Langs de Moezel.

Zondag 16 en maandag 17 april.
Na het mooie weer van gisteren viel het vandaag wel erg tegen. Vroeg in de ochtend zelfs regenbuien, daarna somber en koud. Binnenblijf weer. Ik heb op mijn laptop lekker naar de marathon van Rotterdam zitten kijken. Aan het begin van de middag was het in ieder geval droog, dus we besloten om een rondje te gaan fietsen. Het was een leuk rondje, ondanks het weer, waardoor het leek alsof we in de herfst op pad waren. Ik kan me zomaar voorstellen hoe mooi het hier over een paar maanden moet zijn, met meer groen en in het zonnetje. Het fietsen ging verder goed, behalve het zitten op een nat zadel, dat is heel onaangenaam. Na het fietsen liepen we nog een rondje over de camping. Daarna gingen de fietsen in de camper. Het toeval wilde dat vandaag de Amstel Gold Race op tv was, dus virtueel was ik weer even terug in Valkenburg, heel grappig. Onderwijl heb ik eten gemaakt, we hadden vandaag best al vroeg trek. De laatste restjes gingen met elkaar in de pan, en het smaakte ons prima. Gyros met extra wokgroente en klein gesneden knakworstjes.

Na de laatste keer slapen in de camper, voor nu, pakten we na het ontbijt en de koffie (voor Wim) de spulletjes in. Ik sloeg de koffie voor een keertje over, zonde om voor 1 pad een nieuw pak open te maken. En zo vertrokken we op maandagochtend om kwart voor 10 richting thuis. En daar kwamen we na een goede rit om 11 uur al aan, met kilometerstand 136757. De camper uitpakken ging snel, daarna ging Wim, met hulp van zoonlief, de nieuwe kraan er in zetten. Dat was wel een flinke klus, maar in de loop van de middag was ook dat succesvol afgerond en kon de camper weer naast het huis gezet worden. Inmiddels zijn de laden die onder de kraan zitten ook schoongemaakt, uitgezocht (er blijken toch spullen te zijn die oh zo handig leken maar nooit gebruikt worden) en weer teruggeplaatst. We zijn al weer bijna klaar voor de volgende reis.

Vrijdag 14 en zaterdag 15 april.
Vandaag was het weer tijd om verder te gaan, na een paar fijne dagen in Valkenburg. Om een uur of 10 vertrokken wij. Eerste bestemming: De Wit, Schijndel. Bij deze grote kampeerzaak hoopten we een goede kraan te vinden om de defecte te vervangen. Het was nog een hele puzzel, er zijn onvoorstelbaar veel soorten, types, maten. Bij de eerste aankoop (kraan en diverse onderdelen om hem aan te sluiten) zat toch een niet passend onderdeel. Maar dat is het voordeel als je ter plaatse bent. Even passen, is het niet goed, kun je het ruilen. We hebben nu de hele set liggen die er thuis ingezet zal worden. Onderwijl heb ik ook niet stilgezeten. De technische afdeling was niet helemaal mijn ding, maar bij de kampeer-, keuken- en barbecueafdeling vermaakte ik me goed. Heb wat leuke spulletjes gekocht, zowel voor in de camper als voor thuis. Nadat we alles ingekocht hadden wat we wilden dan wel nodig hadden, zetten we koers richting Chaam. Dat was nog een uurtje rijden. En hoewel we de andere kant op een enorm lange file zagen, konden wij bijna de hele rit goed doorrijden. Het weer werkte ook mee, vandaag was het voornamelijk zonnig, er vielen slechts een paar kleine, korte buitjes. En zo kwamen we om ongeveer 2 uur aan op camping de Flaasbloem, een RCN camping (die vinden we over het algemeen wel prettig). We kregen een mooi plekje, waar we onze reis af willen sluiten. De planning is om op maandag naar huis te gaan.

Op een werkelijk stralende zaterdagochtend gingen wij na het ontbijt en de koffie een stukje fietsen. We gingen richting Chaam, een leuke rit. Onderweg stopten we even bij de Action, er was een nieuwe afwasborstel nodig en ja, dan koop je al snel nog wat leuke dingen. Maar niet zoveel dat het niet makkelijk in de fietstassen paste. Naast de Action stond een kraampje waar verse Hollandse aardbeien verkocht werden, dus gelijk 3 doosjes meegenomen. Daarna fietsten we verder door Chaam, wat niet een bijzonder mooi dorp is, maar je hebt er wel alles wat je nodig hebt. En er zijn een paar leuke stukjes, zoals bij de mooie kerk. Op de terugweg stopten we nog bij de kringloopwinkel. We houden er van om in dat soort winkels te neuzen, je weet maar nooit wat je tegenkomt. Deze keer niet heel veel, maar het was leuk om te kijken. Daarna fietsten we terug naar de camping. 's Middags, de zon deed nog steeds goed zijn best, liepen we nog een rondje over de camping. Mooi en groot, dat is de conclusie, en in een mooie omgeving. Een fijne plek om te zijn.

