Eindelijk weer op reis, september 2020.

Donderdag 1 en vrijdag 2 oktober.
De laatste kampeerdag was ook de meest regenachtige. Het viel eigenlijk gewoon de hele dag van lichtjes tot hevig uit de lucht. Wij vonden het geen probleem. We hadden al zoveel gezien en gedaan, een dagje rust aan het einde van 4 weken was best welkom. De laptop kreeg geen rust, die moest van mij de hele dag foto's en filmpjes bewerken. Vooral het renderen van mijn Youtube filmpjes is voor hem (of haar?) hard werken. Dan hoor je soms de grote ventilator aanslaan. Al met al vermaakten wij ons prima.

Op vrijdagochtend deden wij het rustig aan, het was immers maar een korte rit naar huis. En we wilden -om rekening te houden met het thuisfront- niet te vroeg aankomen. Dus vertrokken wij pas om iets na 11 uur vanaf de camping. Rond half 1 waren we al thuis. Het was een goede rit, zonder files of andere gekke dingen. De kilometerstand bij thuiskomst was 127682, we hebben nog nooit zo weinig (slecht 803 km) gereden tijdens een reis van bijna een maand. Dit was een heel ander soort reis dan we gewend zijn, toch hebben we 4 leuke weken gehad.

Maandag 28 t/m woensdag 30 september.
Het weerbericht had het goed op maandag. Veel regen, tussen 11 en 1 even droog. Die droge tijd gebruikten we om snel naar Epe te fietsen, bij de Jumbo voor 4 dagen eten te kopen, daarna weer terug te fietsen. En het lukte, voor de volgende bui waren wij weer binnen en stonden de fietsen in de garage. De rest van de dag bleef buiïg. We hebben dus ons vermaak binnen gezocht, wat ons ook altijd goed lukt. Kopje koffie, laptop en andere devices, lekker eten en 's avonds dvd kijken. Het leven is goed.

Op dinsdag reden we voor het laatst deze reis naar een nieuwe camping. Wederom een RCN camping, deze keer in Doorn op de Utrechtse Heuvelrug. Een uurtje dichterbij huis, maar een mooie omgeving om onze reis af te sluiten. En hoewel we met regen weg waren gereden uit Epe, was dat al gestopt toen we in Doorn aankwamen. Tot onze verrassing kwam later in de middag zelfs de zon door. Een goede reden om de fietsen te pakken en naar de Pyramide van Austerlitz te fietsen. Een leuke rit van 6 kilometer. Wel stijgend, mijn benen waren van lood toen we aankwamen. Maar het was het waard geweest, leuk om die Pyramide in het echt te zien, hij is mooi gelegen in het bos. Bezoeken was niet mogelijk (gesloten op maandag en dinsdag), maar een rondje eromheen was voor ons ook prima. Daarna de fietstocht terug, die aanzienlijk makkelijker was omdat we nu omlaag reden. De grote varkenshazen met bourgondische aardappeltjes en sla gingen er die avond goed in.

Na alweer een buiïge nacht was de woensdag droog en bewolkt. We zijn 's middags op de fiets naar Huis Doorn gegaan. Dat was ook al een rit van zo'n 6 kilometer. We hebben daar een leuke wandeling door het park voor het huis en het bos er achter gemaakt. Het was daar erg mooi, met name het stuk achter het landhuis. In een bezoek aan het museum in het huis zelf hadden we absoluut geen zin, met al die Covid-19 toestanden. Op een paar druppels na hebben we het overdag droog gehouden. Een uurtje na thuiskomst in de camper veranderde dat, we kregen een wolkbreuk over ons heen. Gelukkig duurde dat niet lang, zo konden we om een uur of zes nog even een stukje lopen over de camping. We aten uiteindelijk pas om 7 uur, geroosterd brood met omelet, het smaakte ons prima.

