Drie generaties op pad, oktober 2019.

Donderdag 24 oktober.
En toen zat de vakantie er al weer op. Restte ons nog de thuisreis. We namen de tijd voor ons laatste ontbijtje. Daarna moest er nog betaald worden, zodat we uiteindelijk rond een uur of 11 van de camping afreden. We zetten koers naar Kerpen, waar we bij de Kaufland uitgereid boodschappen deden. Voor mij een leuke routine, voor Nathasja en Serra heel leuk om er zelf eens rond te kijken. En zo fijn, in de camper kun je je inkopen gewoon in de koelkast en de vriezer opbergen. Dus we konden ook vers en bevroren inslaan wat we maar wilden.

Om half 2 waren we klaar met onze inkopen en zetten we koers richting thuis. Tot Eindhoven hadden we een goede rit. Vanaf daar, tot aan Breda, ontzettend veel files. Niet leuk om te rijden, maar wat moet dat moet. Omdat we zolang onderweg waren namen we dan maar 3 keer een pauze. Even wat eten en drinken, naar het toilet, de benen strekken en een frisse neus halen. En zo kwamen we uiteindelijk om half 7 toch thuis aan, bij kilometerstand 126082.

Woensdag 23 oktober.
Ik had weer prima geslapen, maar was, door het vroege naar bed gaan, ook weer vroeg wakker. Ook Nathasja was vrij vroeg wakker. Serra sliep lekker uit. Maar op een gegeven moment moest ze toch wakker gemaakt worden. Vandaag stond namelijk de dierentuin op het programma. Daarvoor hoefden we niet zo vroeg als gisteren op pad, de bus van 10.06 was vroeg genoeg. Iets over elven waren we in de Zoo. Hoewel het zonnig was, was het nog best frisjes. We begonnen dus maar in het aquarium, lekker binnen. Daarna gingen we naar de dierentuin zelf. We hadden een heerlijke dag, het was prachtig weer en lekker warm voor eind oktober.

We hebben veel dieren gezien en natuurlijk werd de speeltuin ook niet overgeslagen. Aan het einde van de middag, het werd inmiddels ook best fris, stapten we weer op de metro naar Brühl. Daar liepen we nog even de Giesler Galerie in, waar Serra leuke sneeuwlaarsjes kreeg. Het laatste busritje van deze reis bracht ons weer terug naar de camping. We waren echt veel te moe om boodschappen te doen, laat staan om te koken, dus gingen we nog lekker een keer bij het Strandhaus eten. En dat vonden we absoluut geen straf, het eten smaakte weer erg goed.

Dinsdag 22 oktober.
Nadat ik als een blok had geslapen (en de andere dames hadden het ook niet slecht gedaan) moesten we vroeg op en even doorwerken. Het lukte gelukkig wel om de bus van 9.06 te halen, zodat we (na een overstap in Brühl Mitte) om iets voor 10 uur Phantasialand binnenstapten. Het weer was ook zeker niet slecht. Wel koel en zeker in de ochtend bewolkt, maar het bleef droog. We hebben een ontzettend leuke dag gehad. Serra kwam helaas nog een centimeter te kort voor een deel van de achtbanen, gelukkig waren er 2 waar ze wel in mocht. Ook de andere attracties vond ze erg leuk. Het was druk in het park, maar niet te druk. We hebben dus veel kunnen doen op deze dag. Bij de drie achtbanen waar Serra nog niet in mocht ging Nathasja als single rider. Ik ging dan met Serra wat anders doen, zodat toch iedereen het naar zijn zin had.

In de middag hebben we ook nog 2 van de shows bezocht. Erg leuk om te zien en fijne rustpunten. Tussen de shows in zijn we ook nog even een hapje wezen eten. Voor Serra was één van de hoogtepunten van de dag de mooie unicorn schmink die ze kreeg. Wat was ze er trots op. 's Ochtends durfde ze in Hotel Tartüff (een cakewalk) nog bijna nergens in. 's Middags gingen we nog een keertje en durfde ze dat (met wat ondersteuning van Nathasja) wel. En toen waren wij weer trots op haar. Pas tegen sluitingstijd gingen we naar de bus. Die was weer overvol, maar in ieder geval kwamen we weer in Brühl terecht waar we op de bus naar de camping konden overstappen. We sloten de dag af in het restaurant bij de camping. Echt wel fijn om niet te hoeven koken en af te wassen. En we hebben er erg lekker gegeten. Toen Serra op bed lag hebben Nathasja en ik nog even foto's uitgezocht en uitgewisseld, daarna was het ook voor ons vroeg bedtijd.

Maandag 21 oktober.
Na een onrustige nacht, het is toch voor allemaal wennen aan een ander bed, stonden we om een uur of 8 op. Het ontbijt smaakte ons goed, daarna was er nog tijd voor thee voor Nathasja en koffie voor mij. Onderwijl kon Serra even lekker buiten spelen. Om kwart voor 11 gingen we de deur uit. Met de bus naar het metro station in het centrum van Brühl, daarvandaan met de metro naar Keulen. Daar gebeurde er wat raars. We zaten ineens bij de metrohalte van de dierentuin. Hadden we nou echt halte Dom gemist? Maar nee, er zijn verbouwingen aan de gang waardoor de metro een andere route reed. Gelukkig gaat er vanaf Zoo wel een andere lijn naar het centrum. Dus met een kwartiertje vertraging kwamen we toch in het centrum. Daar gingen we eerst de prachtige Domkerk bekijken, daarna gingen we winkelen

En dat is redelijk uitgebreid gedaan. Voor mij was het een hele klus, zoveel winkels in en uit. Dochter en kleindochter toonden daar duidelijk meer ervaring en uithoudingsvermogen in. Maar het belangrijkste was dat we een gezellig dag hadden. En dat het winkelen redelijk succesvol was voor de dames. Terug was een wat minder ingewikkelde puzzel, we moesten nog wel 2 metro's hebben maar konden wel direct de goede kant op gaan. Met de bus hadden we dan weer geluk. Die was eigenlijk al vertrokken maar stopte nog even voor de mensen die de metro uitkwamen. Dat scheelde toch mooi een half uur. Terug in de camper gingen we gelijk koken maar het was toch al 7 uur toen we gingen eten. De macaroni ging er goed in. En daarna hadden we heerlijke donuts die we uit Keulen hadden meegenomen. We gingen vroeg naar bed, deze dag had er toch wel ingehakt.

Zondag 20 oktober.
Om half 11 kwamen Nathasja en Serra, en al hun spullen, bij ons. Inpakken ging lekker vlot, dus om 5 voor 11 reden we weg. Voor mij heel spannend, omdat dit de eerste keer was dat ik zonder Wim met de camper wegging. Voor hun eveneens spannend, voor het eerst dat ze met een camper op pad gingen. We hadden een goeie rit, met 2 pauzes onderweg. Helaas tijdens de 2e helft van de rit veel regen.

Net na 3 uur waren we op de camping. Het reserveren was qua drukte niet nodig geweest, voordeel was wel dat we lekker vooraan op het veld stonden. Na een rustige middag gingen we gezamelijk het eten maken. Er stond risotto op het menu. De -toch vrij volle- pan ging helemaal leeg. Nadat de afwas gedaan was speelden we een potje monopoly. De meiden maakten me volledig in! Daarna was het voor Serra bedtijd, Nathasja en ik hadden nog wat computerwerk te doen, maar ook wij maakten het niet laat.