Woensdag 12 en donderdag 13 april.
Dit was echt een dag om eens niets te doen. Althans, om niet op pad te gaan. Het weer was zeer wisselvallig, soms scheen even de zon, maar vaker regende het. En dat kon wisselen van miezer tot stort. Wij vermaakten ons weer prima binnen, ik heb al mijn foto's op orde, backups gemaakt en tv gekeken. 's Middags -in een droge periode- gingen we naar de receptie om ons verblijf hier een met een dag te verlengen, want we willen Valkenburg wel graag zien en de verwachtingen voor morgen zijn goed (genoeg). Terug liepen we nog een rondje over de camping en waren net op tijd terug voor de volgende regenbui. En hoewel ik meestal heel eenvoudig kook in de camper (vaak eenpansmaaltijden) had ik nu een echte kokkerel avond. Op het menu stonden namelijk asperges. Met ham, eieren, saus en aardappelwedges. Het lukte net, op de 3 pitjes, en het was de moeite alleszins waard, we hebben zitten smullen.

Ook op donderdagochtend vielen er nog een paar buien, maar zoals beloofd klaarde het aan het einde van de ochtend op. Voor ons het signaal om op de fiets te stappen en naar Valkenburg te gaan. Het fietste wel heel makkelijk aan. Zo'n 2,5 kilometer, soms vlak maar meestal omlaag. We waren er zo. En eenmaal daar, liepen we lekker rond. Valkenburg heeft een klein, maar reuze gezellig centrum. Smalle oude straatjes, de ruïne van het kasteel, poortjes, de rivier de Geul, leuke winkels (geen standaardketens) en veel horeca. Er viel meer dan genoeg te zien. En natuurlijk zaten we zo nu en dan, lekker in het zonnetje, op een bankje. Toen we uitgebreid rond waren geweest, wat souveniertjes en een stukje vlaai hadden gekocht, kwam het moment waar ik tegenop zag. Terug moesten we natuurlijk omhoog fietsen. Tsja, dat ging niet zo makkelijk. Het eerste deel redde ik bijna, tot aan het vlakke. Daarvandaan vaart maken voor het volgende omhooggaande deel. En als mijn snelheid zo laag was dat ik bijna met fiets en al omviel afstappen en dan maar verder lopen. En zo kwam ik uiteindelijk op de camping aan, ongeveer de helft gelopen en de helft gefietst. Maar ik kijk ondanks dat toch terug op een leuke middag.

Maandag 10 en dinsdag 11 april.
Na nog eens een soort van paasontbijt gingen we aan het einde van de ochtend weer naar het centrum van Koblenz. De brug over de Moezel overfietsen was extra pittig, vanwege een flinke tegenwind. Verder was het erg mooi weer, zonnig met wat wolkjes en een aangename temperatuur. Het lukte ons weer om naar de Deutsches Eck te fietsen. Vandaag was het plan om een boottochtje te maken. We kozen de Burgen-Schlössertour, waarbij we langs het punt waar de Lahn in de Rijn stroomt tot burcht Stolzenfels gingen. Onderweg zagen we ook Ehrenbreitstein en de Deutsches Eck vanaf het water. Toen we terug waren liepen we nog een stukje door de Altstadt om vervolgens weer naar de camper terug te fietsen. Nu met wind mee dus de brug over ging wat beter. Na de erwtensoep (van die lekkere, zelfgemaakte, in de diepvries meegenomen) keken we nog wat dvd-tjes. We gingen bijtijds naar bed, zoals meestal in de camper.

Na wat regen gisteravond en flinke buien in de nacht was het op dinsdagochtend toch weer redelijk zonnig. Met van die mooie dreigende luchten op zijn tijd met soms een spatje regen, dat wel. We ruimden direct na het ontbijt en de koffie alles op en gingen om kwart over 9 weer op pad. De eerste stop was in Andernach, waar we de vriezer, koelkast en voorraadkast weer goed aanvulden. Daarna reden we voor het laatst deze reis nog een stukje langs de Rijn. Het landschap om de rivier is hier ruimer, met glooiende hellingen, maar wel heel mooi. We volgden de rivier tot we bij Bonn waren, waar we door het drukke stadsverkeer moesten om de grote weg op te gaan. En daarna zetten we koers naar Zuid-Limburg. Hoewel we eerst hadden gedacht naar Maastricht te gaan besloten we daarvan af te zien. Het weer voor de komende dagen is jammer genoeg niet veelbelovend. En dan sta je op een dure camperplaats met weinig voorzieningen, dat trok ons niet aan. In plaats daarvan gingen we naar een camping bij Valkenburg. Hier staan we voor ongeveer dezelfde prijs maar is alles inclusief. En toen we er eenmaal stonden waren we heel blij met onze keuze. Vanaf de vriendelijke ontvangst bij de receptie, via het mooie terrein en de gratis wifi tot het goede sanitairgebouw. Alles in prima in orde hier. En zo kon ik 's avonds weer eens tv kijken op mijn laptop, voordat we onze gebruikelijke dvd keken. We lagen pas om half 12 in bed, wat voor ons in de camper heel laat is.

Zondag 9 april.
Na een soort van paastontbijt (ik had wat plakjes stol in de diepvries liggen en er waren gekookte eitjes) en natuurlijk de koffie gingen we weer op de fiets naar het centrum van Koblenz. Deze keer fietsten we naar de Deutsches Eck. Dat is het punt waar de Moezel in de Rijn stroomt, altijd leuk om even te zien. Daarna liepen van een klein stukje langs de Rijn naar het beginpunt van de kabelbaan. Deze gaat over de Rijn naar vesting Ehrenbreitstein. Alweer 10 jaar geleden was ik al met de kabelbaan omhoog geweest, in mijn eentje, een heel leuk tochtje met fantastisch uitzicht over de Rijn. Ik heb toen niet de vesting bezocht, maar altijd de wens gehad dat nog eens te doen. Toendertijd zei Wim, als we hier nog eens zijn, gaan we dat samen doen. Het heeft even geduurd, maar nu was het eindelijk zover. De tocht met de kabelbaan was zeker weer leuk, het bezoek aan de vesting indrukwekkend. Immens groot, we hebben heel wat afgelopen. In de diverse gebouwen zijn kleine musea en tentoonstellingen te vinden die we erg leuk vonden. En het hoogtepunt was toch wel het geweldige uitzicht over de Rijn, Moezel en Koblenz.

