We gaan eens wat noordelijker.

Vrijdag 29 en zaterdag 30 september.
Na een ietwat onrustige nacht werd ik ook vrij vroeg wakker. En waar die onrust vandaan kwam? We staan onder een eikenboom, dus ik schrok van vallende eikels. Tsja.... Wim had natuurlijk nergens last van gehad dus die werd op zijn gewone tijd wakker. Na een lekker ontbijt gingen we om half 11 naar het museum hier dichtbij (de buren van de dierentuin). Dit museum heet het LWL-Museum für Naturkunde mit Planetarium. Geen mooie maar wel een duidelijke naam. De twee grote zalen van het museum gaan over de natuur van vroeger en nu, gerelateerd aan deze omgeving. Allereerst krijg je diverse opgezette dieren te zien, centraal in een mooie optocht, daarom heen diverse vitrines en diorama's. Dit alles aangevuld met informatie op borden, op schermen en via films. Daarna stap je de wereld van de dino's in. Centraal staan een aantal mooie skeletten van o.a. een stegosaurus en een t-rex. Daarom heen nog vele grote en kleine fossielen en allerlei andere soorten van informatie. Dit was duidelijk onze favoriete afdeling, we hebben hier lang rondgekeken. Daarna liepen we nog door de tijdelijke tentoonstelling over het klimaat. Het was interessant om te zien dat klimaatwisselingen van alle tijden zijn. Onze aardbol is ooit een sneeuwbal geweest, bedekt met een kilometersdikke laag ijs. En ook zijn er tijden geweest waarin de wereld zo warm was dat er geen ijs te vinden was op de polen. Er was ook nog een kleine tentoonstelling over wiskunde, deze sprak mij niet aan. Ik denk mede omdat ik de duitse terminologie niet ken. Het planetarium bezochten we niet. De show die wel leuk zou zijn (over het heelal) zou pas laat op de dag draaien. En de show die tijdens ons bezoek draaide (over het noorderlicht) vonden wij geen 9 euro pp waard. Maar we hadden de rest van de middag ook gezellig in de camper. En we besloten morgen maar eens naar huis te gaan, dus daarvoor werd een route uitgestippeld.

Zo gezegd, zo gedaan. Na het ontbijt pakten we in en gingen om 10 uur op pad. Etappe 1, naar Bocholt. Daar gingen we onze laatste Duitse boodschappen halen en de camper even aftanken. Het ging niet zo makkelijk als we wilden. Toen we stonden te tanken hoorden we al meerdere wagens met sirenes langskomen. En de straat die we in moesten naar de Kaufland was afgezet. Via een (voor een camper best smalle) achteringang konden we toch nog op de parkeerplaats komen. Daar zagen we 3 auto's met zwaailichten en een medische helikopter staan. We zijn niet gaan staren en gewoon onze boodschappen gaan doen. Het was erg druk in de winkel, op een rommelige manier. Maar uiteindelijk -wat langzamer dan normaal- hadden we toch bijna alles wat we wilden. We konden de parkeerplaats wel op de normale manier af, maar de straat van het ongeval was nog steeds afgezet. Gelukkig kwamen we met de navigatie aan wel weer vrij snel op de normale route. Ook de rest van de rit kende zijn haken en ogen. Namelijk flinke files. De eerste bij de grens. We zijn toen de snelweg afgegaan en hebben binnendoor een flink stuk ervan kunnen vermijden. Wim was daarna, logisch, het rijden even zat dus het was mijn beurt. Tot Moordrecht ging dat prima, toen was het mijn beurt om in de file te staan. En deze was niet echt te vermijden, dwars door Rotterdam de Nieuwe Maas over op zaterdagmiddag levert geen tijdswinst op. Maar op een gegeven moment stond het zodanig stil, dat we snel konden wisselen en Wim het laatste stukje nog kon rijden. Ik kon daardoor op Google Maps en de ANWB site kijken hoe het zat met de files. De keuze viel op de route over de Brienenoordbrug, daar stond het in ieder geval minder vast. En zo kwamen we pas om kwart voor 5 thuis. De kilometerstand was 144321.

Donderdag 28 september.
Dat ik gisteren behoorlijk moe was geworden bleek wel uit het feit dit ik vanochtend pas om half 8 wakker werd, toch zo'n uur later dan gemiddeld. Het is maar goed dat we op reis zeer zelden haast hebben of op de klok hoeven te letten. Om kwart over 8, Wim was inmiddels al opgestaan, kwam ik mijn bed uit en ging broodjes bakken. Na het ontbijt en de koffie gingen we rijden. Het was de korste verplaatsing van deze reis, van de ene kant van Münster naar de andere. De camperplaats bij de dierentuin vonden we zonder problemen. We zetten de camper neer op een mooie plek en sloten de stroom aan. Hé, dat was gek. Er kwam geen stroom uit de paal. Nou, we hebben van alles getest. Andere kabel, andere stroompaal. Camper verplaatsen, weer alle kabels gebruiken en op alle palen in bereik aansluiten. Niets! Toen is Wim door gaan meten en er kwam inderdaad nergens stroom uit. Hoewel er 1 camper op de camperplaats stond die wel stroom had. Tsja, dan maar op pad zonder stroomaansluiting, de koelkast blijft ook koud als we hem op "gas" zetten. Bij het kaartjes kopen hebben we dit euvel doorgegeven bij de kassa, die er melding van zouden maken.

En toen konden wij de dierentuin in. We hadden er een fijne dag. De Allwetterzoo is een vrij grote, ruim opgezette, dierentuin waar veel te zien valt. De naam is niet toevallig gekozen want er zijn veel binnenverblijven. Maar vandaag konden we ook met een gerust hart buiten lopen, het was heerlijk weer. We hadden het geluk precies op het juiste tijdstip langs het zeeleeuwenverblijf te komen, zodat we de show daar konden zien. Het is een vrij eenvoudige show, maar ik denk daarmee wel heel diervriendelijk. En het was heel leuk om te zien. En bij de tijger kwamen we ook op het perfecte moment. Die lag lekker te eten, maar deed dat ook nog eens pal voor het raam zodat het heel goed te volgen was. De wandelpaden en dierenverblijven gaan vrij kriskras door het hele park, zodat je er niet een echt rondje kunt lopen. Maar met behulp van de plattegrond en wat metertjes meer lopen hebben we toch veel van de dierentuin gezien. Gelukkig staan er ruim voldoende bankjes dus vandaag kwamen we geen rust te kort. We sloten af met een rondje (daar ging dat wel) door het aquarium. En toen we laat in de middag weer terug waren bij de camper hadden we stroom! We hoorden van onze buurman dat er meerdere zekeringen doorgeslagen waren. Tsja, met 6A moet je wel een beetje voorzichtig zijn wat je wel of niet aanzet.

