Rondje Duitsland met een Nederlands staartje, juni en juli 2019.

Zondag 7 en maandag 8 juli.
Voor de zondag hadden we in gedachten om alsnog naar het Zuiderzee museum te gaan. Maar het was koud, somber, buiïg weer en we hadden al flink wat drukte in de benen zitten. Oftewel, we kozen er voor om in de camper te blijven en het rustig aan te doen, wat best heel lekker was. Laat in de middag kwamen toch de fietsen weer tevoorschijn. We waren uitgenodigd om bij Fiona en Pe naar de wk finale vrouwenvoetbal te komen kijken. Een primeur voor ons, we hebben nog niet eerder samen een voetbalwedstrijd gezien. Maar zo onder vrienden, met lekker patatjes en snacks erbij, vonden we het reuzeleuk om eens mee te maken. Om een uurtje of 9 -toen het eventjes niet regende- fietsten we weer terug. Een lekker ritje van 3,5 km. De fietsen gingen gelijk de camper weer in, daar kunnen ze beter droog dan nat in staan tenslotte.

Na een lekkere nachtrust was het dan op maandag weer tijd om naar huis te gaan. Het was maar een korte rit, om kwart over 10 gingen we van de camping weg, om kwart over 12 waren we al thuis. Uitpakken is ook routine geworden, om 1 uur stond de camper alweer naast het huis. We hebben deze reis 1997 kilometer gereden, waarmee de kilometerstand bij het parkeren op 122425 staat.

Zaterdag 6 juli.
's Ochtends om half 11 werden we -hoe luxe- door Fiona en Pe opgehaald. Hoewel het eerst de bedoeling was om te gaan varen liet het weer ons daarvoor helaas in de steek. In plaats daarvan gingen we naar Dierenpark Hoenderdaell wat een uitstekend alternatief was. Een mooi gelegen dierentuin, heerlijk in het bos. Behalve het kijken naar de dieren is ook het wandelen er erg leuk. De dieren hebben mooie ruime verblijven. Er wordt veel gedaan aan het opvangen van probleemgevallen. En bij de leeuwen en tijgers werkt de Stichting Leeuw aan het proberen dieren terug te krijgen in het wild, een mooi initiatief. In dit kader keken we naar de jaagsimulatie.

We bezochten ook de vogelshow. Die was -ondans dat we in de regen zaten te kijken- toch erg leuk. Er wordt in deze dierentuin uitgegaan van het willen meedoen van vogels. En zo kan het voorkomen dat het lang duurt voordat een vogel weer teruggaat in zijn verblijf. Wat heel grappig is, maar waardoor ik ook veel respect kreeg voor het geduld en de vindingrijkheid van de trainers. We hebben geprobeerd de hele dierentuin te zien, wat nog een flinke wandeling was maar wel goed gelukt is. Na deze leuke middag hadden we natuurlijk wel honger. We sloten daarom de dag af in een geweldig wokrestaurant. We hebben er heerlijk -en veel- gegeten. Wat hebben we een leuke dag gehad!

Vrijdag 5 juli.
Na ons ontbijt en het onvermijdelijke bakkie Senseo gingen we om kwart over 11 op de fiets naar Enkhuizen. Dat was zo gepiept, Enkhuizen is maar 3 kilometer van de camping af. We parkeerden de fietsen bij één van de vele kerken en gingen verder te voet de stad verkennen. Het beviel ons hier erg goed, Enkhuizen is een leuke oude stad. Er lopen allemaal grachten door het centrum en eromheen loopt een vestingwal. We wandelden door het centrum en langs een deel van de vestingwal. Natuurlijk liepen we langs, door en om de Drommedaris, de bekendste stadspoort van Enkhuizen. Behalve door de winkelstraten liepen we ook door de straten daar achter, waar het heel rustig is en er een schat een leuke, oude, kleine en/of scheve huisjes staat. Uiteindelijk liepen we zo lang door de stad dat het zowel qua tijd als qua vermoeidheid geen goed idee meer was om ook nog naar het Zuiderzee museum te gaan. Omdat we dat zeker nog wel een keer willen zien blijft dat op onze to-do list staan.