Doordat er nu op het terrein van de Messe, direct naast de camperplaats, een circus is konden we goed zien waar we zo ongeveer staan. En op 1 van de vele foto's die ik gemaakt heb is zelfs voor de goede speurder de camper te onderscheiden. Voor ieder ander zijn het wat pixels aan de rand van een foto. Maar wij vinden het leuk. Het was mede dankzij het goede weer dat we zo ver konden kijken. Zonnig met soms wat wolken, aangename temperatuur en droog. Prima om buiten te zijn, niet te warm om uitgebreid rond te lopen. Na urenlang boven rondgezworven te hebben werd het tijd om weer terug te gaan, met die leuke kabelbaan. Eenmaal beneden liepen we nog een keertje langs de Deutsches Eck voordat we de fietsen ophaalden en weer naar de camper gingen. We hebben besloten om morgen ook nog in Koblenz te blijven, dus toen Wim de collectant zag lopen heeft hij gelijk een extra nachtje betaald.

Vrijdag 7 en zaterdag 8 april.
Na een avond en nacht met wat regenbuien werden we vanochtend toch begroet door een zonnetje. Na het ontbijt pakten we alles in en om kwart voor 9 gingen we al op pad. We hadden een mooie route gevonden om langs de Rijn te rijden. Lekker simpel ook. Vanaf Bad Dürkheim richting Ludwigshafen, zodra we de B9 tegenkwamen afslaan en naar het noorden rijden. Dat klonk ons als muziek in de oren. Maar in de praktijk blijkt het toch lastiger te zijn. In Worms werd de B9 spontaan een andere weg en in het stadsverkeer konden we ons ook niet zo makkelijk oriënteren welke kant op te gaan. Toen hebben we de navigatie maar gebruikt om de grote weg op te gaan. Daarvandaan vonden we een route die parallel aan de B9 richting Mainz ging. Om die stad heen nog een stukje snelweg genomen en uiteindelijk bij Bingen dan echt langs de Rijn gaan rijden. Ook wel het allermooiste stuk om te rijden. Helaas wel vaak in de regen, de zon van vanochtend vroeg hield het niet heel lang vol vandaag, en de buien volgden elkaar zeer regelmatig op. Maar ondanks het stroeve begin hadden we toch weer een fijne rit. Om half 2 kwamen we in Koblenz aan. Op die camperplaats waar we een kleine 2 weken geleden nog wegvluchtten vanwege het weer. We hadden niet veel later moeten komen, wij staan nu op het laatste verharde plaatsje met stroom. Er zijn nog wel wat plekjes op het (best drassige) grasveld, of zonder stroom. En als het goed is houdt de regen vannacht weer op en kunnen we morgen droog de stad in. Rond half 6 kwam de collectant het stageld ophalen, we hebben maar gelijk voor 2 nachten betaald. Voor maar 13 euro, inclusief stroom, sta je hier prima!

Dat dit een rare dag zou worden, wisten we nog niet toen we om 8 uur opstonden. Het was droog, we zouden Koblenz ingaan, dus de vooruitzichten waren goed. Maar toen de la waarin het bestek ligt openging, troffen we een kabouterzwembad aan. De kraan is waarschijnlijk lek. Dus de la leeggehaald en alles te drogen gelegd, gelukkig lag het in schoon water. Daarna het water uit de la gehaald en er handdoeken ingelegd. En vanaf nu is de regel -tijdelijk- water uit tenzij er ergens water voor nodig is. Na het ontbijt en de koffie, wat dus allemaal wat later gebeurde dan normaal, kwamen de fietsen te voorschijn en gingen we naar het centrum van Koblenz. Het is prima aan te fietsen, zo'n 3 kilometer. Een makkelijke route, bijna helemaal rechtdoor, alleen de brug over de Moezel overfietsen was even pittig. We hadden een leuke tijd in de stad, lekker wat gewinkeld, beetje rondgewandeld en natuurlijk -dat doen wij nou eenmaal graag- zo her en der op een bankje gezeten. Tussen de middag hebben we gelunched bij de Mac. Omdat ik enorm fan ben van hun warme appelgebak (wat in Nederland maar zelden te koop is, in Duitsland altijd) hoort zo'n bezoekje er minstens 1x bij als we in Duitsland zijn. Via het prachtige Kurfürstenschloß liepen we terug naar waar de fietsen stonden om weer naar de camper te gaan. Na de brug zei Wim, mijn band is wel heel zacht. Beter gezegd, die was dus lek. Hij heeft nog een poosje gefietst, daarna met de fiets aan de hand gelopen. We deden nog even boodschappen onderweg, na de uitgebreide lunch wilde ik voor vanavond iets simpels hebben. Dat werden maaltijdsalades. Terug bij de camper heeft Wim een nieuwe achterband op de fiets gezet en is hij even naar de Action gefietst om die uit te testen. De band was goed en hij heeft een paar plastic bakjes in de la gezet om eventueel meer lekwater in op te vangen. Verder hebben we gezellige achtergrondmuziek. De camperplaats is naast het "Messegelände" waar vanaf vandaag tot en met dinsdag een circus staat.

