Waar komen we terecht? Dat gaat van het weer afhangen.

Zaterdag 1 en zondag 2 juli.
Het is ons niet echt gegund, als we ons camperweekend met zijn vieren vieren. Net als vorig jaar, ook dit jaar weer flink wat regen op de zaterdag. Maar dapper als we zijn vertrokken we na de koffie door de (op dat moment) lichte miezerregen toch op de fiets richting Epe. We reden de langere route ernaartoe, die door het bos en langs de heide gaat. Een heerlijk stukje fietsen, ook weer heel gezellig met zijn viertjes. En wat hadden we een mazzel. Onderweg nauwelijks meer regen gehad. In Epe liepen we gezellig door het dorp, bekeken we wat winkels en aten we natuurlijk een ijsje. Er vielen soms buien, maar meestal wisten we die wel te ontwijken door een overdekt stukje te kiezen om te lopen of een winkel in te gaan. Na dit rondje gingen de mannen nog even naar de kringloopwinkel terwijl Fiona en ik al terugfietsten naar de camping. De mannen kwamen daar een half uurtje later aan. Zo aan het einde van de middag pakten we allemaal even een rustmomentje, voordat we weer op de fiets stapten. Nu gingen we naar de Ossenstal om lekker uit eten te gaan. Het was wederom een geslaagde avond, heerlijk gegeten daar. De heren gingen voor het vlees, de dames voor een pannenkoek. En we sloten de avond af met wat potjes Lost Cities. Al met al kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde dag.

De zondagochtend was helaas al weer de laatste ochtend van ons leuke weekend. Na het ontbijt dronken we nog voor de laatste keer gezamelijk koffie. Rond 11 uur gingen we beiden onze campers reisklaar maken en om kwart voor 12 reden we de camping af. Het eerste stukje van de thuisrit hadden we dezelfde route. Bij Harderwijk splitsten onze wegen zich en zwaaiden we elkaar nog 1 keer gedag. We konden terugkijken op een heel fijn weekend. En Wim en ik ook nog op een fijne reis daarvoor. Om een paar minuten voor 2 zette ik de camper voor de deur na een rit zonder tegenslagen. Geen files en zelfs geen open brug. Met kilometerstand 141310 begint de camper aan zijn zomerreces.

Woendag 28 t/m vrijdag 30 juni.
De verwachtte regen kwam inderdaad, laat in de nacht. En die hield de hele ochtend aan. Maar gelukkig is het binnen knus en gezellig. En toen het in de middag opknapte stapten wij weer op de fiets. Even naar Dwingeloo toe, via de lange route. In het dorp liepen we een rondje, nog eens even langs de tweedehands winkel en omdat we er toch waren, deden we nog wat boodschappen ook.

Donderdag was ongeveer een herhaling van de vorige dag. Regen in de ochtend en in de middag droog. We zetten weer een andere fietsroute uit die toch wel weer in Dwingeloo eindigde. Daar liepen we weer het rondje langs de kerk en langs -heel belangrijk- de ijswinkel. Boodschappen waren vandaag niet nodig. En omdat het in de loop van de middag zelfs zonnig was geworden, kon ik ook nog een poosje buiten zitten. Pas tegen etenstijd ging het weer regen, niet slecht ingedeeld vandaag, het weer.

Op vrijdagmorgen zeiden we gedag tegen Dwingeloo. We checkten om een uur of 11 uit en reden rustig aan naar Epe. Om half 1 stonden we op onze gereserveerde plek op de camperplaats van de Jagerstee, naast het nu nog lege plekje van Fiona en Pe. Zij verwachten tegen het einde van de middag hier te zien. Omdat we dus nog een paar uurtjes te vullen hadden, en omdat de zon scheen, pakten we de fietsen en gingen naar het dorp. Eerst een rondje langs de winkels, inclusief de leuke kinderboetiek hier, daarna even boodschappen halen bij Appie en wat noodzakelijke (en leuke) dingen kopen bij de Action. Eén van de noodzakelijke dingen was een niewe box voor de Airfryer, de originele kartonnen doos staat op het punt om het te begeven. Het was nog ingewikkeld om alles op de fiets mee te krijgen, maar het is gelukt. Kort daarna kwamen Fiona en Pe aan. Wat leuk om ze weer te zien! We hebben gezellig bijgepraat met een kop koffie waarbij zij trakteerden op heerlijk gebak. Tijdens etenstijd regende het heel even, maar na het eten was dat al weer voorbij zodat we gezellig de rest van de avond buiten konden zitten, borreltje en hapje er bij. Het was een heerlijke avond, pas om half 12 zochten we onze respectieve bedden op.