Maandag 25 tot en met woensdag 27 september.
We stonden zo lekker op deze camperplaats (en we waren best wel moe van 3 dagen vogelpark) dat we besloten hier een extra dag te blijven. We gingen heel vroeg even wandelen. Want op een paar minuten afstand zit er een grote supermarkt. We kochten dus heerlijke verse broodjes voor het ontbijt, lekker banaantje erbij hmmmm. En omdat we er toch waren deden we gelijk even wat boodschappen voor vanavond en morgen. De dag begon goed. Verder hebben we het daadwerkelijk heel rustig gedaan, wat foto's uitzoeken, beetje gamen, en 's middags ging ik lekker buiten zitten met mijn e-reader. Op dinsdag waren we goed uitgerust, dus na weer even broodjes en een banaan te hebben gekocht en lekker te hebben ontbeten gingen we weer verder. Zoals we ons al hadden voorgenomen, naar Münster. Er is daar een mooie camping, net buiten de stad, met een camperplaats. Op die camperplaats was nog plaats vrij (het is hier altijd druk) dus daar konden we staan. Alles ging zo voorspoedig vandaag dat er nog volop tijd was om naar het centrum te fietsen, een rit van bijna 5 km. Het is heel eenvoudig, vanaf de camping naar rechts en dan rechtdoor tot het centrum. Er ligt een prima fietspad dus het was een aangename rit. Münster is een echte fietsstad dus een plekje vinden om de fietsen neer te zetten was wel even zoeken, maar ook dat kwam goed. Daarna gingen we de stad in. Deze keer niet alleen om rond te kijken maar ook om te winkelen. Voor oktober kan ik nog wel het e.e.a. aan nieuwe kleding gebruiken, en deels lukte dat vandaag. Natuurlijk hebben we ook goed rondgekeken, Münster is een mooie stad tenslotte. Zeker in de zon, want ook vandaag hadden we weer prachtig weer. En de avond ging natuurlijk weer via ons vaste stramien.

Ook op woensdag gingen we weer naar Münster fietsen. We wachtten even tot het buiten niet al te fris meer was. Want 's middags is het echt heerlijk buiten, maar de nachten (en daarmee het eerste deel van de ochtenden) zijn wel al behoorlijk koud. Maar om 11 uur was het al goed te doen, dus wij op pad. Het was weer een heerlijke fietstocht, dit geeft toch wel een boel vrijheid ten opzichte van met de bus gaan. De fietsen mochten weer op hetzelfde plekje staan, wij hadden nu wel een andere wandelroute door het centrum. We hebben daardoor iets meer van de stad gezien, veel gelopen en ook nog een paar andere winkels bezocht (en leuk kunnen inkopen). Zijn er ook nadelen aan Münster? Wat ons betreft wel, er zijn niet veel locaties waar bankjes staan. Dus op het gebied van pauze nemen kwamen we vandaag wel wat tekort. Op de terugweg zijn we ook nog even bij een supermarkt gestopt zodat we nu weer eten tot het weekend op voorraad hebben. Morgen hopen we een plekje op de camperplaats bij de dierentuin te kunnen vinden.

Vrijdag 22 tot en met zondag 24 september.
We waren vandaag op onze gewone tijd van rond een uur of 8 opgestaan. Na het ontbijt en de koffie liepen we naar het vogelpark. Nou moesten we gisteren al omrijden omdat de weg afgezet was, maar wij dachten aan wegwerkzaamheden. Vandaag kwamen we er achter dat we te voet ook om moesten lopen, omdat de brug (die over de straat Am Vogelpark naar het park gaat) zwaar beschadigd is. Maar het was niet veel omlopen gelukkig, dus prima te doen. Aan de kassa kochten wij seizoenskaarten. Dat zijn al kaarten voor het volgende jaar, maar als bonus nu al geldig. Ideaal. We waren vroeg genoeg binnen om de eerste vogelshow van de dag te zien. En verder liepen we -lekker in het zonnetje- door het mooie park. Er was weer van alles te zien. Toen we rond drie uur terug gingen naar de camper, konden we op een geslaagde dag terugkijken. Op zaterdag gingen we pas 's middags naar het park. Er was weer eens een Pokémon event waar we aan wilden meedoen. Tot mijn grote schrik was er nou net vandaag een storing in het mobiele netwerk. Volop zitten proberen of ik het op kon lossen, maar het lag niet aan mijn toestel of instellingen. Gelukkig is er in een deel van het park wifi voor de bezoekers, dus daar hebben we wat rondjes gelopen. En toen later in de middag mijn netwerk weer beschikbaar was liepen we door de rest van het park. En zo hebben we ook deze dag het naar ons zin gehad. We sloten af met een maaltijd bij het zelfbedieningsrestaurant voordat we weer naar de camper gingen. Wim was er vandaag achter gekomen dat deze camperplaats niet meer gratis is. Zo raar, na meer dan 10 jaar hier geweest te zijn. Maar bezoekers van het vogelpark kunnen een stempel bij de kassa laten zetten op het check-in formulier en mogen dan wel een gratis overnachting hebben. Dat dus maar gedaan. Het Mientje, zoals Wim dat zegt, kwam 's avonds inderdaad aankloppen. Wel even heel duidelijk gezegd dat we het achterlijk vinden om 15 euro te vragen voor een staplaats zonder voorzieningen. Dus voortaan maar 1 nacht hier staan, er zijn grappig genoeg nog voldoende gratis plekken in de directe omgeving.

Dit werd dus onze laatste dag in het park. En hoewel we vanochtend met mist begonnen hadden we een heerlijke zonnige middag. We hebben nog eens het hele rondje door het park gelopen, ook alle binnenverblijven werden door ons bezocht. Net als gisteren besloten we ons bezoek met een maaltijd in het park. Daarna liepen we halverwege de middag terug naar de camper en tsja, deze keer niet nog even een avondje en nachtje op de camperplaats blijven maar gaan rijden. Ook geen probleem. Of we nou vandaag of morgenochtend een stukje rijden, die kilometers moeten we toch maken. Ook vandaag kregen we weer te maken met een omleiding, deze was gelukkig goed aangegeven en de Tomtom pakte al snel dezelfde route op. We zitten nu een uurtje dichter bij Münster in het dorpje Steyerberg. En het leuke is: we staan op een camperplaats die gratis is, met een stroompaal waar je voor 1 euro 8 uur stroom krijgt in plaats van 6. We hebben er veel lol om. Koken hoefde niet meer, wel even een bakkie koffie gedronken met wat lekkers erbij. Ik heb nog het e.e.a. op mijn laptop zitten doen en daarna hebben we even dvd gekeken.