Woensdag 5 en donderdag 6 april.
Na een koude nacht begroette een stralende zon ons toen we opstonden. Wat een heerlijk weer. Het was nog net geen 9 uur toen we al op pad gingen. We besloten richting Bad Dürkheim te rijden. De route slingerde afwisselend aan de Franse en de Duitse kant van de Rijn. We zagen ook iets meer van de rivier dan gisteren, maar erg mooi is het nog steeds niet. Omdat we toch nog langs een E.Leclerc reden deden we nog maar een keer Franse boodschappen, we verwachten dit jaar niet meer in Frankrijk terug te komen. En bij de bestemmingen die wij leuk vinden komen we eigenlijk wel altijd door Duitsland. En zo kwamen we rond 2 uur in Bad Dürkheim aan. Ondanks dat ik in 2 gidsen er niets over had kunnen vinden, hield de camping wel degelijk een lange middagpauze. We moesten tot 3 uur wachten om in te checken, en toen stonden we in de rij. Pas tegen half 4 hadden we ingecheckt en stonden we op ons plekje. En ondertussen waren we behoorlijk geschrokken van de prijs. We wisten dat we met de ACSI card 23 euro per nacht zouden betalen. Soms komt daar nog wat toeristenbelasting bij. Nou, hier kwam er 2 euro pp bij, wat al veel is. En daar bovenop nog 4 euro milieuheffing. Daar werden we niet vrolijk van. Maar goed, verder staan we hier prima en het is 2 nachten, gelukkig geen 2 weken.

Ook op donderdag stonden we weer op in een enigszins berijpte wereld. Maar de zon beloofde ons een mooie dag te geven. Omdat we nog een dag in Bad Dürkheim bleven namen we de tijd om rustig aan te ontbijten en koffie te drinken. Daarna ging Wim de fietsen buiten zetten en rond 11 uur gingen we op pad. We fietsten naar het centrum van dit stadje, wat een leuke tocht zou zijn tussen de wijnvelden. Het begin was even lastig te vinden, maar we leerden wel hoe we op de terugweg boodschappen zouden kunnen gaan doen want we stonden ineens bij de Aldi. Dus even teruggefietst en de andere afslag genomen en ja hoor, toen gingen we de goede kant op. En het was inderdaad een leuke route. We kwamen uit bij een prachtig stadspark, waar we met de fiets aan de hand doorheen moesten. Daarna waren we bij het centrum. Dat is behoorlijk klein en er is niet veel te beleven. Dus even een rondje gelopen en zo her en der op een bankje gezeten. Geen winkels ingeweest, die waren er niet zoveel en zagen er voor ons niet uitnodigend uit. Maar verder was het prima, want in de zon was het echt heerlijk vandaag. Na het rondje wandelen fietsten we terug naar de Aldi en deden daar boodschappen. Dat was nodig, we kwamen er (gelukkig net op tijd) achter dat de winkels in Duitsland allemaal dicht zijn op goede vrijdag, zelfs de supermarkten. Nou, we zullen gelukkig niet verhongeren. Daarna gingen we terug naar de camper. Wim kwam er een stuk eerder aan dan ik. Ik fietste iets achter hem aan en net voor mijn neus ging de slagboom van het vliegveldje, dat tussen de camping en de winkels ligt, dicht. Ik moest dus even wachten tot ik verder kon, maar ik kon wel naar een landende helikopter kijken wat ik best leuk vond. Eenmaal terug in de camper was het weer koffietijd. En zo tegen het einde van de middag zagen we de lucht steeds verder dichttrekken en de wind opsteken. Zou dit het einde zijn van het mooie weer?

Dinsdag 4 april.
Na een goede nacht slapen en een ontbijt in de nog behoorlijk koude camper (buiten was er zelfs nachtvorst geweest vannacht) gingen we weer om een uur of 9 op pad. Navigatiegewijze was dit een makkelijkere rit, de hoofdwegen volgen redelijk de loop van de Moezel, die we gaandeweg steeds smaller zagen worden. Qua Franse deel van de Moezel vonden we dit het mooiste gebied. Met een paar tussenstops kwamen we om half 11 aan bij de bron van de Moezel. Leuk om dit gezien te hebben! Maar met dit doel behaald moeten we natuurlijk wel een nieuw reisdoel verzinnen. Dus ik dacht zo, langs de ene rivier omlaag, dan langs een andere omhoog. Oftewel, wij zetten koers richting de Rijn. We kwamen door de prachtige Vogezen, reden daar over heerlijk slingerende bergwegen vol haarspeldbochten. Onderweg kwamen we nog een enorme E.Leclerc tegen dus daar moesten we gewoon even stoppen. Er was niets dat we echt nodig hadden, de non-food hadden we gisteren bij het andere filiaal al uitgebreid bezocht. Dus nu eens alle food-paden doorgewandeld. En dan kom je toch ook veel leuke, lekkere dingen tegen. Dus met blikken groente en fruit, bijzondere tic-tacjes, wat snoep en koek kwamen we bij de camper terug.

