Onze winter(sport?)reis.

Zaterdag 6 t/m dinsdag 9 april.
Zoals voorspeld werd het vandaag een prachtige dag. Na het ontbijt en de koffie gingen we op pad, het was toen al zonnig en lekker warm. De jassen konden eindelijk thuisblijven. De fietsen niet, want daarop gingen we naar het centrum van Koblenz. Allereerst naar het Löhr center, een groot overdekt winkelcentrum, waar we eens lekker winkelden. Met volle tassen fietsten we daarna verder, richting de Rijn en de Moezel. Natuurlijk gingen we even naar de Deutsche Ecke, we kunnen niet in Koblenz zijn zonder te kijken hoe de Moezel en de Rijn elkaar ontmoeten. En in beiden stond het water nog steeds behoorlijk hoog. En vooral het kleurverschil tussen beiden was deze keer zeer opvallend. Na een fijne pauze in de zon op een bankje aan de Rijn fietsten we nog een stukje langs de rivier om vervolgens de stad weer in te gaan. Daar vonden we een lekker plekje in een mooi plantsoen. Deze keer kozen we een bankje in de schaduw, want het was best warm inmiddels. Halverwege de middag gingen we terug naar de camperplaats. Binnen was het 29 graden, buiten 24. Ik ging dus "in de tuin" zitten. Kopje koffie, wat lekkers, best uit te houden hier. En als bonus ook nog live muziek vanaf het Messe terrein. Wat ik gisteren voor een kermis aanzag is meer een kinderspeelland, met opblaaskussens enzovoorts. Het brengt in ieder geval veel gezelligheid met zich mee.

Op zondag gingen we in de middag naar het centrum van Koblenz. Er was vandaag (jawel, alweer) een Pokemon event. Door de locatie één van de leukste van de laatste tijd. Heerlijk in de zon over de promenade langs de Rijn heen en terug wandelen, zo nu en dan op een bankje zitten en genieten van het uitzicht. Pas tegen etenstijd waren we weer in de camper, maar met patatjes uit de airfryer was het eten zo op tafel. Bij binnenkomst was het 29 graden in de camper, rond bedtijd nog steeds 23. Het lijkt wel zomer!

Nog steeds mooi weer, deze maandag. Dus nog een keertje naar Koblenz. Met een kleine vertraging, Wim had een lekke band op zijn fiets, dus dat moest eerst gefixt worden. Op de heenweg ook nog even langs de Action gereden, die op anderhalve kilometer van de camper is. Een nieuwe binnenband gekocht en een mini bandenpompje, zodat we onderweg indien nodig een band op peil kunnen houden. Maar rond 12 uur waren we dan toch bij de kabelbaan. Het was hartstikke rustig vandaag (zaterdag zagen we een lange rij staan om de kabelbaan zelfs maar in te kunnen), dus binnen een paar minuutjes hadden we tickets en waren we op weg naar boven. De kabelbaan gaat over de Rijn en omhoog, naar de vesting Ehrenbreitstein. Die hebben we -uitgebreid- bezocht. Het is enorm groot, er zijn veel gebouwen met tentoonstellingen en zelfs een museum. Trapje op, trapje af. Heerlijk om een beetje rond te dwalen. En op sommige plekken heb je dan ook nog eens een geweldig uitzicht over Koblenz, Moezel en Rijn. Een zeer geslaagde dag!

Op dinsdag werden we met heel ander weer wakker. Regen, bah. Maar wel een goede dag om naar huis te rijden. Na een snel geïmproviseerd ontbijt vertrokken we al om 5 over 8. Onderweg namen we een uitgebreide boodschappen pauze in Kerpen. Veel gekocht om mee naar huis te nemen, maar ook een lekkere lunch mocht niet ontbreken. De rit liep goed tot in Nederland. Maar vanaf Eindhoven hadden we diverse files. Eén door een ongeluk, dat is overmacht. De anderen gewoon omdat de Nederlandse wegen niet toerijkend zijn. En tot slot stond natuurlijk de Spijkenisserbrug nog open. Maar eerlijk gezegd zou ik enigszins verbaasd geweest zijn als dat niet zo was. Uiteindelijk waren we om kwart voor 3 thuis, kilometerstand 146773. Een uurtje later stond de camper ook al weer op zijn plekje. Wij kunnen nu gaan opruimen en alweer denken aan wat we de volgende reis willen gaan doen.

