Zomerreis.

Vrijdag 5 juli.
Ondanks dat we eten op voorraad hadden, besloten we toch om op vrijdag naar huis te rijden. Dat eten kunnen we tenslotte ook thuis eten. Dus na het ontbijt even uitchecken en daarna richting Spijkenisse. We gingen rond een uur of 10 naar de receptie, nog even tanken in Dwingeloo en zo rond half 11 werd "thuis" ingesteld op de Tomtom.

We hadden een goede rit, zonder files of open brug, en waren iets voor half 2 al thuis. De kilometerstand is 148443. Binnen het uur stond de camper uitgepakt naast het huis.

Maandag 1 t/m donderdag 4 juli.
Na een paar leuke dagen in Bourtange vonden we het vandaag tijd om verder te gaan. Dus checkten we uit en reden we rond half 11 richting Papenburg. Want we wilden onderweg boodschappen doen in Duitsland. We moesten in verband met afgezette wegen een rare lus rijden maar we zijn er gekomen. En het was niet voor niets, we hebben zowel eten voor de komende dagen ingekocht als spullen in voorraad voor thuis, die hetzij goedkoper zijn, hetzij beter of gewoon niet te koop in Nederland. Hoe dan ook, we waren tevreden over onze "Einkaufsbummel". Daarna zetten we koers richting Dwingeloo. Een heerlijke bestemming om zowel mooi te kunnen fietsen als lekker te ontspannen. Rond half 3 stonden we op een plekje op de camperplaats. Met het hoogseizoen in aantocht waren er niet veel bosplaatsen meer vrij, bovendien is het met de vele regen op het moment eigenlijk wel heel handig om op een verharde ondergrond te staan. De camperplaats is niet heel groot, met maximaal 6 campers staan we nu omringd door het bos dus het is prima zo.

Na een ochtend met regenbuien (misschien waren die er 's nachts ook al maar dat heb ik niet meegekregen want goed geslapen) gingen we op dinsdagmiddag lekker op de fiets weg. We maakten een rondje heide, bos en vogelkijkwand. In de verte zagen we lepelaars dus onze dag was weer goed. Het fietsen ging heerlijk dus vanaf de vogelkijkwand nog verder gegaan, uiteindelijk een rondje van 16 km gemaakt en we waren ook nog ruim op tijd terug voor de voorspelde regen. Die trouwens reuze meeviel, een paar druppies vielen er zo nu en dan. Ik keek nog naar het laatste stukje Tour de France voordat ik het eten ging maken.

Op woensdag was het droog toen we opstonden. Maar helaas, tijdens het ontbijt begon het te regenen. En niet zo nu en dan een buitje maar van die regen die maar door en door gaat. Huisarrest dus. Nou is het binnen gelukkig ook gezellig en hebben we altijd genoeg te doen om ons niet te vervelen. Aan het einde van de middag werd het zowaar nog een poosje (zo goed als) droog. Wim besloot nog even op de fiets naar Dwingeloo te gaan, ik bleef liever binnen.

Op donderdag was het weer precies in spiegelbeeld. 's Nachts had het zelfs hard geregend en in de ochtend viel er ook nog wel wat. Maar het klaarde al vrij snel op en we kregen zowaar een mooie dag. Dus gingen we na de koffie weer fietsen. Eerst een rondje bos en heide, wat echt een prachtige rit was. Er zaten wel wat lastige stukjes in, door de vele regen de laatste tijd liggen er veel plassen op de (onverharde) fietspaden. En 1 keer was zo'n plas een fietspadbrede modderpoel, het kostte me moeite om daar overeind te blijven. De fiets zal flink gepoetst moeten worden als we weer thuis zijn, de modderspatten zitten bijna tot aan het zadel. Na dit mooie rondje gingen we (met een sanitaire stop op de camping omdat we daar toch langskwamen) naar Dwingeloo. Alles bij elkaar hebben we vandaag zo'n 20 km gefietst. En in Dwingeloo deden we ook gelijk even boodschappen. Het weerbericht voor het weekend is op zijn best wisselvallig, dus als we wegregenen hoeven we in ieder geval niet te verhongeren.