Daarvandaan reden we door naar de Rijn. Wat een deceptie. We reden vele kilometers op een weg die grotendeels langs de Rijn ging zonder er ook maar iets van te zien. Er was een dijk, er waren bomen, er waren lelijke fabrieken. Maar geen water te zien. Pas toen we na ruim 40 kilometer besloten om bij Breisach de rivier over te steken en Duitsland in te gaan zagen we wat we wilden. Daarna maakten we nog een leuke rit door de Breisgau, een streek langs het Zwarte Woud waar momenteel heel veel bloeiende fruitbomen staan. En zo kwamen we uiteindelijk om half 4 aan bij een camperplaats in het gehuchtje Königschaffhausen. Een mooi verzorgde, grote camperplaats naast een kersenboomgaard. Alleen vonden wij het relatief duur, maar 6A stroom en geen sanitair voor evenveel geld als we op de vorige camping betaalden voor een plaats met alles erop en eraan. Maar voor een nachtje staan we hier prima.

Maandag 3 april.
Hoewel de ligging van de camping goed was, waren de voorzieningen dat helaas niet. Dus we vonden het prima om weer op pad te gaan, om 10 over 9 reden we al weg. En voor het eerst lekker in de zon! Een stukje langs de Moezel, daarna de stad Thionville in. Bij een enorm grote E.Leclerc deden we boodschappen en andere inkopen. Deze "hypermarkten" hebben een net zo grote non-food als food afdeling en er is zoveel te koop. Je kijkt je ogen uit. Ik heb me ingehouden, maar een paar nuttige dingen gekocht en een paar leuke. En oh ja, natuurlijk ook wat cadeautjes. Maar goed, daarna eten gekocht voor de komende paar dagen. Ook daarmee is de keuze zo groot, dat je bijna niet weet wat je moet kiezen. Na dit inkoop avontuur gingen we weer verder op pad. Het duurde nog even voor we weer bij de Moezel waren, hier in Frankrijk ligt de rivier minder tussen bergen (of is minder diep uitgesleten) en er is daarom geen uitgesproken Moezeldal. Dus de wegen komen er ook minder vaak langs. Plus dat er vaak nog een treinbaan tussen zit. Het meeste Moezel zie je nog vanaf de bruggen die er regelmatig overheen gaan. Landschappelijk vinden we het hier minder mooi dan in Duitsland.

Maar soms kom je wel prachtige gebieden tegen. Net voorbij het stadje Corny-sur-Moselle zagen we een parkeerplaats bij het gebied "Batrachoduc du Gaumont". Daar zijn we een stukje gaan wandelen. Eerst langs een doodlopende zijtak van de Moezel, daarna nog een stukje langs de rivier zelf. Heerlijk was het er. We hebben er ook diverse vogels gezien, zoals een rode wouw, een tjiftjaf en een koolmees. En al rijdende hebben we ook veel Franse dorpen en een paar steden gezien. Heel mooi waren die eigenlijk niet, en voor de hier onbekende camperrijder best heel chaotisch. Met veel verkeersdrempels. Heel veel verkeersdrempels. Volgens mij gebruiken ze die als training voor de Tour de France, want jeetje wat zijn die hoog en steil. Het was daarom een verademing dat het laatste stuk van de rit over een autoweg ging, even gewoon door kunnen rijden (en soms toch de Moezel zien). En zo kwamen we tegen half 4 aan op een camping in Epinal. De receptie was nog dicht, maar de poort stond open. Zet maar ergens neer en kom als we open zijn maar inchecken. Dat hebben we gedaan, onze indruk van deze camping is beter dan van de vorige, en dat voor een euro minder!

Donderdag 30 maart t/m zondag 2 april.
Onze drie "we moeten de regen overleven" dagen op camping Warsberg gingen kalm en aangenaam voorbij. Tussen de buien door gingen we soms even naar buiten. En verder was het heel gezellig binnen, in een camper waarin je elkaar soms nauwelijks kon verstaan als het hard regende en die soms stond te schudden tijdens harde windvlagen. Maar we hadden amusement, lekker eten en drinken en kwamen de tijd prima door. Al enigszins op vrijdag en zeer zeker op zaterdag kon je zien dat in Duitsland de paasvakantie dit weekend begint. Stonden we eerst nog praktisch alleen op ons deel van de camping, liep het nu aardig vol.

Nu de regen weer wat minder werd en de stormvlagen voorbij waren vonden wij de zondagochtend prima geschikt om weer op pad te gaan. Dus na het ontbijt even de de magneetkaart inleveren en rijden maar! Lekker weer terug naar de Moezel. Rond 10 uur reden we Saarburg uit en kwamen bij Konz weer bij de Moezel (precies waar we hem woensdag verlieten). Na een stukje aan de Duitse kant te hebben gereden staken we in Grevenmacher over naar de Luxemburge kant. Met een pauze onderweg volgden we die route tot Schengen. Daarna (via een paar honderd meter Duitsland) gingen we Frankrijk in. Daar probeerden we de Moezel te blijven volgen. Hoewel de weg er niet zo pal langs gaat als in de buurlanden, is het via de "Route des vins de Moselle" toch ook hier mogelijk veel van de Moezel te zien. In Frankrijk zijn de meeste campings langs die route nog dicht. Maar we hadden gezien dat in Malling er een camping open zou zijn. Dus die in de Tomtom gezet en er naartoe gereden. Gelukkig klopte de informatie. De ingang en receptie liggen ver van het kampeerterrein af, je moet om een meertje heen. De campinghouder reed voor ons uit op zijn motor om ons onze plek te wijzen. We staan hier geweldig, pal aan de oever van de Moezel. Zo nu en dan komen er grote schepen voorbij, heel leuk. We hebben ook nog een stukje gewandeld over de camping, heen langs de Moezel en terug langs het meertje. Het is een prachtige omgeving hier.