Zaterdag 24 t/m dinsdag 27 juni.
Vandaag pakten we aan het einde van de ochtend de fietsen en gingen naar het Dwingelderveld. Een prachtig gebied met heide, bossen, vennen. We maakten een rondje van ongeveer 15 kilometer, met de nodige pauzes. Het was soms even zoeken voor een bankje, het weer was zo mooi dat we wel graag in de schaduw wilden zitten, en we waren bij lange na niet de enige fietsers. We maakten ook nog een tussenstop bij de vogelkijkwand. Deze keer geen lepelaars (die komen natuurlijk vooral in het najaar als rustende trekvogels hier voor), maar wel ganzen, meeuwen, eenden. De leukste vondst was een duikeend. Halverwege de middag kwamen we weer bij de camper, terugkijkend op een fijne fietstocht. De rest van de middag zat ik lekker buiten met mijn nieuwe boek, waar ik bijna niet van los kwam.

De zondag was een zeer warme dag, rond 31 graden. We gingen niet op pad, bij de camper is het prima toeven. Zeker hier, waar veel schaduw is. Ik heb in de loop van de dag mijn stoel heel wat verplaatst, maar er was altijd een prima plekje te vinden. Zo nu en dan stak er een verfrissende wind op, dat was ook heel prettig. En zo beleefden we een rustige maar gezellige dag. Ook hier kunnen we een buitenkeukentje maken, dus eten ging ook prima. Rond half 10 was het binnen weer zodanig afgekoeld (onder de 30 graden) dat ik zin had om binnen te gaan zitten en nog even dvd te kijken. En dat hield in dat we -voor in de camper- behoorlijk laat naar bed gingen, pas om half 12.

Na een klein beetje regen in de vroege ochtend was het weer op maandag behoorlijk omgeslagen. En ten goede. De rest van de dag bleef het droog, kwam het zonnetje vrij vaak tussen de wolken door en was de temperatuur bijna 10 graden lager, dus heel aangenaam. De ochtend brachten we in de camper door, 's middags gingen we fietsen. We kozen voor een route door het bos en daarna naar Dwingeloo, zodat we ook gelijk boodschappen konden doen. Na terugkomst zat ik nog een poosje buiten, waarbij ik niet eens op hoefde te letten dat ik in de schaduw bleef. Omdat het binnen nu heel aangenaam was begonnen we al vroeg met dvd kijken, dus het was een echte bingewatch avond. Ook wel eens leuk.

Ook op dinsdag hadden we weer prima weer. Net boven de 20 graden, soms bewolkt, vaak zonnig. Er stond een aardige wind, maar niet te hard. Dus prima fietsweer. Voor vandaag stond er weer een mooie fietstocht op de planning, ongeveer het spiegelbeeld van de route van zaterdag. Ook deze rit bracht ons over de heide, door het bos en langs het water. Onze ontmoeting met een groep koeien en kalfjes was heel leuk, ze staken net voor onze neus het fietspad over. Halverwege de middag waren we weer terug bij de camper. Net op tijd, Wim had een lekke band, maar dat gebeurde pas toen we al op de camping waren. Het leek erop dat dat door een slecht ventieltje kwam, dus het probleem was ook weer snel verholpen. Ik bleef nog een poosje buiten zitten, totdat ik het eten ging maken. Daarna was het binnen aangenamer dan buiten, dus zette Wim de fietsen, stoelen en tafels binnen, want er wordt vannacht regen verwacht.

Woensdag 21 t/m vrijdag 23 juni.
Nou, dat was wel een rare nacht. De regen en het onweer gingen nog een flinke poos door. Dus we sliepen al vrij onrustig. En toen ging ook de koelkast nog piepen, de stroom op de camping -of in ieder geval de paal waarop wij aangesloten zijn- was uitgevallen. Dus de koelkast op gas gezet, verder hebben we er geen last van vanwege de huishoudaccu in de camper. Ergens vroeg in de ochtend deed de stroom het weer, gelukkig. We hadden dus weer koffie na het ontbijt. Achteraf bleek het een zekering te zijn, die een medekampeerder 's ochtends vroeg weer terug gezet had. Om klokke 10 reden we de camping weer af (dat is goed te horen door het carrilon bij de receptie dat ieder heel uur een vrolijk deuntje speelt). We hadden een relatief lange rit voor de boeg, ruim 420 kilometer. En omdat we onderweg nog boodschappen gingen doen en in een aantal files terecht waren gekomen, kwamen we pas om kwart over 5 bij de camping aan de Laacher See aan, waar we een paar dagen wilden blijven. Tsja, dat ging dus niet (meer). Alles vol. Dat verwacht je niet, doordeweeks, buiten het hoogseizoen. Toen we de Autobahn afkwamen zagen we een camping aan de afrit liggen, waarvan we voor de gein zeiden, we hebben een back-up adres. Nou, dat geintje werd dus waarheid, want daar was gelukkig nog wel plek. Geen slechte plek zelfs, helaas niet aan de Laacher See, maar prima voor een nachtje.

En zo gingen we al op donderdagochtend weer verder op pad, naar één van onze favoriete campings, de Noordster in Dwingeloo. En waar de dag nog zonnig begon, sloeg het al snel om in buiïg weer. Kleine buitjes, grote buien, we hebben ze allemaal gehad. En het eerste deel van de rit kenmerkte zich ook nog door een aantal files. Het tweede deel (na het tanken in Nederland want de diesel is hier aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland), reed lekker door. Rond een uur of 4 kwamen we in Dwingeloo aan. Er was nog plek zat op de camping, dus we konden een mooie bosplaats uitkiezen. We staan nu op plekje 135, heerlijk tussen de bomen, vlakbij een plekje waar we een paar jaar geleden al tot grote tevreden hadden gestaan.