Vrijdag 5 april.
Na 2 fijne dagen in Kröv, ondanks het slechte weer, wilden we toch wel weer verder. De camping was wel heel erg modderig dus om dat achter te laten is niet zo erg. Om iets na 10 uur hadden we opgeruimd, ingepakt en uitgecheckt. We besloten om helemaal langs de Moezel naar Koblenz te rijden. Duurt wat langer maar is zoveel mooier dat het echt de moeite wel waard is. En zo kwamen we ook weer langs Zell, dus konden we nog een keer boodschappen doen bij de Globus. De navigatie wilde ons maar naar de grote weg sturen, maar die negeerden we. De route langs de Moezel is ook niet ingewikkeld, gewoon de weg langs het water blijven volgen. Het hoge water van de Moezel was ons natuurlijk in Kröv al opgevallen. Maar daarmee werden we de hele rit steeds geconfronteerd. We zagen overal bomen in het water staan. Het water dat door de waterkrachtcentrales weer in de Moezel kwam was wilder dan we het ooit eerder zagen. De rondvaartboten zullen waarschijnlijk niet varen, want de loopplanken lagen in het water. We zagen camperplaatsen die afgesloten waren. En tot 2 keer toe zelfs een camping die ontruimd was. Daar stonden massa's campers en caravans in de berm langs de weg.

Na deze mooie en soms indrukwekkende rit kwamen we om iets na 1 uur aan bij Koblenz. In de stad moesten we nog een omleiding volgen omdat er een weg afgezet was. Gelukkig was het deze keer duidelijk aangegeven dus hadden we er weinig last van. En zo kwamen we tegen half 2 op de camperplaats, die achter de Messe ligt. Zeg maar het Ahoy complex van Koblenz. Zo'n aankomst is altijd even spannend, zal er plaats zijn? Maar het antwoord is eigenlijk altijd ja, zo ook nu. Zelfs volop keuze. Wij kozen een plekje op het verharde deel, het gras is ons op het moment veel te zompig. Envelop pakken, aankomst-, vertrekdatum, kenteken invullen, geld erin en in de bus. Inchecken is op een camperplaats vaak heel eenvoudig. Toevallig kwam even later de Platzwart (toezichthouder) langs, ik maakte even een praatje met hem en heb nu ook het wachtwoord van de gratis (goeie!) wifispot hier. Vorig jaar stonden wij hier ook, toen was er een circus op het terrein. Nu staat er een soort kermis. Het is in ieder geval weer levendig qua geluid. Tijdens het koffiedrinken viel de 2e bui van de dag. Het regenen is gelukkig al een stuk minder geworden. We hopen dat de voorspellingen van een mooi weekend zullen kloppen.

Woensdag 3 en donderdag 4 april.
Het schiet maar niet op met het voorjaar. Ook vandaag viel er weer vrij veel regen. Toen het aan het einde van de ochtend droog werd, besloten we een wandeling te gaan maken. Voor fietsen is het weer te slecht naar onze zin. We liepen vanaf de camping langs de Moezel naar het centrum van Kröv. Nou is dat maar een klein dorpje, dus het centrum is ook klein. Wat ze hier voornamelijk hebben zijn wijnwinkels. Logisch, we zitten aan de Moezel. En de Kröver Nacktarsch is een bekende wijn. De volkslegende wil dat deze naam afkomstig is van een wijnmaker die twee jonge wijndieven een pak slaag gaf. De oorspronkelijke naam komt echter waarschijnlijk van het Latijnse woord Nectarius, dat ruwweg ‘naakte rots’ betekent omdat de helling er vrij kaal uitziet in de winter zonder bladerdek. Hoe dan ook, we hebben een paar flessen van deze wijn gekocht, bij het avondeten gelijk de eerste aangebroken. En die smaakte ons prima. Maar terug naar onze wandeling. De camping ligt aan het ene uiteinde van het dorp en onze wandeling ging naar het andere uiteinde, zo'n anderhalve kilometer verder. Daar gingen we even op een bankje zitten om kijken naar de Moezel. Het water staat echt ontzettend hoog, we zaten vorig jaar op precies dezelfde plek en toen stonden de bomen niet in het water. Inmiddels was het weer gaan regenen, dus de terugweg werd onder de paraplu volbracht. De rest van de dag bleven we maar binnen, regen zien en horen als je binnen zit is toch beter dan om er in te lopen.

Er viel nog meer regen dan gisteren, deze donderdag. Dus bleven wij lekker binnen zitten. Maar steeds wel alert op hoe het er buiten bij stond. En in de middag viel op dat het minder hard ging regenen en vooral dat het ook lichter werd. En ja hoor, om half 3 was het droog! Dus wij gingen nog eens een wandeling maken. Dezelfde kant op. Maar heen via het wandelpad langs het water en terug via de dorpsstraat, achter en boven de hoofdstraat. Een iets langere wandeling met wat hoogteverschillen, en weer andere dingen om te zien. In de straat waar wij terug liepen zitten wederom veel wijnproef- en koop zaakjes. Ook een aardig aantal restaurants en een paar winkeltjes. Een leuke straat, nu nog erg stil maar we denken dat het er in het hoogseizoen erg gezellig zal zijn. En sowieso heel leuk om te zien met deels nog traditionele huizen. En het was heerlijk lopen, de zon liet zich ook zien en grote delen van de lucht waren blauw. Wat maakt dat toch veel uit. Helaas duurde dat niet heel lang, tijdens het laatste stukje van de wandeling trok de lucht weer dicht en we waren nog niet terug in de camper of het ging regenen. Wat een goeie timing hadden wij vandaag! De rest van de avond vielen er buien. Maar het was gelukkig geen constante regen meer.

