Blij in mei.

Zondag 19 t/m dinsdag 21 mei.
Vandaag was Wim's verjaardag. Nou gaan we het volgende week -als we weer thuis zijn- pas echt vieren. Dus voor nu business as usual. Een lekker ontbijtje, later op de dag koffie met wat lekkers (dat dan weer wel). Er stond geen fietstocht op de planning, vanwege het slechte weerbericht. Maar toen het in de middag nog steeds lekker was, soms zelfs zonnig, gingen we een rondje over de camping wandelen. Nou is de camping zo groot dat een rondje toch tussen de 2,5 en 3 km is. Dus een leuke wandeling. En 's avonds aten we bami, Wim's keuze.

Op tweede pinksterdag was er in Epe een vlooienmarkt. Daar houden we wel van dus om een uur of 11 gingen we richting het centrum. De vlooienmarkt was een aangename verrassing, behoorlijk groot namelijk. En het weer was prima, droog, soms zon, niet te warm maar zeker niet fris. Op ons gemak slenterden we uitgebreid over de hele markt. Daarna deden we nog een rondje Epe-centrum, waar zelfs een deel van de winkels open was. Om uiteindelijk nog even de supermarkt in de gaan. We hadden niet verwacht dat die open zou zijn, zo in de bible-belt. Maar ook hier werden we dus aangenaam verrast. Dat scheelt morgen weer een tussenstop, want we konden alvast de boodschappen voor thuis doen. Terug bij de camper maakte ik nog een gezellig praatje met onze Oostenrijkse buren uit Linz. Heel gezellige en spraakzame mensen, erg leuk. Pas tegen etenstijd ging ik naar binnen. Inmiddels was de camping aardig leeggelopen. Van vol naar hooguit een kwart bezet.

Op dinsdag pakten we vast het één en ander in tijdens het bakken van de broodjes. Dus na het ontbijt konden we de laatste spulletjes wegleggen en reden we om 10 uur de camping af. Op het stukje rond Utrecht na (een aantal kleine files en langzaamrijdend verkeer) konden we vlot doorrijden richting thuis. Behalve natuurlijk bij de Spijkenisserbrug. Die stond weer eens open, deze keer zelfs (veel) te lang voor slechts 1 boot. Maar uiteindelijk waren we dan toch om kwart voor 1 thuis. Met kilometerstand 147598 mag de camper weer uitrusten tot de volgende reis.

Donderdag 16 t/m zaterdag 18 mei.
Na een nacht waarin het nog wel wat regende maar niet veel meer, was het koel maar niet koud toen we opstonden. Na het ontbijt en de koffie pakten we in, zo rond 10 uur vertrokken we van de camping. Ik moest nog even de magneetkaart van de slagboom inleveren, het viel me weer op hoe vriendelijk de mensen op deze camping zijn. We besloten om niet de kortste route naar Epe te nemen (inchecken kan toch pas vanaf 1 uur) maar om eens koers te zetten naar Duitsland. Om precies te zijn, naar Kleef. Daar boodschappen doen en tanken levert meer winst op dan de kosten van de 50 kilometer extra. Bovendien heb je er toch ook weer dingen die in Nederland niet te koop zijn. En als bonus was het ook nog een leuke rit. En zo kwamen we om een uur of 2 aan in Epe, waar we de laatste dagen van deze reis door willen brengen. We kregen een prima plekje op de camperplaats, met al die regen die verwacht wordt is een verharde ondergrond wel fijn. Maar voorlopig was het nog zonnig dus we stapten direct op de fiets om naar het centrum te gaan. Daar liepen we een rondje en deden we wat inkopen. En kocht ik een ijsje bij de ijszaak, één van de beste in Nederland, dus daar kan ik geen weerstand aan bieden. Rond 4 uur waren we terug, hoogste tijd voor koffie natuurlijk. Rond 6 uur kwam dan eindelijk de "langverwachte" regen. En hoe! Het viel met bakken uit de lucht, in combinatie met onweer. Zelfs met oortjes in kon ik de tv niet meer verstaan. Na een uurtje was het ergste wel over maar de rest van de avond bleef wel regenachtig.

In de vroege ochtend regende het nog even, maar daarna kregen we een onverwacht mooie vrijdag. Heerlijk om 's middags te gaan fietsen. We maakten een rondje van zo'n 20 kilometer. Door de bossen, over de heide en langs het mooie meer bij Heerden. Toen we ergens pauze hielden zagen we wat bewegen in een boom tegenover ons. Bleek het een specht te zijn, super om te zien. Helaas had ik vandaag geen fototoestel bij me, dus alleen wat foto's van hem gemaakt met de telefoon. Op de terugweg stopten we nog even in Epe om daar een rondje te lopen, een ijsje te eten en wat inkopen te doen. De rest van de middag kon ik heerlijk buiten gaan zitten naast de camper. Na het eten bleef ik binnen, zoals gebruikelijk sloten we de avond weer af met een paar afleveringen van 1 van onze favoriete series.