Woensdag 20 en donderdag 21 september.
Op onze laatste dag in Odense gingen we op de fiets naar de dierentuin. Helemaal droog hielden we het niet vandaag, maar het was toch goed te doen. De rit ernaartoe (we kozen voor de makkelijkste weg ipv de kortste) was een goeie 3,5 kilometer. De dierentuin is niet heel groot, wel mooi groen. Er is ook maar een beperkt aantal dieren(soorten) te zien. Wel allemaal in mooie verblijven en ze zien er zeer goed verzorgd uit. Wij vielen met onze neus in de boter, want kort nadat we aan onze ronde door de zoo begonnen kwamen we langs het leeuwenverblijf, net toen het voeren bezig was. Erg leuk en interessant om te zien. De dierentuin is aan weerszijden van de rivier de Odense aangelegd, waardoor je dus vrij letterlijk een rondje loopt. Het was ook heel fijn voor ons dat er zo hier en daar overdekte picknicktafels staan, zo konden we ondanks de miezerigregen die regelmatig viel toch onze broodnodige pauzes nemen. De hoogtepunten van ons bezoek vonden we (behalve het voeren van de leeuwen) het -naar ons idee vrij nieuwe- gebouw met een groot aquarium waarin zeekoeien zwemmen. Met daarnaast een mooi gedeelte met 3 soorten pinguins. Een andere aandachtstrekker was wat ons betreft het krokodillenverblijf. Je kon zowel boven als onder water naar ze kijken, dat had zeker een toegevoegde waarde. We hebben de dieren, voor zover ze zich vandaag lieten zien, uitgebreid bekeken. Daarna fietsten we weer terug naar de camping. Rond etenstijd was het gelukkig droog, zodat we in de campingkeuken konden koken en buiten aan de picnicktafel eten. Zoals meestal keken we daarna nog een paar afleveringen van een leuke serie op dvd en gingen we op tijd naar bed.

Op donderdag zat onze rondreis door Denemarken er op. Het waren ontzettend leuke weken, maar de prijzen hakten er wel in. Boodschappen toch gemiddeld zo'n 40% duurder, campings iets duurder, uitstapjes ook. Zo betaal je voor een dierentuin al gauw 30-35 euro toegang. Het heeft ons niet tegengehouden om de uitstapjes te maken die we leuk vonden. Wel zijn we met het doen van boodschappen erg kritisch geweest. Alleen kopen wat echt nodig is, het vlees uitkiezen dat afgeprijsd is etc. Nou is dit geen klaagzang maar een observatie, want we hebben het erg naar ons zin gehad. Maar goed, om 10 uur vertrokken we vanaf de camping in Odense. We stelden de navigatie in op de camperplaats van het vogelpark in Walsrode, dat we graag nog eens willen bezoeken. En op ongeveer de helft daarvan planden we een tussenstop bij een Kaufland. Nou, we hebben daar uitgebreid boodschappen gedaan, de koelkast en voorraadkast zijn van bijna leeg naar behoorlijk vol veranderd. Daarna was het even dubben, rijden we door (tot en met het boodschappen doen was alles zeer vlot gegaan) of zoeken we een plekje voor een overnachting halverwege? Het feit dat je voorbij Hamburg moet is altijd een hele grote factor, daar staan altijd files. Op de heenweg kozen we voor omrijden. En hoewel dat erg leuk is qua veel zien van de omgeving kost het ook veel tijd. Volgens Google Maps viel het vandaag wel mee met de files. We besloten dus om de gok te wagen. En terecht. De file was dan wel 10 km lang, maar stond niet stil. Dus uiteindelijk hadden we maar een kwartiertje vertraging. Er kwam later nog een kwartier bij, omdat we niet bij Walsrode zelf de grote weg afgingen maar al iets voor Soltau, om de volgende (veel heftigere) file te ontwijken. We hebben de rit netjes in 4 stukken gedeeld en dan is het prima te doen. We kwamen om half 5 op de camperplaats aan, precies op het plekje waar we het liefste staan als het nog beschikbaar is.

Maandag 18 en dinsdag 19 september.
Na een heerlijke nachtrust (so what dat het rumoerig was, of dat de truck naast ons regelmatig zijn motor een uur liet draaien) werd ik pas om half 7 wakker. Voor mij is dat uitslapen als ik in de camper ben. En omdat Wim meestal wel een uur langer slaapt kan ik ook heerlijk op mijn gemak wakker worden. Beetje de krant lezen op mijn telefoon etc., een prima begin van de dag. Om half 8 stonden we op en ging ik broodjes bakken. In Denemarken hebben wij nog geen afbak pistoletjes gezien. Maar wel pakken met 2 afbak stokbroodjes. Die breek ik doormidden en voilà, 4 pistoletjes. Koffie ging even niet, dus na het eten was het inpakken en wegwezen. Vandaag verlieten we Jutland (het vasteland van Denemarken) en gingen we naar het eiland Funen. En op Funen naar de stad Odense. Het was een leuke rit, nog geen 2 uur, voornamelijk over de snelweg. Het leukste stukje is de brug over de Kleine Belt. Flink de hoogte in met een mooi uitzicht. Rond 11 uur kwamen we aan op de beoogde camping. We hebben ingecheckt voor 3 overnachtingen. Vandaag (het was toch buiiïg) wilden we even niets ondernemen, dan hebben we daarna nog 2 dagen om de omgeving te verkennen. We kookten weer op de camping en sloten af met dvd-tjes kijken.

Alweer heerlijk geslapen, de vermoeidheid van 4 inspannende dagen (Givskud en Legoland) is er nu wel echt uit. Toen we opstonden deze dinsdagochtend was het zonnig maar er hingen ook zeer dreigende donkere wolken. En daardoor zagen we ook een mooie regenboog boven de camping. De buien die vielen waren soms zelfs hard maar duurden nooit lang. Toen de laatste bui van de ochtend was gevallen (en buienradar voorspelde dat het tot het einde van middag droog zou zijn), gingen wij op de fiets naar het centrum van de stad, zo'n 4 kilometer vanaf de camping. We konden de fietsen prima parkeren aan de rand van het centrum en hadden daarna een leuke stadswandeling. Eerst door de winkelstraten, waar we ook het mooie stadhuis zagen en een bezoek brachten aan de Sint Knut domkerk. Daarna naar de andere kant van het centrum, waar een leuk oud buurtje is. En midden in die wijk ligt het H.C. Andersen huis. Precies, van de sprookjesschrijver. Het was een leuk oud stukje stad om rond te lopen, ik keek mijn ogen uit daar. Vervolgens gingen we weer terug op de fiets naar de camping, met halverwege een boodschappenstop. We waren niet voor de regen terug, wel voordat de grote regenbuien vielen. En die vielen er weer volop laat in de middag en 's avonds. Zodanig zelfs, dat het geen zin had om gebruik te maken van de campingkeuken. Dus vandaag werd er in de camper gekookt, in de airfryer.