Maandag 1 en dinsdag 2 april.
Op tweede paasdag was het weer helemaal omgeslagen. Koud, regen, bah. We besloten om nog een dag hier te staan, in Duitsland is op 2e paasdag ook helemaal niets te beleven. Dan kunnen we morgen gaan rijden en onderweg nog wat inkopen doen. Ook vandaag hadden we weer een paasontbijt van broodjes en eitjes. Prima hoor. We vermaakten ons verder goed, met snel internet kun je zelfs (opgenomen) tv streamen. Er valt ook altijd wel wat te doen op het gebied van foto's uitzoeken. Een spelletje op zijn tijd is ook leuk, evenals het lezen van een boek. En in de middag, een beetje tussen de buien door (maar helaas niet helemaal) maakten we ook nog een wandeling.

Zo, de dinsdag was weer een normale dag. Wij stonden bijtijds op en om half 10 gingen we al op pad. Het had zelfs wat eerder gekund, maar dan heb je de kans in de ochtendspits terecht te komen en daar schiet je ook niets mee op. We hadden een prachtige rit over slingerende wegen door het bos en over heuvels. Een half uurtje later reden we de snelweg op. De ruitenwisser mochten afwisselend aan en uit, het was de hele dag wisselvallig. Op de snelweg konden we redelijk doorrijden, minder wegwerkzaamheden dan zondag en de enige file was niet noemenswaard (al doe ik dat nu toch). Onderweg naar de Moezel mochten we ook nog een leuk stuk door de Hunsrück rijden. En het laatste stuk ga je dan lekker omlaag, inclusief de nodige haarspeldbochten. Ik hou daar wel van. We wilden een tussenstop in Zell am Mosel maken voor de inkopen, dus het was de rivier oversteken en gelijk weer omhoog. Ook heel leuk dus. Bovenop de berg ligt een grote Globus, met zelfs speciale parkeerplaatsen voor campers. We hebben goed ingekocht, het was een week geleden dat we boodschappen hadden gedaan dus de koelkast en vriezer waren ontzettend leeg. En we konden er ook nog relatief goedkoop de camper aftanken. Daarna mochten we de berg weer af. De laatste etappe was een heerlijk stukje langs de Moezel (waar het water ontzettend hoog staat) naar Kröv. Daar staan we nu op een zeer relaxte, eenvoudige camping. Maar een superaardige eigenaar en dat is heel prettig. Gelijk een gezellig praatje: "Kies maar een leuke plek uit. We zijn nog aan het verbouwen dus we rekenen nog de tarieven van vorig jaar. Het heeft heel veel geregend dus pak maar zo'n grote houten plank om op het gras te leggen dan stap je niet uit in de modder." Terwijl de regen regelmatig op het dak tikte genoten wij van de koffie met Duitse taart. Daardoor aten we vrij laat, keken toch nog wat dvd en gingen ook relatief laat naar bed.

Vrijdag 29 t/m zondag 31 maart.
Op vrijdag en zaterdag was het weer zoals je je dat wenst. Zonnig en met aangename temperaturen. Vrijdag nog iets aan de frisse kant, zaterdag perfect. Dus beide dagen pakten we de fiets en maakten diverse tochten langs de Donau. Het is hier toch wel erg mooi. Op zondag kwamen we een heel leuke veerpont tegen. Deze is voor voetgangers en fietsers. Hij hangt met een katrol aan een koord boven het water en gaat heen en weer door de stroming van de rivier aangevuld met wat mankracht. Heel leuk om te zien. En omdat het zulk fijn weer was kon ik iedere dag na terugkomst lekker buiten gaan zitten, boekje erbij, kopje koffie. En zoals altijd waren de avonden ook gezellig, lekker samen leuke series kijken.

Op zondag moesten we dan toch verder gaan. En om 11 uur uitchecken op de eerste dag van de zomertijd was nog even doorwerken, hoewel we uiteindelijk toch nog een half uur overhielden. En in die tijd hadden we dan ook ons paasontbijt gehad. Dat was niet heel ingewikkeld. Verse broodjes gebakken in de hapjespan, zoals bijna iedere ochtend. Maar nu met gekookte eitjes erbij. En er was zelfs nog tijd voor een kopje koffie voordat we vertrokken. We zetten koers naar Külsheim. Een rustige rit, op zondag is er geen vrachtverkeer op de Duitse snelwegen. Wat er wel veel was: werk aan de weg. We zijn wel heel veel Baustellen gepasseerd, gelukkig allemaal zonder files. En zo kwamen we om half 3 aan op de camperplaats. Hier was inderdaad nog ruimte zat. Mensen gaat niet voor lange tijd op een plaats zonder veel voorzieningen staan als ze paasvakantie hebben. Dit is veel meer voor even een nachtje, dus we staan nu gratis in een grappig dorpje. Stroom komt voor 50 cent per kilowatt uit een paal en het dorp levert ook nog gratis internet. En dat is zo goed, dat ik 's middags nog naar het laatste uurtje van de Ronde van Vlaanderen kon kijken. Na het tv kijken en voor het eten liepen we nog een rondje door het dorp.