Zondag 27 september.
Op zondag sliepen we weer eens een beetje uit. Na het ontbijt en de koffie gingen we een rondje wandelen. Over de camping, wat al een hele wandeling an sich is want hij is groot! En ook nog een stukje in het mooie bos achter de camping. Rond half 12 waren we terug en namen nog een 2e bakkie. Vervolgens gingen we wat rommelen met onze elektronica. Om half 1 schrok ik me een spreekwoordelijk hoedje, er werd ineens op de deur geklopt. Dat verwacht je niet. Ik ging snel kijken en tot mijn immense verbazing stond Orlando daar. Dat verwacht je al helemaal niet. Wat een leuke verrassing. Die verrassing werd nog leuker omdat Caiely ook meegekomen was.

Snel binnen wat ruimte voor ze gemaakt (dat wil zeggen de spullen die overdag op het bankje liggen even op bed gegooid) en lekker thee gezet. Er was nog wat chocola in de koelkast zodat het echt gezellig thee drinken was. Na het bijpraten gingen we nog eens een rondje wandelen, nu wat verder het bos in. Supergezellig met zijn viertjes. Lekker slenteren, wat kletsen, heerlijk. We sloten de middag af met een potje scrabble en wat kaarten. Ondertussen ging ik koken. In onze reservevoorraad lag een pak macaroni en een pot pastasaus type "kant-en-klaar". Precies genoeg voor 4 personen. Na het eten werd het tijd voor de visite om weer naar huis te gaan. Wim en ik liepen mee naar de bezoekersparkeerplaats om ze uit te zwaaien. De hele avond hebben we nog na zitten te praten over deze onverwachte superleuke verrassing. Okay, we keken tussendoor ook nog een dvd-tje

Vrijdag 25 en zaterdag 26 september.
Op vrijdagochtend werden we wakker na een nacht vol regen. Maar normale regen. Waar je gewoon doorheen kunt slapen en waarbij de stroom niet uitvalt. Dat beviel toch een stukje beter. Na het ontbijt en een lekkere bak koffie pakten we de spulletjes in, checkten uit en gingen weer op pad. Met pijn in mijn hart nam ik afscheid van onze mooie plaats naast het bos. We hebben zelden op zo'n perfecte plek op een camping gestaan.

We stopten nog even in Dwingeloo om bij de Aldi boodschappen te doen, daarna zetten we koers richting de Veluwe. Een leuke rit van iets meer dan een uur. Net na 12 uur kwamen op de camping in Epe aan. Weer een mooie camping. We konden zelf een plekje kiezen, altijd fijn. We liepen een rondje om te kijken waar we wilden staan, er was zat keuze. De meeste staplaatsen zijn hier op velden. We kozen een plekje dichtbij de voorzieningen, maar wel zodanig dat we daar niet de hele dag naar hoefden te kijken. Hoewel het droog bleef, was het wel een gure, bewolkte dag. Echt zo'n dag om lekker binnen te blijven, koffie te drinken en een spelletje te spelen. Na zoveel fietsen en wandelen is dat ook wel fijn.

De zaterdag begon goed. Het was mooi droog weer, met zelfs wat zon. We gingen dus vroeg op pad. Al om kwart over 10 zaten we op de fiets richting Epe. Het centrum ligt precies 3 kilometer van de camping. Een leuk stukje fietsen, eerst door het bos en daarna door een villawijk. We parkeerden de fietsen tegenover de kerk, waar een groot leeg fietsenrek stond. Epe blijkt een gezellig centrum te hebben met leuke winkelstraten. Zodoende kochten we nogal wat leuke (en praktische) dingen. Na een rondje door het centrum keken we weer eens naar de lucht. Het zonnetje was verdwenen en de lucht werd donker. Voor ons het signaal de fietsen te pakken (uit het rek dat inmddels helemaal vol stond) en de leuke rit terug te maken. We waren om 1 uur weer terug in de camper. Een mooie tijd voor koffie met een stroopwafel.