Vrijdag 15 tot en met zondag 17 september.
Vanochtend zetten we er flink de sokken in, want we willen dit weekend naar Legoland (door-de-weeks kan dat niet, dan is het park dicht). Dus om 10 over 9 reden we al van de camping weg. Op naar de Legoland camping. En toen we daar waren.... was de camping dicht. Tsja, wat te doen? We besloten om naar de parkeerplaats van het park te rijden. En dan de komende dagen te pendelen tussen Legoland en de camping in Riis. Qua kosten zal het niet veel uitmaken, het prijsverschil tussen de 2 campings en de parkeer- en dieselkosten kunnen redelijk tegen elkaar weggestreept worden. Omdat we er tijd voor hadden uitgetrokken om in te checken op de Legoland camping en dan naar het park te lopen waren we nu (de parkeerplaats ligt dichterbij) zelfs iets voor 10 uur bij de ingang. We moesten even wachten tot de kassa openging. Daar kochten we seizoenskaarten (dat haal je er al vanaf twee dagen bezoek uit). We kregen bonnen met een tijdelijke toegangscode voor vandaag en een code om de digitale seizoenskaarten op mijn telefoon te zetten. Dat was nog wel een puzzel, maar het is allemaal goedgekomen. Enfin, om 10 uur, direct toen de hekken opengingen, liepen wij het park al in. We besloten gewoon lekker rond te lopen en als iets leuk was dat ritje te maken. En op die manier zagen we al op de eerste dag een groot deel van het park. Veel attracties zijn voor ons samen leuk, en als ik een achtbaan inging had Wim een extra pauze op een bankje in de zon. Het was erg rustig, dus er waren nauwelijks wachtrijen bij de attracties. We bleven tot een uur of 3 in het park (dat op vrijdag om 4 uur dichtgaat), toen waren we beiden wel wat vermoeid. Op de camping in Riis was het wel grappig, "we are back". Het plekje waar we vannacht nog stonden was inmiddels alweer vergeven, maar de plek ernaast (net zo goed) was voor ons, voor de komende 2 nachten.

Op zaterdag hoefden we ons minder te haasten, voor 10 uur al bij Legoland zijn heeft geen zin. Liever iets na tienen aankomen, dan is er nog plek genoeg op de parkeerplaats en staat er geen rij meer bij de ingang. Deze strategie klopte precies. Vandaag hadden we wel een beetje een planning in het park. Vanaf de ingang de andere kant oplopen en in ieder geval de attracties doen die we gisteren nog niet gedaan hebben. Het was duidelijk een stuk drukker dan gisteren, bij de topattracties liepen de wachttijden wel op tot 20 a 30 minuten. Gelukkig hadden we de meeste daarvan gisteren al gedaan. En de kleinere attracties hebben meestal nog steeds vrij korte rijen. Net als gisteren was het goed weer, iets warmer zelfs. Veel zon, soms wat wolkjes, en droog. Het park bleef vandaag open tot 6 uur, maar dat was voor ons te lang. Wij waren om 4 uur best wel moe en gingen terug naar de camping. Al met al hadden we weer een heel leuke dag.

Op zondag moesten we de fijne camping in Riis weer gedag zeggen. Deze sluit namelijk vandaag al voor het winterseizoen. Voor de laatste keer reden we inmiddels bekende route naar Billund, een rit van 20 minuten. En weer waren we iets na tienen in het park. Het was vandaag rustiger dan op zaterdag (maar drukker dan op vrijdag), de wachttijden liepen niet verder op dan een kwartier. Bij de meeste attracties waren ze zelfs tussen de 5 en 10 minuten. We konden dus bij al onze favorieten nog eens in de herhaling. De sluitingstijd liep keurig met de drukte in de pas, die was voor vandaag op 5 uur gesteld. Wij besloten om half 5 terug te gaan naar de camper, dan hoef je niet stapvoets in de file de parkeerplaats af te rijden. Voor de nacht had ik een camperplaats dichtbij gevonden. Deze bleek op een parkeerplaats bij een supermarkt en tankstation te liggen. Hier zijn ook een aantal lange plaatsen, voor campers of truckers. Er zijn geen voorzieningen, maar je betaalt er ook niets voor. En het kwam prima uit, we moesten nodig tanken en er waren boodschappen nodig. Qua eten hielden we het supersimpel, een maaltijdsalade voor Wim en kant-en-klare sandwiches voor mij. 's Avonds speelden we een paar potjes yahtzee (dvd-kijken is wat lastiger zonder stroom) en gingen we vroeg naar bed. Beiden toch wel erg moe van 3 dagen Legoland.

Donderdag 14 september.
Na heel wat opties de revue te hebben laten passeren besloten we uiteindelijk om vandaag naar Givskud Zoo te gaan. Een prachtig safari- en dierenpark, niet ver van Billund. Die keuze hield wel in dat we de oneindige brug bij Århus over moesten slaan, die blijft dus op het verlanglijstje mochten we ooit weer eens in Denemarken zijn. En zo kwamen we net iets na 10 uur al aan bij het safaripark. Je mag er met een camper in, maar dat paste maar heel erg net aan bij de ingang. Gelukkig kwamen we heelhuids binnen en konden we aan onze safari beginnen. Het park is opgedeeld in 6 safarizones waar je tussen de dieren rijdt. Er zijn Noord- en Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse gebieden. Daarnaast zijn er 3 parkeerplaatsen waar je tussen (en soms door) de dierenverblijven wandelt. We hebben dus ook nog eens heel wat afgelopen vandaag, want we wilden zeker proberen om zoveel mogelijk dieren te zien. En we denken dat dat aardig gelukt is.

We hebben het ook erg naar ons zin gehad, zowel tijdens het wandelen als tijdens het rijden. Het laatste safarigedeelte is het leeuwenbos. Daar rij je door een grote sluis in en uit. En eenmaal binnen, zagen we maar geen leeuwen, die bleken dichtbij de uitgang te liggen. We hebben het rondje door het leeuwenbos 2 keer gereden, want halverwege zijn er 2 mogelijkheden om te rijden. In beide gevallen zagen we alleen de leeuwen bij de uitgang. Maar die waren wel mooi te zien. De rest van de leeuwen zagen we trouwens later wel, vanuit het wandelgedeelte. En omdat ik iets had gelezen over een nieuw pinguinverblijf wilde ik daar ook persé naartoe. Het was even zoeken, het ligt een flink eind van de parkeerplaats vandaan. Maar het was zeker de moeite waard. Je kunt er langs de pinguins lopen, ze van bovenaf bekijken maar er is ook een gedeelte om ze onder water te observeren. En dat is zo leuk! Na dit fijne dagje uit gingen we naar een camping die er dichtbij is. Eén van de mooiste die we tot nog toe gehad hebben, bijna jammer dat het maar voor 1 nachtje is. We kregen ook heel fijn een plekje dicht bij de voorzieningen aangeboden. Zoals we op iedere Deense camping doen als het kan (en dat is bijna overal) gebruikten we de keuken voor koken, eten en afwassen.

Dinsdag 12 en woensdag 13 september.
De dinsdag was een echte ongezellige regendag. In de ochtend leek het nog redelijk maar voor in de middag sloeg het om naar afwisselende lichte en zware buien. Echt een dag om binnen te blijven, een spelletje te doen, een boekje te lezen en een beetje tv te kijken. Maar zo'n rustdag op zijn tijd kan ook eigenlijk geen kwaad. Zodat we op woensdag uitgerust de fietsttocht naar Århus konden gaan maken. Want het was ons al verteld dat het een pittige rit zou worden. En dat klopte wel. Vanaf de camping omlaag naar een tunneltje onder de grote weg, dan weer een stuk omhoog en ten slotte weer omlaag want Århus is een haven- en industriestad en ligt dus op zeeniveau. De weg was rechttoe rechtaan en ook hier weer prima fietspaden. Pas in de stad moesten we afslaan naar het centrum toe, wat goed te vinden was.