We fietsten zo rond half 3 terug naar de camping. Navigeren ging best nog lastig, met de zon vol op het scherm van mijn telefoon. Maar met een kleine omweg in het centrum kwamen we toch op het fietspad naar de camping en verder was het gewoon rechttoe rechtaan rijden. 's Avonds kwamen Fiona en Pe (die 1 dorp verder wonen) bij ons op de camping op visite. Dat was zo gezellig! Lekker met koffie, wijn, cola en hapjes erbij hadden we alle tijd om lekker bij te praten. Het weer werkte ook mee. Tot het schemerig werd bleef het zonnig en ook daarna was het droog. Rond 11 uur werd het voor ons allen bedtijd, maar we hadden nog uren door kunnen praten.

Donderdag 4 juli.
We waren redelijk vroeg wakker en deden niet al te lang over het ontbijten en koffie drinken. Zo vertrokken we al om half 10 vanaf de camping. We zetten koers richting Schoonoord, naar het openluchtmuseum Ellert en Brammert. Een goeie tip van mijn vader! We waren er al iets voor 10uur en maakten in zo'n anderhalf uur een leuke reis door de tijd. We zijn toch blij dat we nu leven en niet toen. Maar om te zien hoe het leven vroeger was is wel heel interessant. Na dit bezoek gingen we richting Noord-Holland. Bij Kampen zagen we langs de weg een winkelcentrum met rondom parkeerruimte en een grote Aldi. Het leek wel Duitsland. Voor ons ideaal, we konden alle boodschappen voor de komende dagen hier halen in plaats van het op de fiets te moeten doen.

Daarna gingen we over de Markerwaarddijk richting Enkhuizen. Wat een mooi stuk was dat. Zowel aan het begin van de dijk als halverwege waren parkeerplaatsen waar we natuurlijk een fotostop maakten en even de benen strekten. Uiteindelijk kwamen we rond half 4 op camping de Gouwe Stek aan. De man aan de receptie was erg vriendelijk. Maar ondanks dat we gereserveerd hadden was er bij de 2 nog beschikbare plaatsen op de camperplaats geen enkele plek op de stroompalen meer vrij. Wim is verder rond gaan kijken op de camping en vond nog een plek op een veld met een vrije stroompaal. Eigenlijk nog een mooiere plaats ook, dus daar hebben we de camper neergezet. We staan nu tussen de caravans op een mooi autovrij grasveld.

Woensdag 3 juli.
En toen kwam de dag waarop ik me echt verheugd had. We gingen naar Wildlands, de nieuwe dierentuin in Emmen. We maakten vandaag tempo met het ontbijt en de koffie, zodat we al om half 10 op de fiets stapten. Net na 10 uur (openingstijd) parkeerden we onze fietsen voor de deur van de dierentuin. Deze ligt in het centrum van de stad, de ingang is in hetzelfde gebouw als het theater. Kaartjes kopen had een paar stappen nodig. Voor Wim was het voordeliger om een kaartje online te kopen. Ik kon -vanwege mijn 50% korting als abonnee van Blijdorp- dan weer beter een kaartje aan de kassa kopen. Hoe dan ook, kwart over 10 liepen we al rond in de dierentuin. Wildlands in gebouwd in 3 themabieden, Jungola, Serenga en Nortica. Wij gingen eerst naar de pooldieren. Het aantal verschillende diersoorten is niet groot, maar alle verblijven zijn prachtig ingedeeld en ruim opgezet. Voor de kijkers zijn er meerdere standpunten, zodat je bijna altijd heel goed zicht op de dieren hebt. Een goede keuze van deze dierentuin. Wat wel wennen is, is de extreme uitwerking van de thema's. Dat in combinatie met het feit dat in ieder themagebied ook nog minstens één grote attractie is, geeft het voor een dierentuin wel een erg pretparkachtige sfeer.

De indeling is goed gedaan, je kunt een prima rondje lopen door de dierentuin zonder doublures of dieren te missen. Dat wil zeggen, je moet geen fout maken. Dat deden wij wel. Bij het bordje "Tweestrijd" keken wij even wat er was. "Oh, een speeltuintje". Om er later achter te komen dat nou juist daar de achtbaan was. Dat betekende nog eens een flinke wandeling naar achter in de dierentuin en terug. Maar ja, een achtbaan! Die sla ik natuurlijk niet over. Gelukkig was het een rustige dag in de dierentuin, dus ik heb wel een paar ritjes in de achtbaan gemaakt. Ook bij de boten in de junglehal was het rustig, zodat we 2 keer een rondje hebben gevaren. Zo zaten we beiden een keer links en een keer rechts in de boot. Wat ons heel goed beviel aan Wildlands was het relatief grote aantal verblijven waar je vrij tussen de dieren rond kunt lopen. Ondanks dat de lucht soms staalgrijs was bleef het de hele dag droog en de temperatuur was aangenaam. Om half 4 sloten we dag af met een bezoek aan de 3D vluchtsimulator, waarna we weer voor een ritje van 6 km op de fiets stapten. We waren om half 5 terug op de camping. Moe, hongerig en zeer tevreden.

