Voorjaar in Nederland.

Zaterdag 2 t/m maandag 4 april.
Op zaterdag scheen de zon volop toen de gordijnen opengingen. Heerlijk. Rond het middaguur gingen we op pad. Even leek het erop dat het weer om zou slaan. Maar de paar sneeuwvlokken die vielen mochten geen naam hebben en al snel gaven ze het op. Wij waren van plan om naar het modelspoormuseum te gaan. Maar doordat ik een aanwijzing van Wim niet hoorde of verkeerd begreep, kwamen we bij het Wilhelminapark uit. Nou, dat was een leuke vergissing zeg. Wat een mooi park. Gauw de fietsen geparkeerd en een wandeling gaan maken. Een heerlijk rondje in een mooi park dat duidelijk in de periode van winter naar lente zit. Sommige bomen nog kaal, anderen al in bloei. Wat de bloemen betreft vonden we de zomerklokjes geweldig. Na een poosje kwamen we bij een mooie grote volière waar veel verschillende vogelsoorten gehouden worden. Altijd leuk om te zien. In het park zelf wonen ook veel vogels, gewone en ongewone soorten. Na nog een poosje in de zon te hebben gezeten fietsten we uiteindelijk toch naar het Modelspoor Museum Sneek. Heel iets anders maar ook daar vermaakten we ons prima. Diverse banen in verschillende maten, ook veel diorama's met soms bekende stukjes Nederland. Eén van de pronkstukken van het museum is een baan uit de erfenis van schrijver en modelspoor liefhebber Baantjer. In het winkeltje van het museum werden ook Dickensville kersthuisjes verkocht. Uit de lijn met Elfstedenhuisjes heb ik er thuis al een aantal staan. En laten ze er hier één hebben staan die inmiddels al uit de collectie is. Wij zijn nu de trotse eigenaars van de Waag in Workum. Op de terugweg naar de camping deden we nog even wat boodschappen en om een uur of 4 waren we weer terug in de camper. We kijken terug op weer een fijne dag.

De zondag begon met raar weer. We hoorden het regenen maar toen de gordijnen opengingen scheen de zon. Na het ontbijt viel er nog eens een buitje, daarna klaarde het blijvend op. Wij stapten dus na de koffie op de inmiddels opgedroogde fietsen. We deden een rondje om de stad heen, met een pauze in het prachtige Wilhelminapark. Wim had onderweg brood bij een supermarkt gehaald, waar de eenden gezellig van mochten mee-eten. Daarna gingen we voor de laatste keer deze reis de stad in. We wandelden nog 1 keer een rondje door het gezellige Sneek. Ook op zondag is bijna alles open en is er gezellige drukte op straat. Omdat het geen weer voor een ijsje was -de temperatuur was vandaag maar rond de 7 graden- en ik wel trek had, haalde ik een bakje patat. Iets dat ik eigenlijk maar heel zelden doe, maar het smaakte vandaag heel goed. Daarna liepen we terug naar de fietsen en gingen we naar de camping. Dat was ook niet slecht getimed, want net na de koffie leek het weer te gaan regenen. Het bleek zelfs een hagelbui te zijn. De fietsen konden dus de camper in voordat ze heel nat zouden zijn.

Op maandagochtend na het ontbijt pakten we onze spulletjes in en rond 10 uur vertrokken we vanaf de Domp. Eerst gingen we tanken, veel diesel zat er niet meer in de camper. Omdat per 1 april 2022 de accijnzen van de enorm hoge brandstofprijzen verlaagd werden, wilden we met het tanken ook wachten tot na die datum. We kozen via de onderweg app het goedkoopste tankstation uit dat in de goede richting voor onze rit naar huis lag. Het monster dronk maar lieft 75 liter diesel maar liet zich daarna goed naar huis rijden. Onderweg waren we blij met de keuze om naar huis te gaan, veel regen en zeer harde wind. Verder hadden we een goede thuisreis zonder files. Rond 1 uur kwamen we al aan, kilometerstand 130344.