Op vrijdag gingen we na de koffie op de fiets naar het dorpje Dwingeloo. Een leuke rit van 3 km. Na een poosje in het centrum geweest te zijn wilden we naar de beide kringloopwinkels. Maar de eerste blijkt helemaal weg te zijn. Trouwens, alle winkels op de pleintje zijn weg. De kringloop helaas naar een ander dorp, de Aldi gelukkig alleen maar naar een andere plek in Dwingeloo. Kringloop 2 was nog wel open, dat is nu de enige van het dorp. En die is maar op een paar middagen en op zaterdag open. Dus tot 1 uur hebben we op een bankje bij de jeu-de-boule baan gezeten, daarna zijn we lekker gaan neuzen. En toen we uitgekeken waren (Wim kocht een beugeltje voor 50 ct waarmee hij de garage van de camper beter kan organiseren), gingen we op zoek naar de Aldi. Zo zagen we weer een nieuw stuk van Dwingeloo. De Aldi was goed te vinden, het is een mooie nieuwe winkel geworden, ruim van opzet, het was er goed boodschappen doen. Met tassen vol gingen we terug naar de camping, waar ik de rest van de middag heerlijk in de schaduw naast onze mooie bomen zat. Wat een heerlijke camping is dit toch, ik word hier altijd zo blij van.

Maandag 19 en dinsdag 20 juni.
We vonden het tijd om Salzburg weer te verlaten. We konden terugkijken op 5 heerlijke dagen. We zagen af van onze oorspronkelijke gedachte om naar Wenen te gaan. Ook dit weer gebaseerd op de weersverwachtingen. Hete dagen, ruim boven de 30 graden, gecombineerd met regen en onweer. Dat vonden wij niet geschikt om in een stad te zijn. Dus we besloten om naar Zuid-Duitsland te gaan. De heetste dag kunnen we daar op een camping blijven, om daarna door te rijden naar de Eifel. Daar begint het koele(re) weer net een paar dagen eerder. Om iets voor 10 uur reden we de camperplaats af. Onze eerste stop was in Burghausen, net over de grens in Duitsland, om boodschappen te doen. We hadden dit zo ingepland om te voorkomen dat we weer op de fileroute van de heenweg uit zouden komen. Na het boodschappen doen was het eigenlijk diagonaal rijden over de B299 richting Kratzmühle (tussen Kinding en Beilngries) waar we een leuke camping hadden gezien. Helaas gooide ook hier wegwerkzaamheden roet in het eten. Bij Neustadt an der Donau kwamen we in een wegomleiding terecht. Via de 'U-borden' kwamen we uiteindelijk op de A9 terecht die we nog een stuk in noordelijke richting moesten volgen. Gelukkig stonden er op dit stuk snelweg geen files, dat zou met dit ontzettend warme weer niet fijn zijn geweest. En zo kwamen we om half 4 bij de camping aan. Even inchecken en al om 4 uur zat ik buiten in de schaduw, bij te komen. Buiten was het 29 graden, binnen 34.

Op dinsdag was het ontzettend warm. Het kwik kwam boven de 30 graden. Dat betekende voor ons, dat we een rustige dag hadden. In de ochtend kon ik nog binnen zitten, beetje werken achter de laptop. Toen het binnen te warm werd, ging ik voor de rest van de dag naar buiten. In de schaduw was het goed te doen. Boek, telefoon en tablet erbij, dus ik verveelde me niet. Zelfs Wim kwam buiten zitten, 31 graden met soms een zuchtje wind is toch beter dan de 36 binnen. Ook koken en eten deden we buiten. Pas om half 10 gingen we naar binnen, toen kwam het daar net onder de 30. We verwachtten regen, dus alle spullen vast binnen gezet. Dat was een goede keuze, rond half 11 barstte de bui los, harde regen en onweer. En dat onweer zat heel dichtbij. Eén keer was het flits en direct boem. Oorverdovend, dat moet recht boven ons geweest zijn. Toen we om half 12 naar bed gingen spookte het nog steeds buiten.