Woensdag 27 en donderdag 28 maart.
Na een vrij koude nacht kregen we een redelijke woensdag voorgeschoteld. Zacht weer, soms een zonnetje. En het belangrijkste: droog! Dus na het ontbijt en de koffie kwamen de fietsen -eindelijk- tevoorschijn en gingen we een ritje maken. Vanaf de camping is er een goede route naar het dorp Bad Abbach. Eerst ga je met een brug over het Donaukanaal. Daarna nog een (wat hogere) brug over de Donau zelf. Na een kilometer of 3 fietsen ben je dan in het centrum van het dorp. Veel stelt het niet voor, het kwam op ons over als een klein en een beetje ongezellig centrum. We fietsten wat rond door het dorp, we weten nu wel waar de supermarkten zijn. En we hebben nog een stukje langs de Donau gefietst, dat was wel mooi. Daarna gingen we de eerste brug weer over en reden een rondje over het eiland tussen de Donau en het Donaukanaal. We vonden nog een mooi bankje aan het water waar we een fijne pauze hadden. En zo kwamen in de loop van de middag weer bij de camping terug. Inmiddels scheen de zon best wel lekker dus ik kon nog een poosje buiten gaan zitten. Toen het tegen 4 uur buiten somber en fris werd ging ik weer naar binnen. In de loop van de avond begon het flink te regenen en waaien. Maar beter 's avonds als we binnen zitten dan overdag als we fietsen.

De donderdag begon stralend! Zon, strakblauwe lucht. Heerlijk. Helaas kwamen er al tijdens het ontbijt wat wolkjes aan en tijdens de koffie was de lucht helemaal grijs. Daarbij was het ook nog een stuk kouder dan de vorige dag, zeker een graad of 10. En net na de koffie begon het zelfs te regenen. Jammer hoor, hoewel we ons ook binnen altijd goed kunnen vermaken. Gelukkig hield de regen rond 2 uur op, zodat we in de namiddag toch nog een stukje konden fietsen. Het was nog steeds zo koud buiten dat we het op een bescheiden tochtje hielden. We kozen een route langs de Donau en dat was erg leuk fietsen. Wat wel opvalt is dat je hier veel langs de weg fiets, fietspaden zijn een zeldzaamheid. Dat zijn we in andere delen van Duitsland toch anders gewend. Eenmaal weer terug in de camper smaakte de warme koffie ontzettend goed! Ik moest ook nog even bij de receptie langs, onze pincode van het sanitairgebouw werkte niet meer. Bleek een misverstand te zijn, omdat we bij aankomst niet precies wisten hoe lang we hier konden blijven staan was dat op minimaal 2 dagen gezet. Inmiddels is de plek waar we staan tot zondagochtend beschikbaar dus ik heb gelijk tot dan verlengd en kreeg een nieuwe pincode. Van het fietsen hadden we wel trek gekregen, dus we aten vroeg. Ik keek nog een poosje naar opgenomen tv-programma's, het internet op deze camping is goed genoeg om te streamen, heel fijn. En later op de avond keken we natuurlijk weer samen dvd.

Maandag 25 en dinsdag 26 maart.
We besloten nog een dagje te blijven staan op de camperplaats in Salzburg. Na de drukke ski- en wandeldagen in Mayrhofen en alle sightseeing in Salzburg was een dagje rustig aan doen geen slecht idee. En inderdaad, verder dan even wandelen naar de supermarkt kwamen we niet. Buiten was het nog koud maar wel zonnig, binnen warm en knus. Het deed ons goed, zo'n lekker ontspannen dagje niksdoen. Maar 's avonds gingen we al wel kijken wat voor bestemming leuk kunnen zijn om de volgende dag naar toe te gaan, want 1 dag rust is wel voldoende.

En zo zetten we op dinsdagmorgen om half 10 koers richting Duitsland. Maar eerst tankten we nog (net) voor de grens. Het wisselt nogal, op het moment, maar vandaag was de diesel goedkoper in Oostenrijk. Daarna zetten we koers naar Mühldorf am Inn. We waren op zoek naar een locatie met een bouwmarkt en een grote supermarkt, waar je ook nog goed kan parkeren. En die combinatie hadden we daar gevonden. Eerst gingen we de Globus Baumarkt in, om de lege gasfles om te ruilen voor een volle. We zijn nog steeds blij dat we overgestapt zijn naar Duitse flessen, ze zijn hier op heel veel locaties om te ruilen en ook nog eens een stuk goedkoper dan in Nederland. Toen dat volbracht was gingen we de Globus supermarkt in. Het bleek een zeer groot en overzichtelijk filiaal te zijn. De kar ging flink vol, want komend weekend is het Pasen en in Duitsland zijn op Goede Vrijdag en op zowel 1e als 2e Paasdag alle winkels dicht. Dan kunnen we eventueel op zaterdag nog wat verse spulletjes halen maar hebben we de grootste hoeveelheid spullen alvast binnen. Vervolgens reden we naar Bad Abbach, een dorpje iets onder Regensburg. Daar hadden we een leuke camping gezien. We staan hier prima op een speciale camperplaats. Tot zaterdag kunnen we blijven, daarna zijn alle plaatsen al gereserveerd. Voorlopig zijn we in de buurt van een leuk dorpje en dicht bij de Donau. Kunnen we eindelijk eens wat gaan fietsen want dat was er nog niet van gekomen.