Maar daar hield het eigenlijk wel mee op. Het sprak ons niet aan. Er is een voetgangerszone met winkels maar we vonden het vrij sfeerloos. Het leukste stukje was de daktuin op een groot warenhuis. Met uitzicht naar alle kanten, dat wel. En heel leuk: een stukje overhangend dak met een glazen plaat. Helaas vinden zoveel mensen dat leuk, dat het glas nogal matglas was geworden. Maar goed, na een rondje door het voetgangersgebied zochten wij de fietsen maar weer op en gingen terug. En dat was nog pittiger, nu was het 2x omhoog en 1x omlaag. Voor mij een goeie test van mijn e-bike. Met trapondersteuning op de hoogste stand voelde het steilste stuk omhoog als fietsen op een vlakke weg met een flinke tegenwind. Goed te doen dus. Wim had het zwaarder, die moest toch regelmatig een stukje lopen. Gelukkig is hij een bikkel en vindt hij dat niet erg. Halverwege hadden we nog een soort van pauze, want er moesten natuurlijk ook nog boodschappen worden gedaan. Deze keer bij een Lidl, die mooi in het midden langs de route lag. Eenmaal terug en uitgepuft van deze dag, besloten we om niet tot vrijdag op deze camping te blijven maar morgenochtend al verder te gaan.

Zondag 10 en maandag 11 september.
Het lijkt er op dat het weer gaat omslaan. Het was vanochtend nat (niet van de regen, maar van het vocht in de lucht) en koud. Best wel jammer nadat we bijna 2 weken perfect weer hebben gehad. Maar goed, geen regen dus aan het einde van de ochtend stapten we op de fietsen om naar Grenen te gaan. Dat is het uiterste puntje van Denemarken. Je kunt op de fiets tot een grote parkeerplaats (voor zowel auto's als fietsen) aan de rand van de duinen. Daarna gingen we te voet door de duinen en over het strand. Het was een leuke wandeling. In de duinen staan nog bunkers uit de oorlog. Maar 1 van die bunkers is in de zee weggezonken en steekt nog voor een klein deel boven water. Dat is nu een vogeleiland geworden. Het zat er vol met aalscholvers, grote zaagbekken en eidereenden. En om het nog mooier te maken zwom er ook nog een zeehond rond. Er viel dus heel wat te zien en te fotograferen. De zon probeerde soms om door de wolken heen te komen, maar helaas niet erg succesvol. Maar het was niet koud gelukkig, en het bleef droog. Op de terugweg naar Skagen (waar we even boodschappen gingen doen) maakten we nog een tussenstop bij "Vippefjyr", een getrouwe replica van de voorloper van moderne vuurtorens. Het origineel dat hier stond en werkte is uit 1627 en was daarmee de eerste van zijn soort. Halverwege de middag waren we weer terug, dronken we lekker een bakkie koffie en gingen (na de foto's te hebben bekeken) weer naar de keuken om te koken, te eten en af te wassen.

Op maandag vonden we het weer tijd om verder te gaan. Het was een kille, mistige ochtend. Na het ontbijt checkten we uit en zetten koers richting Århus. Het was weer een leuke rit, onderweg deden we nog boodschappen (we kwamen langs heel veel supermarkten dus keuze zat) en daarna gingen we de grote weg op. De wegen in Denemarken zijn prima en het is er niet zo druk. Invoegen is geweldig. Er zijn superkorte invoegstroken (maar een lange aanloop om vaart te maken). Je komt dus op snelheid aan bij de grote weg en iedereen laat de ruimte om er direct tussen te piepen. Zeer gedisciplineerd en daarmee zeer efficiënt. Halverwege de rit nam ik het stuur over van Wim en daarbij zette ik maar mijn zonnebril op. Geheel tegen de verwachting in scheen de zon. En zo kwamen we rond een uur of 1 aan op de camping in Lisbjerg, een paar kilometer voor Århus. Inchecken ging vlot, we kregen een plekje in het camperstraatje centraal op de camping, en daarmee ook vrij dicht bij de voorzieningen. De rest van de middag ging ik buiten in het zonnetje zitten, een onverwachte bonus. Omdat het wel snel afkoelt besloten we om vroeg te gaan eten. Op deze camping is ook een keuken, maar de bijbehorende picknicktafels staan buiten. Na het koken, eten en de afwas zaten we net aan ons tafeltje binnen in de camper toen het ging regenen. Een korte maar flinke bui. We waren tevreden over onze timing van vandaag.

Zaterdag 9 september.
Nieuwe dag, nieuwe kansen. We ontbeten wat sneller dan normaal, want we hadden een leuk programma voor vandaag. We verlieten de camping en Aalborg en zetten koers naar het noorden. En dat deden we met een tussenstop in Hirsthals. Hier zit het Noordzee Aquarium, wat we heel graag wilden zien. En al om iets voor half 11 waren we daar. Er is voldoende parkeerruimte (altijd spannend met die grote bak), zelfs een gedeelte dat speciaal voor campers is. En het was bovendien erg rustig. Het was een geweldige belevenis om daar rond te lopen. Er zijn talloze kleine maar ook veel grote aquaria, plus een buitengedeelte met zeehonden. Daarnaast is er veel (interactieve) informatie. Het hoogtepunt is een heel groot aquarium (waar 4,5 miljoen liter water in zit). Dit is meerdere etages hoog en je kunt het ook op diverse niveaus zien. Hierin zijn vele soorten vissen te zien die in de zeeën en oceanen rondom Denemarken leven. Zo zijn er diverse soorten roggen en haaien, platvissen, maar ook de vissen die velen vooral van hun bord kennen zoals kabeljauw, koolvis, tarbot en zeebaars. Maar de meest indrukwekkende vis hiertussen is de klomp- of maanvis (Mola mola). Deze is gemiddeld 1 meter 80 groot en weegt een ton. Het is maar goed dat hij zwemt, lopend zou dat niet fijn zijn. Na een aantal uren doorgebracht te hebben in dit indrukwekkende complex werd het tijd om de rit verder voort te zetten.