Op zaterdag werd ik pas om half 9 wakker, ongekend eigenlijk. Zal wel door het fietsen van gisteren komen. Gelukkig mogen we veel en moeten we niets in de camper. Dus lekker rustig ontbeten en koffie gedronken zoals altijd. En om een uur of 12 weer op pad. Het weerbericht was veelbelovend, een droge dag met regelmatig de zon en aangename temperatuur. Ik had een leuke rit uitgestippeld over de Tongerense heide, van zo'n 23 km. Zo her en der gingen we eens op een bankje zitten, beetje uitrusten en genieten van de omgeving. Tot we bij de laatste pauze dachten, het wordt toch wel erg donker.... en inderdaad, toen we Epe inreden viel er onverwacht toch een buitje. Het meeste daarvan konden we ontlopen omdat we even boodschappen gingen doen. Eenmaal terug bij de camper (nog net niet er in) begon de volgende bui. Gelukkig waren we wel binnen voor die zich van zijn slechtste kant liet zien, met onweer en hagel. De rest van de dag bleef het wisselvallig.

Maandag 13 t/m woensdag 15 mei.
Hoewel het weerbericht voor vandaag en de komende dagen niet geweldig was, viel het alleszins mee. De verwachtte regen werd nog even uitgesteld, die zou pas in de middag gaan vallen. De ochtend was heerlijk zonnig. Dus weer lekker fietsweer. We gingen op de fiets naar Lienden. We vonden een mooie route over een autoluw dijkje. In Lienden gingen we eerst een poosje aan de vijver zitten, onder het carillon. Daarna gingen we naar het winkelcentrum (onverwacht groot voor zo'n klein dorpje), waar we inkopen deden bij de Hema, het Kruitvat, de Aldi en de Jumbo. Met de fietstassen vol gingen we dezelfde mooie route terug naar de camping. Ik zou nog even buiten blijven zitten tot het weer om zou slaan. Uiteindelijk zat ik dus de hele rest van de middag buiten, want het bleef droog. Heel grappig, om ons heen zagen we de dreigende wolken, maar boven ons bleef de lucht blauw.

Op dinsdag kregen we nog een bonus mooi weer dag. Wim liep 's ochtends een rondje over de camping en kwam snel de camera halen, hij had bijzondere eenden gespot. Aan de hand van de foto's puzzelden we uit dat het hier om Ekstereenden ging, die hadden we inderdaad nog niet eerder gezien. Aan het einde van de ochtend stapten we weer op de fiets. Dat dijkje, dat ik gisteren zo leuk vond, gaat natuurlijk 2 kanten op. Dus nu fietsten we daaroverheen richting Kesteren. Daarvandaan wilden we richting de Waal fietsen. Eerst een stukje langs de provinciale weg, daarna de fietsknooppunten gebruiken, te beginnen bij punt 63. Dus toen we een stuk gefietst hadden kwamen we uit bij.... knooppunt 06. Tsja, er zijn meerdere provinciale wegen hier, we hadden blijkbaar de verkeerde gevolgd. Geen probleem, daarvandaan konden we een route uitstippelen richting de Nederrijn, ook een leuke tocht. En omdat op deze route door Lienden kwamen namen we nog eens een pauze bij de mooie vijver daar. Op het laatste stukje van de route stopte ik bij een boerderij waar verse aardbeien werden verkocht. Een kraampje met prachtige aardbeien en een potje om je geld in achter te laten. Mooi, dat dat nog op basis van vertrouwen kan. Halverwege de middag kwamen we terug op de camping, waar ik weer buiten ging zitten en mijn aardbeien at. Wat waren ze heerlijk! Aan het einde van de middag ging ik naar binnen, het laatste stukje van het wielrennen kijken (internet is hier gelukkig ook goed genoeg om te streamen). En zoals altijd sloten we de avond af met het kijken naar een dvd-tje.

De woensdagochtend sliep ik uit, camperstyle. Dat wilde dus zeggen tot een uur of 8. Hoewel het zonnetje nog scheen toen we opstonden werd het in de loop van de ochtend steeds somberder. Omdat dit er aan zat te komen hadden we gisteren de fietsen etc al binnen gezet. Toch bleef het nog langer droog dan we hadden verwacht, pas om een uur of 3 barstte de bui los. En het bleef daarna ook regenen, soms hard, soms zacht. Een prima dag om eens wat andere dingen te doen, zoals wat opruimwerk in de camper. En natuurlijk foto's uitzoeken, website schrijven en meer leuke klusjes. Daarna was er zelfs nog tijd over om tv te kijken. Na al het fietsen van de afgelopen dagen kwam dit ons helemaal niet slecht uit op onze laatste Betuwe dag.