Woensdag 30 maart t/m vrijdag 1 april.
Na een week in Franeker vonden we het tijd om weer eens ergens anders naar toe te gaan. We besloten dat dat Sneek zou worden, een half uurtje rijden. Rond 11 uur waren we klaar voor vertrek en inderdaad, om half 12 stonden we op de volgende camping. Nadat we ons daar hadden geïnstalleerd gingen we op de fiets even wat boodschappen doen. Het was nog redelijk weer, de voorspelling is dat het ergens in de avond of nacht om zal slaan. De stad ingaan willen we pas na het slechte weer gaan doen. Wat ik wel uitgebreid heb gedaan, is douchen. In Franeker is dat met muntjes, altijd beetje onhandig. Je bent toch bang dat je warme water op is voordat de shampoo uit je haar is. Hier geen beperkingen, en een zeer comfortabele doucheruimte. Op donderdag was het inderdaad heel slecht weer. Het begon met regenbuien en harde wind. De camper stond regelmatig flink te schudden. 's Middags kregen we een soort natte sneeuwjacht. En nog wat later werd dat echte sneeuw. We zaten dus in een witte en koude wereld. Echt weer voor een rustdagje binnen, ook niet erg. We hopen natuurlijk wel dat het vrijdag goed (genoeg) zal zijn zodat we Sneek kunnen bezoeken.

De sneeuw bleef na de nacht gelukkig niet liggen zodat we op vrijdag inderdaad op pad konden. We deden wel lang over ons ontbijt en de koffie want het was nog best heel koud buiten. Maar zo rond het middaguur was het goed te doen. Naar het centrum is het maar iets meer dan een kilometer fietsen, heel weinig dus. Bij het eerste fietsenrek de beste zetten we de fietsen neer en gingen we een rondje door de stad maken. Heel apart om op allerlei plekken in de stad nog restjes sneeuw te zien. Helaas lag die sneeuw ook nog op veel van de bankjes waar we graag zitten. Maar aan de andere kant.... op de bankjes die we vonden die wel sneeuwvrij waren bleven we ook niet lang zitten. Daar was de wind nog veel te koud voor. Gelukkig houden we van musea, dus we sloten de rondgang af met een bezoek aan het Fries Scheepvaart Museum. Heel leuk, ook best een groot museum. Met inderdaad veel informatie over de (lokale) scheepvaart maar nog veel meer, zoals over het leven vroeger in deze streek. We keken onze ogen uit, het was een fijne middag. En ook dit museum bood ons een kopje koffie aan na onze rondgang. Wat een geweldige service. Op de terugweg naar de camping stopten we nog even bij de supermarkt voor wat boodschappen. En de snert die ik van thuis had meegenomen smaakte niet alleen heerlijk, met dit weer was het ook heel toepasselijk eten.

Maandag 28 en dinsdag 29 maart.
Da's nou jammer, het mooie weer is op. Nou hebben we nog niet te klagen hoor, want ondanks dat het somber en fris is, blijft het droog. Dus gingen we 's middags op de fiets een rondje Franeker doen. Zo waren we weer eens naar het parkje gegaan, waar we ook een rondje gelopen hebben. Daarna met een omweg naar het centrum. Even wat boodschappen doen bij de Action en vervolgens nog een poosje naar de Martenatuin. Op de terugweg naar de camping deden we nog wat boodschappen bij AH. Geen bijzondere, wel een fijne dag.