Zaterdag 29 en zondag 30 juni.
Na een goede nachtrust op het busstation hadden we een rustige zaterdagochtend. We liepen even naar de Plus om boodschappen te doen, er was eten voor vandaag en morgen nodig. En ik zag een appeltaart liggen en wetende hoe lekker die zijn legde ik die ook maar in het mandje. Toen de boodschappen uitgepakt -en onze spullen ingepakt- waren, gingen we dan om kwart voor 12 op pad. Een korte etappe, naar Bourtange, hadden we besloten. Het was een uurtje rijden, alles lekker binnendoor dus genoeg te zien onderweg. Zoals we al eerder gemerkt hebben is het een gezellige, vriendelijke camping. Inchecken met een praatje en een glimlach. We konden weer op hetzelfde plekje staan als de voorgaande keren. We moesten even wachten voor we stroom kregen want het overkwam ons alweer dat de zekering eruit geschoten was. Maar toen dat hersteld was dronken we even koffie (met appeltaart natuurlijk) en gingen daarna op de fiets naar de vesting. Daar wandelden we wat, liepen de winkels eens in en gingen op een bankje in de schaduw zitten. Niet spectaculair, wel heel prettig. Toen we terug in de camper waren keek ik het laatste stukje van de Tour de France. Wim had het makkelijk, er wordt geen regen verwacht dus de fietsen kunnen buiten blijven. Na het tv kijken ging ik in de kantine eten halen, ideaal als je de patatjes, frikandellen en kroketten niet zelf hoeft te bakken. 's Avonds keken we nog samen wat dvd's. Tot ik iets hoorde... wat was dat? Regen! Grrrr, toen moest Wim alsnog aan de bak. Zijn fiets naar binnen, die van mij kreeg een regenjas aan. Daarna nog even de aflevering van onze serie afkijken en toen was het bedtijd.

Na een verregende nacht (goed dat de fietsen binnen/afgedekt stonden) klaarde het in de loop van de ochtend op. Dus onze geplande fietstocht kon doorgaan! We hadden een leuk rondje uitgestippeld, om Bourtange heen. Deels door Duitsland. Het fietste lekker weg. Na ruim 10 km kwamen we in Bourtange aan. Daar zaten we op ons vaste plekje, het bankje in de schaduw naast het grote plein. Vervolgens liepen we nog een stukje over de vestingwal en door de stad. In een open schuur zagen we zwaluwen en zwaluwnesten, zo leuk! Toen we uitgelopen en uitgekeken waren restte ons nog de laatste kilometer fietsen naar de camper. De fietsen gingen nu beiden de garage van de camper in. Morgen gaan we weer verder maar we kijken terug op een paar fijne dagen in Groningen.

Vrijdag 28 juni.
Vandaag was het een stuk afgekoeld, net boven de 20 graden. Daar kom je dan wel weer van bij. En het is een mooi moment om weer eens verder te gaan. Dus na het ontbijt en de koffie pakten we onze spulletjes in en gingen zowaar een hele provincie verder. Na een rit van anderhalf uur kwamen we in Appingedam. Het was even zoeken waar de camperplaats precies was (bij het busstation) en toen reden we er nog voorbij omdat er een inrijverbod stond, met een onderbord "behalve lijnbussen". Had eigenlijk nog een onderbord bij gemoeten "behalve camperplaats". Maar goed we hebben nu weer eens een rondje rotonde gedaan, ook leuk toch? De camperplaats is hier prima geregeld, er zijn een stuk of 9 staplaatsen en er is een stroomzuil met 5 aansluitingen. En er was op beide punten nog plaats zat. Dus camper neergezet, kabel aangesloten, euro er in en verder nul kosten.