Het was vanaf Hirsthals een klein uurtje rijden naar Skagen, waar we dan werkelijk in het noordelijkste dorpje van Denemarken zitten. De camping die we uitgezocht hadden ligt halverwege het dorpje en het strand. Maar.... inchecken moest via een terminal, en dan kon je geen gebruik maken van kortingskaarten. Zou per nacht een tientje duurder zijn op die manier, dat vonden we te veel. Dus wij reden terug naar een andere camping, die iets dichterbij het dorp en iets verder van het strand af ligt. Daar konden we normaal inchecken bij de receptie. Hier werken ze ook niet met de ACSI kaart, maar krijgen we wel, omdat het naseizoen is, oude lullen korting. Hier wordt dat seniorenkorting genoemd. En verder vinden we dit ook een mooie camping, we mochten zelf een plekje uitzoeken en staan nu in een knus hoekje dicht bij de ingang en de voorzieningen. Na een korte pauze gingen we op de fiets (ja, mijn fiets doet het gelukkig weer goed) naar het dorpje Skagen. Het was even zoeken, maar we vonden het voetgangersgebied met de winkeltjes. Het is natuurlijk maar klein, maar toch wel gezellig. Na een uurtje rondlopen en met een paar boodschappen rijker gingen we weer terug naar de camping. Ik had voor bij de koffie een deense variant van een kaneelbroodje meegenomen. Net zo lekker als bij ons, maar dubbel zo groot. En zodoende dat we pas laat gingen eten, ook hier is er weer een keurige keuken waar we konden koken, eten en afwassen.

Donderdag 7 en vrijdag 8 september.
De dag begon koel en somber, maar het weerbericht was goed. Dus we stapten toch maar op de fiets, zo tegen elf uur. En zetten koers naar naar de dierentuin. Van te voren hadden we de route bepaald aan de hand van de kaart en van Google Maps en we konden inderdaad de weg goed vinden. En zo waren we om half 12 boven op een "berg" bij Aalborg Zoo. Voor mij op mijn e-bike was dat goed te doen, Wim moest het laatste stukje even lopen. Zoals alles in Denemarken was de toegang -voorzichtig gezegd- niet goedkoop. Maar deze dierentuin was het gelukkig wel waard. Niet supergroot, maar mooi aangelegd met een goede gevarieerde collectie aan dieren. En inderdaad, we waren nog niet lang binnen of de zon begon te stralen. We deden ongeveer 3 uur over een rondje waarbij we uitgebreid de tijd namen om alles goed te bekijken. Er waren een aantal dieren met jonkies, de jonge bavianen waren heerlijk speels, de jonge aziatische leeuwen waren schattig, maar het leukste vonden we de jonge miereneter. Want dat was voor ons een unicum, dat hadden we nog niet eerder gezien. Om kwart voor 3 stapten we weer op de fiets voor de terugweg, bergaf dus veel makkelijker. We stopten bij de Aldi (die hadden we op de heenweg gezien) om boodschappen te doen. Helaas.... de naam staat nog op het pand maar de winkel zit er niet meer. Dan maar een stukje verder bij de Spar boodschappen gedaan. We namen broodjes met bockworsten. Hier op de camping is een complete keuken met o.a. 2 magnetrons voor de gasten, en tafeltjes om aan te eten, dus daar hebben we het eten gemaakt en opgegeten.

Op vrijdag begon de dag zo mogelijk nog somberder dan de vorige. Maar om 12 uur, alsof iemand een kwartje in de weermachine had gegooid, brak de lucht open en de zon door. Dus wij pakten de fietsen en gingen naar het vikingmuseum. Ongeveer 5,5 km verder, aan de andere kant van het water. Helaas kwamen we er nooit aan. Want toen we net voor het centrum omhoog reden de trein- en fietsersbrug op, brak de ketting van mijn fiets. Bizar, vandaag is hij precies 3 weken oud. Maar goed, daar kon ik niet mee verder. Via Google maps een fietsenmaker gezocht. Er waren er 2 in de buurt. Wim liep met mijn fiets, ik fietste op zijn (mijn oude) fiets ernaartoe. De eerste had "misschien maandag" tijd, daar hadden we dus niets aan. De tweede -een leuke zaak met een zeer vriendelijke man- snapte het probleem en beloofde er dezelfde dag nog naar te kijken. Als er niets geks was konden we de fiets om 4 uur ophalen, anders zou hij voor 3 uur bellen. Dus ik op Wims fiets naar de camping en Wim lopend (1,8 km). Dan is het tot 3 uur wel even spannend, maar gelukkig werden we niet gebeld en om 4 uur haalden we de gerepareerde fiets weer op. Er zit nu een nieuwe ketting op, dus de rest van de reis kunnen we weer fietsen. Het was inmiddels al te laat voor het museum dus even boodschappen gedaan en weer terug naar de camping. Vandaag kookte ik uitgebreid, dat kon prima in de camping keuken. Na wat dvd kijken ging ik vroeg naar, en verder ben ik blij dat deze dag voorbij is.

Dinsdag 5 en woensdag 6 september.
Na heerlijk te hebben geslapen op ons plekje met het mooie uitzicht, en natuurlijk na het ontbijt en de koffie, gingen we in- en uitchecken. Dat ging lekker vlot zodat we al snel weer op pad waren. We vervolgden de route die we gisteren al hadden ingezet. Maar inmiddels hadden we wel een bestemming bedacht. De stad Aalborg moest het worden. Aan de rand ligt een camping, zo te zien niet ver van het centrum. De rit ernaartoe was al leuk, wat een mooi land is Denemarken toch, vooral het rijden langs het water is heerlijk. Het wegennet is prima, de provinciale wegen zijn niet heel breed, maar ook zeker niet (te) smal. En de bewegwijzering is ook goed, al heb je daar met een Tomtom tegenwoordig minder last van als die slecht zou zijn. En omdat ik gisteren alles had gereden, liet ik me vandaag lekker door Wim rondtouren, fijn dat we elkaar daarin af kunnen wisselen. Voor in de middag kwamen we al aan bij de camping die we wilden. Er was gelukkig plek zat, we staan nu op een leuk camperveld waar de plaatsen als spaken van een wiel om een centrale cirkel liggen. Na een korte pauze kwamen de fietsen tevoorschijn en gingen we naar het centrum van Aalborg. Nog geen 3 km fietsen, inderdaad dichtbij dus. Daarna liepen we een rondje door de stad. We vinden het erg leuk hier, modern en oud door elkaar qua gebouwen, gezellige sfeer op straat en leuke winkels. We sloten af met een hap bij de Mac, dat scheelt weer koken en afwassen.

Op woensdagochtend gingen we na ontbijt en koffie op pad. Onze bestemming: het oorlogsmuseum. Reistijd te voet: 1 minuut. Dit museum ligt namelijk pal naast de camping, heel handig. Het is een grote hal met diversen voer- en vliegtuigen uit voornamelijk de periode vanaf de 2e wereldoorlog. In diverse zaaltjes eromheen was van alles te zien over de militaire geschiedenis van Denemarken. In een tweede hal stonden militaire auto's, brandweerwagens en een ambulance. En buiten waren er vooral veel tanks te zien. Het was een allegaartje, maar toch wel interessant om te zien. Na het museum namen we een pauze in, danwel naast de camper, om vervolgens 's middags nog eens op de fiets naar het leuke centrum te gaan. Nu langs het water, iets langer fietsen maar veel leuker. We liepen een wat ander rondje door het centrum en zagen dus ook weer leuke nieuwe stukjes. We bezochten ook diverse winkels, zoals de Normal. Een beetje een kruising tussen een discount drogist en de Action. We aten weer in het centrum en gingen daarna pas terug naar de camper. Het was weer een geslaagde dag!