Maandag 1 en dinsdag 2 juli.
Het weer was flink omgeslagen, maar ik vond het wel goed zo. Net boven de 20 graden, soms bewolkt soms een zonnetje. En een flinke wind. Prima weer om eens naar Emmen te gaan. Vanaf de camping is het rond de 5,5 kilometer tot in het centrum. Een leuke rit langs polders en door kleine stukjes bos. Emmen stelde ons niet teleur, het centrum is vrij groot, leuk ingericht en heeft veel leuke winkels. En wat ons hier opviel (net als op de vorige reis in Friesland), is dat de mensen over het algemeen erg vriendelijk zijn. Er wordt op straat veel gedag gezegd, het personeel in de winkels is attent en heeft tijd voor een praatje. Heerlijk ontspannen allemaal. Na het leuke rondje door de stad, waarbij we nog aardig wat gekocht hebben ook, gingen we met tegenwind weer terug naar de camper. Dat duurde wat langer dan de heenweg. Maar ook dat vond ik niet erg, nu had ik het gevoel dat ik bij thuiskomst mijn koffie echt had verdiend. Eén van mijn aanwinsten van vandaag is een houder voor mijn mobieltje op het fietsstuur. Wim heeft het al in elkaar en op de fiets gezet, die gaan we morgen maar eens testen. Lijkt me heel handig, onderweg de route kunnen zien op Google Maps. 's Avonds hadden we een restje brood buiten gelegd, voor de musjes. Het was een prachtige show, er zaten er op een gegeven moment wel zo'n 30 om het brood heen. Helaas kon ik er geen foto van maken, ze waren erg alert. Als er maar iemand bewoog of hoestte in de camper vlogen ze gelijk weg. Maar we hebben er veel lol om gehad.

Ik heb zowaar een keer uitgeslapen vandaag (dat vind ik het toch al als ik tot kwart over 8 kan slapen). Het zal wel komen omdat de nachten nu lekker koel zijn. En ook overdag hadden we hetzelfde weer als gisteren. Om die relaxte vibe vast te houden deden we ook rustig aan met ontbijten en koffiedrinken. En zo gingen we pas rond het middaguur op pad. Met mijn mobieltje in de nieuwe houder gingen we op zoek naar hunebedden. En met succes. We bezochten de 2 hunebedden die dichtbij de camping zijn. En die we nu heel makkelijk konden vinden, ondanks dat ze vrij verscholen in het bos liggen. An sich is het eigenlijk niets bijzonders om te zien, een stapel stenen. Maar het verhaal erachter maakt die stapel stenen ineens indrukwekkend. Grappig hoe dat werkt. Om te fietsen was het een leuk rondje. We kwamen daarbij ook door het grotere buurdorp Odoorn, waar we de plaatselijke supermarkt een bezoek brachten. Met eten en drinken (ja ja, weer magere melk) voor de komende dagen kwamen we halverwege de middag terug in de camper. En zelfs met minimoorkopjes voor bij de koffie. Tegen etenstijd ging ik naar het zwembad. Ik had het diepe bad voor mezelf, dat is heel fijn baantjes zwemmen op die manier.

Zaterdag 29 en zondag 30 juni.
Omwille van de stroompaal, die tot kwart voor 9 aan zou blijven, stonden we vroeg op en aten snel een ontbijt. Zo bleef er daarna nog tijd over om een bakkie koffie te zetten. En om 9 uur waren we kant en klaar om te gaan rijden. Eerst naar de Kaufland in Walsrode. Onze laatste kans op Duitse boodschappen, want hierna zetten we route richting Nederland. Niet naar huis trouwens, we hebben volgend weekend een afpraak in Noord-Holland en besloten daarom nog een paar dagen in Drenthe te camperen. We hadden een camping gezien in de buurt van Emmen die ons aansprak. Door de inmiddels al vertrouwde hitte reden we eerst over de grote weg, daarna binnendoor, naar Klijndijk. We kwamen om half 3 aan en kregen een prima -zeer ruime- plek op de immens grote camping. Vrij vooraan, dichtbij het sanitair en het zwembad. Omdat het inmiddels al 30 graden was, binnen zelfs 35, bleef ik heerlijk in de schaduw buiten zitten. Wim ging nog even een poosje op de fiets de omgeving verkennen. Hij kwam terug met 3 pakken magere melk! Heerijk, dat had ik erg gemist want dat is in Duitsland niet te koop. We aten natuurlijk buiten en pas om half 10 (toen het buiten koel en binnen uit te houden werd) kwam ik binnen om nog een dvd-tje te kijken voor het bedtijd was. Met 30 graden op je bed gaan liggen is trouwens niet erg fijn.