Vrijdag 16 t/m zondag 18 juni.
Rond half 11 gingen we weer op pad. Het weer zou vandaag wat wisselvallig zijn, dat hadden we vanochtend al gehoord, een beetje regen toen wij nog in bed lagen. Maar toen we weggingen scheen het zonnetje weer lekker. We besloten dus om naar de Altstadt te gaan. Altijd mooi en sfeervol. We liepen door de gezellige Getreidegasse naar de vesting Hohensalzburg en gingen met de kabeltrein naar boven. Op de vesting gingen we allereerst naar het uitzichtspunt, wat een schitterend uitzicht heb je hier over de stad. De vesting zelf is ook prachtig om te zien, groot, oud, imposant. Toen we een poosje rondgelopen had, kregen we een regenbui op ons hoofd. Geen nood, in de vesting zitten diverse musea die we -dankzij onze Salzburg card- gratis in kunnen lopen. Dus we gingen het Arsenal in, die was het dichtste bij. En leuk ook nog, klein maar wel interactief opgezet. Toen we buitenkwamen was de regen al weer over. Daarna gingen we naar de toren, het hoogste punt van de vesting. Ook hier konden we dankzij onze card zo in. Een trap op, een stukje museum, nog veel meer trappen maar dan heb je ook wat. Een fantastisch uitzicht, aan de ene kant over de stad, aan de andere kant zagen we alweer de Untersberg. Via allerlei smalle gangetjes liepen we binnendoor weer naar de andere kant van de vesting. We kwamen tot de conclusie dat we alles gezien hadden en gingen weer met de kabeltrein naar beneden. Inmiddels was het gestopt met zachtjes regenen, er viel nu een serieuze bui. Dus onder de paraplu liepen we nog eens door de stad tot we bij de bushalte waren. We hadden geluk, de bus kwam al heel snel. We stapten 2 haltes eerder uit voor een hapje eten bij de Mac, scheelde boodschappen doen, koken en afwassen. De rest van de dag bleven er buien vallen, maar zaten wij lekker knus in de camper.

Op zaterdag konden we gratis met de bus. Dat is een actie van het OV in Salzburg, iedere zaterdag in juni is gratis reizen. Of het daardoor drukker was, konden we niet inschatten. Maar het was in ieder geval niet zo dat alle bussen uitpuilden, er viel nog steeds prima te reizen. En een beeld dat we de hele dag zagen: iedereen vertelde elkaar, de bus is gratis vandaag. Leuk, zulke samenwerking. We besloten om vandaag naar de Mirabellgarten te gaan, precies, de locatie van Do-Re-Mi uit de Sound of Music. We liepen daar lekker rond, zaten zo nu en dan op een bankje en keken onze ogen uit. Niet alleen naar de tuin, die zeker heel mooi is. Maar ook naar alle toeristen die je rond ziet lopen. Laten we zeggen, een zeer gemeleerd gezelschap. We vervolgden onze weg langs de Salzach en over één van de vele voetgangersbruggen naar de Altstadt. Daar liepen we een rondje door de knusse straatjes en over de mooie grote pleinen. Op 1 van die pleinen zagen we atleten die meededen aan de UTMB Mozart 100 (een hardloopwedstrijd die ook de bergen ingaat) langskomen, indrukwekkend. De afstanden die ze gelopen konden hebben (dat konden we aan de buitenkant niet zien, maar zocht ik op op internet) varieerden tussen de 9 en de 105 kilometer, waarvan een flink percentage klimmen en dalen is. Indrukwekkend! Halverwege de middag besloten we met de bus naar een winkelcentrum aan de rand van de stad te gaan om daar boodschappen voor een paar dagen te halen. We zagen bij de halte een groep Aziatische mannen die kaartjes uit de automaat wilden halen, dus Wim vertelde ze dat dat niet hoefde. Die mannen waren blij! Ze bleven ons bedanken. En toen ik voor ons, voor morgen, kaartjes ging kopen kwam er weer iemand mij vertellen dat het vandaag gratis reizen is. (En waarom ging ik dan alvast kaartjes voor morgen halen? In de automaat zijn ze 2 euro p.p. goedkoper dan wanneer je ze koopt in de bus.) Behalve gratis reizen leverde deze actie dus ook heel veel leuke gesprekjes op. Enfin, in het winkelcentrum deden we nog een rondje langs de winkels voordat we de boodschappen deden. Met 2 volle tassen gingen we met de bus weer terug. Het overstappen was nog even een dingetje, want hoewel de uitstaphalte van bus 3 en opstaphalte van bus 21 allebei halte Mirabellplatz heten, liggen ze een stuk uit elkaar. Uitstappen op het plein, instappen in een zijstraat. Maar het is toch gelukt om thuis te komen. En het eten van vandaag werd weer gemaakt in mijn buitenkeuken, ik ben er al helemaal aan gewend en het is met dit warme weer veel fijner dan binnen koken.

Ook op zondag gingen we weer naar de Mirabellgarten. Het was er weer gezellig druk. Er speelde een orkest, dus daar zijn we in de buurt gaan zitten om er naar te luisteren. Toen dat af was, liepen wij ook weer verder. Nu staken we de Salzach via een andere brug over, zodat we aan de andere oever naar de Altstadt konden lopen. Op zondag zijn veel van de winkels dicht en is het wat rustiger (maar zeker niet stil). Toen we aan het andere eind van het centrum waren hadden we geen zin om terug te lopen voor de bus naar de camperplaats. Dus we stapten daar in de eerste de beste bus die aankwam. We bleven in die bus zitten tot het eindpunt en gingen ook gezellig weer mee terug, totdat we uiteindelijk daar waren, waar we op "onze" bus konden overstappen. De rest van de middag zat ik in de schaduw naast de camper, ook kookte ik weer buiten. Ik ging pas om een uur of 9 naar binnen, toen het daar afgekoeld was van 36 naar 28 graden.