Dinsdag 22 t/m donderdag 24 september.
Van dat fietsen slaap je wel goed. Op dinsdagochtend werd ik pas om 8 uur wakker, dat is voor mij in de camper wel uitslapen! De dag begon mistig, maar rond 10 uur was het al weer helder en zonnig. We wachtten nog tot het wat warmer was voor we op pad gingen. Om 12 uur was het heerlijk buiten, dus gingen wij op de fiets. Ik had via de fietsroute app een mooie rit uitgestippeld. Voornamelijk door het bos en langs de heide. Het was alles wat ik had gehoopt, iets meer dan 20 kilometer puur genieten. Het was heel druk op de fietspaden en daardoor ook op de -vele!- bankjes onderweg. Toch vonden we zo nu en dan een heerlijk plekje om te pauzeren. Moe maar ontzettend tevreden kwamen we pas om een uur of 3 terug. Niet dat we zo langzaam gefietst hadden, maar er zaten veel fotostops in onze route en ook een paar pauzes natuurlijk.

Ook de volgende nacht sliep ik heel lekker, Dwingeloo doet me blijkbaar goed. We besloten om nog een paar dagen langer hier te blijven, het bevalt ons hier zo enorm. Daarom gingen we in de ochtend, toen de zon nog scheen, even op de fiets naar de supermarkt, 3 kilometer verderop. Zelfs dat was een leuke rit. We hebben nu tot vrijdag eten in huis. 's Middags sloeg het weer zoals verwacht, maar toch helaas, om. Eerst wolken, toen harde wind en daarna regen. Maar daardoor kwam ik wel toe aan het in elkaar zetten van de video over Bourtange, het uitzoeken van mijn foto's en het in elkaar zetten van mijn website. Zoals een bekende filosoof al zei "Elk nadeel heb se voordeel". 's Avonds aten we een lekkere wokschotel en daarna hadden we alle tijd om een paar afleveringen van een leuke serie te kijken. We hebben geen tv in de camper, maar een laptop voldoet ook prima.

Na een rare nacht stonden we op donderdag al vroeg op. Eerst waren we allebei tot twee keer toe wakker geworden van de regen. Het ging werkelijk helemaal los hier vannacht, een dove had het nog kunnen horen tekeergaan. En na de tweede bui dacht onze stroompaal, ik hou er mee op, dit is niet te doen. Dus ging de koelkast piepen. Die hebben we dan maar op gas gezet, gelukkig doet de verlichting het ook op de accu. Daarna hebben we goed kunnen slapen maar om 7 uur waren we allebei alweer wakker. Wim heeft na het douchen de stroomkabel even aangesloten op de paal van de plaats naast ons. Er was dus gelukkig wel koffie! Na het ontbijt is hij het defect gaan melden bij de receptie. Binnen een paar minuten was het probleem opgelost en halen we weer stroom uit onze eigen stroompaal. Uit de reactie van de meneer die bij ons langs kwam bleek wel dat dit een bekend probleem is hier. Inmiddels was, geheel onverwachts, buiten de zon gaan schijnen. Wel met een flinke wind en aardig wat wolkjes, maar toch. Gewoon een extra dag mooi weer. Wij zijn lekker gaan wandelen. Door het bos en langs de heide, nog eens naar de vogelkijkhut aan de Davidsplassen. We hadden dus weer een fijne middag.

Zondag 20 en maandag 21 september.
Ook op zondag gingen we weer in de middag naar de vesting. Deze keer lopend en met een wat andere mindset. Wij spelen namelijk het spel Pokémon Go. En eens in de maand is er een community day, zeg maar een themadag. Een plek als de vesting leent zich er goed voor om dat intensief te spelen. Dus wij liepen ons rondje nu met de telefoons in de hand. En we waren bijna beledigd dat er al iemand op "ons" bankje zat, maar gelukkig kwam dat al snel weer voor ons vrij. Hier konden we lekker zitten in het gezellige hart van de vesting en tegelijk ons spel spelen. Wederom hadden we een heerlijke dag. Om een uur of 4 gingen we weer terug naar de camper. We aten de koelkast leeg, er stond kip met wokgroenten en noedels op het menu, en gingen al vroeg naar bed.