Zondag 12 mei.
Na het ontbijt en de koffie gingen we op pad. Vandaag niet "we zien wel waar we uitkomen", maar naar Rhenen, in het bijzonder naar Ouwehands Dierenpark. De rit was zo'n 5 km, met een pittige klim voor de brug over de Nederrijn en nog eens om de Grebbeberg op te gaan. Maar het was prachtig weer dus prima om een stukje te fietsen. De kaartjes hadden we online gekocht, dus we waren op ons gekozen tijdsslot half 12 snel binnen. En toen begon onze rondwandeling door de dierentuin. Het was vandaag behoorlijk warm, maar er was voldoende schaduw dus prima te doen. We zijn helemaal rond geweest en hebben alle dieren gezien, voor zover ze zich lieten zien natuurlijk. In het eerste deel stonden er geen bankjes, daar schrokken we even van. Maar gelukkig in de rest van de dierentuin wel, dus we konden ons geliefde stukje lopen, poosje zitten ritme aanhouden. Bij de olifanten werd ik helemaal blij, in deze zoo zijn er Afrikaanse, en die vind ik leuker dan de Indische. En dat de zebra vanf het type Grevy was vond ik ook heel leuk, naar mijn idee namelijk de mooiste variant.

Aan het einde van ons bezoek (toen het al wat rustiger was in de dierentuin) gingen we allereerst naar het verblijf van de reuzenpanda's. Ze hebben een prachtig verblijf, ruim van opzet en mooi uitgevoerd. Beiden hebben daar hun eigen afdeling. Eén van de twee liet zich helaas niet zien, maar de andere zat dicht bij het raam en die konden we dus wel bewonderen. En als allerlaatse, de kers op de taart, gingen we naar de koala's. Deze zijn pas een paar weken geleden verhuisd naar Nederland. Ze lieten zich alledrie zien. En zoals het koala's betaamd voornamelijk slapend, iets dat ze minstens driekwart van de tijd doen. De eerste hing in een boom en was maar deels te zien achter de takken. Van de tweede zagen we al een stuk meer, maar alleen zijn rug. En nummer drie lag in de doorgang van het nacht- naar het dagverblijf en liet zijn schattige koppie zien. Een mooie opbouw. Moe en heel tevreden konden we daarna terug naar de camping fietsen. De rit was nu wat meer omlaag dus een stuk makkelijker fietsen.

Vrijdag 10 en zaterdag 11 mei.
We stonden vandaag al om 7 uur op. Na een vroeg ontbijt pakten we de spulletjes in en zaten rond kwart voor 9 al klaar voor vertrek. Omdat de receptie pas om 9 uur opengaat gingen we eerst tanken en reden toen nog even terug naar de receptie om uit te checken. En zo reden we iets na 9 uur Franeker uit. We hadden een voorspoedige thuisreis en Serra kon al voor 12 uur weer met haar moeder knuffelen. En daar knapte ze meer van op dan van de paracetamol. Haar spulletjes gingen allemaal met haar mee, behalve haar fiets, dat is namelijk de fiets die ze bij ons thuis heeft staan. Dus wij gingen ook nog even langs huis. En behalve dat de fiets eruit ging konden we nu ook weer een stoel, tafel en voetenbankje meenemen. Ook een aantal van de aankopen uit Franeker lieten we thuis achter. En zo zetten we om kwart over 12 koers richting de Betuwe. We hadden een goede rit met maar 1 stukje langzaam rijdend verkeer (net geen file, dat tempo zeg maar). En we waren heel blij dat we niet de andere kant op gingen. Vanwege de sluiting van de van Brienenoordbrug zagen we op de andere rijbaan tientallen kilometers file, brrrr, niet leuk als je daar in zit. Tegen 2 uur kwamen we aan op de camping in Kesteren. We kregen een plekje op de camperplaats, het is maar goed dat we gereserveerd hadden want de camping staat behoorlijk vol. Meivakantie, hemelvaartweekend, dan krijg je dat. Onze eerste indruk van deze camping is prima. Ik heb een groot deel van de middag lekker naast de camper gezeten, het weer is nog steeds mooi en hier is het een paar graden warmer dan in het noorden. Koken hoefde vandaag niet, ik had gisteren al een paar maaltijdsalades voor vandaag gehaald.