In de loop van de nacht was het gelukkig redelijk afgekoeld, 23 graden is goed te doen. Met alle ramen open bleef in het camper overdag ook relatief dragelijk, maximaal 32 graden. Met de ventilator aan kon ik 's ochtends al wat uitzoeken van mijn foto's van het vogelpark. Toen het toch te warm werd vluchtte ik met boek en tablet naar buiten, de schaduw in. 's Middags ging Wim een fietstochtje maken, ik koos voor een verfrissende duik in het prachtige zwembad van de camping. Inmiddels stak er wat meer wind op en kwamen er zo nu en dan wat wolkjes voor de zon, zodat het al in de loop van de middag iets afkoelde. Buiten was het zo'n 25 graden, binnen 29. Prima om binnen en buiten zitten af te wisselen zodat ik mijn foto's en website af kon maken. We aten ook iets minder laat. De komende dagen wordt het zo rond de 20 graden, dan willen we weer op pad gaan.

Vrijdag 29 juni.
Na prima geslapen te hebben werden we om half 8 wakker van het piepen van de koelkast. De stroompaal wilde een nieuwe euro hebben! Zo waren we lekker vroeg op en om 10 voor 10 gingen we richting het vogelpark. Netjes om 10 uur gingen we de kassa's open en wij waren één van de eersten in het park. Omdat de vorige keren dat wij hier waren we netjes de wandelroute hadden gevolgd besloten we nu eens om aan de andere kant te beginnen. Zo hadden we nu alle aandacht voor de vogels waar we toen -vermoeid- toch wat sneller aan voorbij liepen. Ook zaten we nu in het gedeelte waar de grote vogelshow gehouden wordt, waar we met veel plezier naar gekeken hebben. Na de grote show gingen we ook nog naar de indoor show, die ook leuk was. Daarna liepen we nog een aantal vogelkassen in.

's Middags gingen we dan het andere gedeelte van het park in, waar we de pinguins, pelikanen en flamingo's weer heel leuk vonden. Ook de wilde ooievaars, die in het park een prima broedplek hadden gevonden, vonden we geweldig. Het was een rustige dag zodat we op ons gemak alles konden bekijken en fotograferen. Ook waren er genoeg bankjes in de schaduw vrij. Want het was prima weer vandaag, zonnig en warm maar niet te heet. Dus in de zon lopen ging prima, maar de pauzes namen we graag in de schaduw. Een rondje door de diverse gebouwen mocht ook niet ontbreken. Het leukste daarvan zijn de verblijven waar je tussen de vogels door kunt lopen en ze kunt zien zonder tralies of glas er voor. Pas om kwart voor 5 waren we terug bij de camper. De schaduw had goed geholpen, het was binnen nog net geen 30 graden. Snel de ramen open en lekker aan de koffie om eens goed uit te rusten.

Woensdag 26 en donderdag 27 juni.
Na een zweterige nacht begonnen we aan de volgende hete dag. Nu moest ik al vroeger de camper uit vluchten om eerst in de schaduw van een grote boom, daarna in de schaduw van de camper te gaan zitten. Toch was het buiten beter dan gisteren. Er stond iets meer wind en heel soms waren er wat wolken. De hoogste temperatuur van de dag was 31 graden. Rond die tijd zocht ik dan ook het zwembad weer op. Lekker verfrissend. We kookten en aten natuurlijk weer buiten. Gelukkig wordt er de komende dagen iets minder hitte verwacht.