Op onze laatste dag in Franeker namen we nog eens de trein naar Leeuwarden. We hadden "Natuurmuseum" op de wegwijzers daar zien staan, en daar waren we wel nieuwsgierig naar. Vanaf het station is het ongeveer een kwartiertje lopen naar het museum. Dat ligt aan de andere kant van het centrum, net voorbij de winkelstraten. Een prachtige wijk met mooie oude gebouwen, leuke pleintjes etc. De wandeling was dus al heel leuk. En het museum beviel ons goed. Er waren diverse leuke afdelingen. Helemaal bovenin is Darwins zolder, met uitleg over de evolutie. Vervolgens kwamen we in de Walviszaal (informatie over zeezoogdieren) en het kabinet van Kapitein Severein met "schatten van de hele wereld". Op de benedenetage was een speciale tentoonstelling over Doggerland. Zo heette het gebied tussen Nederland en Engeland toen daar nog land was in plaats van de Noordzee. En na onze rondgang kregen we ook nog een kopje koffie van het museum. Al met al hadden we een leuke en informatieve middag. We liepen door het mooie buurtje achter de winkelstraten op ons gemak en met een kleine omweg terug naar het station. Zo zagen we nog meer mooie stukjes Leeuwarden. Conclusie: we hebben weer een fijne dag gehad. Toen we terugwaren op de camping was het zowaar nog even zonnig. Met jas aan kon ik mijn koffie nog lekker buiten in het zonnetje drinken. Niet verkeerd!

Zaterdag 26 en zondag 27 maart.
De nacht was weer veelbelovend koud. En inderdaad, toen de gordijnen opengingen straalde de zon ons alweer tegemoet. Na een rustige ochtend ging we om kwart over 11 op pad. Weer naar het station, vandaag gingen we met de trein naar Harlingen. Dat ritje is nog 4 minuten korter dan naar Leeuwarden. Naar het eindpunt van de rit, Harlingen Haven, duurt het 12 minuten. En aan de waterkant is het al erg leuk dus daar slenterden we een poosje rond. Daarna sta je in 5 minuten in het leuke oude centrum. In de stralende zon liepen we langs grachten en winkeltjes, door het park en langs de sluis. Een prima dag. Zo nu en dan zochten we een bankje op, bij voorkeur in de zon. Want de wind, die was best koud. Toen we helemaal rond waren geweest zcohten we nog 1 keer een bankje op. Tegenover een leuk oud gebouw en 1 minuut vanaf het station. Daar liepen we pas heen toen de trein er al stond, zodat we daar gelijk in konden gaan zitten. Weer terug in Harlingen deden we nog even boodschappen, nu in de Poiesz supermarkt naast het station. We besloten een aardappelschotel mee te nemen voor het avondeten. 's Avonds keken we weer, zoals altijd, wat dvd-tjes.

Toen ik wakker werd zei mijn horloge half 7, mijn wekker half 8. Hè??? Oh ja, zomertijd natuurlijk. Omdat op zondagochtend de Lidl nog dicht is, aten we vandaag kerststol uit de vriezer. En dat smaakte ons ook prima. We besloten voor een rustig dagje te kiezen. Wim ging 's middags nog een rondje Franeker wandelen, ik bleef op de camping. 's Middags heb ik nog een poosje buiten gezeten. De zon is heerlijk, helaas stond er een flinke en koude wind. Dus na een uurtje ging ik toch maar weer naar binnen. Hoewel er vandaag weinig gebeurde was het toch een fijne dag.

Vrijdag 25 maart.
Het weer was nog steeds zo mooi als de afgelopen dagen. Wij besloten om naar Leeuwarden te gaan. Met de fiets naar het station en daarvandaan met de trein verder. We vertrokken om 11 uur vanaf de camping, na een lekker ontbijt van verse broodjes van de Lidl. Fijn dat die zo dichtbij is. Naar het station is het maar een paar minuten fietsen. En hoewel de fietsenstalling goed gebruikt wordt vonden we toch nog een plekje om onze fietsen samen (en aan elkaar vast) te parkeren. Daarna nog even kaartjes kopen in de automaat en tot slot wachten op de trein. En zo gingen we om 5 voor half 12 richting Leeuwarden. De rit is ongeveer een kwartier, met 2 stops. En vanaf het station sta je met een paar minuutjes al in het centrum. Het was een fijne dag, lekker door de zon door de straten zwerven van het mooie oude centrum.