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt checkten we uit. Tijd om verder te gaan. In Veendam deden we de boodschappen. We troffen daar een winkelcentrum aan buiten het centrum, met een Albert Heijn, Aldi, Action en nog meer winkels. En genoeg parkeerruimte eromheen. Super! Daarna zeiden we Groningen gedag en reden we naar Drenthe. Om precies te zijn naar camping De Noordster bij Dwingeloo. We kwamen er rond half 1 aan en we troffen een mooie grote camping aan in een prachtige omgeving. We mochten onze plek zelf kiezen en bij het rondlopen zag ik een lege plaats dicht bij de voorzieningen. Maar het mooiste was, deze plaats ligt tegen het bos aan. Vanaf je stoel kijk je zo het bos in. Ik was helemaal gelukkig met deze plek. Zeker toen ik eerst een specht hoorde en hem even later ook vlakbij me zag.

Toch zei ik mijn heerlijke plekje in de middag een poosje gedag. Er is nog veel meer moois te zien hier. We pakten de fiets om, ongeveer 2 kilometer verderop, naar een vogelkijkhut te gaan. Een leuke rit door het bos en langs de Davidsplassen. En vanuit de hut zagen we inderdaad veel vogels. Veel ganzen natuurlijk, wat te verwachten is bij het water. Maar ook een zilverreiger en het leukst van alles, we zagen twee kraanvogels. Na dit bezoek aan de observatiepost gingen we terug naar de camping. Maar dan wel via de lange route, door Dwingeloo. En ook weer mooie stukken door het bos. Onderweg kwamen we ook nog langs de radiotelescoop. Uiteindelijk hadden we zo'n 13 kilometer gefietst voor ik weer op mijn stoeltje ons eigen stukje bos kon bewonderen. Pas toen het buiten fris werd, het is tenslotte herfst nu, ging ik eerst douchen en daarna patatjes in de airfryer maken. We aten pas om half 8, maar so what, deze dag was dat waard.

Donderdag 17 t/m zaterdag 19 september.
Na de koffie vertrokken we uit Esonstad. We zetten koers richting Bourtange, maar namen wel de route over de Lauwersdam. Die wilden we graag zien. Ernaast was een parkeerplaats zodat we op ons gemak een rondje konden lopen. Ook een mooi vogelgebied dus Wim kon zijn hart ophalen met fotograferen. Daarna reden we door Groningen, we hadden een leuke rit. We maakten nog een tussenstop in Winsum op boodschappen te doen.

En zo kwamen we om 2 uur aan op de camping. Er was gelukkig nog plaats, ook hier is het behoorlijk druk voor het naseizoen. Na koffie met amandelstaaf (die kon ik niet laten liggen bij AH) te hebben gedronken en gegeten stapten we op de fiets en reden naar de vesting van Bourtange. De hoofdreden voor het toerisme hier, en terecht. Wat ontzettend leuk was dat. De vesting dateert al uit de 16e eeuw maar was helemaal in verval geraakt. In de 2e helft van de 20e eeuw is men gaan renoveren en herbouwen. En dat is heel goed gedaan. Wat een mooie plek is het om rond te zwerven langs "oude" huisjes, over de vestingwal enzovoorts. We hebben een geweldige middag gehad.

We hebben besloten het hele weekend in Bourtange te blijven, de vesting is een heerlijke plek om iedere dag een poosje rond te zwerven en daaromheen kunnen we het lekker rustig aan doen. Dus zowel op vrijdag als op zaterdag bleven we de ochtend in de camper en gingen 's middags op de fiets naar de vesting. We liepen steeds een rondje om het stadje heen over de stervormige vestingwal om daarna de straatjes in het midden te verkennen. We hadden ook een prima plekje ontdekt waar een zeer comfortabel bankje stond, dat werd als snel "onze" bank. Op zaterdag besloten we om heen en terug een wat langere route te fietsen om wat meer van de omgeving te zien. Die is ook erg leuk. Vooral het stukje natuurgebied waar je tussen de paarden door fietste vond ik heerlijk. En het weer werkt ook wel heel erg mee. Stralend zonnig met temperaturen van net iets boven de 20 graden. Ik zou zeggen, perfect. 's Nachts merk je wel dat het tweede helft september is, dan koelt het heel snel af.