En toen op donderdag de grootste hitte daadwerkelijk voorbij was vonden wij het een mooie dag om te gaan rijden. Zeker omdat we naar Walsrode wilden gaan, waar het zelfs bewolkt en maar net boven de 20 graden zou zijn. Maar eerst inpakken en betalen. Zo om kwart over 10 reden we de camping af. De eerste etappe ging naar Göttingen, waar we een boodschappen- en tankpauze hielden. Vervolgens over de A7 naar het noorden. Die weg is één grote bouwput, er zijn meer stukken met wegwerkzaamheden dan zonder. Gelukkig hadden we weinig files, wel veel stukken langzaam rijdend verkeer. En op zo'n stuk ging het niet helemaal lekker. We reden in de middenbaan en werden ingehaald door een SUV op de linkerbaan. En ja hoor, die reed tegen onze spiegel aan. Niet fijn! Het glas hing er uit, alleen nog vastgehouden door de elektrische bedrading. En dan moet je op alleen de rechterspiegel verder rijden. Zo snel mogelijk de rechterbaan ingegaan en vervolgens de eerstvolgende parkeerplaats op. Daar bleek de schade nogal mee te vallen, het spiegelglas liet zich weer op zijn plek vastklikken, alle electronica werkte nog. De enige overgebleven schade was een scheur in de behuizing, waar nu ducttape op zit. Met de spiegel weer functioneel was het toch veel fijner rijden! En zo kwamen we om een uur of 4 op de camperplaats in Walsrode aan. Even zoeken waar de plaatsen met stroom waren en toen we die gevonden hadden de camper lekker onder de bomen gezet. Als morgen de zon weer schijnt staan we fijn in de schaduw. Even een paar euro in de stroompaal en we komen de nacht wel door. Het bakkie troost deed daarna letterlijk zijn werk.

Maandag 24 en dinsdag 25 juni.
Omdat op maandag de temperatuur wel hoog, maar nog niet extreem (dwz boven de 30 graden) zou zijn, gingen we 's ochtends op de fiets naar de Botanische Tuin. In wezen een rit van 7,5 kilometer. Maar omdat op de fiets door een stad de weg zoeken toch wat lastiger is, bleken we een kilometer omgereden te hebben. Maar we hadden de Tuin gevonden en daar ging het om. En het was de moeite waard geweest. Hoewel niet alles mooi was, waren er genoeg leuke stukken met mooie planten en prachtige bloemen. Ook door de hele tuin waren er leuke zitjes om van het moois te genieten. We sloten ons rondje door de tuin af met een bezoek aan het cactushuis, waar het nog warmer was dan buiten. Er stonden veel cactussen in bloei, dat vonden we geweldig. Daarna kwam de uitdaging de weg terug te vinden. Ook dat lukte, hoewel we nog iets meer omgereden hadden. De terugweg leverde bijna 10 km op de teller op. Maar het was een leuke rit. Midden in Kassel ligt een schitterend natuurgebied, met heel veel wandel- en fietspaden er kriskras door. Dan is omrijden niet zo erg. Op de terugweg maakten we ook nog een tussenstop bij de Action, zodat we rond 2 uur weer op de camping terug waren. Hoog tijd om in de schaduw te gaan zitten en uit te puffen. Uiteindelijk bleek het kwik die middag toch al op 31 te komen. Maar omdat er een flinke wind stond was het buiten erg aangenaam, 's avonds zelfs fris.

Op dinsdag sloeg de zomer dan echt genadeloos toe. We stonden vroeg op om de hitte voor te zijn en gingen al om kwart voor 8 boodschappen doen. Op de fiets naar de Lidl en met eten -en vooral drinken- voor 2 dagen waren we om half 9 terug. Pas toen gingen we ontbijten, heerlijk met verse croissants. 's Ochtends bleef het nog redelijk in de camper. Ik gebruikte die tijd nuttig om aan mijn foto's en de website te werken. Pas toen rond het middaguur de thermometer boven de 30 kwam ging ik naar buiten. Rondom de camper was er op dat moment geen schaduw (de zon stond precies op de achterkant) dus ging ik een stukje verder onder een boom zitten. Twee uurtjes later hadden we weer onze eigen schaduw en kon ik naast de camper gaan zitten. Zo kwam ik, samen met afwisselend mijn telefoon, tablet en e-reader, de middag wel door. En natuurlijk hielp de verfrissende duik in het zwembad daar ook bij. We gingen pas laat eten, bij 32 graden heb je niet zo'n honger. Toen het wat af ging koelen kwam de airfryer buiten op tafel. Pas toen het schemerig werd en buiten koel, kwam ik naar binnen. We keken nog een dvd-tje en daarna was het tijd om onze -veel te warme- bedden op te zoeken.