Donderdag 15 juni.
Na een ontbijt van weer de broodjes van Hofer (ook daar wen je aan), namen we 1 bus later dan gisteren. Het overstappen op wederom bus 25, op wederom de Makartplatz, ging ons routineus af. We gingen nu nog een minuut of 10 langer met de bus mee, onze bestemming vandaag was de Untersberg. Vanuit St. Leonhard ga je met een gondelbaan in bijna 8 minuten 1300 meter omhoog (en dat op een lengte van 2800 meter, dus lekker steil!). Eenmaal boven heb je natuurlijk een fantastisch uitzicht over Salzburg. Maar je kunt ook naar Berchtesgaden kijken, of naar Golling. Het was een beetje heiïg vandaag, op de foto's is daar helaas meer van te merken dan als je er zelf bent. Wij zijn eerst naar het hoogste punt gelopen, het pad ernaartoe is omringd door schitterende alpenbloemen. Boven genoten we ook weer van het uitzicht. Daarna gingen we een stuk wandelen. Het eerste deel van het pad (wat wij al vrij pittig vonden) valt qua bergwandelen nog onder groen. Daar waar het overging in rood hebben we genoten van het uitzicht maar wel rechtsomkeert gemaakt.

Zo her en der staan er bankjes met geweldige vergezichten, daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt om uit te puffen en te genieten van wat we allemaal zagen. Boven op de berg leven heel veel alpenkraaien, die behoorlijk aan mensen gewend zijn. Ze waren dus heel goed te zien, en te fotograferen. Dat hebben we dan ook volop gedaan. Uiteindelijk kwamen we weer terug bij het bergstation van de gondelbaan, helaas was dit heerlijke uitstapje weer voorbij. Eenmaal beneden stapten we weer op de bus. Halverwege de rit stapten we uit, even boodschappen doen (er is een bushalte die letterlijk voor de deur van een Spar ligt), met tassenvol stapten we in de eerstvolgende bus 25 weer in. Daarna in het centrum overstappen, deze keer hadden pech, bus 21 naar de camperplaats was net weg. Maar een keer een kwartiertje wachten is ook niet erg. Na de koffie kookte ik alweer buiten, dat bevalt wel (al is niet iedere maaltijd er even geschikt voor, het moet sowieso op 1 pit kunnen). En zoals (bijna) altijd sloten we de dag af met het kijken naar een paar afleveringen van een leuke serie.

Woensdag 14 juni.
Wat een teleurstelling bij het ontbijt. De Hofer heeft mijn meest favoriete croissantjes ooit niet meer. In plaats daarvan hadden we dan maar gewone witte broodjes als ontbijt. Ook lekker, zeker met boter en hazelnootpasta, maar die croissantjes waren uniek. Terwijl Wim naar de Hofer was voor ons ontbijt, verdiepte ik me nog eens in de Salzburg card. We hadden gezien dat die ook online te koop zou zijn. Maar omdat Wim een telefoon heeft zonder sim kaart (dus hem eigenlijk als tablet gebruikt) wisten we niet of dat voor hem geschikt zou zijn. Ik heb dus eerst een kaart voor mezelf gekocht. Toen ik de mail binnenhad, werd eindelijk duidelijk hoe die kaart te gebruiken zou zijn. Een screenshot van de QR code volstaat, en dat kan ook zonder internet verbinding. Dus ik heb ook voor Wim een kaart gekocht. Dat betekende dat we direct naar de dierentuin konden gaan, dat scheelde veel tijd en veel gedoe. Om 5 over 10 zaten we in de bus naar het centrum, 20 minuten later waren we overgestapt en om 10 voor 11 waren we bij de dierentuin. Daar was de vuurdoop van onze kaarten. En het ging prima, bij het hek de QR code onder de scanner en hup, het hek ging open.

Het was een prettige wandeling door de dierentuin. We hebben de volledige ronde gelopen, natuurlijk met onze gebruikelijke pauzes op bankjes. Vandaag in de schaduw, want het zonnetje deed goed zijn best. Maar mede dankzij een aangename wind was het fantastisch weer, zo rond de 23 graden. We hebben erg genoten van de leuke dieren die we gezien hebben. Er waren dieren die je in veel dierentuinen ziet, maar ook zeldzamere dieren zoals de veelvraat. En natuurlijk hebben we ook lege hokken gezien. Sommige dieren (zoals de sneeuwluipaarden) vinden het nu veel te warm en blijven lekker binnen. Andere dieren zitten tussen het hoge gras of de struiken en zijn daarmee uit het zicht. Voor mij waren de toppers van de dag de jaguars. Wat een prachtige dieren zijn dat toch. Maar ook de gekko's -met kleuren alsof ze door een kleuter getekend zijn- vond ik te gek. En dat ze qua zebra de Grevy zebra hebben vind ik ook geweldig. Dit vind ik de mooiste zebra qua strepenpatroon. Na zo'n 4 uur in de dierentuin geweest te zijn, zochten we de bushalte weer op. Ook de terugreis verliep voorspoedig. Wim liep vanaf de bushalte bij de camperplaats nog eens naar de Hofer, want we hadden meer zin in patatjes uit de airfryer dan in een complete maaltijd. En ook vandaag kookte ik weer buiten. Want in de camper was het 36 graden toen we terugkwamen.