Dinsdag 28 en woensdag 29 maart.
Na een heel koude nacht, buiten vroor het, binnen koelde het af tot 11 graden, stonden we weer op onze normale tijd op. En tot ons grote genoegen zagen we de zon schijnen toen de gordijnen opengingen. Heerlijk! En zo gingen we na een rustige ochtend lekker op de fiets naar het centrum van Kröv, net na het middaguur. Een leuk en niet al te lang ritje. We parkeerden de fietsen en verkenden het dorpje te voet. Leuke oude straatjes, een kerkje en een stukje wandelen langs de Moezel. Een prima middag. Na dit rondje kochten we nog een paar flessen wijn. Kröv staat bekend om zijn Kröver Nacktarsch, met het befaamde etiket. Dus een fles voor de collectie thuis en eentje om onderweg eens te drinken. Met de aanwinsten goed ingepakt in de fietstassen gingen we terug naar de camping. Die in de zon inmiddels heerlijk opgewarmd was. Het internet op deze fijne camping is goed genoeg om tv te kijken, dus daar maakte ik dankbaar gebruik van. Toen ik uitgekeken was nam Wim het stokje over en ging ik mijn foto's uitzoeken. Daarna gingen er patatjes in de airfryer. 's Avonds keken we natuurlijk weer samen naar een dvd. We waren beiden zeer tevreden met een leuke dag.

Op woensdag stonden we vrij vroeg op en hadden snel de boel aan de kant. We hadden deze dag namelijk wat strikter ingepland. Meestal niet onze gewoonte, maar er zat een goede reden achter: het weerbericht voor met name vrijdag en zaterdag is bar slecht. Er wordt op beide dagen 17 à 18 mm regen voorspeld. Dat klinkt niet als veel, maar dat is het wel! (Normaal valt er in de hele maand maart tussen de 50 en 60 mm.) Het leek ons dus verstandig om dan niet langs de Moezel te blijven staan. En toen kwam er een oude bekende in onze gedachten, camping Warsberg in Saarburg. Prima camping, goede voorzieningen en hoog gelegen. De camping is open, maar de receptie sluit al om 13 uur. Dus om daar terecht te kunnen moesten we er bijtijds zijn. Evenmin wilden we onze rit langs de Moezel opgeven, en moesten er boodschappen gedaan worden voor meerdere dagen. De oplossing was dus vroeg vertrekken. Om half 9 waren we er klaar voor. En toen.... was de receptie van deze camping nog niet open. Geen nood, er hangt een telefoonnummer dus even opgebeld. Dat hadden we maandag ook moeten doen om in te checken. Alleen bleek nu, dat de campinghouder er zelf niet was en zijn vader voor hem inviel. En ik had hem uit bed gebeld. Dat was wel even genant. Maar goed, uiteindelijk gingen we iets voor 9 uur op pad. We hadden weer een prima rit langs de Moezel, geen regen deze keer maar evenmin zon. In Trier stopten we bij de Kaufland, we hebben nu eten tot en met het weekend op voorraad. Daarna was het nog een klein stukje rijden naar Saarburg, we kwamen om ongeveer kwart over 12 aan en omdat we hier al vaker waren konden we in de lijst met vrije plaatsen (bijna alles) gelijk kiezen waar we wilden staan. Vanwege het weer kozen we: dicht bij de voorzieningen. 's Middags liepen we nog een stukje over de camping. Die is groot genoeg om er bijna een echte wandeling van te maken. Het weer is nog heerlijk, droog en zacht. Tot aan het avondeten konden we de deur lekker open laten staan.

Maandag 27 maart.
Niet meer zo laat wakker als gisteren, maar later dan normaal. We hebben denk ik de helft van het zomertijdgedoe achter de rug nu. En gelukkig maakt het voor ons verder niets uit, maar ik heb medelijden met de werkende mensen, mensen met kleine kinderen enzovoorts. Maar goed, wij zaten dus op een redelijke tijd aan het ontbijt. Daarna pakten we in en vertrokken we uit Lahnstein. Heel enthousiast, want na een zeer koude nacht scheen nu de zon. Dus op naar Koblenz! De camperplaats was snel gevonden en wat betreft het openbaar vervoer had ik alles al uitgezocht. Dus stapten we al heel snel de camper uit. Om gelijk weer naar binnen te gaan en de paraplu's te pakken, want het begon te regenen. Toen we voor de 2e keer buiten stonden, was het nog harder gaan regenen, bovendien werd de regen vergezeld van hagel en natte sneeuw. En dat alles werd versierd met een aantal windvlagen. Wij krabden ons eens achter de oren, "is dit lekker weer om in een stad rond te lopen?" Het antwoord was natuurlijk, "nee, helemaal niet." Dus camper losgekoppeld en maar weer vertrokken. Het was trouwens een prima plekje, dus zeker een optie voor een dag met mooi weer. Wij begonnen vandaag dan maar vast aan onze rit langs de Moezel. Dat we de goede keuze gemaakt hadden om niet in Koblenz te blijven bleek wel uit het wisselvallige weer de rest van de dag.