Zaterdag 22 en zondag 23 juni.
Op zaterdag begonnen we weer met fietsen en boodschappen doen. Zowel bij de Edeka als bij de Lidl. We deden dat wel in 2x want er past niet heel veel in een fietstas, bovendien wil je de dingen met dit weer zo snel mogelijk in de koelkast hebben. Daarna gingen we met de tram naar het centrum. We besloten eerst tot het eindpunt mee te rijden en op de terugweg in het centrum uit te stappen, zo zie je wat meer van de stad. Tegen de tijd dat we op de terugweg weer in het centrum zouden zijn, had ik al iets van "wat duurt dit lang" en "ik herken de namen van de haltes nog niet". Tot ik wel een halte herkende. En toen waren we het centrum al voorbij. Maar geen nood, weer een tram terug genomen en aan de 'onderkant' in plaats van aan de "bovenkant' van het centrum uitgestapt. Wat bleek: er was een demonstratie en de hele winkelstraat was afgezet, daar kon geen tram meer komen. Wij hebben nog een poosje naar die demonstratie staan kijken en ons verbaasd over de enorme hoeveelheid politie die erbij was. Aan weerszijden van de demonstranten liepen hordes, wat voor ons leek, Duitse ME-ers. En de stoet politieauto's achter de demonstratie leek langer dan de demonstratie zelf. Na deze bezienswaardigheid liepen we de straat verder uit en wilden op de tram stappen. Maar helaas, door alle omleidingen rond het centrum geen tram 4 of 8 te bekennen. Die zouden dan weer bij een halte een stuk verder weg stoppen. Even dachten wij, wat een roteind lopen. Maar met een weekendkaart neem je gewoon een andere tram naar die halte en stap je over.

Op zondag was het inmiddels al weer flink warm. Een prima dag om naar Herkules te gaan en lekker door het bos en park te wandelen. Met tram 4 en bus 23 waren we in een uurtje bij Herkules. Het aantal steigers vanwege de renovatie is al drastisch verminderd. En wat was het er druk. Dat zal komen omdat er op zondag de Wasserspielen zijn. Maar wij hadden geen zin om in de drukte en de warmte te blijven staan voor iets waarvan we niet eens wisten hoe laat het zou beginnen. Dus we zijn via de trap aan de schaduwkant 538 treden omlaag gegaan en daarna lekker door het bos omlaag gelopen. Zo nu en dan namen we een pauze op een bankje, mits het maar in de schaduw stond. En zo kwamen we een paar uur (en 3,5 km) later aan bij tram 1. Hiermee gingen we naar het centrum, waar alles weer reed zoals het moest rijden, waar we overstapten op tram 8. Terug op de camping lekker in de schaduw naast de camper gaan zitten en alleen nog binnen geweest om te koken. En natuurlijk later op de avond toen het buiten af ging koelen.

Donderdag 20 en vrijdag 21 juni.
Op donderdag (in Duitsland de feestdag Fronleichnam) vonden wij het wel weer genoeg geweest aan de Main. We waren naar links, naar rechts en rechtdoor gefietst, meer smaken waren er niet. En de camping was verder ook niets bijzonders, hoewel het er wel erg druk was. Uitchecken dus, en rond 10 uur waren we op pad. We hadden bedacht dat we wel weer eens naar Kassel wilden gaan. Dat was een rit van nog geen 250 km. Dus al rond 1 uur kwamen we er aan. Genoeg tijd om na de koffie eens een stukje te gaan fietsen. Het weer was een stuk aangenamer dan de vorige dagen dus dat beviel prima. En zo zie je eens wat anders van Kassel dan de route van de tram en de winkelstraten. Er hingen wel donkere wolken in de lucht maar we waren terug voor de regen (samen met het onweer) begon.

Op vrijdagochtend gingen we weer op de fiets op pad, nu naar een winkelcentrum in de buurt om bij de Aldi boodschappen te gaan doen. En 's middags gingen we met de tram naar het centrum. Een familiedagkaart kost hier € 7,50 wat al niet duur is. Maar vanaf vrijdag 14 uur is het een weekend kaart, dus wij mogen voor dat geld tot en met zondag onbeperkt gebruik maken van het OV. Goed geregeld, Kassel! Vandaag gingen we naar de winkelstraat, waar we wat leuke dingen kochten. En noodzakelijke, mijn tandenborstel op batterijen deed het niet meer dus die is vervangen. En een grotere SD kaart voor mijn telefoon was ook hard nodig. Eenmaal weer terug in de camper had ik keukendienst. En met plezier, asperges zijn bewerkelijk maar wel de moeite waard.