Zaterdag 23 en zondag 24 maart.
We kregen een frisse, regenachtige dag voorgeschoteld. Gelukkig kunnen we ons daarop aanpassen. We namen uitgebreid de tijd voor het ontbijt en de koffie en gingen pas laat in de ochtend richting de stad. Zolang het nog droog was liepen we door het centrum, Salzburg is een mooie, gezellige stad. Het was duidelijk weekend want het was best druk op straat. Toen de regen begon te vallen gingen wij naar het Domquartier. Een samenvoeging van meerdere musea rondom de Dom van Salzburg. Er valt hier veel moois te zien, voornamelijk op het gebied van (religieuze) kunst en oudheden. Ook het gebouw zelf is erg mooi. Het stukje waarin je hoog (langs het orgel) door de Dom loopt is erg leuk en biedt een mooi uitzicht in deze ruim 400 jaar oude kerk. De totale rondgang is 1,3 kilometer, wat best veel is voor een museum. We waren er wel een paar uurtjes zoet mee en hadden het erg naar ons zin. Daarna wilden we nog boodschappen gaan doen, bij voorkeur in een overdekt winkelcentrum. Daarvan zijn er hier 2. Welke zou het worden? We besloten dat aan het lot over de laten. De eerste geschikte bus, die zouden we nemen. Dat bleek bus 1 te zijn. Weliswaar via de lange route.... dus eerst naar het andere eindpunt meegereden. Zo zie je nog eens wat van een stad, en we zaten warm en comfortabel binnen. Na ruim een uur kwamen we dan toch aan bij het Europark, waar we eerst een rondje liepen om vervolgens met een tas vol eten voor vandaag en morgen weer naar de bus te gaan. Om half 5 waren we terug. En na de koffie hadden we ontzettend lekkere kalkoenschnitzels met aardappelsalade. En erna een heerlijk trosje druiven.

Op zondag stonden we in de kou op. Brrrr, buiten was het maar net boven 0. Gelukkig binnen met de kachel aan nog zo rond de 16 graden. En vandaag was ook de laatste dag dat we nog van de Salzburgcard gebruik konden maken, onze 72-uurs kaart zou om half 3 "op" zijn. Dus gingen we al vrij vroeg op pad. Ondanks de kans op regen wilden we toch nog graag naar vesting Hohensalzburg. De buien, hadden we bedacht, zouden we ontlopen in de musea van de vesting. Vanaf de bus is het een kleine kilometer lopen naar de kabeltrein die je in een minuut 200 meter verder en 100 meter hoger brengt. Een leuke rit! En als je uitstapt sta je gelijk aan de rand van de vesting. We liepen een rondje door deze 1000 jaar oude vesting, met een tussenstop bij de Wapenkamer (een klein, vrij nieuw, museum met interactieve elementen). Inmiddels was het al wat gaan regenen dus gingen we naar de grotere musea, het vestigings- en het militaire museum en de vorstenkamers. Toen we naar buiten keken zagen we het zelfs flink sneeuwen, dat was onverwacht. En toen we zelf buiten waren liepen we lekker in de sneeuw (beter dan in de regen naar mijn idee). Eenmaal terug in de stad zelf was het ineens zonnig. Raar, zo'n verschil op zo'n kleine afstand. Maar goed, wij konden op ons gemak terug naar de bushalte lopen. En omdat de bus voorlopig nog niet zou komen liepen we over de Salzach naar de volgende halte, konden we nog een keer genieten van het mooie uitzicht over de stad. Het viel op dat op de bergen aan de rand van de stad een dunne witte deken lag die net boven stadsniveau ophield. Rond 2 uur waren we terug in de camper waar het met de kachel aan en wat extra dekentjes wel fris maar niet te koud was.