Onze rit was ontzettend leuk, de route voert grotendeels pal langs de Moezel, en door of langs heel veel leuke dorpjes. Onderweg namen we nog een pauze aan de voet van een wijnberg. En we stopten bij de Globus in Zell. Die ligt boven het dorpje op een berg, leuke weg ernaartoe met haarspeldbochten. En naar beneden idem dito. Bij deze Globus konden we -ongehinderd door kapotte loopbanden- uitgebreid onze boodschappen doen, alles was hier gelijkvloers. En er zijn zelfs speciale parkeerplaatsen voor campers, helemaal top! Met de koelkast, vriezer en voorraadkast weer gevuld reden we weer verder langs de Moezel. De meeste campings en camperplaatsen openen pas op 1 april (of soms zelfs later). Maar een paar zijn er al eerder open. Die liggen dan meestal ook niet pal aan het water. En zo stopten we in het wijndorp Kröv. Deze camping ligt een 100 meter van het water af, aan de rand van het dorp, naast het buitenzwembad. Een prima plek. Ook hier werd ons verzocht om op een verhard stukje te staan en niet op het verregende gras. Vinden wij helemaal niet erg, we snappen dat de campinghouder zijn gras niet kapot wil laten rijden. Maar zelf hebben we ook geen zin om vast te komen te zitten. En het is toch geen weer om buiten te zitten dus veel ruimte hebben we niet nodig. We hebben nu wel sanitair dichtbij, water, stroom en wifi. Wij zijn heel tevreden.

Zaterdag 25 en zondag 26 maart.
We waren allebei weer vroeg wakker. Dus na een vroeg ontbijt en nog net genoeg stroom om koffie te zetten (van onze 50 cent in de stroompaal hebben we er 49 gebruikt) vertrokken we uit Mendig. We zetten koers naar de overkant van de Rijn, Lahnstein. Voor het eerst zagen we de Moezel (in Koblenz gingen we eroverheen) maar het duurt nog een paar dagen voor we erlangs willen gaan rijden. In Lahnstein gingen we eerst naar de Globus. Een supergrote supermarkt, in dit geval 3 etages hoog. Maar daarin zit blijkbaar ook een risico. Er ging namelijk een loopband kapot. Dus van de 1e etage konden we niet meer terug naar beneden. In eerste instantie werd de omhoog band zo nu en dan stil gezet en mocht je (zonder wagen) daarover omlaag. Maar toen wij onze spullen in een mandje hadden gedaan en de boodschappenkar (met daarin een euro) hadden kunnen "parkeren" was die optie vervallen. Nu moesten we via het parkeerdek met de daar nog werkende loopband omlaag en dan weer de winkel in. Maar ja, we hadden alleen maar een mandje, dus net de hoogstnoodzakelijke dingen er nog in gedaan en maar snel verder. Jammer, er viel veel te zien in die winkel. Van de Globus naar de camping was nog maar een paar kilometer rijden. Maar wel spannende kilometers, vooral de laatste. Heel smal weggetje, een tegenligger passeren is passen en meten (en die kwamen we gelukkig niet op het allersmalste stuk tegen). Maar de camping is leuk. Langgerekt, langs de rivier de Lahn. Vriendelijke ontvangst en vanwege het weer namen we het advies de camper op een verharde camperplaats te zetten ipv op een gewone (met gras begroeide) campingplaats graag aan. Extra voordeel, we staan vlak bij de faciliteiten. 's Middags -tussen de buien door- liepen we een stukje langs de Lahn. Mooi is het hier zeker! 's Avonds aten we een geïmproviseerde maaltijd van wat we hadden gekocht en nog hadden liggen. En die pakte zo goed uit dat ik het recept opgeschreven heb. Dit gaan we echt nog vaker eten.

Het leek alsof we flink uitsliepen op zondagochtend. Maar in werkelijkheid waren we op een normale tijd wakker, want de nacht was met het ingaan van de zomertijd natuurlijk een uur korter. Maar op een dag die al ingepland was voor rustig aan doen en misschien nog even erop uit als het niet regent, is dat helemaal niet erg. Dus na het ontbijt keek ik wat opgenomen tv-programma's via mijn laptop. Daarna ging ik een deel van de foto's uitzoeken die de afgelopen tijd waren blijven liggen en ging Wim naar een serie kijken die hij leuk vindt. Onderwijl tikte de regen knus (en soms hard) op het camperdak. Maar aan het begin van de middag klaarde het zowaar even op. Soms droog, soms een beetje miezer. We konden even "luchten". De fietsen lieten we maar binnenstaan, wandelend kun je nog onder een paraplu duiken. Vanaf de camping liepen we naar een dichtbijgelegen voetgangersbrug over de Lahn en daarvandaan over een mooi wandel- en fietspad langs het water. We zagen de camping aan de overkant liggen en konden zelfs onze camper terugvinden. Een stukje verderop zagen we een koppeltje eenden in een boom net boven het water. En niet zomaar eenden, mandarijneenden. Heel leuk! Ze zijn niet inheems, dus waarschijnlijk ontsnapt uit een dierentuin of iets dergelijks, of nakomelingen van weglopers. Op de terugweg konden we nog even op een niet al te nat bankje een pauze nemen, wat zeer welkom was. Na anderhalf uur waren we terug in de camper. En net op tijd, want al snel ging het weer regen. En het waren niet alleen zachte buitjes!