En zo gingen we net na het middaguur op weg naar het centrum van Appingedam, nog geen kilometer verder. Een prima wandeling. Het centrum was een aangename verrassing. Ik wilde hier graag naar toe om de hangende keukens te zien. Maar het hele centrum is leuk en gezellig. Een mooie winkelstraat met een mix van de bekende en locale winkels. Leuke steegjes, bruggetjes, oude huizen en een mooie kerk. De hangende keukens hebben we ook gevonden, vanaf de bruggen zie je de keukens uit de huizen steken en boven het water hangen, een idyllisch plaatje. Het centrum is niet groot, Appingedam is maar een stad van zo'n 11.000 inwoners. Dus we waren we om een uur of 4 weer terug in de camper. Met een tas vol spullen, want in de kringloopwinkel vond ik deze keer heel wat van mijn gading. En zo zaten we om een uur 5 lekker aan de koffie, waarop ik ineens merk, wat stinkt het hier. Zou dat van het busstation komen? Dus ik kijk naar buiten en ik zie allemaal rook. Maar niet van de bussen ofzo. Dus even op Google nieuws gekeken. Naast het busstation zit een snackbar en daar was een brand uitgebroken. Wim had al sirenes gehoord (was mij niet eens opgevallen) maar even later kwamen er nog 2 brandweerwagens voorbij. Na een uurtje trok de rook en de stank alweer weg.

Dinsdag 25 t/m donderdag 27 juni.
De zomer heeft wel definitief toegeslagen nu. Dus na het ontbijt en de koffie stapten we op de fiets om een stukje langs het Sneekermeer te fietsen. Het bleek een leuke rit te zijn. Het eerste stukje zag je het meer nog niet, maar verderop wel. En dan heb je er een prachtig uitzicht over. We stopten nog een paar keer onderweg om even de omgeving goed te bekijken, vooral op plekken waar Wim vogels zag (en fotografeerde). Bankjes in de zon sloegen we maar over, maar we vonden er ook 1 in de schaduw, die was erg prettig. Dat was vlak naast een sluis, waar we met de fiets aan de hand overheen moesten. Deze sluis is niet alleen handbediend, maar ook nog onbemand. Dus wie er met zijn boot doorheen wil zal zelf moeten draaien, grappig! Halverwege de middag waren we weer terug op de camping. Ik dook gelijk de schaduw in, met een zacht windje erbij was het prima te doen buiten. En voor het eerst is de accu van mijn fiets opgeladen tijdens een reis, dat ging gelukkig allemaal prima, dus ook de reserve oplader doet het goed. Na het eten bleef ik binnen en keken we wat dvd, met de ramen allemaal wijdopen. Toch was het nog 27 graden toen we naar bed gingen. De zomer heeft echt definitief toegeslagen.

Op woensdag was het nog warmer, bij het opstaan al 23 graden, dus we deden alles in een rustig tempo. We gingen wel op de fiets naar Sneek, waar we 5 kringloopwinkels bezochten, steeds op de fiets ernaartoe rijdend. Eéntje viel tegen, alleen maar kleding, de andere 4 waren leuk om rond te kijken. Deze keer vonden we niets naar ons zin, dat kan je hebben met dit soort winkels. Een andere keer komen we weer met van alles en nog wat thuis. Maar goed, na dit rondje gingen we naar het leuke bankje in de buurt van de brug en waterpoort. Zeker met dit weer een goede stek, want je zit er in de schaduw. Er zat 1 iemand, dus wij gingen daar bij zitten (ruimte zat). De man liet duidelijk merken dat hij dat niet leuk vond, wees ons naar een ander bankje (in de volle zon). Wij hebben ons er niets van aangetrokken en zijn gewoon blijven zitten. Na een tijdje waren we uitgerust en afgekoeld en gingen we weer verder. Even wat boodschappen gedaan en dan weer terug naar de camping. Tot een uur of 8 bleef ik buiten zitten, binnen was het 36 graden toen we terugkwamen, buiten 28. In de schaduw was het goed te doen. Koken hoefde niet, want we hadden vandaag maaltijdsalades. Rond bedtijd was het binnen nog steeds 27 graden.