Maandag 14 t/m woensdag 16 september.
Gezien het prachtige weer dat voor vandaag en de komende dagen verwacht wordt, besloten we op maandagochtend om naar Anjum te rijden. Net daarbuiten ligt camping Esonstad lekker aan het Lauwersmeer. Het is trouwens meer dan alleen een camping, bleek toen wij er aankwamen. Er is een groot bungalowpark, gebouwd als een oude Friese stad. Met natuurlijk allerlei horeca, een supermarktje en diverse soorten vermaak. De camping heeft reusachtig grote staplaatsen. Het veld voor 10 campers, waarop wij staan, zou makkelijk plaats kunnen bieden aan 20 exemplaren. Maar die ruimte om je heen is wel lekker natuurlijk. Na de koffie gingen we op de fiets het park verkennen. Een korte maar leuke rit. We lieten de fietsen even achter om de dijk op te gaan en een stukje langs het Lauwersmeer te lopen. We vonden daar een bankje met prachtig uitzicht over het water. Daar hebben we een hele tijd zitten genieten van het uitzicht en de zon. Met september warmte heerlijk, als het hoogzomer is en nog eens 10 graden warmer zou het niet zo fijn zijn. Alles is erg open hier, weinig plaatsen met schaduw. Toen we terug waren gingen we in ons "tuintje" zitten, hier kozen we voor de schaduw. Eerst aan de zijkant van de camper, later in de middag hebben we ook schaduw van de groenstrook achter de camper. 's Avonds koelt het wel flink af, dus tegen etenstijd gingen we naar binnen.

Na een onrustige nacht, dankzij een zeer vervelende mug, was ik al vroeg wakker. Veel te vroeg zelfs. Maar het is wat het is. Met tablet en telefoon vermaak ik me gelukkig wel totdat Wim ook wakker wordt. Om 8 uur stond ik al broodjes te bakken en toch voelde dat bijna aan als een lunch. Daarna dronken we lekker een kopje koffie en zaten een poosje naast de camper. Het was alweer een prachtige dag. aan het einde van de ochtend fietsten we naar Anjum. Een klein, ruim, Fries dorpje. Op het bankje tegenover de prachtige molen was het genieten van het uitzicht en de zon. We gingen ook nog even naar de supermarkt, verrassend groot voor zo'n klein dorpje. Daarna fietsten we terug, een leuke route over een fietspad langs de akkers en een paar boerderijen. 's Middags gingen we nog een poosje fietsen. De bedoeling was langs het water. Maar aan beiden kanten troffen we doodlopende wegen. Jammer, niet veel van het Lauwersmeer gezien. Maar wel goed gefietst, al die dijken op en af is wel pittig. Een paar keer dat dat met een trapje moest droeg Wim beide fietsen omhoog of omlaag. Ik was hem daar zeer dankbaar voor. De rest van de middag zaten we weer heerlijk in de schaduw naast de camper, totdat het etenstijd werd. Het opwarmen van pannenkoeken (toch geen lastige maaltijd) liep niet helemaal zoals gewenst. Ergens tussen pan en bord viel de eerste in stukjes uit elkaar en lag jammerlijk op de grond. De daaropvolgenden gingen gelukkig redelijk. Ze kwamen niet heel mooi uit de pan maar wel op de borden en de smaak was goed.