Zondag 11 t/m dinsdag 13 juni.
Wat boffen we toch met het weer. Alweer een prachtige dag. Dus na het ontbijt en de koffie gingen we weer lekker op pad. Op zondag zijn de winkels in Duitsland allemaal dicht, dus er moest iets anders uitgezocht worden. Dat werd een Trödelmarkt (rommelmarkt). We hadden keuze uit 3 verschillende, Trödelmarkten zijn zeer geliefd in Kassel, blijkbaar. Wij kozen voor die bij het DEZ. De hele parkeerplaats was nu markt, wat dus inhield dat er veel kraampjes waren. Het was een gezellige drukte en er was heel veel te zien. We vonden niets van onze gading, de paar leuke dingen die we zagen vonden we te duur. Maar toch hadden we ons goed vermaakt. We namen daarna de lange route naar huis. We gingen namelijk eerst met de tram door naar het eindpunt en dan pas naar het centrum. Zo hebben we weer een stuk meer van de buitenwijken en zelfs een voorstad van Kassel gezien. In het centrum gingen we nog een poosje op een schaduwbankje naast het mooie Rathaus zitten en liepen we een stukje door de (vandaag best saaie) winkelstraat voordat we de tram terug naar de camping namen. De rest van de middag zat ik met mijn boek buiten naast de camper, ook weer in de schaduw, maar desondanks verkleur ik toch en voelt het aan als "bijna zonnebrand".

Omdat het weer in Oostenrijk deze week een stuk beter lijkt te zijn, besloten we op maandagochtend om Kassel te verlaten en richting Salzburg te gaan rijden. Uitchecken was nog even een dingetje, deze camping is van een vereniging en degene die wist hoe het zou moeten was er niet. Maar iemand anders belde haar op en kreeg uitleg dus dat kwam ook weer goed. We stopten in Kassel nog even om boodschappen te gaan doen en uiteindelijk was het half 12 toen we de stad uitreden. Zelfs zonder pauzes of oponthoud zouden we pas om 7 uur in Salzburg aankomen dus we wilden de rit sowieso in 2 stukken verdelen. Waar en hoe, dat zouden we onderweg wel zien. De hele route zat vol met wegwerkzaamheden, de meeste zonder problemen. Maar 1 keer kwamen we in een enorme file terecht, 5 km voor de Baustelle was het raak. Stilstaan, optrekken, stilstaan, optrekken. Niet fijn, maar je staat er in en moet het er mee doen. Toen we bij Nürnberg waren en zagen dat we over de A9 zouden rijden, zocht ik een camperplaats op. Het leuke daaraan was, dat we in een stadje terecht kwamen waar ik vroeger tijdens de familievakanties vaak had overnacht. We konden gratis (en zonder voorzieningen) overnachten op het parkeerterrein bij de sportvelden en het zwembad. Te voet naar de Altstadt was het 2 minuten lopen, waarbij we nog langs mijn oude logeeradres kwamen ook. Greding bleek nauwelijks veranderd te zijn, heel leuk om het terug te zien. Omdat we geen stroom hadden lieten we de laptops ingepakt en vermaakten ons met het ruilen van Pokemons. We hadden dus zeker weer een gezellige avond.

Geen stroom, dus geen koffie. Maar wel verse zelf gebakken broodjes dus een lekker ontbijtje. Om half 10 waren we alweer klaar om op pad te gaan. Even Greding uitzwaaien en hup, de grote weg weer op. Ook vandaag kwamen we veel wegwerkzaamheden tegen. Maar in tegentelling tot gisteren kwamen we nu 2 keer in de file terecht. De eerste voor München, die was nog redelijk. De tweede op de rondweg om München heen, die was echt afschuwelijk. Ongeveer 8 km lang, met heel veel stilstaan. En zelfs met de ramen helemaal open koelt het nauwelijks als je niet rijdt. We waren erg blij toen we daar weer uit waren. Ook de andere kant op zagen we hetzelfde verkeersbeeld, we hebben ons dus nu al voorgenomen om op de terugweg of een andere route te nemen of binnendoor te gaan rijden. Maar na bijna 5 uur over 260 kilometer te hebben gedaan kwamen we dan toch aan op de camperplaats in Salzburg. Deze is ten opzichte van 4 jaar geleden flink veranderd, helaas niet ten goede. De receptie is dicht, inchecken moet je zelf doen door een formulier in te vullen dat in een soort toilettasje achter je raam moet liggen. Als je weg gaat moet daar gepast geld in, en dan moet alles in de brievenbus. En wat betreft het geld, het kost nu 52% meer om hier te overnachten. Daarnaast verkopen ze de Salzburg card niet meer (kaart voor 1, 2 of 3 dagen gratis OV, musea, uitstapjes etc) dus we moeten eerst morgen de stad in om die bij bijv. de VVV te kopen. Maar Salzburg is wel leuk genoeg om de moeite ervoor te doen. Hoop ik.