Maandag 4 september.
Omdat we gisteren al betaald hadden, konden we na het ontbijt gelijk wegrijden. Onze eerste etappe was maar een korte. We gingen namelijk naar de vuurtoren Lyngvig Fyr. Dit was ongeveer een kwartiertje verder. En we hadden alweer geluk met het weer, het was een stralende dag. Ik besloot de 228 treden te bedwingen om van het uitzicht bovenop de vuurtoren te gaan genieten, Wim ging liever naar het strand wandelen. Het naar boven lopen lukte me goed, met zo nu en dan een pauze. Deze waren ook om een andere reden nodig, de trap is zo smal dat de vensterbanken ook uitwijkhavens zijn bij tegenliggers. Toen ik bijna boven was kon ik het inwendige van de vuurtoren verlichting zien, indrukwekkend! Daarna kwam het moeilijkste deel van de hele klim. Door een klein luikje naar buiten. Het paste maar net, maar het ging. En het was zo ontzettend de moeite waard geweest. Wat een schitterend uitzicht van bovenaf, geweldig. Op mijn gemak maakte ik het hele rondje boven, genietend van het uitzicht. Mensen met meer haast mochten mij inhalen, ik was niet al de treden opgegaan om me boven te haasten hoor. Uiteindelijk was ik helemaal rond geweest en had ik veel foto's gemaakt van alle mooie vergezichten. En de terugtocht begon met het moeilijkste punt, weer door het luikje om naar beneden te gaan. Maar ook dat lukte me, gelukkig. En de trap af was geen enkel probleem. Terug in de camper zat Wim al op mij te wachten, die had net zo van zijn strandwandeling genoten als ik van mijn vuurtorenbezoek.

En zo zetten we koers naar onze tweede tussenstop, het Sea War Museum Jutland in Thyborøn. Hier is een grote tentoonstelling over de zeeslag bij Jutland in de eerste wereldoorlog. Bij deze grootste zeeslag uit WO1 bevochten Duitse en Engelse schepen elkaar, waarvan een deel zonk voor de kust van Jutland. In het museum is veel informatie over deze zeeslag te vinden, gelukkig ook in het Engels en Duits weergegeven. En deze indrukwekkende verhalen zijn ondersteund met teruggevonden artefacten, modellen, foto's, een filmvoorstelling enzovoorts. Een indrukwekkend bezoek waar we uitgebreid de tijd voor namen. Vervolgens stapten we weer in de camper om even later weer uit te stappen. We kwamen namelijk een supermarkt tegen dus deden we even boodschappen. We hadden geen camping uitgezocht voor vannacht, dus toen we verder richting het noorden reden en een bordje "camping" zagen volgden we dat. Het stelde niet teleur, we kwamen bij een prachtig gelegen camping uit, boven het dorpje Humlum. Inchecken ging niet, de receptie is alleen 's ochtends open. Maar er hing een briefje, zet maar neer, regel de rest morgen maar. Leuke dingen zijn dat. We kozen een prachtige ruime plek uit dicht bij de voorzieningen en met een geweldig uitzicht.

Zondag 3 september.
Vandaag stonden we bijtijds op en maakten een beetje haast met het ontbijt. Want we wilden graag naar het autostrand voor de grote drukte (gisteren zagen we de auto's al vanaf de dam -dus zo'n 5 kilometer- staan wachten). Om kwart voor 9 checkten we uit en om 2 minuten voor 9 reden we het strand op. Een bijzondere ervaring, zo met de camper het strand oprijden. Maar zo leuk om te doen! Vanaf de oprit tot redelijk dicht bij de zee is nog een flink eind rijden, en dan was het nog lang geen laag water. Toen we een mooi plekje hadden gevonden om de camper achter te laten gingen we ook nog een stukje lopen, tot helemaal bij de waterlijn. En we keken onze ogen uit, dit weekend is er ook het vliegerfestival dus er was heel veel moois in de lucht te zien. Toen we lekker uitgewaaid waren en veel foto's hadden gemaakt zochten we de camper weer op en zetten koers naar onze volgende bestemming.

Dat werd een camping bij Hvide Sande. Het was een leuke, niet al te lange rit. Rond half 1 kwamen we er aan. Het leek zo mooi, tussen een fjord en de zee ligt deze camping in de duinen. Toegegeven, de camping ligt zo mooi als verwacht en het is een goede camping. Maar het zandpad over de duinen is zo steil, dat het voor ons geen doen is om naar boven te klimmen. Heel spijtig. We hebben nog wel een stukje door de duinen gelopen. En verder hadden we dus een rustige middag, wat ook geen kwaad kan.

Vrijdag 1 en zaterdag 2 september.
Na het ontbijt en de koffie haalden we de fietsen uit de garage. Nu ik een e-bike heb is dat even wennen, de opstelling die we hadden bleek niet handig te zijn. Volgende keer dus een andere methode proberen, maar het lukte natuurlijk wel om de fietsen uiteindelijk veilig buiten te krijgen. En zo gingen we even over half 11 op pad. We wilden graag naar het strand bij Lakolk en reden er een mooie route naar toe, deels door een prachtig heide gebied. Bij Lakolk is een klein winkelcentrum waar we even langs liepen. Daarna fietsten we tot de oprit naar het strand. Het is ook toegankelijk voor auto's en campers (Bilstrand), dus dat staat nu op de planning voor onze doorreis dag. Vervolgens fietsten we over een grotendeels andere route terug naar de camping, waar we pauze hielden. Halverwege de middag stapten we nog eens op, nu gingen we vanaf de camping de andere kant op. Daar bezochten we het museum Kommandørgård en de kleinste en oudste school van Denemarken. Erg interessant om te zien. En het was heerlijk weer om te fietsen, zo rond de 20 graden met veelal een zonnetje en niet al te veel wind. Rond een uur of 5 zette ik het eten op en zoals meestal sloten we de avond af met het kijken naar een paar afleveringen van een leuke serie.

Ook op zaterdag gingen we weer op de fiets op pad. We fietsten nu op het fietspad dat de hoofdweg volgt naar het havenstadje (nou ja, stadje.... eigenlijk een dorpje) Havneby. Een rit van precies 10 kilometer. Onderweg stopten we bij de Sint-Clemenskerk. Een mooie oude kerk, het toeval wilde dat we er net aankwamen aan het einde van een uitvaartdienst, rare gewaarwording hoor. Maar daarna de kerk goed bekeken. Overal hangen scheespmodellen van het plafond, het is wel duidelijk dat Rømø en scheepvaart nauw verweven zijn. Eenmaal in Havneby liepen we een rondje langs het water naar de haven waar de ferry naar het Duitse waddeneiland Sylt aanlegt. Tot slot deden we even boodschappen voor het avondeten en fietsten we weer terug naar de camping. Vooral het fietsen door de heide gebieden (die nog prachtig paars in bloei stonden) beviel me zeer. De tweede helft van de middag bleven we lekker op de camping. Ook daar vermaakten we ons prima.