Onze laatste dag in Anjum begon alweer mooi. Nog steeds zonnig, wel een stuk minder warm en wat meer wolkjes en wind. Een goeie dag voor een fietstocht. We hadden van te voren gekeken wat een leuke route zou zijn. We wilden nu niet weer op doodlopende wegen stuiten. Nou, we hadden een goed rondje uitgestippeld van ongeveer 14 kilometer. Het klopte helemaal. Het eerste stuk was erg leuk. We kwamen langs de dijk bij een oud sluisje met een mini ophaalbrug en een gemaal. Daarna sloegen we af de polder in. An sich ook best mooi, akkers en weilanden. Maar de wind.... alles is zo open hier, dat je bij wind tegen het gevoel hebt een berg op te moeten rijden. Van km 7 tot km 11 was hard werken. We waren blij dat we in Anjum even een rustpauze konden nemen bij de mooie molen. De laatste kilometers waren weer beter te doen met wind van opzij en iets beschutter gebied. Toen we terug waren was de lucht inmiddels behoorlijk dichtgetrokken. We hebben de fietsen dus maar gelijk binnengezet. Ook de tafel en stoelen hebben we gelijk opgeborgen omdat we toch binnen wilden zitten. Even bijkomen met een kop koffie, werken aan de foto's en films en lekker avondeten. We hebben weer een fijne dag gehad.

Zaterdag 12 en zondag 13 september.
Op zaterdagochtend vonden we dat het tijd werd om eens verder te gaan. Na het ontbijt even boodschappen gedaan, uitgecheckt en daarna op pad. Naar Bolsward dachten we. Handig met een stadscamping naast het zwembad. De rit door het centrum van die stad viel al een beetje tegen. Het stadhuis bijvoorbeeld stond helemaal in de steigers. En de camping.... niet wat je hoopt van een camping. Achter het gesloten hek zagen we weinig gebeuren. In ieder geval bijna alle plaatsen nog leeg. Inchecken in het zwembad, stond er aangegeven. Dus wij de hal van het zwembad in. Na lange tijd wachten kwam er iemand naar de balie. "Ik ben de moeder van iemand die zwemles heeft. Komt u voor de camping? Dan moet u even het nummer bellen dat bij het hek staat." Toen dachten wij, nee laat maar. Als je de camping weer af wilt en je moet dan bellen en dan maar wachten wanneer (en of) er iemand komt, niet prettig.

Dus wij reden maar door naar Sneek. De camping daar, waar we al een paar keer geweest waren, stond echter vol. Jammer! Gelukkig stonden er in de ACSI gids ook nog 2 camperplaatsen. De eerste waar we gingen kijken, aan de haven, was ook helemaal vol. De tweede, op een parkeerplaats achter een hotel, had nog plaats. De minst mooie plek, maar in ieder geval plek en met stroom. De receptionist was erg aardig, we kregen een plattegrond en uitleg hoe in het centrum te komen. De afstand bleek erg mee te vallen. Door al het rondrijden hadden we het idee ver van de stad af te zitten. Maar het bleek maar 1 kilometer te zijn. Vanwege de harde wind en miezerregen lieten we de fietsen in de camper en gingen we lopen. In de loop van middag knapte het weer flink op en genoten we van de zon, het vele water om ons heen en de sfeer van een gezellige stad. De vele bruggen gingen om de haverklap open, het was schitterend om al die grote en kleine bootjes langs te zien komen vanaf een bankje aan de waterkant. Een topmiddag!

We vonden het in Sneek zo gezellig, dat we besloten er nog een dagje aan vast te plakken. De Lidl, slechts 500 meter van de camperplaats, ging op zondag al om 8 uur open. We hadden deze keer lekkere croissantjes als ontbijt. Het was inmiddels beter weer dan op zaterdag, dus gingen we iets voor 12 uur fietsend naar het centrum. We liepen een rondje door Sneek, zoveel mogelijk een andere route dan gisteren. Dat betekende soms wel dat je achter een kerk langs liep in plaats van er voor. En dat je vanaf een andere kant bij de Waterpoort kwam, want zo groot is Sneek niet. Maar toch zagen we weer nieuwe plekjes. Het was rustiger dan op zaterdag, er was ook maar een deel van de winkels open. Het weer werkte goed mee, weer een zonnige dag. Na de rondwandeling fietsten we nog een stukje door en om de stad, om tegen etenstijd weer terug te komen in de camper.