Vrijdag 9 en zaterdag 10 juni.
Hoewel ik de vermoeidheid er goed het uitgeslapen, had ik wel last van pijnlijke kuiten. Het weer was weer stralend en best wel warm. We besloten het vandaag wat rustiger aan te doen en kozen een museum uit om te bezoeken. Dat werd het Hessisches Landesmuseum. Een goede keuze, het bleek een vrij groot museum te zijn over de regionale geschiedenis. En met onze Kasselcard was de toegang maar 4 euro pp ipv 6. Omdat wij met de lift naar boven gingen en daarna met de trap steeds één etage omlaag, zagen we de tentoonstellingen in de volgorde "na de middeleeuwen tot nu", "middeleeuwen" en "prehistorie en Romeinse tijd". Maar dat mocht de pret niet drukken. Er was veel te zien en er zaten behoorlijk interessante dingen bij. Dus al met al liepen we hier wel een paar uurtjes rond. Bijkomend voordeel: het museum heeft airco. Toen we uiteindelijk weer buiten waren gingen we eerst eens op een bankje zitten om uit te rusten, wat te eten en te drinken en te bedenken wat we wilden gaan doen. We besloten om terug te gaan naar de camping om daar van het mooie weer te genieten. Maar onderweg maakten we nog wel een tussenstop. We gingen boodschappen doen bij een Lidl, zodat we daar het hele weekend niet meer over hoeven na te denken. Met alles dicht op zondag moet je daar toch rekening mee houden. De rest van de middag zat ik lekker naast de camper in de schaduw, voeten omhoog op mijn onvolprezen voetenbankje. Lekker een boekje lezen, kopje koffie erbij. Het leven is goed.

Ook op zaterdag werden we wakker met een zonnetje op de camper. We hadden een rustige ochtend want we wilden pas in de middag naar Kassel. Vandaag was er weer een pokemon event en daar hadden we zin in. Dus rond 1 uur gingen we naar de tram. Omdat onze Kasselcard inmiddels op was, moesten we een nieuwe tramkaart kopen. Dat had wat voeten in de aarde. In de tram waarin we ingestapt waren was de kaartjesmachine defect. Dus uitgestapt en op de volgende tram gewacht. Daar werkte de machine wel, maar het was een puzzel welke kaart we moesten hebben. Ik zocht de kaart waarmee 2 personen een heel weekend onbeperkt kunnen reizen. Maar iedere naam van een kaartsoort die me logisch leek, bleek niet de juiste te zijn. Uiteindelijk moesten we de Multiticket hebben. Deze kost € 8,80 en is door de weeks een dagkaart, of vanaf vrijdagmiddag 2 uur tot en met zondag een weekendkaart. We waren al halverwege onze rit voordat we een ticket hadden. We stapten bij Rathaus uit en liepen op ons gemak de winkelstraat af. Aan het einde stapten we op de eerstkomende tram en reden die tot het einde mee. Onderweg vermaakten we ons prima met het vangen van onze "pokies". Op de terugweg stapten we uit bij Bahnhof Wilhelmshöhe, waar we bij de Mac een dinch haalden. Deze Mac was alleen take away, maar op het station waren stoeltjes dus daar was het prima zitten en eten. Daarna namen we een tram richting de camping, waar we om precies 5 uur aankwamen. Buiten in de schaduw naast de camper was het goed toeven, zeker met een bakkie koffie met een stukje gebak erbij.

Woensdag 7 en donderdag 8 juni.
De vermoeidheid van gisteren had ik er goed uitgeslapen, dus na het ontbijt en de koffie gingen we weer lekker op pad. Deze keer natuurlijk -met onze KasselCard- met de tram. Er rijden vanaf de halte vlakbij de camping 2 trams naar het centrum, dus gemiddeld heb je 7,5 minuut wachttijd. Vandaag stapten we in het centrum over op een andere tram, ook hier hadden we keuze uit 2 lijnen en was de wachttijd wederom kort. Onze eerste bestemming was het DEZ winkelcentrum. Een leuk, middelgroot, overdekt winkelcentrum. We hebben daar een rondje gedaan langs (en in sommige gevallen in) de winkels. Toen we er naar buiten gingen stapten we in één van de aangekondigde buien. Gelukkig was het maar een klein buitje. Vervolgens gingen we met de tram en een bus naar het techniekmuseum. Niet heel groot, maar wel leuk. Er staat van alles en nog wat, waarvan ik de oude medische apparatuur heel interessant vond, Wim vond de oude vervoersmiddelen het leukste. In ongeveer anderhalf uur hadden we alles gezien en gingen we weer terug naar de camping. Daar heb ik nog een poosje buiten gezeten, tot het te fris werd. Hoewel het in de middag droog was gebleven stond er wel een flinke wind en verdween de zon nogal eens achter de wolken.