Dinsdag 18 en woensdag 19 juni.
Twee heel warme dagen, zo tegen de 30 graden. Op dinsdag gingen we nog wel even op pad. Eerst naar Wertheim Village. Dit grote outletcenter ligt maar een goede kilometer van de camping. Het was mooi (waarschijnlijk nog vrij nieuw) en groot. We liepen langs de meeste en in een paar grote brandstores met inderdaad heel mooie aanbiedingen. Ook waren er overal fijne zitjes, prachtig sanitair enzovoorts. Een leuke belevenis. Daarna gingen we weer een stukje langs de Main fietsen. Nu de andere kant op. We hadden op Google Maps gezien dat er in oostelijke richting een Edeka was. En dat was een prachtige grote supermarkt. Bijna lastig om niet te veel te kopen (het moest immers wel op de fiets mee kunnen). Daarna brachten we de boodschappen en onszelf naar huis. De rest van de middag en het begin van de avond zat ik naast de camper aan de schaduwkant.

Op woensdag passeerden we zelfs de 30 graden grens, met 31 graden op het warmste moment. Echt een dag om het heel rustig aan te doen. Om de sleur te doorbreken gingen we vroeg in de middag een rondje fietsen, maar het was een klein rondje omdat we bij een klein dorpje stonden. Verder was het vooral de schaduw opzoeken en de hitte uitzingen. Eten maken was gelukkig geen probleem, de airfryer kon buiten staan dus bakken kon aan de campingtafel. Binnen was de temperatuur opgelopen tot 39 graden dus dat zou niet te harden geweest zijn met de airfryer aan. De patatjes en kroketten gingen er ondanks het weer toch wel goed in. 's Avonds hadden we de fietsen, stoelen en tafel al vast binnen gezet. Maar goed ook, we hielden het die nacht niet droog.

Maandag 17 juni.
Het was vandaag prachtig weer. Warm, zonnig, maar nog niet te heet. Laat in de ochtend gingen we op de fiets langs de Main naar Wertheim. Er loopt een prima fietspad naartoe, deel van de Main Radweg. Helaas voor ons kwamen we niet heel veel direct langs het water, maar ook vaak door velden, langs de Bundersstraße of door dorpjes. Gelukkig was Wertheim het wel waard, een leuk stadje met een mooie Altstadt. We wandelden daar een stukje door de Altstadt en ook nog een stukje langs de de rivier de Tauber die bij Wertheim in de Main stroomt. In de Altstadt zijn veel lokale winkels en weinig van de grote ketens. Dat vonden we heel leuk, we zagen nu eens dingen die geen dertien in een dozijn waren. En zo kochten we er allebei een leuk shirt.

Op de terugweg stopten we nog bij een Norma supermarkt. De slechtste supermarktketen van Duitsland, naar ons idee. Maar ook de enige die we onderweg tegenkwamen. We konden er wel goed vlees kopen, maar het fruit liep ik hard voorbij. Aardbeien die al prut waren, druiven met schimmel. Nee, dank u. Daarna het laatste stuk zonder pauzes gefietst, de boodschappen moesten zo snel mogelijk de koelkast in. Daarna de stoelen in de schaduw gezet en lekker uitgepuft van de fietstocht met een lekkere bak koffie. Ook eten deden we vandaag aan de schaduwkant van de camper, in de zon was het te warm.

Zondag 16 juni.
Gisteravond laat barstte de bui, die de hele middag en avond al dreigde, los. Het regen viel met bakken uit de lucht en ging gepaard met wat onweer en harde windvlagen. We moesten de laptop harder zetten om onze dvd nog te verstaan. En de hele nacht bleef het regenen, maar in de ochtend was het gelukkig weer droog. Na een lekker ontbijt en het onmisbare bakkie Senseo pakten we de losse spullen in. Wim reed de camper vast richting de uitgang, ik ging betalen. Dat is op de Europapark camping ontzettend gemakkelijk. Het kaartje in de betaalautomaat, net zoals in een parkeergarage. Eén verschil, een belangrijke tussenstap. Mijn jaarkaart even scannen. Met het parkeerabonnement ging er ruim 60 euro van de rekening af. Om kwart over 10 reden we (via een tankstation in Ringsheim) naar de grote weg. Doel: Wertheim aan de Main. De rit verliep goed, het lastigste was nog om een parkeerplaats te vinden als we wilden wisselen. Op zondag is het op alle parkeerplaatsen langs de snelweg heel druk met vrachtauto's, vaak zo druk dat er geen lege plaats meer is om even de camper te zetten. En de plaatsen voor personenauto's zijn voor ons niet geschikt.