Op donderdag was het bij het opstaan nog warmer, al 25 graden. Toch had ik redelijk geslapen, deze nacht ook geen muggen gehoord. Wat heel prettig is, ik ben inmiddels al de eigenaar van minimaal 14 jeukende muggenbeten en daar word ik niet blij van. Vandaag gingen we voor de laatste keer Sneek in. Deze keer bezochten we het Scheepvaartmuseum. Daar waren we een paar jaar geleden ook al eens geweest. We herinnerden het ons als een mooi en groot museum. Zo groot, dat we toen het laatste deel niet meer goed gezien hadden vanwege de vermoeidheid. Dus deze keer begonnen we achterin. Onze conditie is inmiddels ook een stuk beter dan in die periode dus deze keer hebben we het hele museum goed bekeken. Echt een aanrader! Na ons uitgebreide rondje dronken we een kopje koffie in het museum, zelfs dat hoort bij de entreeprijs. Heel leuk. Daarna fietsten we nog eens een rondje door het centrum om te eindigen op het centrale plein. Ik at er weer van die lekkere patatjes. En dus ging Wim op de terugweg weer bij de Jumbo gegrillde kippenboutjes halen. En zo hadden we een heel leuke laatste dag in Sneek. Terug op de camping bleek het binnen 37 graden te zijn, ik bleef dus buiten zitten tot een uur of acht. Toen was het 30 graden, net uit te houden voor mij. We keken nog wat dvd met de ramen allemaal open, zo tocht het ook een beetje door en dan is het goed te doen. Rond bedtijd was het afgekoeld tot 25 graden.

Zondag 23 en maandag 24 juni.
En zo brak de zondag aan, waarop wij weer verder gingen. Een klein beetje verder maar, Sneek is een goed half uur rijden. Om kwart over 11 reden we de leuke boerencamping af en we stonden al voor 12 uur bij de receptie van de RCN camping De Potten. Hoewel we al vaker in Sneek waren, was deze camping nieuw voor ons. Hij ligt wat verder van de stad af, maar op de fiets is dat geen probleem. Het voordeel is dat we nu dichtbij het Sneekermeer staan. We kregen een lijstje mee met beschikbare plaatsen. De camperplaatsen liggen tegenover het water (zoals ook op de andere Sneekse camping is het hier een combinatie camping/haven). We kozen voor plaats 614. Toen de camper op zijn plaats stond sloot Wim de stroom aan. Althans, hij legde de kabel neer. Helaas, geen stroom. Ook met de andere kabel kregen we geen stroom. Dus ging hij even terug naar de receptie. Binnen een paar minuten kwam er een vriendelijke jongeman die het probleem voor ons oploste. Dus even later zat ik met mijn boek, koffie en blije gevoel naast de camper in de schaduw. Het grootste deel van de dag was ik hier terug te vinden, heerlijk met dat mooie zicht op de boten. Pas rond etenstijd ging ik naar binnen, even de eigengemaakte bami van thuis opwarmen, het eten stond snel op tafel. Inmiddels was het binnen ook niet zo heet meer (zo rond de 27 graden) dus ik keek wat tv op mijn laptop, daarna sloten we de avond op met onze traditionele dvd's.

Na een goede nachtrust (in de loop van de nacht koelde het binnen af naar 20 graden) stonden we op maandag om half 9 pas op. Het ontbijt bestond zoals meestal uit zelfgebakken broodjes. Wim drinkt zijn koffie voor het eten, ik altijd pas erna. Maar om half 11 waren we allebei klaar om op pad te gaan. Naar het centrum van Sneek is ongeveer 6 km (klein halfuur) fietsen. Onderweg kwamen we een zwemmende koe tegen. Dan kijk je toch wel raar op, het is ook niet de bedoeling natuurlijk. Ik ving wel op dat er al over gebeld was, en het beest kwam ook niet in paniek of zelfs maar angstig over. Dus ik kon met een gerust hart verder fietsen. Eenmaal in het centrum van Sneek gingen we op zoek naar de originelen van mijn Sneekse Dickensville huisjes. Omdat ik me al had voorbereid konden we die heel snel vinden en op de foto zetten. Ik heb mijn collectie nu compleet. Oftewel we hebben nu alle elf elfsteden steden bezocht en gefotografeerd. We zaten nog een poosje aan het water bij de Waterpoort, een heerlijk stukje waar je zicht hebt op de brug die zeer regelmatig opengaat voor een verscheidenheid aan mooie (en minder mooie) boten. Vervolgens fietsten we een beetje kriskras door de stad naar het Wilhelminapark, waar het ook goed toeven was op zo'n zonnige dag. Op de terugweg richting de camping hadden we nog 2 tussenstops. De eerste in hartje Sneek waar ik een grote zak overheerlijke patat kocht en leegat. Daarna bij het winkelcentrum net voorbij het centrum, waar we boodschappen deden en Wim een vers gegrillde halve kip kocht. Koken hoeft vandaag dus niet. Na weer een heerlijke rit op de fiets waren we rond half 4 terug op de camping. Wim peuzelde snel zijn kip op, ik ging weer buiten zitten in de schaduw (ik heb toch liever 23 dan 33 graden).