Op donderdagochtend was het zonnig toen we opstonden, hoewel er in de nacht wel een paar buitjes waren gevallen. En omdat het in Duitsland 'Fronleichnam' is, een feestdag waarop alle winkels dicht zijn, was dit een goede dag om naar de Herkules te gaan. Dat dachten natuurlijk meer mensen, een vrije dag en goed weer is er ook een ideale combinatie voor. Het was dus behoorlijk druk in tram 4 en de aansluitende bus 22. Gelukkig vonden we nog wel zitplaatsen, konden we in ieder geval uitgerust aan de wandeling beginnen. Langs het beeld van Herkules (die we in alle jaren dat we hier waren nog nooit zonder steigers hebben gezien), liepen we naar de trappen waar we naar beneden konden lopen. Daar is de renovatie inmiddels wel voltooid, dus konden we kiezen aan welke kant we omlaag gingen. We kozen de linkerkant, die was de laatste paar keren namelijk afgesloten geweest. Na 542 treden kwamen we aan de voet van de cascade (een deel van het waterspel dat vanaf het Herkules beeld door het bos loopt en eindigt bij het slot Wilhemshöhe. Wij hebben het nog nooit in werking gezien). Ook omlaag door het bos kozen we een andere route, waardoor we de Löwenburg zagen, een mooi kasteel dat ook bij het hele complex van Herkules en de Wilhemshöhe hoort. Daarvandaan moesten we nog 112 traptreden omlaag, om uiteindelijk via het slot en het park ervoor bij tram 1 uit te komen. Die reed net voor onze neuzen weg, dus het duurde een half uurtje (tsja, deze donderdag telde in het OV als zondag) voordat we weer op pad waren richting de camping. Overstappen in het centrum ging iets vlotter, omdat we zowel tram 4 als 8 kunnen nemen, beiden komen langs de halte nabij de camping. Pas om 5 uur waren we, moe maar tevreden, terug op de camping. Gelukkig hadden we maaltijdsalades in de koelkast staan, dus vandaag voor ons geen koken of afwassen.

Maandag 5 en dinsdag 6 juni.
We waren allebei al om half 8 wakker, een uur voordat de wekker zou aflopen. Na het ontbijt zette Wim met de hulp van zoonlief de camper voor de deur en pakten we de laatste spullen in. Met de kasten en de koelkast vol waren we om 10 voor 10 al helemaal "ready-to-go". Op kilometerstand 138940 reden we van huis weg, richting Kassel. We vulden de tank nog even bij de molen, hebben we daar voorlopig ook geen omkijken naar. Het eerste deel van de rit verliep voorspoedig. Na de grens nam ik het stuur over. Om al vrij snel een forse file in te rijden. Deze begon op zo'n 4 kilometer voor een Baustelle, die zelf ook nog eens die lengte had. Dat kostte ons zeker een half uur extra. Ook daarna hadden we nog aardig wat stroperige stukken en wegwerkzaamheden (waarvan Wim ook weer een deel reed), zodat we uiteindelijk pas om kwart voor 5 in Kassel aankwamen. Gelukkig waren er nog plekjes vrij op de camping, ook hier is het toch wel drukker dan we gewend zijn. Maar aanstaande donderdag is het in Duitsland "Fronleicham", dat zou er wel eens mee te maken kunnen hebben. En het is prachtig weer, wij zijn natuurlijk niet de enigen die dat fijn vinden.

Op dinsdag was het minder uitbundig weer, aardig wat wolkjes, maar nog steeds heel aangenaam. Dus wij gingen op de fiets naar het centrum van Kassel. Een leuke rit, het gaat heel geleidelijk omlaag dus lekker vlot. Alleen het laatste stukje gaat dan flink omhoog, dat was voor mij even met de fiets aan de hand lopen. Die fietsen parkeerden we dan aan het begin van de lange winkelstaat, een voetgangszone. En de rest deden we wandelend. Winkels bekijken, zo nu en dan op een bankje zitten. Kassel is nog steeds een gezellige stad. Bij de VVV kochten we een Kasselcard. Daarmee hebben we de komende 3 dagen gratis OV en korting op musea en andere bezienswaardigheden. En dat voor maar 12 euro. En geen 12 euro per persoon, nee, deze kaart is voor 2 personen. Wij zijn er blij mee. Toen we de winkelstraat op en neer hadden gelopen, zo'n 3 km, pakten we de fietsen om de 4,5 kilometer terug naar de camping te rijden. Halverwege stopten we bij de Aldi, om voor de komende dagen eten in te slaan. Dat lukte goed, we hebben nu genoeg voor 4 dagen. Het regende een beetje toen we de Aldi uit kwamen, maar dat stopte ook weer snel en je werd er niet heel erg nat van. Het laatste stukje was nog even flink omhoog, daar had ik wel een pauze bij nodig. Maar uiteindelijk kwamen we weer terug bij de camping, waar ik gelukkig uit kon rusten.