestopt toen we een dvd-tje gingen kijken. Toen de ogen zwaar werden was het om kwart over 10 bedtijd. De volgende ochtend om 7 uur waren we weer wakker en tijdens het bakken van de broodjes zat ik al weer achter de computer om verder te gaan met de foto's. Na een lekkere bak koffie gingen we om kwart voor 10 op pad. En inderdaad, nu waren we net voor de opening van het park aan de ingang. Hoewel iets drukker dan de vorgie dag, was het ook nu nog steeds rustig in het park. We hebben alle ritjes die we leuk vonden nog eens overgedaan. Bovendien waren we gisteren aan 2 ritjes niet toegekomen en was er 1 gesloten, dat hebben we vandaag ook allemaal in kunnen halen. Natuurlijk wandelden we ook uitgebreid door de Legowereld (onverstelbaar wat er allemaal gemaakt kan worden van legosteentjes).

In de loop van de middag bekeken we de Lego film nog eens in het Duits, nu konden we het verhaal wel volgen. We gingen daarna nog eens de bioscoop in, nu om de Ninjago film in het Engels te zien. Die vonden we minder leuk dan de andere film, maar och, de bioscoopstoelen waren wel erg comfortabel. Om half 5 waren we zeer tevreden, alles gedaan en volop genoten. Hoog tijd om weer terug te gaan. De avond verliep net zo als de vorige, met het verschil dat er nu risotto op het menu stond.

Zondag 10 en maandag 11 juni.
Op zondagochtend om half 11 vertrokken we, richting het noorden, met kilometerstand 108317. Dat vertrek had nog even op losse schroeven gestaan. Zaterdagmiddag sloeg bij mij de kiespijn genadeloos toe. Gelukkig wilde de weekendtandarts een volledige behandeling doen in plaats van alleen de gebruikelijke noodoplossing. Zo redde hij in 3 kwartier onze reis. En konden we genieten van een heerlijke rit op rustige wegen. Dat wil zeggen, tot Bremen kon dat. Daar kwamen we in de file te staan, over 8 kilometer deden we 5 kwartier. Tot Hamburg ging het daarna goed, daar mochten we het nog eens dunnetjes overdoen, 10 kilometer in een klein half uur. We zagen af van ons plan om tot Flensburg door te rijden, we besloten op de camperplaats in Kaltenkirchen te gaan staan. We kwamen daar om 6 uur aan. Een prima plek, erg druk met campers (maar nog voldoende vrije plaatsen toen wij er kwamen). Maar we moesten wel een nachtje zonder stroom doen, alle stroompalen waren al bezet. Gelukkig ging dat prima, dankzij de nieuwe accu. En we waren beiden moe van de drukke dag dus om half 10 was het al bedtijd voor ons.

Maandagochtend half 7 was ik heerlijk uitgeslapen, Wim deed daar een uurtje langer over. Daarna ging ik broodjes bakken en na het ontbijt gingen we weer verder. Makkelijk op de camperplaats, spullen even wegzetten en rijden maar. Wim deed de eerste etappe, naar Flensburg. Toch nog bijna 2 uur rijden, goed dat we dat de vorige dag niet meer hadden gedaan. Nadat we uitgebreid boodschappen hadden gedaan bij de Real en hadden rondgeneusd op het winkelcentrum waar die supermarkt inzit, reed ik verder. Eerst de grens over, Denemarken in. Daarna door naar Billund. Rond 2 uur kwamen we bij de Legoland camping. We hebben daar ingecheckt voor 3 nachten en kaartjes genomen voor 2 dagen in Legoland. De plaats op de camping is fantastisch, groot en overal dichtbij. De camping is ook heel leuk, in legostijl. Morgen hoeven we maar 10 minuten te lopen om het park in te gaan. We hebben er zin in.