Donderdag 10 en vrijdag 11 september.
Op donderdag besloten we het eens over een andere oever te gooien. Stukje fietsen vandaag. We bekeken de omgeving op Google maps en besloten om naar Dronrijp te fietsen. Een stukje van iets meer dan 7 kilometer. Vanaf de camping een eenvoudige route en lekker vlak. Dronrijp bleek een klein maar leuk dorpje te zijn, met een gezellige dorpskern. Prima om een kleine wandeling te maken. Na een rustpauze in een mooi plantsoen fietsten we weer terug. En dat verliep wat minder vlekkeloos. Halverwege zei Wims achterband bekijk het maar, ik doe niet meer mee. Lekke band dus! En tsja er zat niets anders op voor hem dan de rest terug te lopen. Dat was nog 3,2 km. Omdat het voor mij zinloos was om er stapvoets achteraan te fietsen ging ik vast vooruit. Eenmaal terug in de camper ging Wim, na de koffie, naar de Action voor een nieuwe achterband. Ik zocht alvast op waar er fietsenzaken waren omdat Wim daar een vorkspreider moest kopen.

Op vrijdagochtend ging hij die halen. Daarna aan de slag. Helaas, de vorkspreider was zo slecht dat die kapot ging in plaats van zijn werk te doen. Wim terug, omgeruild, weer aan de slag. Spreider 2 hetzelfde verhaal. Dat schoot niet op, helaas. Wim weer terug, nu kreeeg hij de vorkspreider van de fietsenzaak te leen, die was veel beter dus daarmee was de klus zo geklaard. Maar dat had toch bijna de hele ochtend geduurd. 's Middags gingen we een stukje fietsen in Franeker om de boel te testen. De fiets deed het weer prima gelukkig. We liepen nog eens wat door het stadje heen. De kerk was open voor bezichtigen dus gingen we daar even binnen. Nou, die was best mooi. Tot slot deden we in een kleine supermarkt boodschappen. Eindelijk de goeie grote biefstuk gevonden waar ik zo'n trek in had, krieltjes en sla erbij.

Maandag 7 t/m woensdag 9 september.
Na een rustige nacht, nog maar weinig regen en de wind was ook wat gaan liggen, ging Wim even op de fiets naar de Aldi. Deze ochtend dus een ontbijt met verse croissants, lekker! Na de koffie gingen we opruimen en om 10 voor 11 vertrokken we voor een enorme rit naar Franeker. We hebben er wel 15 over gedaan. Dat wil zeggen, 15 minuten! Omdat OV met mondkapjes voor ons geen optie is, rijden we nu van stadje naar stadje om daar steeds op een camping of camperplaats te gaan staan. Er was nog plaats zat op camping Bloemketerp. We waren hier al 2 keer eerder en vinden het nog steeds een fijne camping. Toen we de camper op zijn plekje hadden en aan het stroom, liepen we even naar de Lidl (echt vlakbij de camping) om eten voor vanavond te halen.

's Middags verkenden we de omgeving eens op de fiets, een leuk rondje om het centrum van Franeker heen. Daarna liepen we nog een stukje door het centrum, genietend van het stralende weer. We zaten op een bankje bij de kerk in de zon, heerlijk was dat. Dat hielden we lang vol, pas om een uur of 4 waren we terug in de camper. Tijd voor koffie en daarna chili con carne. Het leven is goed hier in Friesland. 's Avonds keken we nog een dvd-tje en gingen we ouderwets vroeg slapen. En dus waren we op dinsdag ook al weer vroeg wakker. Met de Lidl zo dichtbij namen we nog maar eens croissantjes als ontbijt. Het weer was minder mooi, somber en koel maar vrijwel de hele dag droog. Een prima middag om naar het centrum van de stad te lopen en een lekker rondje te doen. Deze dag gingen we op de terugweg naar Albert Heijn waar we heel makkelijk eten kochten. Het fornuis mocht een dagje uit blijven.