Vrijdag 21 en zaterdag 22 juni.
Vandaag was het maar een sombere dag. Echt zo'n dag om even niet veel te doen. En dat ging ons goed af. Rustig ontbijten, kopje koffie drinken. Wat foto's uitzoeken op de laptop, een spelletje spelen, een boekje lezen. 's Middags hadden we toch wat behoefte aan beweging en frisse lucht. Dus stapten we even op de fiets en reden een stukje door en om Bolsward. We stopten op een paar plekjes waar we wat leuks zagen. Zo liepen we door de Martinikerk en de St. Fransiscus basiliek (duidelijk de mooiere kerk), keken we rond in een kringloopwinkel en stopten toen we een leuk beeld zagen staan bij een singel. Het centrum sloegen we min of meer over, daar waren we gisteren immers al. Toen de eerste spetters regen vielen gingen we terug naar de camping. En we waren ruim op tijd terug voordat de echte buien begonnen te vallen.

Gelukkig was het op zaterdag een stuk mooier weer. Eindelijk een zomerse dag, met lekker een zonnetje. Heel warm was het nog niet, maar dat vind ik eigenlijk alleen maar prima. Na de koffie ging ik alvast uitchecken en betalen, ook al vertrekken we morgen pas, want op zondag is de receptie annex het winkeltje dicht. 's Middags gingen we nog eens naar het centrum van Bolsward. Er was weer eens een pokemon event en dat is prima te combineren met een stadswandeling. We hebben het hele centrum (dat niet zo groot is) en de straten eromheen bewandeld. Zo hier en daar zaten we eens op een bankje, dit was een prima dag. Aan het einde van de middag waren we weer bij de camper, waar het binnen inmiddels over de 30 graden was. Maar buiten was het prima toeven. En gelukkig zijn de nachten nog koel dus rond bedtijd was het kwik binnen gedaald naar 20 graden.

Donderdag 20 juni.
Vandaag vonden we het weer tijd worden om verder te gaan. De keuze viel op Bolsward. Het was dus een kort ritje, ongeveer een half uur. De camping die we op het oog hadden is een boerencamping (Fûgelfrij). We kwamen daar al rond 11 uur aan. "Ja, er is plaats. Maar de mensen die er tot vandaag stonden zijn nog niet vertrokken en we willen het gras nog even maaien. Als jullie de camper voor nu op het erf zetten kunnen jullie straks die plaats op." Een heel vriendelijke ontvangst van een heel aardige campinghoudster. Terwijl de camper stond te wachten kregen wij een rondleiding. Wat een leuke camping is dit, zeg! En wat een aardige mensen, de meeste gasten zijn duidelijk vaste gasten maar iedereen begroet je, maakt een praatje. Heerlijke sfeer hier. Het sanitair gebouw is pas nieuw en erg mooi. Ook de andere voorzieningen, zoals een recreatieruimte, een fietsenstalling (met oplaadmogelijkheid voor e-bikes) en het winkeltje met o.a. verse eieren van de eigen kippen zijn heel leuk. Toen we ons op ons plekje hadden geïnstalleerd kregen we een doosje met verse eitjes van de eigen kippen en een info brochure.