Vrijdag 22 maart.
Het weerbericht gaf vandaag als de enige echt mooie dag van de week aan. En dat klopte helemaal. Warm en zonnig, heerlijk! We gingen al om 5 over 10 op pad. Allereerst naar de dierentuin. In het centrum moesten we overstappen, op het plein waar de magnolia bomen prachtig in bloei stonden. Ik had gelukkig net even tijd om daar een paar foto's van te maken. Rond 10 voor 11 waren we al in de dierentuin. Kaartjes kopen hoefde niet, we konden aan het hek onze QR code van de Salzburg Card scannen. We hebben de hele dierentuin rondgelopen. Nou is deze niet bijzonder groot, dus dat was goed te doen. De wandeling was ongeveer 3 km. We hebben veel dieren gezien, mijn favorieten waren de jaguars en de sneeuwpanter. En we hadden het geluk om een vale gier te zien. Hoewel deze bij de dierentuin horen mogen ze vrij rondvliegen, een heel bijzonder initiatief.

Rond 2 uur hadden we alles gezien en gingen we naar de bushalte. Een kwartiertje verder ligt de Untersbergbahn. En omdat het alleen zin heeft om naar boven te gaan met een kabelbaan als het goed weer is, plakten we dit uitstapje achter de dierentuin. In de zomer kun je er heerlijk wandelen. Maar nu lag er nog overal sneeuw op die hoogte, dus veel verder dan even rondkijken bij het bergstation kwamen we niet. Was ook prima, dat hadden we ingecalculeerd. Dus na een klein half uurtje gingen we al weer naar beneden. En met 2 bussen waren we in een uurtje terug bij de camperplaats. Na de koffie en de nasi hadden we weer ons gebruikelijke dvd-avondje. Het leven is goed!

Donderdag 21 maart.
Na weer een nacht heerlijk geslapen te hebben (op de rustgevende muziek van regen op het dak) hadden we een ontbijt van warme oliebollen. Zoals ieder jaar had ik er een aantal bewaard voor in de camper, heerlijk als ze een paar minuten in de airfryer zijn geweest. Na de koffie gingen we op pad. Paraplu's mee en met de bus van 10 voor 11 naar het centrum van Salzburg. Inmiddels was het droog, dus we besloten te beginnen met een wandeling door het centrum. Het was gezellig om er weer te lopen en relatief vrij rustig. Na een uurtje zeiden de weergoden "dit was genoeg droog voor vandaag" en viel er de rest van de dag lichte tot flinke regen. Wij gingen dus op zoek naar droge bestemmingen. Allereerst werd dat het overdekte winkelcentrum "Europark". Het was prima toeven daar, het winkelcentrum is redelijk groot en alles is er goed verzorgd. Ook de rit met de trolleybus door de buitenwijken van Salzburg is leuk. Nadat we het winkelcentrum rond waren geweest stapten we in een andere buslijn die ook naar het centrum rijdt, maar een andere route. Wel zo leuk!

Eenmaal terug in het centrum besloten we om naar het Haus der Natur te gaan. Een groot museum met tentoonstellingen over de natuur nu en vroeger, het menselijk lichaam en nog veel meer. Er zijn diorama's, fossielen, aquaria (met echte vissen), opgezette dieren, interactieve informatie enzovoorts. Wij vermaakten ons wel een paar uurtjes. En zo gingen we pas tegen etenstijd (in de avondspits) terug naar de camping. We stonden dus wat in de file soms, maar so what? We zaten warm en droog en hoefden niet zelf op te letten. Iets na 5 uur waren we terug in de camper. De airfryer stond er nog van vanochtend dus de patatjes en snacks konden er gelijk in. En daarna was het vooral uitpuffen na een leuke maar ook drukke dag.

Woensdag 20 maart.
Na 5 heerlijke dagen in Mayrhofen werd het voor ons weer tijd om verder te gaan. Dus na het ontbijt gingen we langzaamaan onze spullen inpakken. Natuurlijk moest ik ook nog mijn skispullen uit de skistal gaan halen, iets waarvan ik altijd bang ben dat ik het zal vergeten. Maar ook deze keer ging dat weer goed. En zo checkten we om 10 uur uit en gingen we weer "on the road". We zetten koers richting Salzburg. We hadden een leuke rit, mede dankzij het prachtige weer. Door het Zillertal en het Inntal naar de Duitse snelwegen. En omdat je tegenwoordig (weer) de stukjes Oostenrijkse snelweg tussen de grens en Kufstein-Nord resp. Salzburg-Nord zonder vignet mag rijden, hadden we ook een heel vlotte rit. In Kufstein hielden we een inkooppauze, op een stukje waar diverse supermarkten zitten, maar ook een Action. Wim was namelijk op zoek naar kroonsteentjes. Die vonden we helaas niet, wel wat andere leuke, handige en lekkere dingen.