Op woensdag bleven we lang in de camper, vanwege de regen. Geen straf, ook binnen is er genoeg te doen. En de koffie smaakt heel goed, zeker met een stroopwafel erbij. Pas toen het 's middags opklaarde gingen we weer een rondje Franeker maken. Onderweg hadden we soms nog wat miezerregen maar het was prima te doen. En zelfs in een kleine stad kun je nog een andere route vinden, dus nieuwe dingen zien. Op de terugweg weer even wat boodschappen gedaan. En toen we de supermarkt uitkwamen bleek de paraplu toch nog van pas te komen, want de regen had weer toegeslagen. 's Avonds klaarde het weer lekker op, zelfs het zonnetje liet zich nog even zien.

Zondag 6 september.
Na een goede nachtrust is het fijn opstaan. Dat deden we zo rond half 9. Ik bakte op de traditionele campermanier (in de vierkante hapjespan) broodjes. Na dit lekkere ontbijt, een kopje koffie en wat werken op mijn laptop aan mijn foto's en filmpjes gingen we rond 11 uur op de fiets naar het centrum van Harlingen. Daar ben je zo, een kleine anderhalve kilometer is het maar. Aan één van de havens parkeerden we onze tweewielers om te voet door Harlingen te zwerven. We hadden een leuke dag, lekker langs de havens en door de oude straatjes slenterend. Het weer bleef redelijk, er waren een paar kleine buitjes. Toen het even wat harder ging regenen besloten we het museum in te gaan. Na dat bezoek (je hebt het redelijk snel gezien hoewel het best aardig was) bleek het buiten weer zonnig te zijn. Dus lekker verder lopen.

En al rondlopend kwamen we vanzelf weer in de buurt van onze fietsen. We hadden nog geen haast om terug te gaan, dus gingen we nog een poosje op een bankje aan de haven zitten. Toen er in de verte -en precies van de kant waar we heen moesten- een donkere lucht aankwam vonden we het tijd worden weer terug te gaan. En zo kwamen we tegen 4 uur weer thuis. Wim ging nog even naar het strand om foto's te maken van de vogels, ik bleef in de camper. Uiteindelijk barstte de bui pas om kwart voor 5 los. Daarna bleef het de hele avond buiïg.

Zaterdag 5 september.
Na een veel te lange onderbreking eindelijk weer met de camper op pad. Wat voelt dat fijn! De kilometerteller stond op 126879, het enige wat we gereden hadden dit jaar was naar de APK en terug. Dat was bij elkaar wel 13 kilometer! We begonnen maar eens bij de Truckwash, waar in ieder geval het meeste vuil van het lange staan eraf gewassen werd. Daarna maakten we een tussenstop in Delft voor een nieuwe printplaat voor het toilet. Verder had de camper de 9 maanden wachttijd goed doorstaan. Toen alles geregeld was zetten we koers richting het noorden, over de Afsluitdijk naar Friesland.

We hadden een goede rit. Het weer werkte ook mee, een forse wind maar niet koud en redelijk wat zon. Na de -voor ons- onvermijdelijke stop op de Afsluitdijk reden we naar Harlingen. De camperplaats was al helemaal vol, dus weken we uit naar de camping. Hier vonden we een prima plaatsje. Na de koffie gingen we lekker wandelen. Vanaf de camping de dijk over en heerlijk langs de Waddenzee in de harde wind. Dat is met recht even uitwaaien. Net op tijd voordat het ging regenen waren we terug in de camper.

Met een kopje koffie erbij had ik alle tijd om lekker de foto's en films uit te zoeken. We genieten weer van het camperleven. Toen ik 's avonds de bami wilde gaan maken bleek de knop om het fornuis aan te zetten niet meer te werken. Wim kon het gelukkig oplossen door een lucifer te gebruiken zodat ik wel kon koken. Later op de avond heeft hij ook dat probleem op weten te lossen.