's Middags gingen we op de fiets naar het centrum van Bolsward, iets meer dan 3 km fietsen. We zetten onze fietsen schuin tegenover het prachtige stadhuis en liepen een rondje door het stadje. Ook hier keken we weer uit naar het origineel van ons elfstedenhuisje, deze keer zochten we de sigarenwinkel. Maar hoe we ook keken, we zagen het niet. Wel kwamen we langs de VVV, daar dus maar eens gaan vragen. We troffen een heel vriendelijke mevrouw. We bleken niet de eerste te zijn die op zoek waren maar helaas wist zij het ook niet. Ze ging nog eens op zoek op internet maar kon het niet vinden. En dat vond ze duidelijk heel jammer. Het enige wat terug te vinden was, was een heel oude foto uit het stadsarchief. Maar ook die gevel zagen we nergens terug. Toevalligerwijs kwamen we aan de andere kant van het centrum langs de Restant-shop waar Dickensville huisjes in de etalage stonden. Misschien dat daar iemand het wist? En ja hoor, de eigenaar wist het precies. Dat pand is in de jaren 70 helaas in vlammen opgegaan. Verklaarde in ieder geval dat we het niet konden vinden, maar wat jammer. Van hem hoorden we ook dat de Dickensville huisjes niet meer gemaakt worden want dat bedrijf is failliet. En omdat we nog plaats hebben voor 1 huisje, kochten we hier het stadhuis van Bolsward. Met die grote doos onder de arm liepen we via de mooie niet toeristische straatjes weer terug naar het begin van het centrum. Zo kwamen we ook nog bij de 11stedenfontein Vleermuis uit, die naast de Broerekerk staat. Na dit rondje kwamen we op de terugweg naar de fietsen langs de VVV. Ik ben toen nog even naar binnen gestapt om "verslag uit te brengen". Die mevrouw vond dat erg leuk, er is ook gelijk een aantekening van gemaakt voor het geval er nog eens iemand met die vraag komt. En toen kwamen we bij de fietsen. En bleek de doos van het nieuwe huisje niet in de fietstassen te passen. Oeps, wat nu? De oplossing was een bigshopper kopen bij het Kruidvat en die aan het stuur vast te maken. En zo konden we onderweg zelfs nog even boodschappen doen. Met eten voor een paar dagen en een flinke voorraad afbak broodjes kwamen we rond een uur of 4 moe maar tevreden terug op de camping.

Woensdag 19 juni.
Gelukkig was het sombere weer vandaag weer over. Met een heerlijk zonnetje aan de blauwe hemel fietsten we iets over 11 uur de camperplaats af. Vandaag was onze bestemming Hindeloopen. Het was een leuke fietstocht en qua navigatie supereenvoudig. Rechtdoor langs de dijk tot je de kerk ziet. Daar de fietsen parkeren en de rest van het stadje te voet bewonderen. Allereerst gingen we de kerk even in. Het is een vrij sobere kerk, maar het orgel vond ik wel erg mooi. Daarna, dicht bij de kerk, zagen we de 11stedenfontein Flora & Fauna. Hier maakte ik natuurlijk ook wat foto's van, we hebben nu 10 van de 11 fonteinen gezien. Daarna gingen we het stadje in. En wat een leuk stadje is het! Leuke oude straten met prachtige huizen. Veel winkels, maar allemaal leuke lokale winkels. Heel veel om te bekijken dus. Aan het einde van de winkelstraat kom je bij de haven uit. Vanaf de dijk heb je een prachtig zicht over het IJsselmeer.

We liepen een stukje langs het water waarbij we over een brug de sluis passeerden. En net daarna ging de sluis open voor een mooi jacht. Alles gaat hier nog met de hand, geweldig om dat te zien. Na een pauze op een bankje in de zon aan de haven liepen we via de rustigere maar eveneens mooie straten weer terug naar de kerk en onze fietsen. En zo kwamen we langs huis "Irene", het theehuis dat we in onze elfstedenminiatuurhuisjes collectie hebben staan thuis. En zo kriskrassend door al die leuke straten kwamen we zelfs de supermarkt tegen. Niet echt herkenbaar want gevestigd in een oude schuur. Maar wel heel leuk om daar even boodschappen te doen. En zo gingen we met eten voor vanavond in de fietstassen weer terug naar de camperplaats.