Om half 2 kwamen we in Salzburg aan op de camperplaats. Het is hier heel rustig dus we konden een plekje helemaal vooraan kiezen, overal lekker dichtbij. In de loop van de middag gingen we nog een stukje lopen. De Hofer (Oostenrijkse Aldi) zit dichtbij. Ik wilde eten halen voor vanavond, Wim ging naar de bouwmarkt die er vlakbij is. Nou, daar vond hij wel kroonsteentjes. Het laatste pak.... maar de streepjescode zat er niet meer aan. Iemand was zo 'vriendelijk' geweest de onderste 2 steentjes proletarisch in te kopen. Dus hij kon de overige 8 niet afrekenen. Na heel veel zoeken vond het personeel een artikelnummer van een verpakking met 12 stuks. Voor die prijs kon hij die 8 overgebleven dan kopen. En omdat er niet echt een alternatief voorhanden was heeft hij dat maar gedaan. Onderwijl had ik zoveel rondjes in de Hofer gelopen dat ik de plattegrond waarschijnlijk uit mijn hoofd na kan tekenen. Maar uiteindelijk was Wim er ook en kozen we lekker eten uit voor vanavond. Na het eten heb ik me online begeven en 2 Salzburg Cards gekocht. Nu kunnen we, vanaf morgen, 3 dagen onbeperkt OV gebruiken en ieder museum en iedere bezienswaardigheid eenmalig bezoeken. Voor 41 euro pp (winterprijs) vinden we dat een goeie deal.

Zaterdag 16 t/m dinsdag 19 maart.
Vandaag was het een beetje een buiïge dag. Omdat ik niet wilde skiën, even de spierpijn laten wegtrekken, gingen we 's middags een wandeling maken. De regen was niet zodanig dat we er voor binnen wilden blijven. Dus werd het een rondje Mayrhofen, gezellig door de hoofdstraat langs de winkels. Ook een prima manier om een leuke dag te hebben. We hebben zo ongeveer 5 km gelopen, niet slecht voor een rustige dag. Op de terugweg deden we ook nog even een paar boodschappen, zo kunnen we vanavond Oostenrijkse aardappelsalade bij ons Duitse vlees eten. Verder was de rustige dag daadwerkelijk rustig, na het eten nog wat dvd-tjes gekeken en dat was het dan wel. Anders, maar fijn.

Op zondag straalde de zon ons weer tegemoet. Heerlijk skiweer. Zo rond 11 uur ging ik mijn spullen bij elkaar zoeken en om half 12 zat ik in de bus naar de Ahorn. Daar een halvedag kaart gekocht en met de lift van 12 uur in 7 minuten naar boven. En het was er weer zo mooi! Het skiën ging vandaag een stuk beter, het voelde weer als vanouds eigenlijk. In een half uur meer dan op vrijdag, nu ruim het dubbele kunnen skiën. Toen ik naar beneden ging trokken er ook wolken voor de zon, dus qua timing was ik wel tevreden. Wim was al terug van zijn wandeling dus gelijk lekker koffie gedronken. We kunnen allebei weer terugkijken op een fijne dag.

De maandag was voor ons weer een wandeldag. Langs de Ziller naar het centrum, een prachtige wandeling. Wim had hier al eerder gelopen, maar vandaag lieten zich de vogels voor het eerst zien. We zagen koolmeesjes, witte kwikstaarten en een waterspreeuw. We gingen via de hoofdstraat terug. Onderweg maakten we nog een tussenstop om boodschappen te doen. Het laatste stukje liepen we helaas in de regen, maar een lekkere bak koffie en een stukje chocolade erbij maakten dat wel weer goed. 's Avonds gingen we nog eens uit eten in het restaurant bij de camping. Altijd heel goed, en met de lage horecaprijzen en de hoge prijzen van de boodschappen ook een economisch verantwoorde keuze. Het dagmenu, Zwiebelrostbraten, was een topper. Helemaal blij dat ik dat gekozen had. En Wim was ook zeer tevreden met zijn Hausschnitzel.

Op dinsdag ging ik voor de laatste keer nog een middag skiën op de Ahorn. De regen in het dorp waar wij gisteren in liepen had zich boven vertaald in een heerlijk vers laagje sneeuw. En dat was erg fijn. Het was vandaag weer goed weer, niet zo uitbundig zonnig, maar soms zon soms bewolkt. Daardoor ook een stuk frisser (maar niet echt koud) wat de sneeuw natuurlijk ook ten goede kwam. En zo heb ik weer een heerlijke middag gehad. Ik heb geskied tot mijn benen me zeiden, nu is het genoeg geweest. Het waren dan "maar" drie middagen op de skies, maar die zijn voor mij al goud waard. Zo blij dat dit weer ging. De rest van de dag verliep volgens ons vaste stramien, voor meer dan dat had ik geen energie meer. Op het menu stond chili con carne, makkelijk en toch lekker.