We gingen een paar leuke winkels in en namen volop pauzes op mooie plekken in de stad. In Leeuwarden heb je allerlei leuke grachten waarlangs het gezellig lopen is. En aan de andere kant van het centrum een leuk parkje. Zo halverwege de middag besloten we dat we genoeg gezien hadden voor vandaag en gingen we weer richting het station. De trein stond al voor ons klaar op het perron en vertrok een paar minuten later. Dat kwam goed uit. Eenmaal weer terug in Franeker ging ik direct naar de camping en Wim ging nog even langs de poelier om gegrilde kippenpootjes te halen voor bij het avondeten, heerlijk bij de aardappelsalade die we nog hadden staan. Ook vandaag bleef ik niet heel lang buiten zitten, even een kopje koffie drinken in de zon was fijn, maar met maar 13 graden was het ook nu geen lang blijven zitten weertje.

Woensdag 23 en donderdag 24 maart.
We hadden in gedachten om zo tussen 11 en 12 te vertrekken. Maar om 5 voor half 11 waren wij (en de camper) er helemaal klaar voor. Dus Franeker ingesteld op de navigatie en rijden maar! Onze reis begon met de kilometerstand 129906. We hadden een voorspoedige rit. Weliswaar moesten we daar een alternatieve route voor rijden. Op de A5 zagen we op een matrixbord staan dat de A7 gesloten was door een ongeval. Omleiding dus: "voor Leeuwarden volg de A9 richting Alkmaar". Dat bleek ook een prima route te zijn. Na Alkmaar een leuk stuk over de provinciale weg tot we kort voor de Afsluitdijk weer op de A7 kwamen. Files of andere gekke dingen zijn we niet tegengekomen en zo kwamen we tegen 1 uur op camping Bloemketerp aan. Een plekje was snel uitgekozen, "doe ons maar 106, daar staan we altijd". Camper neergezet en aangesloten op het stroom en nog een paar nuttige dingen gedaan. Daarna mijn stoeltje met voetenbankje en mijn nieuwe bijzettafeltje buiten gezet en daar zat moeders, heerlijk in de zon! Ondanks dat de lucht wat heiig was, was het met 18 graden heel aangenaam buiten. Pas om een uur of 3 gingen we nog even op pad. Even Franeker in, wat boodschappen doen en natuurlijk een poosje in de Martenatuin zitten. En daar vond Wim een mobiele telefoon. Die hebben we meegenomen naar de camper. Ik ging kijken of ik in de telefoon misschien kon ontdekken van wie deze was zodat hij weer bij de eigenaar terug kon komen. Maar ik hoefde er niet veel moeite voor te doen, toevallig werd er naar die telefoon gebeld. Het was de schoonmoeder van de eigenaresse, die natuurlijk heel verbaasd was dat ik opnam. Maar na de situatie uitgelegd te hebben kreeg ik het adres van de eigenaresse. Omdat we haar niet konden bellen dat we haar telefoon hadden gevonden, zijn we op de fiets gestapt en hebben we de telefoon gebracht. Ergens in het centrum van Franeker, dus het was ook niet heel ver weg. En we hebben iemand heel blij gemaakt met het feit dat ze de telefoon weer had. Leuk toch?

Na een behoorlijk koude nacht kregen we een stralende dag. Ook overdag bleef de temperatuur wat lager, maar daar stond tegenover dat het veel helderer was. We zijn 's middags op de fiets op pad gegean. Eerst naar het centrum van Franeker waar we een rondje gewandeld hebben. Natuurlijk hebben we ook nog een pauze gehouden in de Martenatuin. We raakten daar aan de praat met een heel aardige mevrouw die al 84 bleek te zijn. Maar nog zeer actief, ze was op de fiets naar de tuin gekomen uit een naburig dorp. Hierdoor viel onze pauze wat langer uit dan gebruikelijk. Maar dat was prima, het was gezellig en we hebben alle tijd. Uiteindelijk gingen we toch verder lopen tot we weer bij de fietsen waren. We sloten ons uitstapje uit met een bezoek aan een kringloopwinkel aan de andere kant van Franeker. Tenslotte deden we nog even wat boodschappen en we waren rond een uur of 4 weer terug in de camper. Ik heb nog even buiten gezeten, maar dat werd na een half uurtje toch te fris. Hoewel de zon zijn best wel doet was het maar 12 graden. Maar binnen was het knus en warm dus daar had ik het prima naar mijn zin.