Dinsdag 18 juni.
Gisteren hadden we in Stavoren gezien dat er een boot vaart naar Enkhuizen (en terug natuurlijk), dat leek ons wel leuk. Even uitgezocht hoe het zat en het is voor ons prima te doen. Dus om half 10 zaten we al op de fiets naar Stavoren, zodat we om 10 over 10 (met kaartjes gekocht bij de VVV) konden inschepen. De boot vertrok om 5 voor half 11. We hadden mooie plekjes op het buitendek. De tocht van 80 minuten was erg leuk, je ziet altijd iets van de kustlijn aan hetzij de Friese, hetzij de Noord-Hollandse kant. Maar in het midden van de tocht is dat niet meer dan een zwart streepje tussen het water en de lucht. En omdat het vandaag niet erg zonnig was, was er bijna geen kleurverschil tussen die 2 elementen wat een mooi visueel effect gaf. Er bleek nog een tussenstop (alleen op de heenweg) te zijn bij het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, dus daar kregen we nog een leuke blik op vanaf het water. En zo legden we tegen 12 uur aan in de haven van Enkhuizen. We hadden daar een ruim half uur om even de benen te strekken, voordat we om half 1 weer konden inschepen. We liepen een pier op waar aan het einde een vuurtorentje stond. En vanaf de puntje keken we mooi op de Drommedaris, de bekende poort van Enkhuizen.

Om kwart voor 1 maakten we dan de tocht in omgekeerde richting. We konden op dezelfde plekjes zitten als tijdens de heenreis, dus keken we precies de andere kant op, ideaal. Ook deze tocht was weer erg leuk, gelukkig bleef het droog (de weersverwachting was te somber geweest) dus we hoefden niet naar binnen te vluchten. We zagen de Friese kust langzaamaan dichterbij kruipen en ineens viel het ons op dat we de kerk van Stavoren herkenden. En ja hoor, even later voeren we daar de haven in. Met de regenverwachting in ons achterhoofd (en de inmiddels heel grauwe lucht) fietsten we snel terug naar de camper. Maar ondanks de dreiging van regen hielden we het -gelukkig- droog. Maar het was wel koud en somber, heel jammer. De rest van de middag was voor het uitzoeken van de foto's en wat tv streamen. We aten 's avonds een maaltijdsalade en sloten zoals bijna altijd de dag af met een paar afleveringen van één van onze favoriete series.

Zondag 16 en maandag 17 juni.
Alweer voor de laatste keer dit weekend dronken we op zondagochtend gezamelijk onze koffie etc. Daarna was het voor Fiona en Pe helaas al weer tijd om naar huis te gaan. Wat gaat zo'n leuk weekend toch snel voorbij. Maar we hebben het weer supergezellig gehad. Nadat we ze uitgezwaaid hadden werd het ook voor ons tijd om in te pakken en op pad te gaan. Het uitchecken aan de automaat ging net zo snel en makkelijk als in het inchecken, dit is het meest klantvriendelijke systeem dat we ooit zijn tegengekomen. Klokke 12 vertrokken we, precies toen de eerste regendruppels vielen. De rit naar Friesland kenmerkte zich door de vele buien en buitjes. Maar verder was het een prima tochtje. We deden er ongeveer anderhalf uur over om in Molkwerum te komen, een gehucht aan het IJsselmeer halverwege tussen Hindeloopen en Stavoren. De camperplaats ligt net iets buiten de camping, mooi aan het water. De rest van de middag was om lekker uit te rusten, na het avondeten -het was inmiddels prachtig weer- wandelden we naar en door het dorpje. Klein, maar heel leuk. Voor het eerst deze reis gingen we wat vroeger naar bed, maar we zitten nog niet helemaal op ons gebruikelijke camperritme.