Zo lukte het ons niet meer om voor Sinsheim (waar wij al van de grote weg af wilden gaan) een plekje te vinden. En daarom konden we niet de Tomtom omzetten naar een route binnendoor. En dat had weer tot gevolg dat we in Sinsheim een rondje reden (bij de afslag volgde ik netjes het bord Neckargemünd, later in de stad kwamen we alleen maar borden "alle richtingen" tegen). Toen we letterlijk op hetzelfde punt terugkwamen namen we dan maar de afslag Mosbach. Wat een andere, maar eveneens mooie, binnendoor route opleverde. Door leuke dorpjes, over smalle weggetjes, met veel bochten, stijgen en dalen. En zo kwamen we om 3 uur aan op een leuke camping in Wertheim-Bettingen. Mooi aan het water gelegen, ongeveer 12 km langs de Main naar het centrum van Wertheim. We konden zelf kiezen waar we wilden staan, we kozen een centraal gelegen plekje met een stukje uitzicht over het water. De dag was grotendeels bewolkt (met hooguit een paar druppels regen) en pas aan het einde van de middag werd het zonnig. Ideaal weer om te rijden.

Dinsdag 11 t/m zaterdag 15 juni.
Als vanouds bleven we weer 5 dagen in het Europapark. Op dinsdag was het heel rustig en ook de woensdag was niet al te druk. Die dagen heb ik veel van de grote attracties en achtbanen gedaan. De dagen erna werden steeds drukker maar voor shows en voor kleine attracties maakt dat niets uit. Het weer ging een beetje alle kanten uit. Bewolkt en aangenaam, regen, hitte. We hebben het allemaal langs zien komen. Maar niets zodanig dat we er last van hadden met onze parkbezoeken. We hebben het dus 5 dagen prima naar ons zin gehad.

Op donderdag, mooi in het midden van onze dagen in het Europapark, zijn we gezellig uit eten geweest. We gingen toch weer voor een "Familienpfanne", die beviel ons beter dan het all you can eat buffet. Voor Wim zat daar (te) weinig eten bij dat hij lekker vindt. Verder heb ik zelf gekookt. Omdat we de fietsen meehadden hebben we 2x boodschappen gedaan in Rust, 1x bij de Edeka, 1x bij de Lidl. Na 5 dagen rondlopen door het park was ik knap moe, dus morgen lekker ergens anders naartoe en weer eens rijden in plaats van lopen.

Zondag 9 en maandag 10 juni.
Op zondag om iets na 12 uur vertrokken we thuis voor een rit in 2 etappes naar het Europapark. Kilometerstand 120428. We hadden een fijne rit, met goed weer en zonder files. Ik reed het eerste en het laatste deel, Wim het middenstuk. Om kwart over 4 waren we precies op de helft en we stopten op de camperplaats in Mendig. We waren er niet de enige, het was er namelijk erg druk. Maar er was zowel op de camperplaats als aan de stroompaal nog wel een plekkie voor ons. Na het eten liepen we nog even een rondje door het dorp, waar niet veel te beleven viel. Maar het was lekker om even de benen te strekken en we hadden het goed getimed want kort nadat we terug waren viel er wat regen. Niet zo verwonderlijk gezien de broeiende warmte overdag.

Op maandag vertrokken we rond half 10 uit Mendig voor de 2e helft van onze rit naar het Europapark. Zowel het weer als het verkeer waren iets minder vriendelijk dan gisteren. Er waren een paar kleine files. Eigenlijk geeneens echt files, maar van die stukken waar je stapvoets moet rijden. En er viel soms wat regen. Toch waren we al om 2 uur op het Camp Resort. En onze timing was perfect. We vonden een vrije plaats die zo gunstig gelegen was dat we hem ook uitgekozen zouden hebben als de camping leeg was geweest. De middag verliep nogal regenachtig, maar we hadden toch al bedacht deze dag nog niet naar het Europapark te gaan, vanwege de waarschijnlijk grote drukte vanwege Pinksteren. Ook in en om de camper vermaakten we ons prima.