Donderdag 31 augustus.
Helaas (en dat hoor je mij niet snel zeggen) hield de regen gisteravond weer op. En binnen no-time was de dreunende muziek er weer. We zijn dus niet zo vroeg als anders naar bed gegaan, maar pas toen we zo moe waren dat we, herrie of niet, toch wel in slaap zouden vallen. En hoe hebben we het met de stroom opgelost? Om half 12 even de stekker er uit en weer erin, toen 2 euro betaald voor 10 uur. En zo konden we allebei prima doorslapen. Van de muziek hebben we geen last gehad, ik werd om 7 uur pas weer wakker, Wim om half 8. We konden dus op ons gemak ontbijten en koffie drinken, en netjes om half 10 was de stroom op. Voor ons het signaal om op te ruimen en te vertrekken. We hadden ook onze route en bestemming voor vandaag al uitgestippeld. Lekker de grens over, met als bestemming het waddeneiland Rømø voor de zuidwest kust van Denemarken.

Omdat Wim gisteren de hele rit had gedaan vanwege de "om Hamburg heen puzzel", nam ik vandaag het grootste deel van de rit voor mijn rekening. En wat een leuke rit was het. Tot iets over de grens grote weg (maar lekker rustig en de enige Baustelle was rustig en ruim). Daarna over de mooie provinciale wegen van Denemarken over Rømødam tot de camping die we hadden uitgezocht. We stopten nog op de dam om even de benen te strekken. Er zitten veel vogels op het wad naast de parkeerplaats en we konden een heerlijk stuk langs het water lopen. Het resultaat, veel mooie foto's met zelfs een vogel die we nog niet eerder hadden gezien(een kanoet). En dus blije wij. Om 2 uur kwamen we aan bij de camping. De receptie was nog dicht, maar we konden op iedere vrije plaats gaan staan. We vonden een mooie centraal gelegen plek met aan de ene kant schaduw en aan de andere kant zon. Inchecken om 4 uur ging ook prima, we hoefden zelfs niet te zeggen voor hoe lang, ideaal.

Woensdag 30 augustus.
Onze 2 kW stroom was vannacht om 6 uur op. De koelkast was zo op gas gezet, koffie sloegen we even over, en de lampen doen het ook prima op de huishoudaccu. We besloten om toch maar niet af te wassen, maar dat pas op een camping te doen, scheelt een hoop gedoe in onze camper. Maar dat hield dus wel in, dat we vandaag geen broodjes konden bakken. Geen ontbijt dus? Toch wel. Na het opstaan was het even snel inpakken en hup, naar de Aldi. Daar kochten we heerlijke verse broodjes en croissants (zo vers dat ze nog warm waren) en zo hadden we een snel en lekker ontbijt. Daarna zetten we we weer koers naar het noorden. Het eerste stuk rechttoe, rechtaan, tot Celle. Daar deden we boodschappen voor de komende dagen en tankten de camper af. En omdat er bij Hamburg bijna wetmatig altijd files staan op de A7 reden we om Hamburg heen over de Bundesstraßen. Sowieso een leuke rit, zonder files. Maar wel met een paar wegomleidingen wat de rit een -voorzichtig gezegd- uitdagende puzzel maakte.

Toen we ter hoogte van -maar een stuk oostelijker dan- Hamburg waren, kon de Tomtom van de stand "snelwegen vermijden" af. En omdat we ook vonden dat we genoeg gereden hadden voor vandaag, zochten we een overnachtingsplekje op. De keuze viel op een gratis camperplaats in het stadje Bad Oldesloe. Deze bleek aan de zijkant van een grote parkeerplaats te liggen. We kregen zelfs gratis muziek, het plantsoen naast de camperplaats is blijkbaar een verzamelplaats voor de jeugd, en hun muziek stond op stand "iedereen mag meegenieten". Het enige nadeel was dat ze wel een heel andere muzieksmaak hebben dan wij. Gelukkig ging het in de loop van avond flink regenen. En dropen ze, waarschijnlijk zelfs letterlijk, af. Er zijn ook stroompalen op de camperplaats, voor 2 euro heb je 10 uur stroom. En omdat het niet leuk zou zijn als het simpel zou gaan, kun je pas bijvullen als je 2 euro op is. Dat is dus vannacht om 3 uur. Zou het lootjes trekken worden wie vannacht zijn bed uit moet? Wordt vervolgd....

Dinsdag 29 augustus
Na in de zomer thuis te zijn gebleven, waren we heel blij om weer op pad te kunnen gaan. Allebei vroeg wakker, en om half 10 reden we al weg. De kilometerstand was bij vertrek 141310. Wim reed vandaag (zoals het meestal uitkomt) deel 1 en 3 van de rit, ik deed het middenstuk. Het was een goede rit, weinig wegwerkzaamheden en ook nauwelijks files. En zo kwamen we om kwart voor 3 aan op de camperplaats aan de Weser, bij Rinteln. Hier verliep het wat minder vlot. De slagboom bij de ingang had heel veel moeite om de qr code op mijn net uit de betaalautomaat gehaalde ticket te lezen (een overnachting kost hier 10 euro). En toen we uiteindelijk binnen waren en de camper op de stroompaal aan wilden sluiten (dat kost dan weer een euro per 2 kW), at de paal onze munt wel op maar gaf geen stroom. We hebben de camper toen op een andere plek gezet waar het gelukkig wel goed ging. Vervolgens kon Wim gelijk aan de slag, want de zekering van het toilet doorspoelen had het begeven. Een belangrijke reparatie. Voor nu geïmpoviseerd, morgen moeten we even langs een bouwmarkt gaan voor de juiste spullen.

Uiteindelijk gingen we om half 4 naar het centrum van Rinteln. Een leuke wandeling, een stukje langs de Weser en dan over de brug naar de stad. En we waren heel tevreden over onze keuze om hier naar toe te gaan. We kwamen terecht in een leuk voetgangersgebied met volop winkels, vaak in mooie oude panden. Een mooie hoofdstraat, een leuk plein en wat knusse zijstraatjes. Niet groot, wel erg gezellig. Er waren volop bankjes en ik kon uit 3 winkels kiezen om een ijsje te halen. Het werd "Venezia". Ik nam een marsepein ijsje en daarmee kwam deze winkel met stip binnen in mijn top 10 van lekkere ijsjes. Boodschappen doen was nog even een dingetje. De supermarkten zitten uit het centrum, precies de andere kant op. Uiteindelijk vonden we een heel klein winkeltje met voornamelijk houdbare artikelen. Na te hebben getwijfeld over ingeblikte kant en klare pasta (zag er niet heel aantrekkelijk uit) of soep (niet in de smaken die wij lekker vinden) kwamen we foliepakken aardappel met ham en ui tegen, om op te bakken. Dat werd onze avondmaaltijd, en het smaakte prima. In afwassen hadden we geen zin, dat komt morgen wel. Na even de foto's te hebben uitgezocht en samen een stukje dvd te hebben gekeken gingen we vroeg naar bed.