Op zaterdagochtend stonden we al bijtijds op, om te zien dat het weer een zonnige dag was. Heerlijk! Op ons gemak gegeten (de broodjes in de hapjespan bakken duurt an sich al een half uur) en daarna nog koffie gedronken. Na nog wat aanrommelen in de camper, foto's uitzoeken, website maken, vonden we het om 11 uur een mooie tijd om op pad te gaan. We stapten op de fiets om de dorpjes in de omgeving te gaan bekijken. Zonder echt een route uit te stippelen reden we een beetje rond, richting een kerktoren, want daar hoort dan een dorp bij. En zo kwamen we in Kesteren terecht. Toen we daar een beetje door en omheen gefietst waren volgden we de borden Lienden en na een leuke rit door de Betuwe konden we ook in dat dorpje een rondje rijden. Het laatste stuk van de rit, terug naar de camping, stippelden we natuurlijk wel goed uit. En zo waren we halverwege de middag weer terug bij ons huisje op wielen. Ik dronk mijn koffie lekker buiten, al lezend in mijn e-reader. Er was zelfs tijd voor, en behoefte aan, een middagdutje, lekker in de frisse lucht. Wat een fijne dag was dit.

Maandag 6 t/m donderdag 9 mei.
Zo in de loop van de meivakantie was het een leuk moment om met onze kleindochter op pad te gaan. Ze wilde graag weer naar Franeker en dat vinden wij gelukkig ook altijd leuk. Om 10 uur zaten wij er klaar voor, toen Serra bij ons kwam. Nog even haar spulletjes in de camper leggen en om 10 over 10 vertrokken we, kilometerstand 146773. Na een goede rit (die Wim en ik met elkaar deelden) kwamen we om 10 over 1 aan op de camping in Franeker. Even inchecken en gelijk een kaart voor Monkey Town gekocht voor Serra, slechts 5 euro voor de hele midweek. Zij kon daar fijn spelen tot sluitingstijd, rond half 3. Tot haar grote geluk was haar vakantievriendin van vorig jaar ook weer hier. Dus er werd weer gezellig met elkaar gespeeld. In de loop van de middag was er ook nog even tijd om wat boodschappen te doen, vanavond staat er risotto op het menu, Serra's keuze. Tijdens het koken werkte Serra op haar laptop aan haar spreekbeurt. Na het eten ging ze nog even spelen en daarna keken Serra en opa samen een film. Rond 10 uur gingen we de camper ombouwen voor de nacht en was het bedtijd voor ons allemaal.

Op dinsdag was het weer goed weer. Droog, redelijk zonnig, niet heel erg warm. Serra kon de hele dag naar hartelust spelen bij Monkey Town en op de camping. Aan het einde van de ochtend was er ook nog even tijd om een rondje Franeker te doen. Beetje wandelen, beetje winkelen. Met was leuke aankopen kwamen we aan het begin van de middag weer terug in de camper. Serra had het druk met spelen, dus deden Wim en ik nog even boodschappen. De bami die wij voor het avondeten kozen viel in goede aarde. Tijdens het koken werkte Serra weer aan het spreekbeurt. 's Avonds had ze met het groepje kinderen waarmee ze speelt afgesproken om te gaan zwemmen. Dat was blijkbaar heel leuk geweest want ze kwam enthousiast terug. Na nog even met opa naar een film te hebben gekeken was het weer tijd voor de grote verbouwing.

Op woensdag gingen we eens wat anders doen. Op de fiets naar het station en daarvandaan met de trein naar Leeuwarden. We hebben daar een stadswandeling gemaakt en het Natuurmuseum bezocht. Tijdens de wandeling gingen we nog even de leuke Spellekijn winkel in, waar we niet met lege handen naar buiten kwamen. In het museum was veel leuks te zien, wij zagen het nu ook eens met andere ogen want de afdeling die op kinderen gericht is werd deze keer het meest uitgebreid bekeken. En ik maakte met Serra nog een ritje in de "onderwaterwereld", een leuke attractie binnen het museum. Je rijdt met een karretje op de bodem van de sloten van Friesland en ziet de waterdieren uit een ander perspectief, bijvoorbeeld de poten van de eendjes. We sloten de dag af met een "Maccie" voor we weer op de trein naar Franeker stapten. Gekookt hoefde er niet meer te worden, maar de spreekbeurt werd niet overgeslagen. Daarna was er nog even speeltijd en filmtijd, alvorens we gingen verbouwen en slapen.

Op donderdag voelde Serra zich niet lekker, dat was een tegenvaller. Vooral voor haarzelf natuurlijk, geen zin om te spelen, weinig eetlust, hoofdpijn. Toch gingen we er wel even op uit, even naar het parkje om de eendjes te voeren, stukje rondfietsen en wat boodschappen doen. Serra leek er van op te knappen. Maar eenmaal terug voelde ze zich weer niet lekker. Onze diagnose, last van heimwee. Ze mocht veel videobellen met thuis, dat vond ze fijn. Ze heeft ook veel geslapen. Het avondeten ging er redelijk in en even samen met opa filmpje kijken was een goede afleiding. We gingen allemaal extra vroeg naar bed deze keer.