Vrijdag 24 maart.
Heerlijk geslapen! Ik werd pas om kwart voor 8 wakker, terwijl de regen volop op het dak klaterde. Wim werd niet veel later wakker, om half 9 hadden we het ontbijt al voor onze neuzen. Na een lekkere bak koffie zwaaiden we om half 10 Gerolstein gedag en zetten koers richting Mendig. Een rit (helemaal binnendoor) van net geen anderhalf uur. En zo leuk, veel te zien onderweg. We zagen zelfs een hert in een grasveld, niet eens zo ver van ons vandaan. Helaas hadden we geen camera bij de hand. Voor een deel is rijden door de Eifel voor ons ook herinneringen ophalen, in de jaren 90 waren we hier al vaak op vakantie. Het weer speelde ook mee, we gingen met regen uit Gerolstein weg maar het klaarde onderweg al snel op. Om een uur of 11 kwamen we in Mendig aan, de camperplaats was snel gevonden en er was nog plek zat. Nadat we ons geïnstalleerd hadden gingen we op pad, zowaar lekker in de zon!

We liepen eerst een rondje door het dorpje (niet veel te beleven) en daarna terug naar het lava museum, dat pal naast de camperplaats ligt. Het museum viel tegen. Het gebouw was veelbelovend groot en modern. Hoe kan het dat daar binnen dan zo weinig te zien is? Het enige leuke was een show over vulkanisme in de Eifel, met een 3D decor en licht- en geluidseffecten. Die show hebben we dan maar 2 keer bekeken, de stoelen waren comfortabel genoeg. Daarna moesten voor de ingang van het museum naar het verzamelpunt voor het bezoek aan de lava kelder. Eerst met de groep van de rondleiding een paar minuten lopen naar de ingang van de kelder. Naar keuze met de trap (150 treden) of de lift naar beneden. Daarna een leuke, informatieve rondleiding. De kelders zijn ontstaan toen men basalt ging winnen in een 200.000 jaar oude lavalaag. Van dat basalt werden molenstenen gemaakt. Wat overbleef is een indrukwekkend stelsel van gangen en kelders, waarvan wij een klein stukje gezien hebben. Later werden de kelders ook gebruikt door brouwerijen om hun bier onder ideale omstandigheden (een constante temperatuur van 8 graden celsius) te laten rijpen. Maar het allerleukste vonden we het feit dat vleermuizen dit ook een perfect onderkomen vinden, we hebben er een aantal kunnen ontdekken in het hoge plafond. Daarna gingen we terug naar ons huisje op wielen. Koffie met wat lekkers er bij, dat hadden we wel verdiend. Na het eten viel er weer flink wat regen, maar daar hadden wij allang geen last meer van. Prima indeling zo.

Woensdag 22 en donderdag 23 maart.
Een dag later dan we hadden gewild startten we onze eerste reis van dit jaar. De camper ging op maandag weg voor de APK. Daar kwam hij goed doorheen, maar er was een reparatie nodig. Dat zou op dinsdag af zijn, maar werd uiteindelijk pas op woensdag gedaan. Om half 1 haalden we hem op, alles stond al zover mogelijk klaar, dus uiteindelijk konden we om 2 uur vertrekken. De kilometerteller staat op 134730, we zijn benieuwd hoeveel kilometer daar bij komt dit jaar, nu we weer volop naar het buitenland kunnen gaan. Ons plan is om langs de Moezel te gaan rijden, zowel in Duitsland als in Frankrijk, maar de meeste campings daar gaan pas op 1 april open dus willen we heel langzaam door de Eifel afzakken richting Koblenz. Halverwege de rit nam ik het stuur over. Onze eerste overnachting was in Monschau. Daar kwamen we om een uur of 6 aan. We hadden gelezen op de app Park4Night dat je op de parkeerplaats van de Lidl kunt overnachten. Van die mogelijkheid hebben wij gebruik gemaakt. Het ging prima, je staat zonder voorzieningen maar we hebben gelukkig een huishoudaccu en een gasfles dus licht en warmte voldoende. We hebben's avonds even wat te eten gehaald bij de Lidl. We waren moe dus half 10 was onze bedtijd.

Na een prima nacht (buiten zeer harde wind en soms regen, binnen lekker knus) stonden we om 7 uur op. Ik was toen al ruim een uur wakker. Voor ontbijt hoefden we niet ver, heerlijke verse broodjes gehaald bij de buren. Zonder stroom geen Senseo, en geen zin in oploskoffie, dus om 8 uur vertrokken we. Niet heel ver, aan de andere kant van de weg is een grote Kaufland, daar hebben we inkopen gedaan voor de komende dagen. En vervolgens gingen we de Eifel in. Zo kwamen we rond 11 uur aan in Gerolstein. Hier troffen we een prima camperplaats, met stroom aan de plaatsen. Snel de telefoons etc aan de oplader gelegd. En toen was het tijd voor koffie. Inmiddels klaarde het weer ook op. Dus haalde Wim de fietsen uit de garage en gingen we -lekker bergaf- naar het centrum van Gerolstein. Een plek die wij nog kenden van de jaren 90, toen we met de kinderen een aantal jaren in de Eifel op vakantie gingen. Er is niet veel veranderd hier, 1 lange straat door het dorp is het hele centrum. Maar heel leuk om er nog eens een rondje te lopen. De terugweg was iets lastiger, want bergop. Dus een stukje met de fiets aan de hand gelopen. En och, toen smaakte de koffie toen we terugkwamen ons extra goed. Rond half 6, het eten stond inmiddels hier al op tafel, kwam er een collectant. Het stageld is 13 euro inclusief stroom en zelfs gebruik van het zwembad. Niet slecht, helemaal niet slecht.