Donderdag 14 en vrijdag 15 maart.
Na een prima nacht waren we allebei vroeg wakker. Zodoende gingen we al om kwart voor 9 rijden. Wim gunde mij vandaag een rij-vrije dag, zodat ik (toen de mist eenmaal opgetrokken was) volop van het uitzicht kon genieten. Eerst zie je in de verte wat bergen. En dan bam, zomaar ineens (lijkt het) rij je er pal tussen. Altijd weer een heerlijk moment. De rit verliep weer goed, zelfs de gemelde files waren weg op het moment dat wij op die locaties waren. Ook het kleine stukje provinciale weg bij München was geen probleem. We namen een heerlijke pauze aan de Achensee, en toch waren we al om 1 uur in Mayrhofen. Om teleurstelling te voorkomen (want ik wil nou eenmaal heel graag hier skiën omdat hier alles is zoals ik het fijn vind) had ik gereserveerd. Dus inchecken ging ook razendsnel. We staan op een mooie plek op het terras boven de camping, tegen de bergwand. En hoewel de ochtend zeer mistig begon, werd het in de loop van de dag steeds helderder. Toen we de camper op zijn plekje hadden gezet kon ik dus heerlijk buiten in het zonnetje gaan zitten. Om 4 uur zakte de zon achter de bergen en daarmee zakte ook de buitentemperatuur. Tijd om naar binnen te gaan. We aten vrij vroeg en hadden weer een gezellige avond.

Vrijdag was het dan zover, ik ging proberen of ik nog zou kunnen skiën. Eerst alle spullen bij elkaar zoeken, verkleden, ski's en schoenen naar de skistal brengen. En uiteindelijk in vol ornaat naar de bus. Het is nog steeds dezelfde lijn die op dezelfde tijd rijdt, de routine kwam al snel weer terug. Eenmaal boven na 5 jaar voor het eerst weer op de ski's, dat was wel even erg onwennig. De eerste 2 keer omlaag gingen dus ook bagger. Maar daarna kreeg ik de slag weer te pakken, de techniek zit er gelukkig nog. De conditie is helaas wat minder, dus voor vandaag hield ik het een uurtje eerder dan vroeger al voor gezien. Maar hoe dan ook, ik heb genoten van het skiën en van de prachtige omgeving. Wim heeft toen ik weg was een rondje Mayrhofen gelopen, toevallig kwamen we precies tegelijk terug. De rest van de middag heb ik voornamelijk uitgepuft, maar 's avonds gingen we lekker uit eten. We zijn tenslotte vandaag alweer 39 jaar getrouwd dus dat moet gevierd worden. We hebben erg lekker, erg veel en erg gezellig gegeten. De rest van de avond was natuurlijk weer voor onze dvd-tjes.

Dinsdag 12 en woensdag 13 maart.
De camper was gisteren goed (en snel!) door de APK gekomen. Dus op dinsdagochtend de laatste dingen ingepakt en om 5 over 11 vertrokken we, richting Oostenrijk. Kilometerstand 144333, hij gaat al aardig richting de anderhalve ton. We hadden een goede rit, waarvan Wim het eerste deel op zich nam en ik het tweede deel. We besloten om naar Koblenz te rijden, daar zit een prima camperplaats. In Koblenz stopten we nog even bij de supermarkt om wat te eten te halen voor vanavond. En zo stonden we tegen half 5 op de cp. Het was er heel wat stiller dan vorig jaar in april. Niet alleen scheelt dat een maand, het scheelt ook 10 graden en een zonnetje. Want vandaag was het zeer somber. Overdag bleef het net droog, in de avond viel er heel wat regen. Maar binnen was het knus en warm. Tegen onze gewoonte in hadden we vandaag geen zin om een dvd te kijken. Beetje lezen en wat gamen was voldoende. En omdat we best moe waren van de reis gingen we al vroeg naar bed. Zoals altijd hebben we automatisch een heel ander ritme in de camper.

Vroeg naar bed, vroeg weer wakker. En dus zaten we om 8 uur al aan het ontbijt. En om 9 uur waren we al klaar voor vertrek. De rit van vandaag deelden we in 3 delen, het midden was voor mij. Ook nu was het een goede rit, weliswaar met veel regen en soms zelfs wat mist. Iets meer drukte dan gisteren, zelfs een kleine file. Maar echt veel oponthoud, nee, dat gelukkig niet. In tegenstelling tot het verkeer de andere kant op. Allereerst zagen we afgesloten weg door een ongeluk. En dat zag er heel naar uit, een personenauto gesandwicht tussen 2 vrachtauto's, brrrr. En daarachter al 9 kilometer file. Dan hadden wij niet te klagen met ons korte oponthoud. En omdat de tank aardig leeg begon te raken combineerden we het tanken met boodschappen doen. Van de grote weg af om te tanken scheelde minimaal 35 cent per liter, niet onprettig als je 80 liter moet tanken. Daarna nog even doorrijden naar een Kaufland om eten voor de eerstvolgende paar dagen te kopen. Na het boodschappen doen besloten we nog een klein stukje te rijden en dan een overnachtingsplaats te zoeken. En die vonden we in Ichenhausen. Op de parkeerplaats van het openluchtzwembad zijn 2 gratis camperplaatsen met een (betaalde) stroomvoorziening. Top geregeld! Na de koffie met wat lekkers aten we nog een bakkie soep. En we vervielen ook weer in ons vertrouwde dvd-tje kijken. Om half 11 was het dan toch weer echt bedtijd.