De omslag van het weer is gelukkig blijven hangen, dus toen we op maandag opstonden scheen er al een vrolijke zon, die de rest van de dag bij ons bleef. Mooi weer voor een fietstocht. Dus na de koffie kwamen de fietsen tevoorschijn en zetten wij koers naar Stavoren. Een leuke rit langs het IJsselmeer, hoewel we meestal onderaan de dijk reden en dus meer de polder inkeken, wat ook een prachtig uitzicht was. Onderweg zagen we onder andere een witte reiger en een fuut met jonkies. Heel leuk. Stavoren is een heel klein maar leuk stadje. We gingen allereest op zoek naar, en vonden, de Nicolaaskerk. Deze hebben we thuis als miniatuur staan, leuk om in het echt te zien. Daarna gingen we terug naar de haven, waar we de andere 2 bezienswaardigheden vonden. Het Vrouwtje van Stavoren en de elfstedenfontein De Vis voor Stavoren. Daar hebben we ook een tijdlang lekker in de zon op een bankje gezeten. Voor we terug gingen naar de camper deden we ook nog even boodschappen zodat we de komende dagen weer wat te eten hebben.

Donderdag 13 t/m zaterdag 15 juni.
We vertrokken om half 12 met kilometerstand 147598. Het zou een spannende dag worden, want vanavond gingen we kijken of ons geplande weekend met Fiona en Pe door zou gaan. Het is de laatste tijd zulk slecht weer geweest dat ons weekendje wel eens letterlijk in het water zou kunnen vallen. We reden niet over A12 omdat daar door een ongeluk een heel lange file stond. De A15 was dus ook wel drukker, tussen Papendrecht en Gorinchem hadden we stukjes file, voornamelijk bij de stukken waar de weg van 3 naar 2 banen ging. Maar het was nog goed te doen. We kwamen om 2 uur aan op camperplaats De Zwaan in Nunspeet. Even koffie drinken en toen op de fiets naar Nunspeet, want het was even droog. Wel bewolkt en fris. Nunspeet is een leuk stadje. Het kwam ons eigenlijk een beetje bekend voor. Ik heb het later opgezocht, we hebben hier ooit een tussenstop gehouden. 's Avonds hebben we nog eens overlegd, hoewel het geen mooi weer is werd er voor de zaterdag in ieder geval een droge middag verwacht. Dus de knoop is doorgehakt, ons weekendje gaat door! Hoera!!!

Op vrijdag hadden we weer een sombere koele dag, gelardeerd met buien. Na het ontbijt en de koffie gingen we om 11 uur op de fiets naar Nunspeet. Na het rondje centrum hebben we ook 3 kringloopwinkels bezocht en bij 1 ervan hebben we zelfs wat gekocht. Daarna fietsten we weer terug naar het centrum om bij AH boodschappen te doen. Net terug op de camping kregen we een appje van Fiona en Pe, zij zijn onderweg! Iets na half 4 kwamen ze aan. Tijd voor koffie en heel veel bijpraten, reuze gezellig!! Om half 6 gingen we uit eten, ook dat was natuurlijk weer heel gezellig. En we hebben tussendoor ook nog lekker gegeten in een all you can eat restaurant.

Na een nacht met veel regen klaarde het op zaterdag in de loop van de ochtend op. We dronken nog even koffie e.d. met zijn vieren en gingen toen op de fiets naar Nunspeet. De meeste buien ontliepen we tijdens onze bezoeken aan diverse (kringloop)winkels, en tijdens een gezellige lunch. Rond een uur of 4 waren we weer terug op de camperplaats. Later die middag zag Wim dat er een grote truck achter de camperplaats stond. Dit bleek een racefamilie te zijn die onderweg naar een wedstrijd hier kwam overnachten. Erg leuk om dat eens van dichtbij te zien. Vandaag kookten we beiden onze eigen hap, daarna was het weer tijd voor gezamelijk koffiedrinken en spelletjes spelen. Dus weer een heel leuke avond met zijn vieren. Ik ben heel blij dat ons weekendje doorgegaan is.